Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja

Freddy 14 Sie 2015 10:19 16032 25
  • Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja
    Może nie jest to super konstrukcja, bo jest to zmontowanie kitu AVT i przeróbka prostownika z jego pomocą, ale spełnia swoje zadania.
    Kilka lat temu zakupiłem z potrzeby chwili ładowarkę do akumulatorów ołowiowych - samochodowych za 20 zł na tandecie.
    Sprzedawca twierdził, że oczywiście jest pełnosprawne, miał rację. Szumna nazwa mówiła prostownik do akumulatorów 12V 6A.
    Myślę za taką cenę to się chyba opłaca.

    Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja

    Po rozebraniu okazało się, że w środku jest wyłącznie transformator, amperomierz i mostek prostowniczy selenowy.
    Działało to wszystko, ale trzeba było pilnować stanu naładowania akumulatora i ręcznie wyłączyć prostownik w odpowiednim momencie.
    Teraz wiedziałem już czemu cena była tak niska :).

    Wtedy przypomniałem sobie, że kiedyś kupiłem w ofercie AVT samą płytkę drukowaną do kitu AVT2715 za kilka złotych, ponieważ wszystkie elementy miałem.
    Kiedyś też w planach była budowa od podstaw prostownika w miarę inteligentnego, ale na planach się skończyło.
    Postanowiłem odszukać laminat kitu AVT i zmontować go, aby usprawnić mój nowy nabytek, jakim był prostownik.
    Tak mniej więcej wygląda kit, oraz jego schemat. Bardzo prosto.
    Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja

    Zmontowałem wszystko, ustawiłem, wyregulowałem - no i działało. Nie zamykając jeszcze obudowy sprawdziłem w warunkach bojowych, czyli z akumulatorem.
    Wszystko było OK, tylko prąd trochę za duży. Postanowiłem zobaczyć co będzie po pozostawieniu oryginalnego prostownika selenowego.
    To był strzał w dziesiątkę, maksymalny prąd nie przekraczał 6A, więc spokojnie do akumulatorów samochodowych wystarczy.
    Prostownik selenowy okazał się być dobrym ogranicznikiem prądu :). Jako że oryginalny kit AVT takiego ogranicznika nie posiada, zdecydowałem się pozostawić prostownik selenowy.
    Podczas pracy z pełnym prądem 6A prostownik po kilku godzinach jest lekko ciepły, nie ma więc żadnych obaw przegrzania go.
    Pewnie kiedyś wymienię prostownik selenowy na zwykły mostek i dodam rezystor ograniczający prąd, ale na razie pozostaje tak jak jest.

    Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja

    Sam kit AVT nie ma ogranicznika prądu ładowania. Jest układ kontroli napięcia końcowego, oraz zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora, co sygnalizowana jest buzerem.
    Układ jest też zabezpieczony przez zwarciem końcówek.
    Układ zapewnia ładowanie impulsowe, a kluczem jest tranzystor BUZ11.
    Całe uruchomienie i regulacje układu sprowadzają się do ustawienia napięcia końcowego ładowania, które według zaleceń producentów akumulatorów powinno być (cytat) " przy pracy cyklicznej 14,4V...15V (samochód), a przy pracy buforowej 13,5...13,8V".

    Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja Ładowarka akumulatorów ołowiowych - prostownik samochodowy - modyfikacja
    Po regulacjach i sprawdzeniu układ został wmontowany na stałe do posiadanej obudowy. Działa do dzisiaj bez zarzutu. Może nie jest super często używany, ale czasem się przydaje.
    Nie będę dokładnie opisywał zasady działania AVT2715, gdyż jest to zrobione w załączonym opisie przez AVT.

    Zaraz pojawią się pewnie głosy, mogłeś kupić gotowy, lepszy, szkoda było czasu. Za te pieniądze to pełno jest.
    Odpowiadam od razu, nie kupiłem, wolałem zmontować sam. Skoro jest pełno, to kupcie gotowy automat 12V 6A za niecałe 30zł.
    Proszę nie zamieszczać tego typu postów, bo nic one nie wnoszą do dyskusji, a tylko zaśmiecają temat.


