Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.
Relpol
  • #1
    ke
    Level 11  
    Witam. Szukam porady, mam problem z klimatyzacją
    w sam. Ford Fiesta 99r.
    Jest to klima manualna a problem polega na tym że gdy podczas pracy klimy poruszę minimalnie przełącznik ciepło - zimno klima zaczyna grzać, prawdopodobnie jest to wina procesora a trzeba wymienić cały panel sterowania / wysoka cena /.
    Może ktoś spotkał się z podobnym problemem lub wie gdzie można dostać taki używany panel.
  • Relpol
  • #2
    kordel
    Level 25  
    Jak klima moze zaczac grzac? Chodzi Ci o to, ze klima sie wylacza czy klima dziala a ogrzewanie sie zalacza. Leci normalne powietrze czy cieple? Jak to sprowadzasz do normalnego stanu (zeby spowrotem klima chlodzila)?
  • Relpol
  • #3
    skylark
    Level 25  
    Prawdopodobnie nie jest to żadna usterka.
    W klimatyzacjach manualnych regulacja wydajności odbywa się najczęściej za pomocą siły nawiewu dmuchawy a nie poprzez regulację zimno-ciepło.
    Mimo włączonej klimatyzacji i schłodzenia powietrza na parowniku, przez przesunięcie regulatora choćby częściowo na "ciepło", częśc tego powietrza przechodzi przez nagrzewnicę i zostaje podgrzane.
    Mimo wszystko niech wypowie sie jakis uzytkownik takiej Fiesty.
  • #4
    SP7SEC
    Level 28  
    tam niema procesora do sterowania przełącznik rodzaju pracy musi być na pozycji niebieskiej
  • #5
    ke
    Level 11  
    Dzięki za odzew.
    Do "kordel", klima się nie wyłącza tylko zaczyna dmuchać gorącym powietrzem,nie da się sprowadzić do normalnego stanu, bo już tego nie schłodzę chyba że cały silnik się schłodzi.
    Do "skylark", siła nawiewu jest ok, a chodziło mi o to że te objawy występują gdy przełącznik cały czas jest na niebieskim polu i poruszę go minimalnie na niebieskim polu.
    Do "sp7sec", gość od klimy u którego byłem mówi że nie wie co z tym zrobić bo z tyłu całego panelu jest układ scalony z jakimś procesorem /widziałem/ który steruje "tym wszystkim" jak też elektronik który oglądał cały panel i też wskazuje na procesor.
    Sory za słownictwo, jestem laikiem, dzięki za zainteresowanie.
  • #6
    ultragraf
    Level 16  
    Procesor steruje sprężarką, to znaczy,że włącza ją i wyłącza w zależności od temperatury gazu chłodzącego co jest związane z ciśnieniem.
  • #7
    SP7SEC
    Level 28  
    to jakaś wypasiona fiestka jeszcze takiej nie serwisowałem
  • #8
    skylark
    Level 25  
    Faktycznie, jest to jeden z wyjątków klimatyzacji manualnej, gdzie regulacja ciepło-zimno odbywa się nie cięgłem, lecz elektrycznym zaworem. Regulowany jest napięciowo (minusem) z modułu 12-pinowego przewodem czarno-zielonym z pinu nr. 5.
    Dowiedz się w serwisie , czy czasem nie ma możliwości programowego ustawienia tego zaworu (przeprogramowania).
  • #9
    Skolmi
    Level 16  
    SP7SEC wrote:
    tam niema procesora do sterowania przełącznik rodzaju pracy musi być na pozycji niebieskiej
    \

    We Fiestach od 89 r. nie ma przecież regulacji temperatury na cięgno
    i klasyczny zawór nagrzewnicy.
    Jest moduł sterujący, który pada, ale rzadko (koszt nowego 250PLN). Steruje on elektrozaworem, który to już pada bardzo często.
    Ford nic nie zmienił i nawet do nowej Fiesty ładuje wciąż taki sam zawór.
    Widocznie już niewielkie ruszenie pokrętłem powoduje całkowite otwarcie zaworu.
  • #10
    ke
    Level 11  
    To widzę że mam problem, do w miarę "normalnego" salonu Forda mam ponad 100 km a zbliża się wyjazd nad Bałtyk.
