Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

jerryman 15 Aug 2015 23:40 7437 10
  • #1
    jerryman
    Level 11  
    Witam, jest to mój pierwszy pojazd i chciałem podzielić się wrażeniami z innymi, którzy biorą pod uwagę ten model. Dość krytyczne spojrzenie na wady i ocena całości na koniec. Głownie wady widoczne i zauważone w pierwszych dniach użytkowania.

    Wygląd:
    Oczywiście jest kwestią gustu, ale mi się podoba - nie jest to truck (monster/short course) ani klasyczny buggy. Dość agresywna sylwetka, z częściowo zakrytym zawieszeniem przednim i tylnym. Badziewna wytłoczka a kierowca / wypełnieniem kabiny nie przeszkadza z większej odległości. Karoseria/buda jest blokowana na zatrzaski z boku podwozia i na jedna spinkę między przednimi kołami, a z tyłu jest przymocowana na zawiasach przykręconych do obudowy dyferencjału - generalnie ok choć żeby pogrzebać przy tylnym zawieszeniu trzeba ją odkręcić - 2 śrubki.

    Podwozie:
    Analizując model zanim miałem możliwość go obejrzeć przed zakupem cieszyłem się nominalnie dość wysokim zawieszeniem - w praktyce nie jest aż tak wysokie ale po skręceniu sprężyn o 10 milimetrów (względem maksymalnego skoku) dość dobrze reaguje na nierówności offroadowe.
    Podwozie nie jest wzmocnione żadnym elementem metalowym i jak się domyślam część naprężeń między podwoziem a obudowami dyferencjałów ma być przejmowana przez górne skorupy:
    - przednia (większa) część zakrywa serwo, elementy przeniesienia skrętu, odbiornik, regulator, oś przeniesienia napędu i pod dodatkową uchylną klapką baterię. Dodatkowo służy jako wzmocnienie sztywności połączenia kadłuba z przednim dyferencjałem)
    - tylna (mniejsza) część zakrywa właściwie tylko główną przekładnię (20/55 obie zębatki plastikowe)
    Między zasadniczym podwoziem i górnymi skorupami zarówno z przodu jak i z tyłu po bokach (powiedzmy nadkolach) znajdują się otwory - z przodu służą do wyprowadzenia cięgien skrętu, po co są z tyłu nie bardzo rozumiem

    Zawieszenie / przełożenie napędu /sterowanie:
    Ciekawą cechą zawieszenia jest jego symetryczność - większość elementów jest uniwersalna, co redukuje ilość zapasowych części, które należałoby mieć. Nie jest zbyt pancerne i ma kilka elementów ewidentnie zaprojektowanych jako zabezpieczenie przed większymi zniszczeniami przy przewrotkach / zderzeniach. Generalnie luzy w zawieszeniu są i to widoczne gołym okiem.
    Przełożenie napędu - generalnie dość wytrzymały plastik w przekładni głównej i zębatki z stopu cynkowego w dyferencjale. W wersji pro (bezszczotkowej) zębatka atakująca jest stalowa tak samo jak zębatki dyferencjału. Przełożenie: 20/50 główne i 13/43 w dyferencjałach, sumarycznie 1: 9,1
    Sterowanie - przełożenie skrętu nie jest zbyt sztywne/precyzyjne co jest dobre przy uderzeniach ale niestety trochę brakuje precyzji niekiedy - choć nie jest to permanentne wrażenie.



