Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator 28v - dobór silnika spalinowego

20 Sie 2015 20:45 4560 29
  • Poziom 11  
    Witam zmontowałem taki układ
    alternator 55 amper 28 Volt, 2 aku 12v 40 ah, jako napęd mam silnik z kosy spalinowej 2-suwowy
    Moc silnika - 5,2 KM
    Max.obroty silnika - 8000obr./min.
    Napęd - sprzęgło odśrodkowe
    paliwo -na dotarciu 25:1 (paliwo:olej)

    Alternator podpięty przez sprzęgło odśrodkowe jak się tylko alternator zaczyna wzbudzać to taki opór że max 25V reszte silnik dławi kontrolka gasnie ale to mało gdyż powinien dawać 28V
    i pytanie czy aż taki opór by silnik 5KM nie dawał rady?
    aku nowe naładowane
    alternator nowy sprawny (był sprawdzany na maszynie)
    silnik spalinowy nowy
  • IGE-XAO
  • Specjalista grupy V.A.G.
    55A i 24V to już jest dość spory opór.
    Zależy też jak ty wzbudzasz ten alternator - czy jest oryginalny regulator czy podajesz tam sam napięcie na wirnik.
    Czy wyższe napięcie na wirnik tym większy opór alternatora.
    Kolejna sprawa to przełożenie jakie tam dałeś i z jaką prędkością kręci się ten alternator.
  • Poziom 43  
    Gdzie zmierzyłeś te 25V?
    Jeżeli na akumulatorach podpiętych do alternatora, to znaczy, że nie są naładowane, gdyż naładowane powinny mieć 27,6V.
    Czy zmierzyłeś prąd, jakim ładują się te akumulatory?
    55A to jest wartość dopuszczalna dla alternatora, nie znaczy, że będzie tak stale - zwłaszcza, że akumulator 40Ah nie powinien być ładowany stale taką wartością prądu (zalecane "spokojne" 4A).

    Zamiana mocy mechanicznej na moc elektryczną odbywa się w/g zasady: MOMENT_mechaniczny X OBROTY = NAPIĘCIE X PRĄD.
    Przy braku poboru prądu moment mechaniczny powinien być minimalny. Jeśli alternator ma zwarcie jednej z diod, to będzie obciążony "produkcją" prądu zwarcia.
  • IGE-XAO
  • Poziom 39  
    Zakładając, że ta moc silnika 5,2 KM to na maksymalnych obrotach i niezbyt dużym obciążeniem.
    Tak pi x drzwi sobie policzymy sprawność nieco optymistycznie, że moc mechaniczna oddana na sprzęgle to około 3,5 KM czyli około 2,60 kW
    Przy 55A i 28V alternator o podobnej sprawności powinien być napędzany mocą mechaniczną ponad 3kW
    Zgodnie z zasadą zachowania energii silnik 5,2 KM nie jest w stanie napędzać tego alternatora, bo po prostu przy sprawności układów około 50 % zabraknie mu mocy.
  • Poziom 30  
    Niestety może tak być, silnik moc swoją osiąga przy powiedzmy 5000 rpm. Alternator zaczyna ładować przy obrotach znacznie niższych, nawet 1000 rpm lub mniej. Przy przełożeniu silnik - alternator 4:1 być może nie było by takiego problemu. Radzę zauważyć że samo włączenie świateł w samochodzie wyraźnie wpływa na wolne obroty silnika (mającego kilkadziesiąt kw).
  • Poziom 11  
    Alternatory mam dwa i na obydwu tak samo
    ALTERNATOR IVECO AIFO FIAT ALLES 55A 28V
    ALTERNATOR MTZ, D-240 36A 28V (bezszczotkowy)

    mają wbudowane regulatory wzbudzane na krótko czyli tak
    https://obrazki.elektroda.pl/1559198000_1440136250.jpg

    Przełożenie 1:1 prosto z silnika na alternator

    Rzuuf napisał:
    Gdzie zmierzyłeś te 25V?
    Jeżeli na akumulatorach podpiętych do alternatora, to znaczy, że nie są naładowane, gdyż naładowane powinny mieć 27,6V.
    Czy zmierzyłeś prąd, jakim ładują się te akumulatory?


