Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Amatorski prostownik do profesjonalnych zastosowań

radek170777 18 Sie 2015 10:40 3567 44
  • #31
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Transformator, który nie może działać przy ciągłym obciążeniu prądem skutecznym 20A, jest raczej za słaby do prostownika 15A. Trzeba przeliczyć, na to są wzory, można je znaleźć w moim programie (albo go użyć do wyliczenia).

    Jeśli to jest rzeczywiście drut 2mm (a nie grubszy), to przy 20A nagrzewa się o ponad 1°C przez 5 sekund, przy 60A prawie o 10°C przez 5 sekund, ze 20 sekund spokojnie wytrzyma. Tylko... ile A potrzeba na wspomaganie rozruchu?

    Z tym zabezpieczeniem termicznym może być problem - należałoby umieścić czujnik temperatury tam, gdzie będzie najcieplej, czyli wewnątrz uzwojenia, a to pewnie jest niewykonalne.
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    radek170777
    Poziom 11  
    _jta_ napisał:
    Transformator, który nie może działać przy ciągłym obciążeniu prądem skutecznym 20A, jest raczej za słaby do prostownika 15A. Trzeba przeliczyć, na to są wzory, można je znaleźć w moim programie (albo go użyć do wyliczenia).


    Taki prąd raczej nie będzie wykorzystywany. Do ładowania akumulatorów samochodowych w zupełności wystarczy 10A. Sporadycznie trafia się aku. 125Ah, czyli 12A wystarczy, a to i tak musiałby być totalnie rozładowany żeby takim prądem ładować.

    _jta_ napisał:
    Jeśli to jest rzeczywiście drut 2mm (a nie grubszy), to przy 20A nagrzewa się o ponad 1°C przez 5 sekund, przy 60A prawie o 10°C przez 5 sekund, ze 20 sekund spokojnie wytrzyma. Tylko... ile A potrzeba na wspomaganie rozruchu?


    Na rozruch potrzeba około 300 - 400 A, ale tutaj ma być jedynie wspomaganie, czyli tak sobie myślę że jeśli aku. nie jest zupełnie rozładowany to większość A pójdzie właśnie z niego. Na dobrą sprawę mogę podłączyć prostownik na max ładowanie pod aku. na 10 min. i po tym czasie odłączyć i dopiero odpalać.

    _jta_ napisał:
    Z tym zabezpieczeniem termicznym może być problem - należałoby umieścić czujnik temperatury tam, gdzie będzie najcieplej, czyli wewnątrz uzwojenia, a to pewnie jest niewykonalne.


    Wewnątrz pewnie się nie uda, ale: Amatorski prostownik do profesjonalnych zastosowań

    W tym miejscu jest szczelinka w którą można wcisnąć czujnik i odpowiednio ustawić temp. przy której ma się włączać wentylator i tu moja propozycja 55 stopni by była tolerancja i nie przegrzewał się nadto i do tego ewentualnie zabezpieczenie w postaci 65 stopni przy których wyłączał by się prostownik zupełnie. ( najlepiej by wtedy wentylator pracował dalej do osiągnięcia 54 - 55 stopni)


    ------------------------------------------------------

    Nie wiem na ile ta informacja będzie istotna, ale znalazłem 4 diody od prostownika 6A podłączyłem do tego tranfa i dołączyłem te same żarówki i taki oto mamy spadek napięcia :

    Amatorski prostownik do profesjonalnych zastosowań
  • TermopastyTermopasty
  • #33
    slawussj
    Poziom 34  
    Jeśli napięcie pulsacyjne ma 11,4V, to wartość szczytowa będzie ok. 16V. Przy prawie 20A całkiem wystarczająca. Na schemacie wrysuje mostek z diod 40 lub lepiej 80A i sterowanie MOSFET 2xCEP6030L lub podobne. Przy 20A spadek napięcia na dwóch szt. nie powinien przekroczyć 0,2V. Do tego zabezpieczenie 0,6V przy 30A.
  • #34
    radek170777
    Poziom 11  
    Ja też myślę że lepiej 80A, zapas nie zaszkodzi...
  • #35
    slawussj
    Poziom 34  
    Może coś takiego, tylko muszę się jeszcze zastanowić, jak to zadziałe dla 6V. Amatorski prostownik do profesjonalnych zastosowań
  • #36
    radek170777
    Poziom 11  
    A więc tak... Na podstawie tego schematu zrobiłem sobie listę zakupów, proszę o zerknięcie czy wszystko spisałem i czy poprawnie