    Szacunkowe koszty :
    - zakupiony prostownik do adaptacji - 20zł
    - płytka drukowana do kitu AVT - 6,5zł
    - pozostałe elementy miałem - szacunkowo - 10zł
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Freddy
    Poziom 43  
    Offline 

    Porad udzielam wyłącznie na forum, nie pomagam na PW
    Freddy napisał 18761 postów o ocenie 1382, pomógł 1276 razy. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    bsw
    Poziom 15  
    Hmm, przypomniałeś mi że mam ten kit gdzieś w szufladzie. Co prawda wyszabrowałem mu radiator, ale reszta kompletna. Tak się zastanawiam czy dało by się ten kit po odpowiedniej przeróbce dostosować do akumulatora 24V ? Bo właśnie automatyczna ładowarka 24V by mi się przydała...
  • #3
    Freddy
    Poziom 43  
    janek1815 napisał:
    W pierwszym momencie jak oglądałem pierwsze zdjęcie to myślałem że zrobiłeś obudowę z pudełka tekturowego ;)
    Nie, jak najbardziej metalowa obudowa. To jest karton w którym zakupiłem oryginał :).

    bsw napisał:
    Chmm, przypomniałeś mi że mam ten kit gdzieś w szufladzie. Co prawda wyszabrowałem mu radiator, ale reszta kompletna.
    W sumie nie jest potrzebny taki duży radiator, u mnie jest ciepły. Taki dałem, jaki miałem.
    Cytat:
    Tak się zastanawiam czy dało by się ten kit po odpowiedniej przeróbce dostosować do akumulatora 24V ? Bo właśnie automatyczna ładowarka 24V by mi się przydała...
    Sądzę, że po małych modyfikacjach - tak. Sądzę, że wystarczyłoby dać stabilizator 12V do zasilania układu i troszkę zmienić dzielnik.
  • #4
    waldekgg
    Poziom 11  
    Może uda CI się zastąpić ten mostek selenowy jakimś prostownikiem np 10A 80V ? Pozdrawiam.
  • #5
    Freddy
    Poziom 43  
    Wyjaśniłem w opisie dlaczego został mostek selenowy. Nie mam zamiaru go zastępować, a przynajmniej dopóki działa.
  • #6
    misiek84LG
    Poziom 12  
    Na jakiej zasadzie mostek selenowy ogranicza prąd do 6A?
  • #7
    Freddy
    Poziom 43  
    Oporność ogniw mostka selenowego w kierunku przewodzenia, to około 30Ω/cm².
    W moim wypadku wystarczyło to do ograniczenia prądu.
  • #8
    Adamcyn
    Poziom 35  
    Cytat:
    Całe uruchomienie i regulacje układu sprowadzają się do ustawienia napięcia końcowego ładowania, które według zaleceń producentów akumulatorów powinno być (cytat) " przy pracy impulsowej 14,4V...15V, a przy pracy buforowej 13,5...13,8V"

    Drobne sprostowanie:
    14,4v...15V dotyczy ładowania cyklicznego, tak jak np. w samochodzie.
    W tryb ładowania impulsowego (kluczowanego) układ wchodzi pod koniec ładowania, kiedy jest osiągane zadane napięcie końcowe w w/w przedziale.
  • #9
    Freddy
    Poziom 43  
    FAkt, poprawiłem :).
  • #10
    locos1
    Poziom 12  
    Mam bardzo podobny sprzęt podrasowany tym samym kitem. Dodatkowo dałem woltomierz LED -tani moduł Made in P.R.C, oraz amperomierz wskazówkowy z tych dość dokładnych, ale tanich - każdy na pewno wie o co chodzi. Całość działa niezawodnie już kilka lat więc jestem zadowolony :D
  • #11
    1maniekx1
    Poziom 12  
    Adamcyn napisał:
    Cytat:
    Całe uruchomienie i regulacje układu sprowadzają się do ustawienia napięcia końcowego ładowania, które według zaleceń producentów akumulatorów powinno być (cytat) " przy pracy impulsowej 14,4V...15V, a przy pracy buforowej 13,5...13,8V"

    Drobne sprostowanie:
    14,4v...15V dotyczy ładowania cyklicznego, tak jak np. w samochodzie.
    W tryb ładowania impulsowego (kluczowanego) układ wchodzi pod koniec ładowania, kiedy jest osiągane zadane napięcie końcowe w w/w przedziale.