    25V jest mierzone na akumulatorach podczas pracy silnika jak kontrolka zgaśnie max wyciąga 25,8V (w stanie spoczynku aku mają 24V mają moze 60% mocy) naładuje je i sprawdzę jeszcze raz
    Natężenia nie mierzyłem.


    xury napisał:
    Zakładając, że ta moc silnika 5,2 KM to na maksymalnych obrotach i niezbyt dużym obciążeniem.
    Tak pi x drzwi sobie policzymy sprawność nieco optymistycznie, że moc mechaniczna oddana na sprzęgle to około 3,5 KM czyli około 2,60 kW
    Przy 55A i 28V alternator o podobnej sprawności powinien być napędzany mocą mechaniczną ponad 3kW
    Zgodnie z zasadą zachowania energii silnik 5,2 KM nie jest w stanie napędzać tego alternatora, bo po prostu przy sprawności układów około 50 % zabraknie mu mocy.


    I chyba tu racja tylko jak podczepiłem na alternator wiertarkę 750W to identyczny problem nawet śmiem twierdzić że na wiertarce lepiej bo 27V
    Tu na tym filmiku widzimy

    Link

    że wiertarka daje rade bez problemu owszem 14V no ale

    tu z kolei widzimy jak wkrętarką kreci i wzbudza no ile ona może miec W 250?

    Link


    Czyli wymiana silnika tylko mnie ratuje
  • Poziom 43  
    rysmen napisał:
    Czyli wymiana silnika tylko mnie ratuje

    A skąd, zmień przełożenie układu na 3 .
  • Poziom 11  
    Strumien swiadomosci swia napisał:

    A skąd, zmień przełożenie układu na 3 .


    Chciałem by to jeszcze ciche było a ten silnik z kosy na 50% obrotów to kosmos tak wyje
  • Poziom 43  
    Silnik kosy na 50% obrotów ma 1/3 mocy.
  • Poziom 11  
    hm z czego by tu silnik zadoptowac by uciaglo ?
  • Poziom 43  
    Musi być koniecznie samoróbka?
    Na "Alle..." są agregaty 1500W 230V niemieckie nowe po 268.- złotych z gwarancją ...
  • Poziom 11  
    Nie musi, tylko te agregaty duze mi nie wejdzie.

    jeszcze sie zastanawiam nad
    SILNIK SPALINOWY GX160 6,5 KM
    - Moc max.: (6,5 KM) / 3600 obr-1
    - Moc ciągła: 4,1 kW (5,5 KM) / 3000 obr-1
    - Max moment obrotowy: 17 Nm / 1,73 kgm / 3800 obr-1
    - Pojemność skokowa: 196 cm3

    tylko głosny no ale czy uciagnie bez problemu?
  • Poziom 43  
    Liczy z sufitu, jak może moment maxymalny być powyżej mocy maxymalnej.
    Imposible.
  • Poziom 11  
    Pewno pomyłka ale te silniki w ubijarkach, karcherach, agregatach itp wiec moim zdanie powinien uciagnąć
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Dziś przeprowadziłem jeszcze testy na tym silniku ale z alternatorem 12v z hondy civic reszte brak danych. I ten silnik daje rade wkręca sie na obroty i alternator trzyma 14V już przy nie co mniej jak pół gazu. Owszem trzeba wkręcić na wyższe obroty by sie wzbudził ale reszte spokojnie można zwolnić gaz. Układ obciążyłem pompą hydrauliczną w granicach 250-350W i zdławiło silnik ale bez problemu gazu dodałem.

    Ostateczne zakupiłem GX160 i jak dojdzie to najpierw dam przełożenie 1:1

    Z tego co ja wiem to przy 3000-5000 obr alternator uzyskuje swoją szczytową moc oczywiscie na to składa sie jeszcze wiele innych czynników ale tak podają statystyki i wykresy.

