Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przygotowanie budowy pojazdu zdalnie sterowanego

RazoR2011 10 Sie 2015 12:16 2649 75
  • #1 10 Sie 2015 12:16
    RazoR2011
    Poziom 9  

    Witam
    Przygotowuje się do budowy pojazdu zdalnie sterowanego - ciężarówki. Będzie ona duża, na pewno długa na min. 1,20 metra. Zawieszenie oraz ramę mam wraz z silnikiem spalinowym i przekładnią, jednak mam pytanie co do kipra. Jak na razie skończyły mi się fundusze więc muszę się ograniczyć w budżecie - macie jakiś pomysł na zrobienie pneumatycznego kipra? Może jakiś mały kompresor podpiąć pod wałek w silniku? Tylko jak zrobić mechanizm który będzie wyłączał kompresor gdy w butli będzie określone ciśnienie?

    0 29
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 10 Sie 2015 12:28
    strikexp
    Poziom 27  

    Czujnik ciśnienia plus sterownik np arduino lub nawet zwykły ATtiny :)

    1
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 10 Sie 2015 14:34
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Są normalne wyłączniki ciśnieniowe. I ustawione fabrycznie i nastawne.
    Nic tu nie musisz kombinować.
    Kiper musi być pneumatyczny? Nie może to być np. krzywka na przekładni ślimakowej i normalny silnik? Wtedy robisz fałszywy siłownik i wszystko wygląda ładnie.

    1
  • #4 10 Sie 2015 17:27
    rcnitros
    Poziom 15  

    Mógłbyś to rozwinąć a jak zrobić regulator do tego silniczka bo poszukuję. Albo jakiś link.

    0
  • #5 10 Sie 2015 23:11
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Zależy od silnika.
    Jak silnik szczotkowy to wystarczy prosty regulator na mostku H.
    Jak silnik BLDC, to będzie trochę trudniej. Ale są i gotowe regulatory modelarskie i można coś wykombinować samemu. schematów jest trochę i na forum i w sieci.

    Na razie nic nie wiemy o twoim modelu i co chcesz z nim zrobić, ani jak nim sterować. Trudno więc polecać coś konkretnego.

    Mechanizm jest banalny. Na osi zawiasu kipra mocujesz płytkę mimośrodową lub krzywkę bądź dżwignię. Opiera się ona o ramę kipra. Przy obrocie osi, płytka przesuwa się, wypychając też w górę kiper. Ale to zależy czy masz tam zamiar coś przewozić, czy nie. Jak ma wejść np. pół metra ziemi, to będzie trochę masy.

    Przekładnia ślimakowa ma zdolność samohamowania od strony mechanizmu. Tylko silnik może obrócić ślimacznicę. Mechanizm nawet pod obciążeniem nie da rady. Chyba, że pęknie zębatka przy ślimacznicy.

    Inna metoda na tanią pneumatykę, to po prostu zbiornik ciśnieniowy, nabijany przed jazdą. Kwestia przeliczenia ile razy w czasie jednej jazdy chciałbyś użyć kipra. Siłownik jest napędzany przez reduktor, ciśnieniem ze zbiornika, a opuszczany przez zwyczajne spuszczenie powietrza z jego układu. Wymaga to ze dwóch zaworów zwrotnych, ale nie trzeba kompresora, ani wyłączników ciśnieniowych. Po prostu gdy siłownik się otworzy na maks, to ciśnienie samo zamyka zawory zwrotne.

    Dwa zawory sterowane np. zwykłymi serwami, tak jak w mechanizmie np. lotek. Pracujesz na jednym kanale. W jedną stronę - dopuszczasz ciśnienie. Zero - układ nie pracuje. W drugą stronę, spuszczasz ciśnienie.
    Zbiornik zaś nabijasz przez zwykły wentyl. Np. z kompresorka do opon. Mają zasilanie 12 V, więc można je zasilić z pakietu LIPO 3S, albo NIMH 8-9S

    Prościej się chyba nie da. Zbiornik z wentylem, dwa zawory zwrotne sterowane serwami, wolny kanał sterujący lub przyciski na modelu.

    0
  • #6 11 Sie 2015 07:44
    rcnitros
    Poziom 15  

    Ja bym zastosował silnik 550 od wkrętarki szczotkowy pręt gwintowany śruba nakrętka resztę to już każdy wie. Lecz jak sterować silnikiem lewo prawo i jakię obroty żeby nie przerwał gwintu?

    0
  • #7 11 Sie 2015 09:17
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Takie rozwiązanie nie jest najszczęśliwsze.
    Pręt gwintowany to nie przekładnia ślimakowa. Choć podobnie działa.
    Inna jest też twardość materiałów.
    Problem polega na tym, że takie rozwiązanie jest dobre do napędów przesuwnych, a tobie jest potrzebny napęd obrotowy. Dlatego lepiej poszukać normalnej przekładni ślimakowej.

    0
  • #8 11 Sie 2015 09:56
    rcnitros
    Poziom 15  

    A jak sterować silnikiem? Opisz to dokładnie.

