Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Quadcopter uszkodzony regulator ESC

20 Sie 2015 23:42 6552 62
  • Poziom 10  
    Witam, mam problem z dronem. Czytałem gdzieś że nie można albo nie powinno się używać różnych regulatorów ESC np trzy te same a czwarty inny. Jak to w rzeczywistości wygląda? Bo wygląda na to że w moim dronie jest uszkodzony regulator ponieważ po przepięciu silnika pod inny regulator wszystko chodzi ok. Uszkodzenie objawia się tym że silnik przy początku rozruchu( ledwo ruszona gałka) zaczyna drgać jak by nie wiedział w którą stronę ma się zakręcić. Przy pełnych obrotach nie widać już gołym okiem tych różnic, jednak kiedy silniki osiągają wystarczający ciąg do oderwania się od ziemi dron startuje tylko z jednej strony. Przechyla się w stronę 2 silników z których jeden nie działa poprawnie. Nie stać mnie jak na razie na wymianę wszystkich regulatorów + ewentualnie silników dlatego proszę o pomoc, mam nadzieję, że napisałem w dobrym dziale.

    Pozdrawiam Paweł
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Pomocny post
    Moderator Robotyka
    Nie doczytałeś do końca.
    Wszystkie regulatory i silniki powinny być tego samego typu. Natomiast jeden z nich (w prostych konstrukcjach) wykorzystuje się do zasilania odbiornika i elektroniki, co wymaga odłączenia przewodu plusowego od pozostałych regulatorów. W poważniejszych konstrukcjach, regulatory są identyczne, bo nie wykorzystuje się ich do zasilania elektroniki, tylko instaluje się osobne zasilanie, niezależne od napędu silników.

    Silnik będzie działał na innym regulatorze, ale jest ryzyko, że będzie pracował z innymi prędkościami co zakłóci równowagę całości i przyczyni się w przyszłości do kraksy lub ponownego uszkodzenia.
    Regulatory mają różne ustawienia - jeżeli nie znasz ustawień regulatorów, bo są np. fabryczne - nie wiesz też jak będzie wyglądała jego praca z silnikiem.
    Jeżeli regulator jest innego typu to może mieć też inne ustawienia, np. zmieniony timing.

    Dlatego jeżeli znasz typ regulatora - kup taki sam typ.

    Można się też pokusić o próbę naprawy - Zwykle przepalają się mosfety na fazach. Wymiana pozwala przywrócić sprawność. Może być jednak problem z odnalezieniem typów i zamienników.
  • Poziom 10  
    Po pierwsze bardzo dziękuję za odpowiedź. Czyli wychodzi na to ze mam to nawet źle podłączone bo u mnie wszystkie regulatory są identyczne i każde wyjście BEC mam podłączone do wyjścia z kontrolera lotu. Nie dołączyłem plusa z żadnego z nich. Kupiłem taki zestaw używany jakiś czas temu :
    Rama
    4 regulatory 18 A RC timer, oprogramowanie simonk
    4 silniki emax

    Problem w tym ze dość stare są te regulatory i nie mam jak zdobyć jeden z nich. Stąd właśnie moje pytanie o podmiane tego jednego. A jeśli kupie np 30A jakikolwiek ale z oprogramowaniem Simonk to powinno współgrać?
    Ewentualnie dziś wieczorem otworze regulator i zobaczę jakie mosfety tam siedzą.
  • Poziom 41  
    Może wstaw zdjęcie regulatora po opisie prędzej można znaleźć.

    Quadcopter uszkodzony regulator ESC
  • Poziom 10  
    Jak wrócę z pracy to zrobię zdjęcie. Na hk chyba jest ale z przesyłka i czasem oczekiwania wyjdzie tyle co 2 nowe w Polsce. Druga sprawa jest taka ze w internecie nawet jeśli uda mi się znaleźć ten model który mam i będzie można go kupić, to będzie on inaczej zaprogramowany bo oryginalne oprogramowanie ma timing low i start normal. Nie mam karty do żadnego regulatora. Stąd moje pytanie o którym pisałem wcześniej, czy jeśli znajdę jakikolwiek regulator z oprogramowaniem Simonk to czy będzie współgral z pozostałymi ( wszystkie mają simonk)
  • Poziom 10  
    Zdecydowałem ze nie będę się bawił w kombinowanie z jednym uszkodzonym esc. Odłoże pieniądze i kupię 4 nowe. Teraz pojawia się pytanie czy lepiej kupić 4 in 1 30 A czy 4 oddzielne regulatory? A może nie ma to większego znaczenia? Chce kupić 30A ponieważ kiedyś może wymienię silniki na mocniejsze , jak na razie to mam słabe silniki i 18A starcza z zapasem. Mam silniki emax C2822 KV1200 - 170W
  • Poziom 41  
    Pabolom napisał:
    czy lepiej kupić 4 in 1 30 A czy 4 oddzielne regulatory?