    Mi nie potrzeba szczytów 50% mocy mi spokojnie starczy.
  • Poziom 43  
    Sprawność alternatora jest ok. 50%, zatem "produkcja" ciepła jest znaczna ( http://www.auto-swiat.pl/alternator/95h9k ).
    Szczytowa moc alternatora wynika z możliwości oddawania ciepła: ze wzrostem obrotów zwiększa się przepływ powietrza chłodzącego (zasługa wentylatora), co na wykresach widać jako większą wydajność prądową (napięcie jest stałe, bo o to dba regler), więc najwyższą moc ma alternator przy swoich najwyższych obrotach..
    Alternator w samochodach najczęściej jest napędzany poprzez przekładnię PODWYŻSZAJĄCĄ obroty (np. 1:2 ... 1:3), dzięki czemu przy "ekonomicznych" obrotach silnika (np. 3000/min) alternator ma 6000 ... 9000 obr/min.
    Ograniczeniem obrotów jest wytrzymałość łożysk (nie chwilowa, tylko długotrwała).
    Tu masz przykładowe wykresy dla prądnicy (PPS) i alternatora(PPP):
    https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=t...JdEBHo3kHDrDxaSYWjKf2bvUI5xgLXSYEd1Zf0xM7sfbw
  • Poziom 21  
    Rzuuf napisał:
    Sprawność alternatora jest ok. 50%, zatem "produkcja" ciepła jest znaczna ( http://www.auto-swiat.pl/alternator/95h9k ).
    Szczytowa moc alternatora wynika z możliwości oddawania ciepła: ze wzrostem obrotów zwiększa się przepływ powietrza chłodzącego (zasługa wentylatora), co na wykresach widać jako większą wydajność prądową (napięcie jest stałe, bo o to dba regler), więc najwyższą moc ma alternator przy swoich najwyższych obrotach..


    Co za herezje kolega wypisuje...moc alternatora jest proporcjonalna do obrotów a nie do zdolności chłodzenia. Dodatkowo podana wartość sprawności przez auto świat oraz cały te artykuł kupy się nie trzyma.
  • Poziom 43  
    archaniol40 napisał:
    moc alternatora jest proporcjonalna do obrotów


    To nie prądnica DC, w alternatorze właściwie moc nie zależy od obrotów i dlatego alternator jest cool bo ma duży wydatek prądu już na wolnych obrotach.

    Proszę tego nie mylić z ładowaniem, bo prąd ładowania zależy TYLKO I WYŁĄCZNIE od stanu akumulatora.
  • Poziom 43  
    archaniol40 napisał:
    Co za herezje kolega wypisuje...moc alternatora jest proporcjonalna do obrotów a nie do zdolności chłodzenia. Dodatkowo podana wartość sprawności przez auto świat oraz cały te artykuł kupy się nie trzyma.

    "Herezje" są wszędzie! Możesz podać źródło "swoich"? Albo to "wiedza tajemna"?

    Warto tu też zobaczyć wykres wydolności prądowej alternatora:
    http://usprawnienia.pl/produkty/ledwolt/teoria.html
    Na tym wykresie NIGDZIE moc alternatora nie jest PROPORCJONALNA do obrotów.
    Fakt: jest zależna (niewiele), ale nie jest proporcjonalna!

    Dalsza wartościowa lektura "z herezjami": http://oljeep.com/gw/alt/Alternator_Theory.html .
  • Poziom 11  
    Rzuuf napisał:
    rysmen !
    Znam ten wykres, na nim też nie ma "mocy proporcjonalnej do obrotów", jest to jedyny wykres, w którym moc NIE ROŚNIE powyżej 5500 obr/min.
    Ja znalazłem taki:


    Niech mi kolega napisze ile tu jest A przy 2000 obr a ile przy 5000 obr?
    https://obrazki.elektroda.pl/1131955300_1300319628.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/4191932100_1440326529.jpg