    0
  • #9 11 Sie 2015 13:25
    Madrik
    Moderator Robotyka

    rcnitros napisał:
    A jak sterować silnikiem? Opisz to dokładnie.


    To zależy ot typu, budowy i zasady działania samego silnika.

    W silniku parowym regulujesz ilość pary trafiającą do cylindra roboczego. Przeważnie przepustnicę pary łączy się z regulatorem odśrodkowym, który przy zmianie prędkości wirowania, steruje też przepustnicą.

    W silniku spalinowym prędkość reguluje się za pomocą częstotliwości wtrysku paliwa.

    W silniku kinetycznym prędkość jest uzależniona od medium napędzającego, ale można ją ograniczać za pomocą hamulca.

    W silniku potencjalnym, reguluje się ilość medium trafiającego na turbinę.

    A w silniku elektrycznym reguluje się prędkość za pomocą częstotliwości, napięcia lub zmiany par biegunów.

    Wystarczy? Wyrażaj się precyzyjnie. Jaki to silnik? Przeszukałeś forum? Jest tu milion pięćset sto dziewięćset tematów o metodach i sposobach regulacji przeróżnych silników. W sieci też jest tego multum.

    Pytania do ciebie są dwa, jeżeli chcesz uzyskać jakąś odpowiedź.
    - W jaki sposób ma być sterowana ta ciężarówka? Jakie masz tam zasilanie i napęd główny?
    - Jakim silnikiem chcesz sterować i w jaki sposób?

    0
  • #10 11 Sie 2015 14:01
    rcnitros
    Poziom 15  

    Ok spokojnie. Silnik to szczotkowa 550 z wkrętarki. Da się zrobić do niego regulator lub kupić nie za drogi chodzi mi o regulacje prędkości obrotowej i obroty lewo prawo. Bo potrzebne mi są 4-5 regulatory do takiego silniczka. Skąd mam wziąć taką małą ślimacznice(co pisałeś)? I pytanko z innej beczki jakie silniki mają te małe chińskie 12v kompresorki? te za 20zł na all .pl

    0
  • #12 11 Sie 2015 16:17
    strikexp
    Poziom 27  

    Silnik szczotkowy może mieć przynajmniej 2 rodzaje kontrukcji. Jeśli chodzi o zwykły silnik DC na magnesach trwałych to do sterowania wystarczy mostek H.

    0
  • #13 11 Sie 2015 16:21
    rcnitros
    Poziom 15  

    Ale jak to zrobić żeby chodził lewo prawo?

    0
  • #14 11 Sie 2015 16:25
    strikexp
    Poziom 27  

    W mostku H masz dwa wejścia, w lewo i prawo :) A stosując PWM można kontrolować moc/prędkość.

    0
  • #15 11 Sie 2015 16:26
    Freddy
    Poziom 43  

    strikexp napisał:
    Silnik szczotkowy może mieć przynajmniej 2 rodzaje kontrukcji. Jeśli chodzi o zwykły silnik DC na magnesach trwałych to do sterowania wystarczy mostek H.
    Hi nawet dużo więcej niż 2 rodzaje :D samowzbudne i obcowzbudne, oraz szeregowe, bocznikowe i szeregowo-bocznikowe :D.
    Autor napisał o silniku z wkrętarki, więc wiadomo o jaki chodzi - z magnesami trwałymi. Regulator do takiegoż silnika, można kupić gotowy za 20-30zł. Sam mostek nie wystarczy.
    strikexp napisał:
    W mostku H masz dwa wejścia, w lewo i prawo A stosując PWM można kontrolować moc/prędkość
    ... aby to robić trzeba procesor.

    0
  • #16 11 Sie 2015 16:27
    Madrik
    Moderator Robotyka

    rcnitros napisał:
    Ok spokojnie. Silnik to szczotkowa 550 z wkrętarki. Da się zrobić do niego regulator lub kupić nie za drogi chodzi mi o regulacje prędkości obrotowej i obroty lewo prawo.


    Regulator i zmiana kierunku obrotów jest wbudowana w wiertarkę, w wyłącznik.
    Skoro masz wkrętarkę, to masz tez regulator do takiego silniczka.
    Tylko, ze jest to regulator sterowany manualnie.
    Pytaliśmy się jaki rodzaj sterowania masz zamiar użyć. Bo od tego zależy sposób kontroli regulatora.

    I jak koledzy wspomnieli - najpewniej będzie to bardzo popularny "mostek H".
    Kwestia tylko jak nim sterować, bo można na wiele sposobów.

    0
  • #17 11 Sie 2015 16:36
    rcnitros
    Poziom 15  

    Sterowanie poprzez rc zdalne. Miałem tylko silnik w wkrętarce a włącznika nie było.

    0
  • Pomocny post
    #18 11 Sie 2015 17:25
    Freddy
    Poziom 43  

    Poszukaj na forum były takie regulatory, łącznie ze schematami i wsadami do procesora.

