Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy

virus* 12 Aug 2015 19:26 10905 20
  • Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy
    Witam Wszystkich. Po zbudowaniu klasycznego heada PP na 3x ECC83 + 2x EL84 postanowiłem trochę poeksperymentować. Dużo czytałem na temat przydatności transformatora sieciowego zwijanego jako trafo głośnikowego do zastosowania w konstrukcji PP. Zdecydowałem, że osobiście się przekonam na temat jego przydatności. Do zbudowania wzmacniacza jako lamp mocy postanowiłem użyć mało popularnych i tanich (10zł/szt. nowe NOS) radzieckich lamp 6P15P, a w przedwzmacniaczu tak samo niedrogich 6N2P.

    W efekcie moich eksperymentów powstało combo lampowe w układzie PP, które chciałbym Wam zaprezentować. Okazuje się, że wzmacniacz lampowy wcale nie musi być drogi. :-) Jako sieciówki użyłem klasycznego TS40/29/676, transformatorem głośnikowym został TS40/81 którego koszt to 15zł. Użyte lampy to wspomniane 2x 6P15P + 2x 6N2P. Najdroższy był głośnik, który kosztował mnie 110zł i jest nim nowy 30W Celestion Tube 10". Koszt całej konstrukcji zamyka się w 300-400zł.

    Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy

    Dlaczego combo? Wolałem coś bardziej mobilnego niż zbudowany poprzednio head + kolumna na 12". Celowo wybrałem mniejszy głośnik, aby zminimalizować wymiary. Głośnik okazał się strzałem w dziesiątkę, o czym napiszę później.

    Cała konstrukcja zmontowana jest na tzw. "pająka", gdyż druk w połączeniu z lampą mnie nie kręci. Chasis wykonałem z cienkiej nierdzewnej blachy (pozostałość po okapie kuchennym), zaś same transformatory są przykręcone do drewnianej obudowy combo. Drewnianej to może trochę przesadnie powiedziane, bo obudowę wykonałem z płyty wiórowej i obiłem ją tzw. "kocem". Transformatory uziemiłem, ich oddalenie od lamp zaowocowało mniejszymi problemami z przydźwiękiem. Zasilacz zbudowałem inaczej niż na schemacie poniżej, jest to klasyczny zasilacz z Red Barona na trafo TS40/29 z prostownikiem dwupołówkowym i rezystorem 100 Ohm w pierwszym filtrze zasilacza. Po wyprostowaniu napięcia uzyskałem jakieś 295V i jest ono wystarczające do zasilenia konstrukcji. Należy również napisać że 40W trafo doskonale radzi sobie z w/w 4 lampami i nie grzeje się. Combo testuję od 6 miesięcy.

    Schemat przedwzmacniacza to okrojony z jednej triody klasyczny preamp z Red Barona kanał przesterowany z przełącznikiem booster. Brak ostatniej połówki w preampie bardziej pomógł niż zaszkodził. Zminimalizowałem brumy i piski spowodowane większą czułością przedwzmacniacza, przy zachowaniu świetnego przesterowanego brzmienia zbliżonego do overdrive. Przełącznikiem Booster można uzyskać na prawdę mocny przester. Przy minimalnym położeniu pokrętła Gain wzmacniacz gra czystym nieprzesterowanym dźwiękiem.

    Jeżeli chodzi o głośność wzmacniacza, miałem przyjemność porównać moc i brzmienie z 15W lampowym Laneyem mojego kolegi. Wzmacniacz głośnością kompletnie nie odbiega od fabrycznego 15W Laneya, na dodatek deklasuje go brzmieniem. Po podłączeniu obu wzmacniaczy nastąpił wielki szok, kiedy okazało się, że moja konstrukcja gra niesamowitym, głębokim basem, pomimo że mam 10" głośnik, a kolega 12". Do tego brzmienie mojego combo jest krystalicznie czyste, z pazurem i dynamiką. Laney brzmi, jakby mu narzucił koc na obudowę a potem go włączył. Muląco, bez góry i bez basu. Sam matowy środek. Kolega się załamał. :-) Różnica w brzmieniu to nie jakieś tam minimalne odczucia. Ona jest porażająca! Laney kosztował 1000zł w sklepie. :-(

    Na bazie tej obudowy i tego głośnika zbudowałem wcześniej konstrukcje SE na TS40/29/676, TG2,5/2 i lampach 6N2P + 6P14P. Powiem szczerze, że w tym układzie wzmacniacz grał bez dołu. Już teraz wiem, że przyczyną zwiększenia basu jest TS40/81 użyty jako trafo głośnikowe. Wzmacniacz na tym trafo sprawuje się świetnie, gra czysto i z basem. Nie zauważyłem żadnych negatywnych skutków użycia tego transformatora i szczerze w konstrukcjach PP polecam.

    Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    virus*
    Level 12  
    Offline 
    virus* wrote 104 posts with rating 38. Been with us since 2007 year.
  • #3
    virus*
    Level 12  
    Jutro postaram się nagrać próbki brzmieniowe mojego combo. Porównawczych niestety nie nagram, gdyż combo kolegi mimo że było na gwarancji trochę zmodyfikowałem i już gra inaczej niż fabryczne.
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    A lampy kiedy zabezpieczysz przed wypadnięciem?
    Obudowa i wykonanie - bardzo mi się podoba. Ładnie zaaranżowany panel regulacyjny (podoba mi się bo jest prosty i klasyczny) - szkoda tylko, że nie grawerowany (opisy). Nie jestem miłośnikiem koca na tego typu obudowach (po kilku latach na scenie, czy w sali prób będziesz wiedział czemu), ale w Twoim wykonaniu jakoś mnie nie razi aż tak bardzo - ładnie wymyślony patent z narożnikami.
    Trochę razi ten zasilacz - kondensatory (takie się odnosi wrażenie) są mocowane niezbyt schludnie. Poza tym lepiej by było pospinać te luźne przewody - mogą się telepać wewnątrz aż się "uteplepią ;). No i niestety - musisz uważać (mimo narożników i koca) na wszelkiego rodzaju progi, narożniki itp - paździerz lubi się kruszyć ( i wchłaniać wilgoć).
    Gdyby nie te kilka drobiazgów byłoby cudnie, a tak... jest dobrze.

    O samej części elektroniczno-akustycznej wypowiadać się nie będę: Każdy muzyk lubi co ma, lub co chce mieć.
    A wiadomo przecież, że instrument to gitara i piec... Jak nie zaistnieje sama gitara (nawet najlepsza) tak i nie zaistnieje sam piecyk - dopiero w połączeniu można mówić o instrumencie; Ty jesteś zadowolony, brzmienie Ci pasuje, Koledze zepsułeś humor... więc musi być OK.
  • #6
    11111olo
    Level 42  
    Ogólnie wykonanie ładne choć są detale które mogły by być lepiej zrobione, jak choćby śruby trzymające siatkę z przodu.

    Proponował bym dodać układ opóźniający włączanie lampy, póki się nie zagrzeje jak należy. Wyjdzie to im na dobre.
  • #7
    virus*
    Level 12  
    Celestiona kupiłem na Allegro, była wyprzedaż zapasów magazynowych w sklepie Megamusic w Sopocie. Farta miałem z tą ceną.

    Lampy w takiej pozycji nie wypadają od 6 miesięcy, ale można zastosować mocowanie.

    Mocowanie siatki też nie bardzo mi się podoba. Mam pomysł aby wkręty zastąpić rzepami mocowanymi od środka, tak aby można było łatwo zdejmować przednią siatkę.

    W nagraniu demo udział wzięli: combo, ja, tani wokalowy mikrofon Shure PG58, gitara Cort za 300zł a rejestratorem był instrument klawiszowy Korg PA800. W nim mam też możliwość dodania efektu pogłosowego ( delay, reverb ) co słychać na niektórych demo. Nagrałem trochę niestarannie bo mam dzisiaj urodziny, ale coś na pewno słychać.


    Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy
  • #8
    aftys6
    Level 19  
    Witam.
    Pisze kolega w opisie że ma lampe ".. Użyte lampy to wspomniane 2x 6P15P + 2x 6N2P.."
    A na zdjęciu widać naklejkę 6P14P
    To domyślam się literówka w opisie ??
  • #9
    virus*
    Level 12  
    Pomyłka na nalepce. Użyte lampy to 6P15P. Można zamiast nich użyć EL84 i 6P14P - też będzie działać. W podstawkach lamp mocy są zwarte odpowiednie nóżki w tym celu.
  • #10
    plumbum22
    Level 20  
    Do bluesa świetna paka, masz jeszcze delikatny przydźwięk. Zdejmij mu z 2-3 blaszki z trafa głośnikowego:)
  • #11
    11111olo
    Level 42  
    Jakoś dziwnie to gra. Jak by był tylko sam środek, ale to może wina samego nagrania.
  • #12
    plumbum22
    Level 20  
    Kolego gitara ma grać środkiem, takie jej miejsce w kapeli.
  • #13
    11111olo
    Level 42  
    Wiem jak powinna grać gitara. Na nagraniu bez przesteru i tak środek jest cały uwypuklony że całość gra bardzo nienaturalnie.
  • #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    plumbum22 wrote:
    Do bluesa świetna paka, masz jeszcze delikatny przydźwięk. Zdejmij mu z 2-3 blaszki z trafa głośnikowego:)


    W jaki to sposób ograniczysz przydźwięk zmniejszając przekrój rdzenia?
    Pytam bo nie znałem tej metody, a wydaje mi się samobójcza...
  • #15
    plumbum22
    Level 20  
    Nie chodzi o zmniejszenie przydźwięku, tylko o coś innego:) Kto usunął mój post?