    owszem nie jest to proporcjonalne ale ewidentnie im większe obroty tym altek może dać więcej A
  • Poziom 21  
    Żadna wiedza tajemna tylko działanie prądnicy prądu przemiennego trójfazowego. A jeśli chodzi o źródła mojej informacji to Antoni Plamitzer Maszyny elektryczne.
    Prawo indukcji elektromagnetycznej e=-N delta Fi/delta t.
    Wykres podany ze strony ma przebieg logarytmiczny. Nie jest proporcjonalny do obrotów?
    To dlaczego dla obrotów 1800 mamy prąd na poziomie 30A, a dla 5000 obr/min już około 54A. Jeżeli prąd oddawany przez alternator nie zależałby od obrotów to jego charakterystyka prądowo obrotowa byłaby płaska (czyli liniowa). Przecież alternator w dużym uproszczeniu jest połączniem trzech prądnic prądu stałego w jednej obudowie. Z odwróconym obwodem wirującym. Elektromagnes jest w wirniku, a uzwojenia produkujące prąd w stojanie. Nie mam mechanicznego prostownika prądu (komutator) tylko mostek diodowy. Sterujemy obrotami (moment obrotowy), prąd wirnika.

    Panowie jeszcze jedno, moc jest podawana w watach. A tu na wykresach macie wszędzie obroty i prąd.
  • Poziom 43  
    archaniol40 napisał:
    ... dlaczego dla obrotów 1800 mamy prąd na poziomie 30A, a dla 5000 obr/min już około 54A ...
    Bardzo proste: lepsze chłodzenie, na skutek większej wydajności szybciej obracającego się wentylatora!
    I to nie "mamy większy prąd", a mamy "wyższą dopuszczalną obciążalność prądową".
    Gęstość prądu w uzwojeniach intesywnie chłodzonych maszyn (alternator, silnik odkurzacza) osiąga wartości nie spotykane w innych maszynach, nawet 10A/mm2.

    Przytoczony wzór
    archaniol40 napisał:
    e=-N delta Fi/delta t
    dotyczy NAPIĘCIA, które dla alternatora z reglerem pozostaje stałe.

    archaniol40 napisał:
    Wykres podany ze strony ma przebieg logarytmiczny.
    A jakież to parametry fizyczne występujące w alternatorze są powiązane zależnością logarytmiczną? Masz już gdzieś taką teorię, czy dopiero ją tworzysz?
    archaniol40 napisał:

    Panowie jeszcze jedno, moc jest podawana w watach. A tu na wykresach macie wszędzie obroty i prąd.
    Ampery pomnożysz przez 14V (napięcie nominalne alternatora) i masz Waty.
  • Poziom 43  
    archaniol40 napisał:
    Przecież alternator w dużym uproszczeniu jest połączniem trzech prądnic prądu stałego w jednej obudowie


    Kolego prądnica z alternatorem ma tyle wspólnego co Ty z elektrotechniką.

    Dodano po 40 [sekundy]:

    Dyskusja bez sensu , jak chcesz to załóż osobny topic.
  • Poziom 11  
    Ok troche sie uspokoiło to jeszcze pytanko na alternatorze jest koło pasowe na pasek klinowy fi 95mm pasek 10x8 po przemyśleniU chce na silnik dać koło pasowe fi 120mm tak by na wolnych obrotach alternator kręcił się w granicach 1100-1300 dobrze kombinuje?
  • Poziom 43  
    Daj koło pasowe takie, by dla obrotów silnika odpowiadających jego najwyższej sprawności (minimum zużycia paliwa na wytworzenie 1kWh) otrzymać tyle mocy, ile potrzebujesz (ew. z niewielkim naddatkiem).
    Z reguły taki "punkt najniższego jednostkowego zużycia paliwa" odpowiada w przybliżeniu połowie obrotów maksymalnych i 2/3 momentu maksymalnego.
  • Poziom 11  
    Ok temat rozwiązany na silniku mam 120mm na alternatorze 80mm i już na wolnych obrotach ładuje ale deczko gazu daje i trzyma 27,7V
  • Poziom 11  
    Witam ponownie jako że silnik GX160 jest za duż i idzie na półkę potrzebuje inny mniejszy silnik moje typy to z kosiarek
    Silnik spalinowy z wałem pionowym do kosiarki Briggs and Stratton seria 500 - 4KM 158cc
    Silnik do kosiarki glebogryzarki GGP 6,5KM SV200 OHV 200cc
    Silnik spalinowy do kosiarki GERMAN 6,5KM 200cc

    6.5KM daje rade bez problemu

    co wybrać?