    Elektronika:
    Nadajnik i odbiornik: hmm przyzwoita generyczna chińszczyzna odpowiednio 2 i 3 kanałowa (HobbyKing GT-2 2.4Ghz), sprawuje się dobrze.
    Serwo: bez zastrzeżeń (3kg)
    Silnik i regulator: w porządku, Silnik ma założony radiator i grzeje się znacznie na LiPo 2S (ale też i temperatura otoczenie byłą wysoka). Na załączonym pakiecie NiMH jedynie dotarłem silnik na starcie stąd się nie wypowiem o zestawie fabrycznym.
    Ładowarka NiMh - raz użyta, brak choćby diody informującej o pracy / naładowaniu akumulatora. Może jest jakiś sygnał dźwiękowy - nie wiem, bo nie używałem

    Pierwsze jazdy:
    Skoszona trawa - małe wertepy i mała górka - zabawnie, dość szybko, po pierwszej większej wywrotce wywaliło w prawym tylnym zawieszeniu: trzpień górny wewnętrzny wahacza i ośkę. Po włożeniu ośki na miejsce i spięciu prowizorycznie wahacza spinką ( brak wkrętaka do odkręcenia śrubki blokady trzpienia) jeszcze chwila jazdy zakończona zgubieniem ośki i zejściem zębatki atakującej z ośki silnika ( nie ma tam żadnej blokady/trzpienia).
    Druga jazda modelem przednionapędowym - chwila jazdy zakończona zejściem zębatki z wału...
    Z racji nowości części jeszcze nie są dostępne na dziś dzień - a akurat 2 sklepu RC w okolicy rozpoczęły urlop… na szczęście w trzecim udało mi się dzięki uprzejmości sprzedawców dopasować ośkę innego producenta o bardzo podobnych wymiarach - z jednej trony musiałem jedynie wstawić element dystansujący pracę ośki w wale dyferencjału, bo piała tendencję do wypadania z C-huba. Dodatkowo klej do gwintów na ośkę silnika zadziałał jak na razie bezbłędnie.
    Kolejne jazdy na 2S LiPo (niezadługie ze względu na upały) zarówno po asfalcie jak i trawie / terenie już bez problemów - sporo mniejszych lotów i lądowań przewrotek - już bez żadnych niespodzianek.
    Spora prędkość, niezłe przyśpieszenie i zwrotność (oczywiście wszystko względne) daje dużo frajdy.

    Podsumowanie:
    Model z kilkoma wadami, ale w tej cenie pewnie nic dużo lepszego się nie uda kupić (biorąc pod uwagę wygląd). Konkurent dla Mavericków, z prawdopodobnie tańszymi częściami (modele MT tego producenta są zauważalnie tańsze od odpowiedników serii Strada). Części BSD są dostępne (w Polsce i we Wrocławiu), ale jeszcze nie do tego modelu - co ma się poprawić wkrótce. Jeśli tak się stanie uważać będę ten model za udany zakup - a o dalszych perypetiach postaram się poinformować.

    Następne kroki:
    Myślę o zmianie na silnik/regulator bezszczotkowy, choć pociągnąć to może za sobą konieczność zmiany zębatek dyferencjałów i przekładni głównych.
    Myślę też o zmianie przełożenia sterowania (servo Saver'a) na nieco bardziej sztywny / ściślej spinający koła + Ewentualnie mocniejsze serwo

    Ciekawostki:
    W stanach ten model występuje jako RedCat Blackout XBE (i wersji PRO bezszczotkowej) - różnice to nieco inna maska (chyba nawet ładniejsza), inne zębatki atakujące - 18T (19T), nieco inny silnik bezszcotkowy (3800kV a nie 3421kV) i silniejszym serwem: odpowiednio 6 i 15 zamiast 3kg. Także tam jest to nowość, i na razie dość mało opinii i filmów.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    1 PAWEL
    Level 42  
    Dużo zbyt miękkiego plastyku, zabudowana płyta podłogowa powoduje zbieranie się kurzu i wilgoci.
    Praktycznie brak części.