    Sporo osób je instaluje trochę mniejsza masa mniej kabli, czytałem że mogą być problemy z odbiornikiem.
  • Poziom 10  
    A nie chodzi o to ze bezpośrednie podłączenie bec do odbiornika może nie działac poprawnie? Bo ja czytałem, że 4 in 1 działa z większością kontrolerów lotu, ja mam kk2.1.5 . W wielu opisach regulatorów które maja oprogramowanie simonk informuja ze ma soft przystosowany do pracy z kontrolerami lotu przeznaczonymi do quadcopterow i może nie działać ze zwykłym odbiornikiem. Możliwe ze źle to rozumiem. Ciekawi mnie też czy warto kupić sobie kartę do programowania regulatorów czy lepiej po prostu kupić regulatory z softem simonk.
  • Poziom 41  
    Pabolom napisał:
    może nie działać ze zwykłym odbiornikiem

    Takie przypadki były podawane.

    Pabolom napisał:
    Ciekawi mnie też czy warto kupić sobie kartę do programowania regulatorów czy lepiej po prostu kupić regulatory z softem simonk.

    Jak bym miał wybierać regulatory to z softem simonk specjalnie do kopterów.
  • Poziom 10  
    Kupiłem taki regulator. Nie ma simonk ale widziałem że ładnie lata z kk2 :) jutro powinno przyjść więc dam znać czy warto w to inwestować. Koszt to niecałe 200 zł. Poniżej zdjęcie:

    Quadcopter uszkodzony regulator ESC
  • Poziom 10  
    Przyszedł regulator. Wyregulowałem wg instrukcji jego ciąg. Podłączyłem wszystko do kontrolera lotu KK2. Jego też regulowałem wg instrukcji na youtube.

    Nadszedł moment pierwszej próby startu i.... i zachowuje się tak jak wcześniej czyli ściąga go na jedną stronę. Nie mam pojęcia co robić, wymieniłem już dosłownie wszystko na nowe poza silnikami. Do tego napuchło mi lekko jedno ogniwo lipo ( również nowe) .Nie mam już siły, dlatego błagam o pomoc. Co robić, czy wymieniać silniki czy to kwestia regulacji? jak przestawie trymery to przechyla się w inną stronę i tak w kółko. Nie potrafię sobie z tym poradzić a przeżywam to bo wydałem znacznie więcej pieniędzy niż planowałem. Proszę o pomoc
  • Moderator Robotyka
    Wymieniać można wszystko. Ale zdalnie ci nikt nie pomoże.
    Generalnie urządzenie jest proste, ale wymaga precyzji.
    Idealnie latać prosto też nie będzie i wymaga korekt pilota.

    Wymieniłeś regulator - Objaw nie ustąpił, zatem nie jest to raczej wina zasilania.
    Pozostają dwie przyczyny:
    1 - Elektryczna - jeden z silników jest niesprawny i odstaje od reszty. Żeby taki dron latał w miarę sensownie, wszystkie silniki muszą pracować równo i na jednakowym poziomie.

    2 - Mechaniczna - Mocowanie śmigieł lub przekładnia, jeżeli występuje, powoduje iż jeden z zespołów nie przekazuje mocy z silnika na śmigło, prawidłowo.

    Zdalnie nie ma jak pomóc. Musisz wszystko dokładnie obejrzeć i ewentualnie próbować zmieniać silniki miejscami i obserwować co się dzieje.

    Obejrzyj też śmigła, czy któreś nie jest pęknięte, uszczerbione, wyrobione, złamane itd.
  • Poziom 10  
    Jedyne co zostało do wymiany to właśnie silniki. Mam emax 2822 , cena w sklepie internetowym to około 35zł. Ze śmigłami też próbowałem różnymi. Może chodzi o mocowanie śmigła? Nie pamietam jak to mocowanie się nazywało, ale śmigła przytwierdzone są na gumkę. Na pewno mam je dobrze założone i silniki kręcą się w odpowiednich kierunkach. Nie chodzi mi o idealne latanie ale chociaż o w miarę stabilny lot. Mój dron nie lata bo jedna strona idzie w górę a druga stoi na ziemii .. Jak trzymam go w ręku to czuję że silniki reagują na zmianę nachylenia modelu, ale jakoś tak wolno. Przekładni nie ma bo silnik bezpośrednio napędza śmigła. Zmieni to coś, jeśli jutro podeślę na forum filmik z prób startu? Czy obstawiacie z góry że to któryś z silników niedomaga? Bo jeśli mam wszystkie trymery na zero , kontroler lotu skalibrowany z poziomem to chyba powinno być ok i powinien w miarę prosto wystartować do góry? Od razu mówię że jestem bardzo początkujący w dziedzinie modelarstwa jakiegokolwiek , ale marzyło mi się zbudowanie własnego drona a nie kupno gotowca. I teraz mam.. nie tak łatwo realizować swoje marzenia.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Najlepsze wyjście to skontaktować się z serwisem i poprosić o ocenę problemu