    Dodano po 14 [minuty]:

    11111olo wrote:
    Wiem jak powinna grać gitara. Na nagraniu bez przesteru i tak środek jest cały uwypuklony że całość gra bardzo nienaturalnie.


    Więc napiszę go jeszcze raz, konstrukcja bardzo udana bardzo fajny drive, na boosterze trochę muli, ale nie jest to wzmak do cięzkiego grania. Na pewno lepiej brzmiałby na Celestionie V30. A propo powyższego komentarza, zastanów się co piszesz bo Twoja wypowiedź gryzie się sama ze sobą.
  • #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    [quote=]Nie chodzi o zmniejszenie przydźwięku, tylko o coś innego:) [/quote]
    plumbum22 wrote:
    Zdejmij mu z 2-3 blaszki z trafa głośnikowego:)

    A wiesz może jak wygląda rdzeń zwijany? W jaki sposób chcesz "zdjąć dwie. trzy blaszki" z tak wykonanego rdzenia?

    Jakoś nie dziwię się, że ten bzdurny post poleciał do kosza...
  • #17
    popiol667
    Level 18  
    11111olo - mi on trochę dudni na przesterze, a co do cleanu to nie mam zastrzeżeń...

    Wyszedł fajny sprzęt, aczkolwiek parę rzeczy można by poprawić - transformatory na kawałku blachy, a nie przykręcone bezpośrednio do drewnianej obudowy itd..

    Duży plus za wykorzystanie lamp innych niż EL84 :)
  • #18
    virus*
    Level 12  
    Witam wszystkich. Dzięki za oceny i uwagi.

    Mam taki pomysł aby zasilacz sieciowy trochę przebudować. Myślę o wpakowaniu go do obudowy po zasilaczu komputerowym. Zyskam przy okazji dodatkowe ekranowanie.

    Z założenia combo miało grać fajnym overdrive i tak jest skonstruowane. Boost to taki dodatek, przy graniu solo ( nagrany fragment z podkładem muzycznym jest właśnie z włączonym boosterem ) - akurat przydaje się do tego celu. Szczerze mówiąc rzadko go używam. Wolę rasowe i lżej brzmiące brzmienie overdrive.
    Preamp składa się jedynie z trzech triod, do mocniejszego brzmienia musiało by ich być troszkę więcej. Więc nie ma się co dziwić ze ciężkiego brzmienia w takiej konfiguracji nie uzyskamy.

    Co do brzmienia czystego, jak widać jest to jednokanałowa konstrukcja, czyli kompromis pomiędzy brzmieniem czystym a przesterowanym. Słusznie kolega zauważył że kanał czysty jest trochę uwypuklony. Można to skorygować pokrętłami od barwy dźwięku w pewnym stopniu. Jedno co muszę przyznać , grając "na czystym" mogę z combo wycisnąć naprawdę mocny bas. Przy bardzo głośnym graniu w małym pomieszczeniu wszystko w pada w rezonans od niskich tonów.

    Kanał czysty brzmiał o wiele lepiej kiedy zrobiłem eksperyment, przelutowałem układ i ominąłem środkową triodę w przedwzmacniaczu. Na dwóch triodach w preampie wzmacniacz brzmiał lepiej na czystym kanale, czyste brzmienie było bardziej zrównoważone. Niestety w takiej konfiguracji lamp w przedwzmacniaczu gainem już nie można było wprowadzić wzmacniacz w overdrive. Przy maksymalnym położeniu gaina słychać było jedynie crunch. Akurat nie lubię takiego brzmienia.

    Może przydałby się taki przełącznik rozłączający jedną triodę. Kiedy chcemy pograć na overdrive, używamy 3-ch triod w preampie. A kiedy na czystym brzmieniu to dwóch triod.
  • #19
    11111olo
    Level 42  
    Czyli to wina słabego nagrania.
  • #20
    thn.technik
    Level 12  
    Cześć, czy wartości elementów w korektorze są takie jak na schemacie? 1,2n do wysokich to bardzo dużo i tylko 8n2 do średnich - stąd ten środek w brzmieniu. Swoje też dokłada ten Celestion tube, mam ten głośnik i daje on bardzo dużo środka.
    virus* wrote:
    ... gra niesamowitym, głębokim basem ...

    TS użyty jako głośnikowe podbija pasmo w okolicach 150Hz. Wymieniałem ostatnio TS na głosnikowca bo denerwowało mnie to podbicie basu.
    Gitarowe combo lampowe PP 6P15P na transformatorze TS40/81 jako głośnikowy
  • #21
    virus*
    Level 12  
    W moim układzie zastosowałem 22n dla średnich i basu, a dla wysokich 470 pF. Mimo to dużo jest wysokich tonów i środka. Może aż za dużo, więc mam je skręcone dosyć mocno.