Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie 14,7 V / 3,8 A (Bosch C3, Tryb 4) - OK do aku VRLA/AGM?

13 Sie 2015 19:37 2556 4
  • Poziom 7  
    Zablokowano mi wątek, więc MUSZĘ założyć nowy - bo stawka jest zbyt wysoka. Proszę o zrozumienie...

    OK - więc zakupiłem ładowarkę Bosch C3 i teraz nie jestem pewien, którego trybu ładowania mam używać (3 czy 4) do akumulatora VRLA/AGM. Bardzo proszę o link lub inne źródło informacji; w Instrukcji napisane jest bowiem tylko tyle:

    Tryb 3 | 12 V (14,4 V / 3,6 A) Odpowiedni do akumulatorów o pojemności powyżej 14 Ah w normalnym stanie. Tryb ładowania dla akumulatorów typu WET i większości GEL.

    Tryb 4 | 12 V (14,7 V / 3,8 A) Odpowiedni do akumulatorów o pojemności powyżej 14 Ah w zimnym stanie lub też do wielu akumulatorów typu AGM (z matami absorbującymi elektrolit) o pojemności powyżej 14 Ah.


    Powyższy tryb nr 3 zastosowałem właśnie z powodzeniem do akumulatora 69 Ah typu EFB w moim Golfie R, ale akumulator w moim BMW M235i to VARTA 80 Ah, typ VRLA/AGM - więc nasuwa się myśl, że powinienem użyć trybu 4. Tu jednak mam wątpliwość: skąd pewność, że należy on do owej grupy „wielu akumulatorów AGM”? I jaki to w końcu jest aku - AMG w technologii VRLA, czy jak? Proszę o wytłumaczenie :), a przede wszystkim - o rozwianie moich wątpliwości, bo ładowanie większym prądem 3.8 A do większego napięcia 14.7V (Tryb 4) zamiast prądem 3.6 A do napięcia 14.4V (Tryb 3), jeżeli w rzeczywistości nie jest to jednak „jeden z wielu akumulatorów AGM” o jakich mówi Instrukcja, byłoby błędem (zwłaszcza w obecnej temperaturze zewnętrznej)…
  • Poziom 24  
    Trybu 4 używałbym tylko dla temp. bliskich 0...
    Zalecam używanie trybu 3, różnica między tymi trybami nie przekracza zwykle 5% naładowania, więc tego nawet nie odczujesz, a będzie delikatniej dla akumulatora.
  • Poziom 7  
    Dzięki za odpowiedź. Byłbym wdzięczny za 3 kolejne:

    1. Co właściwie mówi oznaczenie akumulatora VRLA/AGM? Czytałem i o jednym i o drugim - ale nie zetnałem się z opisem typu, zawierającego OBIE te nazwy

    2. Jeżeli jednak jest to typowy, tzn. należący do owej grupy „wielu akumulatorów AGM”, o których mówi instrukcja w kontekście Trybu 4, to używając "delikatniejszego" Trybu 3 będę miał jednak aku permanentnie niedoładowany; zgoda że 5% sam nie odczuję - ale jak to może wpłynąć na żywotność aku?

    - i odwrotnie: gdybym jednak używał Trybu 4, czy istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia tego aku? Zauważyłem jedną rzecz: w Trybie 4 ładowarka nagrzewa się WYRAŹNIE bardziej, niż w Trybie 3...

    Dzięki z góry

    Piotr
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    1. Co do oznaczeń VRLA/AGM - to akumulatory z grupy żelowych - upraszcza się, że VRLA to konstrukcja przypominająca trochę typowy kwasowo-ołowiowy (z tą różnicą, że elektrolit w formie żelu), a AGM to konstrukcja bardziej szczelna, gdzie elektrolit jest w formie stałej...

    Niektórzy idą jeszcze dalej, zakładając z góry że VRLA to nazwa ogólna dla całej grupy akumulatorów żelowych, a AGM to jego nowszy wariant.
    Widziałem nawet stosowanie tych oznaczeń zamiennie...co może być już pewnym nadużyciem.

    2. Tryb 3 zawsze będzie delikatniejszy, a zarazem lepszy dla żywotności, niezależnie od konstrukcji akumulatora.
    Tryb 4 może powodować lekkie przeładowanie...w większości wypadków bez konsekwencji - ale stosowany b. często w dłuższej perspektywie może szybciej spowodować efekt gazowania, lub puchnięcia akumulatora.

    Tak naprawdę warunki ładowania (w tym napięcie graniczne) zwykle dobrze opisuje instrukcja dołączona do każdego nowego akumulatora.
  • Poziom 7  
    Dzięki serdeczne!
    Co do Twojego ostatniego stwierdzenia: na przeszkodzie leży fakt, że ten konkretny aku był w samochodzie - więc nie posiadam jego oddzielnej instrukcji. No a Panowie z ASO BMW... nawet nie rozumieją, o co pytałem :(

    Dodano po 31 [minuty]:

    Nawiasem mówiąc, zrobiłem eksperyment polegający na
    - doładowaniu "delikatnieszym" trybem 3 (14.4V), aż do automatycznego przejścia ładowarki w tryb podtrzymywania (trickle charging)
    - przerwałem ten tryb, i rozpocząłem doładowanie od nowa - tym razem w trybie 4 (14.7V)

    Ku swojemu sporemu zaskoczeniu, to ładowanie trwało zaledwie 25 sekund (sic) - po którym to czasie ładowarka znowu uznała, że może przejść w tryb podtrzymywania!

    A zatem - mimo sporej różnicy i w napięciu, i natężeniu prądu ładowania między trybami 3 i 4 - "niedoładowanie" trybem 3 jest absolutnie minimalne. Czy zgadasz się z tym wnioskiem, czy jest to raczej kwestia "inteligencji" sterowania ładowarką Bosh C3?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Odpowiedz mi proszę jeszcze na jedno pytanie:

    - czy fakt, że tryb ładowania aku typu AGM jest/może być bardziej agresywny (pprądowo i napięciowo) wynika wyłącznie z faktu, że akumulatory AGM mają ponoć zawór, zabezpieczający przed "puchnięciem"? Czy może również z faktu, że wymagają one wyższego napięcia i prądu dla osiągnięcia pełnego, 100% naładowania?