    A Fiestka jest tak sobie wypasiona; klima,ABS, elektryka, wspomaganie, immobilaizer i nic ponad to.
    Pozdrawiam.
  • #11
    ke
    Level 11  
    Witam ponownie, powracam dalej do tematu klimy w mojej Fiescie. Po sugestiach znajomego elektronika który sugerował że przyczyną dolegliwości może być awaria "opornika regulowanego?!? " ,którym "kręci" przełącznik, wymieniłem go z innego panelu,bo faktycznie podczas kręcenia nim podawał wariackie odczyty na mierniku.
    Niestety, do wyżej opisanych objawów doszedł jeszcze taki że po poprawnej pracy klimy w czasie jazdy wystarczy wyłączyć silnik na chwilę by klima grzała, do tego jeszcze przy ponownym zapaleniu silnika na szybę zostaje wyrzucony strumień pary.
    Może ktoś kiedyś widział takie cuda, będę wdzięczny.
  • #12
    czarunio
    Level 16  
    też mi się tak dzieje w mondeo ale to chyba normalne.Przecież parownik klimy jak się schłodzi to się szroni(podczas pracy silnika i klimy).Jak wyłączysz klimę to szron zaczyna się roztapiać no i stąd ta para.Musiałby parownik obeschnąć wtedy by nie parowało.
  • #13
    kunpepel
    Level 11  
    W porządku zgadzam się z tym parowaniem, ale dlaczego grzeje /może nie przeczytałeś całości mojej historii o klimatyzacji/, pozdrawiam.
  • #14
    nacko
    Level 16  
    Napewno masz nieszczelną nagrzewnicę - stąd to ciepło i para.
  • #15
    Jerzy100
    Level 22  
    Klima chłodzi a nagrzewnica ogrzewa strumień powietrza. Sam parownik nie ogrzewa powierza. Wilgoć po wyłączeniu klimatyzacji to w wielu przypadkach normalna rzecz. Jeżeli leci Ci gorące powietrze a układ klimatyzacji działa poprawnie, to jest coś z klapami (lub jeżeli masz tam zawory elektryczne to z nimi) coś nie tak.
  • #16
    docent
    Level 15  
    żadnych procesorów , ani ich programowania w panelu nie ma . jest tylko regulator PWM , który potrafi paść ( najczęściej tranzystor końcowy , dowolny MOSFET typu n średniej mocy ) oraz zawór nagrzewnicy , który pada nadzwyczaj często , a czasami pociągnie za sobą panel regulacjii temperatury
  • #17
    arsen008
    Level 12  
    Witam
    JA mam inny problem, w mojej fiescie jak wcisne przcisk klimatyzacji to zero reakcji nie podswietla sie nie zalacza sie sprezarka. Gaz rok temu doładowalem, bezpieczniki sa dobre. Macie jakies sugestie ???
  • #18
    DominikD
    Level 23  
    Witam. Ten sam problem ale w Focusie rok ok 2002.
    Diodka w tym przycisku załącza się tylko gdy włączony jest nawiew ( tak chyba ma być) ale nie załącza sprężarki , przekaźnik cyklicznie co jakiś czas sobie pyka ale brak na nim napięcia na stykach prądowych do sprężarki dochodzi ok 5-6V i tyle.
    Może ktoś z czymś takim się spotkał ?
  • #19
    docent
    Level 15  
    arsen008 wrote:
    Witam
    JA mam inny problem, w mojej fiescie jak wcisne przcisk klimatyzacji to zero reakcji nie podswietla sie nie zalacza sie sprezarka. Gaz rok temu doładowalem, bezpieczniki sa dobre. Macie jakies sugestie ???




    proponuję pojechac do elektryka
  • #21
    DominikD
    Level 23  
    Ok mój problem rozwiązany. Bezpiecznik we wnętrzu auta 7,5 A jakiś od nawiewu z którego chodzi klimatyzacja , a zgodnie z oznaczeniem odpowiedzialny za klimatyzację jest bezpiecznik w komorze silnika 30A obok przekaźnika.No ale ważne że działa , było małe zwarcie i go wywalało.