    jerryman wrote:
    Konkurent dla Mavericków


    Maverick Strada MT Evo, Maverick Strada SC Evo, Maverick Strada TC Evo - 500 zł, Maverick Strada XB Evo kosztują około 600 zł wersje szczotkowe,
    co przy cenie 580 zł za BSD Racing Dune Racer nie wydaje się aby był konkurencją dla Maverick i wielu innych modeli, nie przy tak niskiej jakości.
    Chłopak posiada różne odmiany Mavericka bezszczotkowe ( napędy różnych firm ) w sumie 5 szt. jeszcze przez okres 4 lat nie zdarzyły się opisywane przypadki z BSD Racing,
    w całym okresie użytkowania miał jeden incydent poluzowania się mocowania amortyzatora na górnym mocowaniu tylnej wieżyczki Maverick Strada SC Evo ( śruba stalowa i nakrętka stalowa, silnik 4300KV pakiet 11,1V ) w czasie wyścigu trwającym 45 minut na torze. Czy kupować BSD Racing ze względu na słabej jakości plastyki, brak części - przy niektórych wcześniejszych modelach można podebrać od innych firm i w przypadku BSD Racing Dune Racer zbyt nieprzemyślaną zabudowę płyty podwozia zbierającą wilgoć i kurz.

    Dlatego w tym przedziale cenowym 600 zł modele 1:10 ale konkretnych firm MAVERICK, HPI, HSP czy ostatecznie HIMOTO gdzie do niektórych modeli daję się stosować pasujące części których jest sporo.
    Często w niektórych modelach BSD Racing, HIMOTO występuje problem rozjeżdżania się geometrii przednich kół pod naciskiem na nadwozie.
    ( błąd konstrukcyjny )

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    Aparatura ( w modelach z płytą typu wanna ) zasilana na baterie lub akumulatorki 4 x AA trochę ulga dla ręki,
    w stosunku do aparatury zasilanej 8 x AA.

    W sumie model BSD Racing Dune Racer tylko do trochę spokojniejszej jazdy,
    oraz czy wytrzyma przeniesienie napędu ( półosie, wahacze i zębatki ) na silniku bezszczotkowym.

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem
  • #3
    jerryman
    Level 11  
    1 PAWEL wrote:
    Praktycznie brak części.

    W lokalnym sklepie koło mnie są części do starszych modeli - do tego rzeczywiście jeszcze nie.

    1 PAWEL wrote:
    Maverick Strada MT Evo, Maverick Strada SC Evo, Maverick Strada TC Evo - 500 zł, Maverick Strada XB Evo kosztują około 600 zł wersje szczotkowe, co przy cenie 580 zł za BSD Racing Dune Racer nie wydaje się aby był konkurencją dla Maverick i wielu innych modeli, nie przy tak niskiej jakości.

    Na dzień dzisiejszy nie widzę Mavericka MT ani SC w cenie poniżej 600zł, jedynie XB są zwykle za około 590.
    1 PAWEL wrote:
    Często w niektórych modelach BSD Racing, HIMOTO występuje problem rozjeżdżania się geometrii przednich kół pod naciskiem na nadwozie. ( błąd konstrukcyjny )

    Rzeczywiście i w tym modelu kąty się zmieniają ale nie tak mocno jak w prezentowanych zdjęciach.
    1 PAWEL wrote:
    Aparatura ( w modelach z płytą typu wanna ) zasilana na baterie lub akumulatorki 4 x AA trochę ulga dla ręki, w stosunku do aparatury zasilanej 8 x AA.

    Na razie nie zdążyłem poczuć obciążenia jeżdżąc dłużej, ale jeśli to nastąpi to po prostu zamontuję tam małe LiPo 3S (mam ale na razie pierwsze baterie działają)
    1 PAWEL wrote:
    W sumie model BSD Racing Dune Racer tylko do trochę spokojniejszej jazdy, oraz czy wytrzyma przeniesienie napędu ( półosie, wahacze i zębatki ) na silniku bezszczotkowym.

