Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

jerryman 15 Sie 2015 23:40 4947 10
  • #1 15 Sie 2015 23:40
    jerryman
    Poziom 10  

    Witam, jest to mój pierwszy pojazd i chciałem podzielić się wrażeniami z innymi, którzy biorą pod uwagę ten model. Dość krytyczne spojrzenie na wady i ocena całości na koniec. Głownie wady widoczne i zauważone w pierwszych dniach użytkowania.

    Wygląd:
    Oczywiście jest kwestią gustu, ale mi się podoba - nie jest to truck (monster/short course) ani klasyczny buggy. Dość agresywna sylwetka, z częściowo zakrytym zawieszeniem przednim i tylnym. Badziewna wytłoczka a kierowca / wypełnieniem kabiny nie przeszkadza z większej odległości. Karoseria/buda jest blokowana na zatrzaski z boku podwozia i na jedna spinkę między przednimi kołami, a z tyłu jest przymocowana na zawiasach przykręconych do obudowy dyferencjału - generalnie ok choć żeby pogrzebać przy tylnym zawieszeniu trzeba ją odkręcić - 2 śrubki.

    Podwozie:
    Analizując model zanim miałem możliwość go obejrzeć przed zakupem cieszyłem się nominalnie dość wysokim zawieszeniem - w praktyce nie jest aż tak wysokie ale po skręceniu sprężyn o 10 milimetrów (względem maksymalnego skoku) dość dobrze reaguje na nierówności offroadowe.
    Podwozie nie jest wzmocnione żadnym elementem metalowym i jak się domyślam część naprężeń między podwoziem a obudowami dyferencjałów ma być przejmowana przez górne skorupy:
    - przednia (większa) część zakrywa serwo, elementy przeniesienia skrętu, odbiornik, regulator, oś przeniesienia napędu i pod dodatkową uchylną klapką baterię. Dodatkowo służy jako wzmocnienie sztywności połączenia kadłuba z przednim dyferencjałem)
    - tylna (mniejsza) część zakrywa właściwie tylko główną przekładnię (20/55 obie zębatki plastikowe)
    Między zasadniczym podwoziem i górnymi skorupami zarówno z przodu jak i z tyłu po bokach (powiedzmy nadkolach) znajdują się otwory - z przodu służą do wyprowadzenia cięgien skrętu, po co są z tyłu nie bardzo rozumiem

    Zawieszenie / przełożenie napędu /sterowanie:
    Ciekawą cechą zawieszenia jest jego symetryczność - większość elementów jest uniwersalna, co redukuje ilość zapasowych części, które należałoby mieć. Nie jest zbyt pancerne i ma kilka elementów ewidentnie zaprojektowanych jako zabezpieczenie przed większymi zniszczeniami przy przewrotkach / zderzeniach. Generalnie luzy w zawieszeniu są i to widoczne gołym okiem.
    Przełożenie napędu - generalnie dość wytrzymały plastik w przekładni głównej i zębatki z stopu cynkowego w dyferencjale. W wersji pro (bezszczotkowej) zębatka atakująca jest stalowa tak samo jak zębatki dyferencjału. Przełożenie: 20/50 główne i 13/43 w dyferencjałach, sumarycznie 1: 9,1
    Sterowanie - przełożenie skrętu nie jest zbyt sztywne/precyzyjne co jest dobre przy uderzeniach ale niestety trochę brakuje precyzji niekiedy - choć nie jest to permanentne wrażenie.

    Elektronika:
    Nadajnik i odbiornik: hmm przyzwoita generyczna chińszczyzna odpowiednio 2 i 3 kanałowa (HobbyKing GT-2 2.4Ghz), sprawuje się dobrze.




