Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Buderus HS2102 - Mimo opcji wybranej opcji "Lato" grzejniki są gorące.

hym23 10 Aug 2015 20:28 2364 28
  • #1
    hym23
    Level 17  
    Witam, mój problem wygląda następująco posiadam piec Buderusa ze sterownikiem HS2102 który wykorzystuję do ogrzewania domu jak i grzania ciepłej wody.
    W związku, że jest lato i nie potrzebują ogrzewania wyłączyłem ogrzewanie domu ustawiając opcje "Lato". Mimo tej opcji grzejniki mam gorące!

    Grzanie wody cały czas jest włączone bo ciepłą wodę potrzebuję....
  • Helpful post
    #3
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Jeżeli latem grzejniki grzeją powrotem (sprawdź), to znaczy że brakuje zaworu zwrotnego pomiędzy kotłem a bojlerem w odpowiednim miejscu.
  • #4
    hym23
    Level 17  
    O się kryje pod hasłem "pogodówka"?
  • #5
    Magister_123
    Level 36  
    hym23 wrote:
    O się kryje pod hasłem "pogodówka"?

    Kolega informatyk a na Google ban.
    Pogodówka czyli automatyczna regulacja czynnika grzewczego (wody w grzejnikach) do temperatury zewnętrznej.
  • #6
    hym23
    Level 17  
    Dobrze rozumiem że pogodówka(pierwszy raz z tą nazwą się spotykam) to panel do sterowania piecem, temperatury itp. w mieszkaniu który jest połączony z piecem?

    Nie, niestety nie mam nic takiego, tylko panel sterowania na piecu.

    Nie można nic zrobić aby CO było wyłączone latem a grzana tylko woda?

    Od nie dawana jestem właścicielem domu z tym piecem więc dla mnie to zaskoczenie.
  • #7
    voyytas
    Level 15  
    Regulator pokojowy - to tym piszesz. Pogodówka to czujnik umieszczony na zewnątrz domu, podłączony do pieca.
  • #8
    hym23
    Level 17  
    Niestety nic takiego nie mam.
  • Helpful post
    #9
    Magister_123
    Level 36  
    Najważniejsze to musisz ustalić czy pompa jest włączona podczas grzania grzejników. Istnieje ryzyko tak jak @wawrzeczko_t że woda grawitacyjne (zgonie z fizyką) krąży w grzejnikach.
    Doraźnie można zamknąć zawór przy pompie odpowiedzialnej grzejniki.
    Na panelu sterującym pod klapką masz symbol ''parasolki''. Jaką wartość temperaturą na wyświetlaczu widzisz po wciśnięciu tego guzika?
  • #10
    hym23
    Level 17  
    Na wyświetlaczu pod parasolką jest pokazana opcja Lato OFF.
    Jak nacisnę klawisz grzejnika to nic nie wyświetla bo pokrętło z regulacją temperatury jest skręcone na minimum.
  • #12
    hym23
    Level 17  
    Ciężko stwierdzić... do pieca mam podłączone jakieś dwie pompy jakaś czerwona(połączona z z rurą od CO) i niebieska(połączona zbiornikiem na ciepłą wodę) niby są cicho...
  • #15
    Magister_123
    Level 36  
    Jak zobaczysz że masz ciepłe grzejniki to odkręć w niebieskiej pompie tą srebrną śrubę i zobacz czy w środku kręci się cokolwiek. Przy odkręcaniu poleci woda ale jest to w pełni normalne.
    Jeśli nic się nie będzie obracać to znaczy że woda do grzejników wpływa grawitacyjnie. Wtedy wystarczy zakręcić zawór po prawej stronie niebieskiej pompy lub pozakręcać grzejniki.
  • #16
    hym23
    Level 17  
    Zaraz nie rozumiem... po co mam odkręcać tą śrubę srebrną?
    1. Co związku z tym jeżeli się kręci?
    2. Co związku z tym jeżeli się nie kręci?
    Ma się kręcić czy ma się nie kręcić?

    Zakręcić zawór chyba po lewej stronie pompy patrząc na fotografię nie po lewej bo tam nic nie ma? Czerwona rączka zaworu.