    Jak coś dam znać - nie jest na pewno moim celem reklama tego modelu, ale jego ocena w kontekście tego co widzę z perspektywy jeszcze mało doświadczonego użytkownika.
  • #4
    1 PAWEL
    Level 42  
    jerryman wrote:
    Rzeczywiście i w tym modelu kąty się zmieniają ale nie tak mocno jak w prezentowanych zdjęciach.


    Tylko ze względu na mniejszą długość amortyzatorów, i skok zawieszenia.
    Przy większej szybkości trudno utrzymać prosty i założony kierunek jazdy.

    http://www.karambol.pl/product-pol-4826-Maverick-Strada-MT-Evo-1-10-RTR.html 619.00zł

    Pisałem około 600 zł w hurtowni do kupienia 580 zł.
  • #5
    jerryman
    Level 11  
    Dziś wyjeździłem całą baterię 4000 mAh (2S) i frajdy dużo - asfalt, szutrowe ścieżki, trawa skoszona i mniej skoszona i 2-3m górka.
    Bilans - 2 spady plastikowej zębatki - więc jutro idzie do wymiany, bo trochę za dużo zabawy z jej założeniem.

    Co do porównania z Maverickami, to wahałem się między nimi a tym modelem i finalnie przeważyło to, że SC/MT to nie do końca to czego chciałem, a XB ma dość niskie zawieszenie - co do jazdy terenowej nie jest zbyt dobre. Prześwit Dune Racer'a to przy normalnym obciążeniu ~40mm (do płyty podwozia, zmierzone) a przy dociśnięciu do końca amortyzatorów około 4mm. Strady: XB i SC ma 26mm, MT 32mm,a XT 35mm - według danych z instrukcji. Dodatkowo większość modeli MT/SC ma dość wysoko położony środek ciężkości - to jest jednak dość nisko (elektronika jest na wysokości ~osi). No i większe koła które ułatwiają pokonanie przeszkód z którymi klasyczny buggy miał by trudności. I tutaj widać ewidentną lukę w ofercie Mavericków. Coś rzeczywiście poziom penetracji naszego rynku i dostępności części jest zdecydowanie lepszy. To co przemawia na korzyść BSD to ceny części - o ile są w danym mieście dostępne - u mnie we Wrocławiu są (generalnie, jeszcze nie do tego modelu) Ale Strady są na rynku od co najmniej 4 lat, ta linia BSD Racing/Redcat Blackout of miesiąca. Co do jakości plastików nie miałem okazji jeździć stradami więc się nie wypowiem - Traxxas to to nie jest :) .

    Jeśli uda się rozwiązać problem spadającej zębatki i w dalszej perspektywie nieco usztywnić sterowanie będę bardzo zadowolony. Czekam na sterownik do silnika bezszczotkowego i jak tylko go dostanę dobiorę silnik - celuję w okolice 3300kV (9,5-10,5T) i głównie 2S ale sterownik poradzi sobie z 1kW mocy więc może i 3S w przyszłości także sprawdzę ( o ile nie rozlecą się dyferencjały i wał :) )
  • #6
    1 PAWEL
    Level 42  
    jerryman wrote:
    Ale Strady są na rynku od co najmniej 4 lat, ta linia BSD Racing/Redcat Blackout of miesiąca

    HPI Maverick - Maverick to firma związana z HPI osobne fabryki oddziały w Anglii na pewno o wiele więcej lat.
    http://www.hpiracing.co.uk/
    http://www.hpiracing.co.uk/searchresults/maverick/24,1
    Kupione dwa modele z HPI Maverick w Anglii, widać wyraźną różnicę między modelami kupionymi w Polsce.
    Sprzedawcy w Polsce manipulują często z wyposażeniem i innymi podzespołami.