    Serwo: bez zastrzeżeń (3kg)
    Silnik i regulator: w porządku, Silnik ma założony radiator i grzeje się znacznie na LiPo 2S (ale też i temperatura otoczenie byłą wysoka). Na załączonym pakiecie NiMH jedynie dotarłem silnik na starcie stąd się nie wypowiem o zestawie fabrycznym.
    Ładowarka NiMh - raz użyta, brak choćby diody informującej o pracy / naładowaniu akumulatora. Może jest jakiś sygnał dźwiękowy - nie wiem, bo nie używałem

    Pierwsze jazdy:
    Skoszona trawa - małe wertepy i mała górka - zabawnie, dość szybko, po pierwszej większej wywrotce wywaliło w prawym tylnym zawieszeniu: trzpień górny wewnętrzny wahacza i ośkę. Po włożeniu ośki na miejsce i spięciu prowizorycznie wahacza spinką ( brak wkrętaka do odkręcenia śrubki blokady trzpienia) jeszcze chwila jazdy zakończona zgubieniem ośki i zejściem zębatki atakującej z ośki silnika ( nie ma tam żadnej blokady/trzpienia).
    Druga jazda modelem przednionapędowym - chwila jazdy zakończona zejściem zębatki z wału...
    Z racji nowości części jeszcze nie są dostępne na dziś dzień - a akurat 2 sklepu RC w okolicy rozpoczęły urlop… na szczęście w trzecim udało mi się dzięki uprzejmości sprzedawców dopasować ośkę innego producenta o bardzo podobnych wymiarach - z jednej trony musiałem jedynie wstawić element dystansujący pracę ośki w wale dyferencjału, bo piała tendencję do wypadania z C-huba. Dodatkowo klej do gwintów na ośkę silnika zadziałał jak na razie bezbłędnie.
    Kolejne jazdy na 2S LiPo (niezadługie ze względu na upały) zarówno po asfalcie jak i trawie / terenie już bez problemów - sporo mniejszych lotów i lądowań przewrotek - już bez żadnych niespodzianek.
    Spora prędkość, niezłe przyśpieszenie i zwrotność (oczywiście wszystko względne) daje dużo frajdy.

    Podsumowanie:
    Model z kilkoma wadami, ale w tej cenie pewnie nic dużo lepszego się nie uda kupić (biorąc pod uwagę wygląd). Konkurent dla Mavericków, z prawdopodobnie tańszymi częściami (modele MT tego producenta są zauważalnie tańsze od odpowiedników serii Strada). Części BSD są dostępne (w Polsce i we Wrocławiu), ale jeszcze nie do tego modelu - co ma się poprawić wkrótce. Jeśli tak się stanie uważać będę ten model za udany zakup - a o dalszych perypetiach postaram się poinformować.

    Następne kroki:
    Myślę o zmianie na silnik/regulator bezszczotkowy, choć pociągnąć to może za sobą konieczność zmiany zębatek dyferencjałów i przekładni głównych.
    Myślę też o zmianie przełożenia sterowania (servo Saver'a) na nieco bardziej sztywny / ściślej spinający koła + Ewentualnie mocniejsze serwo

    Ciekawostki:
    W stanach ten model występuje jako RedCat Blackout XBE (i wersji PRO bezszczotkowej) - różnice to nieco inna maska (chyba nawet ładniejsza), inne zębatki atakujące - 18T (19T), nieco inny silnik bezszcotkowy (3800kV a nie 3421kV) i silniejszym serwem: odpowiednio 6 i 15 zamiast 3kg. Także tam jest to nowość, i na razie dość mało opinii i filmów.