    1
  • #19 11 Sie 2015 17:30
    rcnitros
    Poziom 15  

    Ale nie mogę znaleźć nie mogę jakiego procesora?

    0
  • #20 11 Sie 2015 19:13
    RazoR2011
    Poziom 9  

    Ale przy pokazach może być przewożony jakiś większy ładunek i boje się że może nei wytrzymać tego silnik :/

    0
  • #21 11 Sie 2015 20:13
    strikexp
    Poziom 27  

    Przede wszystkim nie procesor a mikrokontroler :) To jest dość znaczna różnica. Od siebie polecam AVR bo to najłatwiejsze modele dla początkujących np ATmega.

    @ Freddy
    Mi chodziło o silniki DC i uniwersalne( nie pamietam naukowej nazwy). Nie wiedziałem jaki silnik jest używany we wkrętarkach i dlatego napisałem że są dwa rodzaje szczotkowych.

    @ RazoR2011
    Musisz w takim razie użyć np miernika prądu opartego o efekt halla, ja kupiłem taki za około 2 dolary na Aliexpress. Mierzy on prąd płynący przez silnik. Pomijając rozruch gdzie prąd jest większy, pozwala ocenić jak bardzo silnik jest obciążony. Należy to rozumieć tak że jeśli podczas normalnej jazdy przekracza prąd nominalny to należy go zmniejszyć za pomocą PWM. Lub całkiem zatrzymać silnik z powodu przeciążenia.

    0
  • #22 11 Sie 2015 20:49
    rcnitros
    Poziom 15  

    Więc muszę kupić mostek H?

    0
  • #23 11 Sie 2015 20:58
    Freddy
    Poziom 43  

    rcnitros napisał:
    Ale nie mogę znaleźć nie mogę jakiego procesora?
    Żeby zbudować taki regulator musisz mieć mostek H i sterować nim za pomocą mikrokontrolera. Sam mostek H nie wystarczy, mikrokontroler oprócz sterowania mostkiem musi też "zamienić" impulsy pochodzące z odbiornika zdalnego sterowania na sygnały dla mostka.
    Możesz też kupić gotowy zmontowany i uruchomiony taki układ.

    0
  • #24 11 Sie 2015 21:07
    rcnitros
    Poziom 15  

    Skąd go kupić za ile. jeżeli bym robił jak to połączyć jaki mikrokontroler użyć?

    0
  • #25 11 Sie 2015 21:10
    Freddy
    Poziom 43  

    Kupić - w sklepie elektronicznym. Mikrokontroler należy wybrać taki jak jest w schemacie. Schemat znajdziesz na przykład na elektrodzie.
    Jedno pytanie - masz programator do mikrokontrolerów, np. AtMega8 ? Potrafisz takiż zaprogramować ?
    Jeśli nie, kup gotowy regulator do silnika.

    0
  • #26 11 Sie 2015 21:14
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3056955&highlight= ,post 22, link 1. Schemat przełacznika sterowanego z aparatury RC bez procesora, do tego przekaźnik zamieniający biegunowość zasilania sinika w zależności od położenia przełącznika na apce i krańcówki ( w ramie auta albo gdzieś na siłowniku) z diodami odpinające silnik po osiągnięciu położeń skrajnych paki. Taki układ co prawda nie ma pomiaru poboru prądu, ale silnik wkrętarki z oryginalną przekładnią i śrubą pociągową jako siłownik będzie miał tak duży uciąg.że bez problemu ciebie na pace podniesie (jedyny zonk - w razie awarii krańcówki coś trzaśnie, albo śruba, albo przekładnia albo rama auta, można gdzieś pomiędzy przekładnią a śrubą pociągową wstawić sprzęgło cierne przeciążeniowe czyli dwie tarczki i sprężyna, ale to dodatkowa komplikacja)

    -1
  • #27 11 Sie 2015 21:14
    rcnitros
    Poziom 15  

    A nie mogę sam zrobić gotowe trochę kosztują.

    0
  • #29 11 Sie 2015 21:19
    rcnitros
    Poziom 15  

    J nie chce żeby silnik miał od razu max obroty:/

    0
  • #30 11 Sie 2015 21:34
    strikexp
    Poziom 27  

    rcnitros napisał:
    A nie mogę sam zrobić gotowe trochę kosztują.


    Możesz, ale to by trzeba umieć lutować, mieć lutownice itp. Jak ci zależy ostro na kasie to proponuję kupić na Aliexpress, za 8 zł można tam kupić zmontowany układ na 2x2A i napięcie do 24V. A za 40-45zł taki na 40A.
    Jak coś kumasz z elektroniki to ostatnio projektowałem mostek H w tym temacie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3069961.html#14894459
    Tylko tam źle porysowałem schemat, w wolnej chwili wrzucę prawidłowy. Jak masz jakieś pytania o budowę/zakup mostka H to możesz pisać do mnie na PW żeby nie zaśmiecać tego tematu.

    0