    OPORNIKI:

    R1; R12; R26; R34 – 2.2k
    R2; R5; R6; R21; R25; R31; R32 – 10k
    R3 – 560/1W
    R4; R18 – 1.5k
    R7; R33 – 4.7k
    R8 – 3.3k
    R9; R15; R17 – 1k
    R10 – 22k
    R11 – 820k
    R13; R14 – 220k
    R16 – 3.3k 10W
    R19; R20 – 33k
    R22 – 100k
    R23; R24 – 0.05k
    R27; R29 – 1.2k
    R28; R30 – 1M

    Potencjometry:

    P – 47k
    PR1; PR2 – 10k

    DIODY :

    D1; D2; D3; D4 – D000-80A
    D5; D7; D11; D12 – 1N4005
    D6 - ?
    D8 – C12 (Zenera)
    D9 – C8V2 (Zenera)
    D10 - ?

    LED: x 4szt

    TRANZYSTORY:

    T1 – BD138
    T2 – BC557
    T3 – BD241
    T4; T5; T6; T7 – BC547
    R8; T9 – CEP6030L IRF4905 IRF1404
    T10 – BD137

    UKŁADY SCALONE

    US1 – L7812
    US2 – NE555
    US3 – LM358

    CZUJNIK TEMPERATURY – NTC 10k

    KONDENSATORY:

    C1 – 2,2mF/40V
    C2 – 1mF/16V
    C3 – 1u
    C4; C5 – 0,1u

    A poza tym nie wiem jakie wartości mają mieć diody D6 i D10, ilu watowe rezystory (te nie opisane), jaki zakres powinien mieć amperomierz.

    I czy jak pokażę tą listę w sklepie to będą wiedzieć co podać ? Sam mniej więcej patrzyłem na allegro i mam kłopot bo np : Dioda D9 - C8V2 -> KTÓRA ?
    No i prawie z każdą pozycją tak mam :(
  • #37
    slawussj
    Poziom 34  
    Tam, gdzie przy opornikach nie ma "k", to są "Ω", a nie kΩ. Np.R21 - 10Ω, R23, R24 - 0.05Ω/ 10W - powinny nawet wystarczyć 5W. Pozostałe nieoznaczone 0,25 lub 0,5W. D6-1N5408, D10-1N4005 (lub inna). Diody Zenera C8V2 i C12 mogą być 0,3W lub 0,5W( większe też, to bez znaczenia. Ich wartości nie będą prawidłowe po przełączeniu na 6V. Może lepiej byłoby zmienić tą C8V2 na C4V7. Do C12 trzeba by dołączać równolegle C5V1. Zastanawia mnie przełącznik 6/12V. Czy ta opcja 6V musi być z regulacją, czy to będzie raczej sporadyczne ładowanie akumulatora ciągnikowego? Zakup części może trochę później. To dopiero projekt i nie był testowany. Niestety, nikt się nie wypowiedział czy to ma szansę działać. Dasz radę zaprojektować płytkę i połączenia? Na płytce trzeba zrobić wyprowadzenia złączemi.
  • #38
    janek1815
    Poziom 38  
    Na których tranzystorach będą wymagane radiatory i jak duże?
  • #39
    radek170777
    Poziom 11  
    slawussj napisał:
    Tam, gdzie przy opornikach nie ma "k", to są "Ω", a nie kΩ.

    Oczywiście :P Dopiero jak napisałeś to walnąłem się w czoło że przegapiłem taką oczywistą oczywistość ;)

    slawussj napisał:
    Czy ta opcja 6V musi być z regulacją, czy to będzie raczej sporadyczne ładowanie akumulatora ciągnikowego?


    nie musi, baaaardzo sporadycznie 6V aku ciągnikowe czyli 165 lub 195Ah


    slawussj napisał:
    Dasz radę zaprojektować płytkę i połączenia? Na płytce trzeba zrobić wyprowadzenia złączemi.


    Dopóki nie spróbuję to się nie przekonam, a bardzo chcę samodzielnie spróbować. Jak na razie wymyśliłem sobie to w ten sposób że jak już będę miał na miejscu wszystkie potrzebne elementy to rozrysuję sobie to na kartce papieru, potem schemat przeniosę mazakiem na płytkę, potem trawienie lutowanie i testy...

    Ja wiem że ładnie wyglądało by z gdyby wydrukować, ale nie umiem zaprojektować płytki w programie, nie mam płyty grzewczej względnie starego żelazka no i papier chyba też musiał bym gdzieś kupić odpowiedni, ale to jeszcze sprawa do przemyślenia.