    0 10
  • #2 16 Sie 2015 01:51
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Dużo zbyt miękkiego plastyku, zabudowana płyta podłogowa powoduje zbieranie się kurzu i wilgoci.
    Praktycznie brak części.

    jerryman napisał:
    Konkurent dla Mavericków


    Maverick Strada MT Evo, Maverick Strada SC Evo, Maverick Strada TC Evo - 500 zł, Maverick Strada XB Evo kosztują około 600 zł wersje szczotkowe,
    co przy cenie 580 zł za BSD Racing Dune Racer nie wydaje się aby był konkurencją dla Maverick i wielu innych modeli, nie przy tak niskiej jakości.
    Chłopak posiada różne odmiany Mavericka bezszczotkowe ( napędy różnych firm ) w sumie 5 szt. jeszcze przez okres 4 lat nie zdarzyły się opisywane przypadki z BSD Racing,
    w całym okresie użytkowania miał jeden incydent poluzowania się mocowania amortyzatora na górnym mocowaniu tylnej wieżyczki Maverick Strada SC Evo ( śruba stalowa i nakrętka stalowa, silnik 4300KV pakiet 11,1V ) w czasie wyścigu trwającym 45 minut na torze. Czy kupować BSD Racing ze względu na słabej jakości plastyki, brak części - przy niektórych wcześniejszych modelach można podebrać od innych firm i w przypadku BSD Racing Dune Racer zbyt nieprzemyślaną zabudowę płyty podwozia zbierającą wilgoć i kurz.

    Dlatego w tym przedziale cenowym 600 zł modele 1:10 ale konkretnych firm MAVERICK, HPI, HSP czy ostatecznie HIMOTO gdzie do niektórych modeli daję się stosować pasujące części których jest sporo.
    Często w niektórych modelach BSD Racing, HIMOTO występuje problem rozjeżdżania się geometrii przednich kół pod naciskiem na nadwozie.
    ( błąd konstrukcyjny )

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    Aparatura ( w modelach z płytą typu wanna ) zasilana na baterie lub akumulatorki 4 x AA trochę ulga dla ręki,
    w stosunku do aparatury zasilanej 8 x AA.

    W sumie model BSD Racing Dune Racer tylko do trochę spokojniejszej jazdy,
    oraz czy wytrzyma przeniesienie napędu ( półosie, wahacze i zębatki ) na silniku bezszczotkowym.

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    0
  • #3 16 Sie 2015 10:56
    jerryman
    Poziom 10  

    1 PAWEL napisał:
    Praktycznie brak części.

    W lokalnym sklepie koło mnie są części do starszych modeli - do tego rzeczywiście jeszcze nie.

    1 PAWEL napisał:
    Maverick Strada MT Evo, Maverick Strada SC Evo, Maverick Strada TC Evo - 500 zł, Maverick Strada XB Evo kosztują około 600 zł wersje szczotkowe, co przy cenie 580 zł za BSD Racing Dune Racer nie wydaje się aby był konkurencją dla Maverick i wielu innych modeli, nie przy tak niskiej jakości.

    Na dzień dzisiejszy nie widzę Mavericka MT ani SC w cenie poniżej 600zł, jedynie XB są zwykle za około 590.
    1 PAWEL napisał:
    Często w niektórych modelach BSD Racing, HIMOTO występuje problem rozjeżdżania się geometrii przednich kół pod naciskiem na nadwozie. ( błąd konstrukcyjny )

    Rzeczywiście i w tym modelu kąty się zmieniają ale nie tak mocno jak w prezentowanych zdjęciach.
    1 PAWEL napisał:
    Aparatura ( w modelach z płytą typu wanna ) zasilana na baterie lub akumulatorki 4 x AA trochę ulga dla ręki, w stosunku do aparatury zasilanej 8 x AA.

    Na razie nie zdążyłem poczuć obciążenia jeżdżąc dłużej, ale jeśli to nastąpi to po prostu zamontuję tam małe LiPo 3S (mam ale na razie pierwsze baterie działają)
    1 PAWEL napisał:
    W sumie model BSD Racing Dune Racer tylko do trochę spokojniejszej jazdy, oraz czy wytrzyma przeniesienie napędu ( półosie, wahacze i zębatki ) na silniku bezszczotkowym.

    Jak coś dam znać - nie jest na pewno moim celem reklama tego modelu, ale jego ocena w kontekście tego co widzę z perspektywy jeszcze mało doświadczonego użytkownika.