    14,4v...15V dotyczy ładowania cyklicznego ale w samochodzie jest ładowanie buforowe, a nie cykliczne.
  • #13
    Freddy
    Poziom 43  
    Tylko, że my mówimy o ładowaniu akumulatora prostownikiem w domu, więc dotyczy się tego ładowanie takie jak cykliczne, a nie buforowe.
  • #14
    sebazaz
    Poziom 13  
    Buforowe, to ładowanie ciągłe tak jak w UPS-ie. Akumulator jest przez cały czas podtrzymywany napięciem około 13,8V i sporadycznie rozładowywany. Cykliczne to na przykład w samochodzie. Akumulator jest cyklicznie rozładowywany (rozruch , większe odbiorniki na wolnych obrotach silnika). Przy ładowaniu cyklicznym napięcie około 14,4V.
  • #15
    web69
    Poziom 28  
    Zlutowałeś kit i to wszystko? To jest DIY? Po prostu słabe... jakbyś coś zmienił w schemacie, dodał od siebie, a tu nic... A przeciążanie prostowników selenowych kończy się smrodem zgniłych jaj i wytrącaniem rakotwórczych związków selenu do otoczenia. Jak myślisz, dlaczego z nich zrezygnowano? Słaby (chciałem napisać projekt) ten pomysł, brak ogranicznika prądu, gotowy kit w gotowej obudowie. A to że działa, żaden sukces.
  • #16
    Freddy
    Poziom 43  
    web69 napisał:
    Zlutowałeś kit i to wszystko? To jest DIY? Po prostu słabe... jakbyś coś zmienił w schemacie, dodał od siebie, a tu nic... A przeciążanie prostowników selenowych kończy się smrodem zgniłych jaj i wytrącaniem rakotwórczych związków selenu do otoczenia. Jak myślisz, dlaczego z nich zrezygnowano? Słaby (chciałem napisać projekt) ten pomysł, brak ogranicznika prądu, gotowy kit w gotowej obudowie. A to że działa, żaden sukces.

    Co Twój post wnosi do tematu - nic.

    Przeglądałem Twoje posty kolego i mam pytanie.
    Czy potrafisz napisać jakiś normalny nie złośliwy i nie jadowity post, czy nie?
    Zwykły post, który wnosi coś do tematu, a nie jest spamem.
    Polecam też naukę czytania ze zrozumieniem, potem dopiero udzielanie odpowiedzi.
  • #17
    web69
    Poziom 28  
    Owszem, mój post jest złośliwy, ale czy napisałem nieprawdę? Jest ograniczenie prądu ładowania? selen jest trujący? Gotowy kit w fabrycznej obudowie? Nie unoś się kolego, ale przeczytałem z uwagą cały temat, są merytoryczne uwagi i nadal uważam, że słabe DIY. A uwaga o czytaniu ze zrozumieniem... cóż uczyłem się czytać 35 lat temu i pewnie już zapomniałem parę literek...
  • #18
    Freddy
    Poziom 43  
    web69 napisał:
    Owszem, mój post jest złośliwy, ale czy napisałem nieprawdę?
    Tak jest złośliwy i napisałeś nieprawdę.
    Cytat:
    Jest ograniczenie prądu ładowania?
    Tak - jest ograniczenie.
    Cytat:
    selen jest trujący?
    Tylko, jeśli przegrzany
    Cytat:
    Gotowy kit w fabrycznej obudowie?
    To nie jest gotowy kit, płyta drukowana gotowa, a obudowa została zaadoptowana.
  • #19
    daco22
    Poziom 9  
    witam

    zmontowalem sobie takiego kita avt 2715 i podlaczylem do akumulatora ustawilem ladowanie na 14,4 v i zadowolony ze dziala postanowilem zamienic bieguny sprawdzic czy zabezpieczenie dziala i niestety buzer zapiszczal ale tez tranzystor T3 p55nf06 doslownie wybuchl .... dlaczego tak sie stalo ? przeciez uklad mial byc zabezpieczony przed nieprawidlowym podlaczeniem klemr do akumulatora ?
  • #20
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Freddy napisał:
    oryginalnego prostownika selenowego.
    Ten dawca obudowy, transformatora tudzież amperomierza wygląda na zupełnie nowoczesny prostownik, więc ja tam prostownika selenowego nie znajduję :cry:, a faktycznie są płyty selenowe i tuleje izolacyjne :!: . Ale ten świat się kręci....Co do reszty, zmodyfikowałeś prostownik fabryczny KITem regulacyjnym i dobrze, skoro miejsce było.
  • #21
    Freddy
    Poziom 43  
    daco22 napisał:
    witam