    BSD Racing http://www.bsdracing.com/app/menu.php?op=index

    jerryman wrote:
    zębatki z stopu cynkowego w dyferencjale

    Raczej to niemożliwe ?

    jerryman wrote:
    elektronika jest na wysokości ~osi

    W Stradzie też tak było elektronika na płycie podłogowej, szybko przeniosłem wyżej na wzmocnienie aluminiowe po jeździe przez błoto i kałuże.
    Ciekawe co będzie z Racing Dune Racer po jeździe przez błoto i kałuże.
    Zabudowana elektronika ale nie wodoodporna zbierająca się wilgoć i brud pod zabudową.
    Przyjemne będzie w Racing Dune Racer rozbieranie rozkręcanie śrubek i czyszczenie, suszenie podzespołów w zabudowie.

    W Stradzie zasłaniam tylko odbiornik i pod przyśnić myjki z ciepłą woda z detergentem na koniec sprężone powietrze i po czyszczeniu.

    jerryman wrote:
    Jeśli uda się rozwiązać problem spadającej zębatki

    Tylko wymiana na zębatkę z wkrętem dociskowym.

    jerryman wrote:
    Co do jakości plastików nie miałem okazji jeździć stradami więc się nie wypowiem - Traxxas to to nie jest

    Też się sypie i rdzewieje ( podróbki ? ) Wżery na powierzchniach przegubów kulowych i innych elementach.
    Nie ten przedział cenowy. Szczotkowy Traxxas RUSTLER 1/10 cena ponad 900 zł części drogie.

    jerryman wrote:
    przed zakupem cieszyłem się nominalnie dość wysokim zawieszeniem - w praktyce nie jest aż tak wysokie ale po skręceniu sprężyn o 10 milimetrów

    jerryman wrote:
    Strady: XB i SC ma 26mm, MT 32mm,a XT 35mm - według danych z instrukcji.


    Dla porównania
    # MV12609 - Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm prześwit 45 mm wysokość 130 - 175 mm uzależniona od położenia karoserii na słupkach
    # MV12611 - Maverick Strada SC Evo S Brushless koła fi 95mm x 42mm prześwit 35 mm
    # MV12610 - Maverick Strada Evo S Brushless TC i DC koła fi 65 mm x 26 mm prześwit 4,5 mm w rzeczywistości jest 10 mm z możliwością podniesienia do 20 mm.

    W każdej Stradzie daje się podnieść płytę podłogowa dodatkowo o co najmniej 10 mm, w przypadku ingerencji mechanicznej nawet o 20 mm.
    Można też zmniejszyć prześwit do jazdy na płaskich nawierzchniach nawet do 10 mm i niżej.
    Uzależnione od mocowania i położenia amortyzatorów w Maverick Strada MT Evo możliwe jest położenie płyty podłogowej na wysokości 55 mm.

    Środek ciężkości to nie wysokość karoserii ale wysokość położenia pakietu silnika i tak dalej czyli najcięższych elementów wyposażenia.

    BSD Racing Dune Racer koła fi 112mm x 50mm prześwit 45 mm.

    W terenie traci się na możliwościach modelu przy większych kołach, potrzebny większy moment obrotowy silnika lub zmniejszenia ilości zębów w zębatce atakującej silnika. ( Na przykład 13T lub 15T ) Model traci trochę na prędkości maksymalnej zyskuje ma mocy i momencie obrotowym.

    W Racing Dune Racer regulator napięcia bez wentylatora zabudowany.
    Co z chłodzeniem sam radiator może nie wystarczyć zwłaszcza przy zasilaniu LiPo.

    Przy zębatce atakującej 20T i silniku klasy 500 trudno nazwać Racing Dune Racer
    samochodem terenowym. Prędkość max do. 30-35 km/h

    Nie ma problemu z doborem kół o średnicach 78 mm, 87 mm, 95 mm 115 mm i 145 mm.
    Nawet można stosować felgi o ujemnym offsecie ( offset ) powodującym poszerzenie szerokości oraz stosować tuleje redukcyjne hex do poszerzenia szerokości.

    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem

    Najważniejszy to jest dostęp do części zamiennych.