    1
  • #4 16 Sie 2015 12:38
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    jerryman napisał:
    Rzeczywiście i w tym modelu kąty się zmieniają ale nie tak mocno jak w prezentowanych zdjęciach.


    Tylko ze względu na mniejszą długość amortyzatorów, i skok zawieszenia.
    Przy większej szybkości trudno utrzymać prosty i założony kierunek jazdy.

    http://www.karambol.pl/product-pol-4826-Maverick-Strada-MT-Evo-1-10-RTR.html 619.00zł

    Pisałem około 600 zł w hurtowni do kupienia 580 zł.

    0
  • #5 16 Sie 2015 18:57
    jerryman
    Poziom 10  

    Dziś wyjeździłem całą baterię 4000 mAh (2S) i frajdy dużo - asfalt, szutrowe ścieżki, trawa skoszona i mniej skoszona i 2-3m górka.
    Bilans - 2 spady plastikowej zębatki - więc jutro idzie do wymiany, bo trochę za dużo zabawy z jej założeniem.

    Co do porównania z Maverickami, to wahałem się między nimi a tym modelem i finalnie przeważyło to, że SC/MT to nie do końca to czego chciałem, a XB ma dość niskie zawieszenie - co do jazdy terenowej nie jest zbyt dobre. Prześwit Dune Racer'a to przy normalnym obciążeniu ~40mm (do płyty podwozia, zmierzone) a przy dociśnięciu do końca amortyzatorów około 4mm. Strady: XB i SC ma 26mm, MT 32mm,a XT 35mm - według danych z instrukcji. Dodatkowo większość modeli MT/SC ma dość wysoko położony środek ciężkości - to jest jednak dość nisko (elektronika jest na wysokości ~osi). No i większe koła które ułatwiają pokonanie przeszkód z którymi klasyczny buggy miał by trudności. I tutaj widać ewidentną lukę w ofercie Mavericków. Coś rzeczywiście poziom penetracji naszego rynku i dostępności części jest zdecydowanie lepszy. To co przemawia na korzyść BSD to ceny części - o ile są w danym mieście dostępne - u mnie we Wrocławiu są (generalnie, jeszcze nie do tego modelu) Ale Strady są na rynku od co najmniej 4 lat, ta linia BSD Racing/Redcat Blackout of miesiąca. Co do jakości plastików nie miałem okazji jeździć stradami więc się nie wypowiem - Traxxas to to nie jest :) .

    Jeśli uda się rozwiązać problem spadającej zębatki i w dalszej perspektywie nieco usztywnić sterowanie będę bardzo zadowolony. Czekam na sterownik do silnika bezszczotkowego i jak tylko go dostanę dobiorę silnik - celuję w okolice 3300kV (9,5-10,5T) i głównie 2S ale sterownik poradzi sobie z 1kW mocy więc może i 3S w przyszłości także sprawdzę ( o ile nie rozlecą się dyferencjały i wał :) )

    1
  • #6 16 Sie 2015 19:44
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    jerryman napisał:
    Ale Strady są na rynku od co najmniej 4 lat, ta linia BSD Racing/Redcat Blackout of miesiąca

    HPI Maverick - Maverick to firma związana z HPI osobne fabryki oddziały w Anglii na pewno o wiele więcej lat.
    http://www.hpiracing.co.uk/
    http://www.hpiracing.co.uk/searchresults/maverick/24,1
    Kupione dwa modele z HPI Maverick w Anglii, widać wyraźną różnicę między modelami kupionymi w Polsce.
    Sprzedawcy w Polsce manipulują często z wyposażeniem i innymi podzespołami.