    zmontowalem sobie takiego kita avt 2715 i podlaczylem do akumulatora ustawilem ladowanie na 14,4 v i zadowolony ze dziala postanowilem zamienic bieguny sprawdzic czy zabezpieczenie dziala i niestety buzer zapiszczal ale tez tranzystor T3 p55nf06 doslownie wybuchl .... dlaczego tak sie stalo ? przeciez uklad mial byc zabezpieczony przed nieprawidlowym podlaczeniem klemr do akumulatora ?
    Coś źle połączyłeś, sprawdź.
  • #22
    daco22
    Poziom 9  
    A mam pytanko: gdzie do tego układu podłączyć amperomierz i woltomierz?
  • #23
    kenarf3332
    Poziom 1  
    Fajny mod, zastanawiam się czy można zrobić tak żeby prostownik po osiągnięciu napięcia (powiedzmy 16)V mógł przejść w bufor (13,8V)
  • #24
    ^ToM^
    Poziom 35  
    kenarf3332 napisał:
    Fajny mod, zastanawiam się czy można zrobić tak żeby prostownik po osiągnięciu napięcia (powiedzmy 16)V mógł przejść w bufor (13,8V)


    Oczywiście że można. Wszystko zależy od zastosowania. Dla ładowania akumulatorów samochodowych taka opcja jest zbędna. Dla innych zastosowań może być korzystna.
  • #25
    piotrek222
    Poziom 17  
    kenarf3332 napisał:
    Fajny mod, zastanawiam się czy można zrobić tak żeby prostownik po osiągnięciu napięcia (powiedzmy 16)V mógł przejść w bufor (13,8V)


    W moim prostowniku tak jest. Faktycznie nie jest to konieczna opcja jeśli się ładuje, doładowuje przez kilka godzin ale jeśli chcemy utrzymać w dobrej kondycji aku np. od skutera w trakcie zimy to opcja się przydaje.
  • #26
    marcingebus
    Poziom 10  
    sebazaz napisał:
    Buforowe, to ładowanie ciągłe tak jak w UPS-ie. Akumulator jest przez cały czas podtrzymywany napięciem około 13,8V i sporadycznie rozładowywany. Cykliczne to na przykład w samochodzie. Akumulator jest cyklicznie rozładowywany (rozruch , większe odbiorniki na wolnych obrotach silnika). Przy ładowaniu cyklicznym napięcie około 14,4V.


    a) Jeśli akumulator naładujemy do 13.8V i rozładujemy do 10.5V, to zużyjemy jakąś porcję energii.
    b) Jeśli ten sam akumulator naładujemy do 14.4V i rozładujemy np. do 10.2V, to mamy i możemy zużyć większą porcję energii niż powyżej.

    Akumulator traktowany wg. wersji b) ma krótszą żywotność niż akumulator traktowany wg. wersji a). Niemniej jeśli akumulatory nam służą, do obsługi pojazdu typu Melex, elektrycznego wózka widłowego, czy jako zapas energii na jachcie, to traktujemy go jako wiadro do którego wrzucamy energię i z którego "zazwyczaj" wyciągamy do dna, bo chcemy wykorzystać jak największą "pojemność wiadra".

    W aucie, nie wyciągamy energii "do dna", bo tylko tyle ile potrzeba na odpalenie samochodu. W UPSach czasami wyciągamy do dna, ale jest to sporadyczne. W porównaniu do zastosowań typu wózek widłowy/Melex, akumulator rozruchowy w samochodach pracuje jako buforowy i ładujemy go do napięcia buforowego, a nie do napięcia określonego jako "do pracy cyklicznej".

    Podane wyżej napięcia, są przykładowe, bo dla każdego modelu, typu akumulatora producent podaje napięcia określane jako "do pracy cyklicznej" oraz napięcia do "pracy buforowej", przy czym może też podac charakterystyki rozładowania/ładowania dla każdego rodzaju pracy i co najważniejsze: żywotność, czyli ilość cykli, które przeżyje akumulator w każdym z rodzajów pracy. To w jaki sposób my je potraktujemy, to tylko nasz wybór.