    Jeden magik mówił mi, że ten zawór powinien być otwarty.. zrozumiałem z tego coś takiego, że to dla bezpieczeństwa pieca. Mimo że grzanie kaloryferów jest wyłączone.
  • Helpful post
    #17
    Magister_123
    Level 36  
    Przecież napisałem wyraźnie w poprzednim poście po co masz odkręcić śrubę.
    Jak się kręci to znaczy że pompa jest włączona i wina leży w sterowniku kotła. Jeżeli się nie kręci to woda grawitacyjnie idzie w grzejniki i wtedy należy zakręcić zawór po lewej stronie(pomyliłem się piszcząc prawa strona).
  • #18
    hym23
    Level 17  
    Mam wykręcić całą śrubę? dużo tej wody będzie lecieć z całego pionu czy tylko pewna ilość?
  • Helpful post
    #19
    Magister_123
    Level 36  
    Całą śrubę musisz wykręcić. Woda będzie delikatnie małym strumieniem lecieć. Poleci z prędkością do 1L/60s.
  • #20
    hym23
    Level 17  
    Dziękuję za pomoc. Magister_123 tak jak mówiłeś odkręciłem srebrną śrubę. Pod nią nic się nie kręciło, czyli w konsekwencji zamknąłem zawór.
    Moje pytanie jest następujące czy zamknięcie w ten sposób pieca nic mu nie grozi jakimś "przegrzaniem" czy to bezpieczne itp? skąd tyle tej wody ciepłej w kaloryferach...? rozumiem, że to nadmiar jakby ciepłej wody z podgrzewania wody które zostały wpuszczone w kaloryfery ale aż tyle?
    Czy to nadmiar tej ciepłej wody oznacza tyle, że mój piec źle działa jest nie wydajny, źle kontroluje nadmiar ciepłej... ? a w konsekwencji naraża mnie na straty finansowe po część ciepłej wody do mycia ogrzewa powietrze?
  • #21
    Magister_123
    Level 36  
    Kocioł ma swoje zabezpieczenia i się nie przegrzeje.
    Druga spraw to taka że Twoje urządzenie jest technologicznie dziadkiem. Żeliwny blok, duża ilość wody w kotle i straty kominowe sprawiają że wpada słabiej w stosunku do oferowanych dzisiaj urządzeń.
  • #22
    hym23
    Level 17  
    Witam, wracam do tematu mojego problemu związanego z tym, że mimo wyłączenia grzania CO na czas lata grzejniki są grzane.
    Za sprawą waszej porady dodatkowo(wyłączeni grzania CO na czas letni) zaworem zakręciłem dostęp wody do kaloryferów.

    Pojawił się jeden dziwny problem mimo nie dolewania wody do instalacji CO ciśnienie w instalacji CO mi wzrasta... jak to przyuważyłem na liczniku były 3 bary.

    Co jest nie tak ile.... podejrzewam wężownice .... ile będzie kosztowała naprawa czy się opłaca?
  • #24
    hym23
    Level 17  
    Rozumiem, że chodzi o zwór którym w normalnej sytuacji podnoszę ciśnienie w instalacji CO?

    Raczej ten zawór jest sprawny... gdyż kiedy jestem zmuszony obniżyć ciśnienie w CO to woda którą wypuszczam przez zawór bezpieczeństwa jest ciepła a piec jest teraz ustawiony na tryb letni(więc nie grzeje).

    ile kosztuje wymiana zasobnika około 100 litrowego ???
  • Helpful post
    #25
    dziubek102
    Heating systems specialist
    A naczynie?jeśli woda nie może się rozprężyć na CO, to na CWU będzie szalała. Trzeba sprawdzić naczynie i jego miejsce w systemie, możliwe ze tym zaworem zostało odcięte od pieca.
    Albo po prostu padło i wzrasta ciśnienie wraz z temperaturą. Zobacz jakie jest ciśnienie w całkowicie zimnym układzie.

    Czerwone naczynie podłączone z jednej strony , z drugiej wentyl samochodowy.
    Uwaga w pustym układzie tzn bez wody powinno być tam ciśnienie powietrza (azotu) odpowiednie do objętości i wysokości zładu wody.
  • #26
    hym23
    Level 17  
    Niestety tego już sam nie jestem wstanie sprawdzić. Dziś ma przyjść jakiś serwisant.

    Zastanawiam też się nad wymianą pieca mam stary 18 letniego Buderusa G124x serwisant przez telefon powiedział mi że powinienem się zastanowić nad wymianą pieca jego sprawność po tylu latach jest już niska ok 60%. Ja doczytałem, że producent oceniał sprawność na 90 %. To jak to jest ???
  • Helpful post
    #27
    dziubek102
    Heating systems specialist
    Nie ma możliwości na tak duży spadek %. 124 to porzadny kawał metalu . Zmana tylko jak masz dużo problemów tech lub termomodernizacja.
  • #28
    hym23
    Level 17  
    To o ile może się zmniejszyć wydajność starego pieca max 10, 20%?

    Magister_123 napisał:
    "Druga spraw to taka że Twoje urządzenie jest technologicznie dziadkiem. Żeliwny blok, duża ilość wody w kotle i straty kominowe sprawiają że wpada słabiej w stosunku do oferowanych dzisiaj urządzeń."

    że to technologiczny dziadek.

    Czy jest zatem wstawiać piec kodensacyjny? Dodam że to stary dom z lat 80....bez ocieplenia, rury nieizolowane itp... i 300m do grzania która faktycznie grzeję.
  • Helpful post
    #29
    dziubek102
    Heating systems specialist
    Przy tych warunkach jakich opisujesz pozostań jeszcze przy dziadku.
    Masz dość duze zapotrzebowanie na energię na m^2.

    Takie kotły sa jak najbardziej w użyciu i są dobre do swoich zadań.
    Ubytek sprawnosci zależy głównie od stanu kotła, ale to raczej jest 1 cyfrowa liczba. bez analizy nie da się określić dokładniej.

    Do kondensatów w twoich warunkach potrzeba gruntownej termomodernizacji. Ściany, okna, dach, instalacja co. Twoje zyski z wymiany pogrzebią straty cieplne i nie dobrana instalacja grzejnikowa.
    G124 to był kocioł z czasów gdzie nie oszcządzano na materiałach i nie tworzono programowalnego zużycia na taką skale jak dziś i bedzie zapewne pracował jeszcze długo.