    BSD Racing http://www.bsdracing.com/app/menu.php?op=index

    jerryman napisał:
    zębatki z stopu cynkowego w dyferencjale

    Raczej to niemożliwe ?

    jerryman napisał:
    elektronika jest na wysokości ~osi

    W Stradzie też tak było elektronika na płycie podłogowej, szybko przeniosłem wyżej na wzmocnienie aluminiowe po jeździe przez błoto i kałuże.
    Ciekawe co będzie z Racing Dune Racer po jeździe przez błoto i kałuże.
    Zabudowana elektronika ale nie wodoodporna zbierająca się wilgoć i brud pod zabudową.
    Przyjemne będzie w Racing Dune Racer rozbieranie rozkręcanie śrubek i czyszczenie, suszenie podzespołów w zabudowie.

    W Stradzie zasłaniam tylko odbiornik i pod przyśnić myjki z ciepłą woda z detergentem na koniec sprężone powietrze i po czyszczeniu.

    jerryman napisał:
    Jeśli uda się rozwiązać problem spadającej zębatki

    Tylko wymiana na zębatkę z wkrętem dociskowym.

    jerryman napisał:
    Co do jakości plastików nie miałem okazji jeździć stradami więc się nie wypowiem - Traxxas to to nie jest

    Też się sypie i rdzewieje ( podróbki ? ) Wżery na powierzchniach przegubów kulowych i innych elementach.
    Nie ten przedział cenowy. Szczotkowy Traxxas RUSTLER 1/10 cena ponad 900 zł części drogie.

    jerryman napisał:
    przed zakupem cieszyłem się nominalnie dość wysokim zawieszeniem - w praktyce nie jest aż tak wysokie ale po skręceniu sprężyn o 10 milimetrów

    jerryman napisał:
    Strady: XB i SC ma 26mm, MT 32mm,a XT 35mm - według danych z instrukcji.


    Dla porównania
    # MV12609 - Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm prześwit 45 mm wysokość 130 - 175 mm uzależniona od położenia karoserii na słupkach
    # MV12611 - Maverick Strada SC Evo S Brushless koła fi 95mm x 42mm prześwit 35 mm
    # MV12610 - Maverick Strada Evo S Brushless TC i DC koła fi 65 mm x 26 mm prześwit 4,5 mm w rzeczywistości jest 10 mm z możliwością podniesienia do 20 mm.

    W każdej Stradzie daje się podnieść płytę podłogowa dodatkowo o co najmniej 10 mm, w przypadku ingerencji mechanicznej nawet o 20 mm.
    Można też zmniejszyć prześwit do jazdy na płaskich nawierzchniach nawet do 10 mm i niżej.
    Uzależnione od mocowania i położenia amortyzatorów w Maverick Strada MT Evo możliwe jest położenie płyty podłogowej na wysokości 55 mm.

    Środek ciężkości to nie wysokość karoserii ale wysokość położenia pakietu silnika i tak dalej czyli najcięższych elementów wyposażenia.

    BSD Racing Dune Racer koła fi 112mm x 50mm prześwit 45 mm.

    W terenie traci się na możliwościach modelu przy większych kołach, potrzebny większy moment obrotowy silnika lub zmniejszenia ilości zębów w zębatce atakującej silnika. ( Na przykład 13T lub 15T ) Model traci trochę na prędkości maksymalnej zyskuje ma mocy i momencie obrotowym.

    W Racing Dune Racer regulator napięcia bez wentylatora zabudowany.
    Co z chłodzeniem sam radiator może nie wystarczyć zwłaszcza przy zasilaniu LiPo.

    Przy zębatce atakującej 20T i silniku klasy 500 trudno nazwać Racing Dune Racer
    samochodem terenowym. Prędkość max do. 30-35 km/h

    Nie ma problemu z doborem kół o średnicach 78 mm, 87 mm, 95 mm 115 mm i 145 mm.
    Nawet można stosować felgi o ujemnym offsecie ( offset ) powodującym poszerzenie szerokości oraz stosować tuleje redukcyjne hex do poszerzenia szerokości.

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    Najważniejszy to jest dostęp do części zamiennych.