    Ostatnio panuje moda na zastępowanie wzmocnień z aluminium na plastyki, co może jest dobre dla ciężaru modelu ale na pewno osłabia mechanicznie najważniejsze elementy.

    jerryman wrote:
    No i większe koła które ułatwiają pokonanie przeszkód z którymi klasyczny buggy miał by trudności.

    Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm
    BSD Racing Dune Racer koła fi 112mm x 50mm z dość twardej gumy.

    Osiągi na Maverick Strada MT Evo S Brushless koła fi 115mm x 55mm ( zasilanie 3S - 105km/godz. ), zębatka odbiorcza 46T

    .....silnik | atak 19T | atak 13T |
    .4300KV | 105 km/h| 65 km/h | https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14866061#14866061 film
    .2700KV | 75 km/h | 50 km/h - atak 14T

    Najlepszy zestaw EZRUN WP-SC8(120A) + EZRUN 1:8 2700 KV
    ============

    Dokładniejszy opis BSD Racing Dune Racer
    http://www.karambol.pl/product-pol-5950-DUNE-RACER-4WD-1-10-RTR-218T.html

    Mocowanie amortyzatorów dla porównania raczej słabe w konstrukcyjne i wytrzymałościowo na jednej wystającej śrubie kulowej w BSD Racing Dune Racer, dla porównania mocowanie amortyzatorów Maverick Strada MT Evo tutaj nic się nie urwie - wieżyczki są z aluminium ( na foto z plastyku )

    Ten typ mocowania amortyzatorów zastosowano w bardzo lekkich Maverick Strada Evo DC i TC
    modelach do wyścigów na wykładzinach dywanowych i asfaltowych.


    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem
    BSD Racing Dune Racer - Recenzja dla zainteresowanych tym pojazdem
  • #7
    Pittrek
    Level 2  
    hej, tez jestem posidaczem dune racera, ciezko mi porownac do innych modeli bo dopiero zaczynam zabawe z modelami rc, ale poki co jestem bardzo zadowolony
    co do zębatki bo bardzo chetnie dowiem się na co można ją wymienić, już rozbierałem na części model i faktycznie te plastikowe elementy nie wróżą nic dobrego :)
    po kilku jazdach zauważyłem też niepokojący dzwięk jakby "terkotania" dochodzący właśnie z tych zębatek, więc coś czuję że lada chwila będę i tak szukał rozwiązania
  • #8
    1 PAWEL
    Level 42  
    Pittrek wrote:
    co do zębatki bo bardzo chetnie dowiem się na co można ją wymienić


    Dla pewności zmierz średnice zębatki i podaj ilość zębów.

    ( jeśli średnica 17,3 mm zębów 20 - to szukaj zębatki m 0,8 zębów 20 - oznaczenie 20T m 0,8 )
    Jeśli nie znajdziesz a jest regulacja odległości osi możesz zastosować zębatki 19T lub 21T z ( otworem 3,17mm )

    http://germanrc.pl/pl/p/Maverick-zebatka-atakujaca-19T-0.8-Module-ALL-Strada-EVO-/3284

    http://germanrc.pl/pl/p/Maverick-zebatka-atakujaca-21T-0.8-Module-ALL-Strada-EVO-/2719

    lub
    http://rcmodele.pl/?strona=produkt&kod=TRA3950
  • #9
    Pittrek
    Level 2  
    ok, dzieki
    ew. podjade do sklepu w ktorym kupowalem, powinni doradzić
  • #10
    jerryman
    Level 11  
    Wrocław widzę - więc pewnie w RC-Team - będą wiedzieć, bo mi też sprzedali w sumie dobrą (Traxxas, ale mniejszy pod bezszczotkę).
    Ja niestety rozwaliłem wahacz górny tylny + zgubiłem trzpień i czekam na części :(

    A dodatkowo - oprócz RedCat-a mamy jeszcze jedną markę: Absima Sand Buggy
  • #11
    1 PAWEL
    Level 42