    Dodano po 5 [minuty]:

    janek1815 napisał:
    Na których tranzystorach będą wymagane radiatory i jak duże?


    Myślę że w fazie testów okaże się które się bardziej grzeją. Radiator to nie problem, w każdej chwili będzie można dołożyć, tym bardziej że obudowę chcę zrobić dość przestronną, więc miejsca będzie pod dostatkiem. Do tego jeszcze otwory wentylacyjne ułatwiające swobodną cyrkulację powietrza
  • #40
    slawussj
    Poziom 34  
    Teoretycznie tranzystory powinny dać radę bez radiatorów, ale jakieś małe mogą się przydać. Ja przez 20 lat rysowałem płytki na kartce dwukolorowym długopisem. Rysowanie w programie nie jest trudne. Na początek najlepszy będzie Expres PCB. Ustawiasz go na milimetry ( domyślnie ustawi się na cale) i możesz użyć gotowych elementów, choć lepiej zrobić sobie swoją bazę elementów. Jest to naprawdę proste. W 90% rysuję w tym programie, bo jest prosty, intuicyjny i go lubię, niestety w przeciwieństwie do np. Eagle. Żelazko nie musi być stare. Normalne żelazko ustawione na 280°C (nic mu się nie stanie). Trzeba tylko dokładnie i mocno wprasować, ale nie porwać papieru. Papier błyszczący, niezbyt gruby z jakiegoś katalogu (może być zadrukowany). Trzeba tylko sprawdzić, czy namaka w wodzie.
  • #41
    radek170777
    Poziom 11  
    slawussj napisał:
    Teoretycznie tranzystory powinny dać radę bez radiatorów, ale jakieś małe mogą się przydać.


    Jak się będą grzać to mogę zrobić radiatory z blachy aluminiowej, przy dobrej cyrkulacji powietrza w obudowie nie powinno być problemu

    slawussj napisał:
    Ja przez 20 lat rysowałem płytki na kartce dwukolorowym długopisem.


    Dlatego chciałem wziąć na pierwszy raz marker...

    slawussj napisał:
    Rysowanie w programie nie jest trudne. Na początek najlepszy będzie Expres PCB. Ustawiasz go na milimetry ( domyślnie ustawi się na cale) i możesz użyć gotowych elementów, choć lepiej zrobić sobie swoją bazę elementów. Jest to naprawdę proste. W 90% rysuję w tym programie, bo jest prosty, intuicyjny i go lubię, niestety w przeciwieństwie do np. Eagle.


    Ja zainstalowałem KiCad i jakoś nie bardzo mogłem się połapać, ale zobaczę na tym co Ty proponujesz.

    slawussj napisał:
    Żelazko nie musi być stare. Normalne żelazko ustawione na 280°C (nic mu się nie stanie). Trzeba tylko dokładnie i mocno wprasować, ale nie porwać papieru.


    Naczytałem się różnych wersji. Dziś widziałem kolejną że faktycznie można prasować, bo wcześniej tylko takie opcje gdzie trzeba płytkę położyć na żelazku wygrzać ją odpowiednio i dociskać papier tamponem

    slawussj napisał:
    może być zadrukowany


    A widzisz ! O tym nie wiedziałem :)

    Drukarkę laserową mam to jak tylko uda mi się zaprojektować płytkę to popróbuję
  • #42
    slawussj
    Poziom 34  
    Narysowałeś tę płytkę, czy może chcesz aby Ci trochę pomóc? Jeśli tak, to napisz, czy poradzisz sobie z elementami SMD.
  • #43
    radek170777
    Poziom 11  
    Projekt płytki chciałem zostawić sobie jak już będę miał wszystkie elementy na biurku i dopiero wtedy rozrysować to na kartce.
    Próbowałem to zrobić w programie, ale nie ogarniam tego. Trochę czarna magia to dla mnie :(
  • #44
    slawussj
    Poziom 34  
    Jeśli nigdy nie rozrysowywałeś płytki, to będzie to wyzwanie. Musisz pamiętać, że grubość ścieżki zależy od prądu, jaki przez nią ma płynąć.
  • #45
    radek170777
    Poziom 11  
    No właśnie nie rysowałem i liczę na to że ręcznie jakoś łatwiej mi to pójdzie. Dlatego też robiłem listę zakupów żeby ściągnąć na miejsce już wszystkie potrzebne elementy.