    Ostatnio panuje moda na zastępowanie wzmocnień z aluminium na plastyki, co może jest dobre dla ciężaru modelu ale na pewno osłabia mechanicznie najważniejsze elementy.

    jerryman napisał:
    No i większe koła które ułatwiają pokonanie przeszkód z którymi klasyczny buggy miał by trudności.

    Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm
    BSD Racing Dune Racer koła fi 112mm x 50mm z dość twardej gumy.

    Osiągi na Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm ( zasilanie 3S - 105km/godz. ), zębatka odbiorcza 46T

    .....silnik | atak 19T | atak 13T |
    .4300KV | 105 km/h| 65 km/h | https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14866061#14866061 film
    .2700KV | 75 km/h | 50 km/h - atak 14T

    Najlepszy zestaw EZRUN WP-SC8(120A) + EZRUN 1:8 2700 KV
    ============

    Dokładniejszy opis BSD Racing Dune Racer
    http://www.karambol.pl/product-pol-5950-DUNE-RACER-4WD-1-10-RTR-218T.html

    Mocowanie amortyzatorów dla porównania raczej słabe w konstrukcyjne i wytrzymałościowo na jednej wystającej śrubie kulowej w BSD Racing Dune Racer, dla porównania mocowanie amortyzatorów Maverick Strada MT Evo tutaj nic się nie urwie - wieżyczki są z aluminium ( na foto z plastyku )

    Ten typ mocowania amortyzatorów zastosowano w bardzo lekkich Maverick Strada Evo DC i TC
    modelach do wyścigów na wykładzinach dywanowych i asfaltowych.


    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem
    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    0
  • #7 19 Sie 2015 13:30
    Pittrek
    Poziom 2  

    hej, tez jestem posidaczem dune racera, ciezko mi porownac do innych modeli bo dopiero zaczynam zabawe z modelami rc, ale poki co jestem bardzo zadowolony
    co do zębatki bo bardzo chetnie dowiem się na co można ją wymienić, już rozbierałem na części model i faktycznie te plastikowe elementy nie wróżą nic dobrego :)
    po kilku jazdach zauważyłem też niepokojący dzwięk jakby "terkotania" dochodzący właśnie z tych zębatek, więc coś czuję że lada chwila będę i tak szukał rozwiązania

    0
  • #8 19 Sie 2015 14:17
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Pittrek napisał:
    co do zębatki bo bardzo chetnie dowiem się na co można ją wymienić


    Dla pewności zmierz średnice zębatki i podaj ilość zębów.

    ( jeśli średnica 17,3 mm zębów 20 - to szukaj zębatki m 0,8 zębów 20 - oznaczenie 20T m 0,8 )
    Jeśli nie znajdziesz a jest regulacja odległości osi możesz zastosować zębatki 19T lub 21T z ( otworem 3,17mm )

    http://germanrc.pl/pl/p/Maverick-zebatka-atakujaca-19T-0.8-Module-ALL-Strada-EVO-/3284

    http://germanrc.pl/pl/p/Maverick-zebatka-atakujaca-21T-0.8-Module-ALL-Strada-EVO-/2719

    lub
    http://rcmodele.pl/?strona=produkt&kod=TRA3950

    1
  • #9 19 Sie 2015 14:19
    Pittrek
    Poziom 2  

    ok, dzieki
    ew. podjade do sklepu w ktorym kupowalem, powinni doradzić

    0
  • #10 19 Sie 2015 16:47
    jerryman
    Poziom 10  

    Wrocław widzę - więc pewnie w RC-Team - będą wiedzieć, bo mi też sprzedali w sumie dobrą (Traxxas, ale mniejszy pod bezszczotkę).
    Ja niestety rozwaliłem wahacz górny tylny + zgubiłem trzpień i czekam na części :(

    A dodatkowo - oprócz RedCat-a mamy jeszcze jedną markę: Absima Sand Buggy

    0
  • #11 19 Sie 2015 18:19
    1 PAWEL
    Poziom 41