    na przykład

    CTB POLAND, Grzegorz Grubba,
    ul. Żwirki i Wigury 3
    81-392 Gdynia

    tel. 58 664-42-42

    Godziny otwarcia:
    Pn-Pt: 10-18
    Sob: 10-14
  • Poziom 10  
    Jutro będę dzwonił i pytał co i jak, dzięki :) Będę pisać na bieżąco o postępach.
  • Poziom 10  
    Na razie sprzedaję stare silniki, regulatory i kontroler lotu, za tą kasę chcę kupić 4 nowe silniki emax 2822 :

    http://abc-rc.pl/emax-cf2822


    Cena nie jest wysoka a osiągi dość dobre(tak mi się wydaje). Jak to nie pomoże to tylko i wyłącznie serwis i regulacja. Jednak budżet mam już BARDZO ograniczony...
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Zamień miejscami te silniki, które zostają na ziemi z tymi, które się unoszą i będziesz wiedział czego to wina. Ja obstawiam na winę kontrolera - źle skalibrowany akcelerometr.

    Btw. To mocowanie na gumke to prop-saver - na nim nie osiągniesz płynnego lotu, bo niejako wprowadza ono dodatkową bezwładność. Piasty zaciskane na oś są lepsze, ale te z kolei są skłonne do wibacji i łatwych uszkodzeń silnika. Najlepsze piasty to te, przykręcane na silnik. No i ja cf2822 wyjątkowo źle wspominama... kup chociaż mt2213 i zobaczysz różnicę.

    Btw2. Latanie na jednym innym reglu jak najbardziej jest możliwe, zwłaszcza, że na każdym miałbyś soft SimonK. To kontroler ma się 'pocić' i kalkuować nowe prędkości dla silników. Nie było by to zbyt eleganckie wyjście, ale sprawdzone w praktyce.
  • Poziom 10  
    Z ciekawości dzwoniłem do tego serwisu w Gdyni. Nie odbierają. Zadzwoniłem do jakiegoś krakowskiego serwisu i powiedzieli mi ze sprawdzenie co jest nie tak to 50zl a konfiguracja kontrolera itp 300zl. Przytomnie podziękowałem, ponieważ nie mam zamiaru zarabiać tym dronem, nie stać mnie na to a kasa się nie zwróci. Teraz to już sam nie wiem, czy wymieniać silniki czy próbować konfigurować.. Nie przekładalem silników ale po przestawieniu trymerow leci na drugą stronę i tak w kółko.. Akcelerometr to jest to Acc? Jeśli tak to konfigurowalem to na płaskiej powierzchni i wyglądało ze wszystko jest ok.
  • Poziom 10  
    Udało się! Dron lata! Aż wstyd się przyznać co było przyczyną... Jako że mam esc 4 in 1 podłączenie całości powinno wyglądać tak jak na obrazku poniżej:

    Quadcopter uszkodzony regulator ESC

    Ja myślałem, a nawet byłem pewien że m1 to lewy przedni , m2 prawy przedni, m3 lewy tylni i m4 to prawy tylni silnik.... Ciekawe ile części wymieniłem zanim okazało się że to przez moją głupotę i niewiedzę dron źle się zachowuje. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi mam nadzieję że jeśli ktoś w przyszłości będzie miał problem to trafi na to forum i zobaczy obrazek.. Pozdrawiam! Temat do zamknięcia.
  • Poziom 41  
    Pozdrawiam! powodzenia miłej zabawy :)
  • Poziom 10  
    [quote="mkrysz8"]

    Btw. To mocowanie na gumke to prop-saver - na nim nie osiągniesz płynnego lotu, bo niejako wprowadza ono dodatkową bezwładność. Piasty zaciskane na oś są lepsze, ale te z kolei są skłonne do wibacji i łatwych uszkodzeń silnika. Najlepsze piasty to te, przykręcane na silnik. No i ja cf2822 wyjątkowo źle wspominama... kup chociaż mt2213 i zobaczysz różnice /quote]

    Wiec tak, albo wina silnika albo mocowania prop saver.
    Dziś zaliczyłem pierwszego kreta z dużej wysokości, wykonałem ostry zwrot w powietrzu i nagle straciłem panowanie i drona spadał jak kamień w dół. Gdy do niego podszedłem miał jeden silnik wyrwany ze swojego gniazda, jeden kabel urwany. Wisiał na 2 pozostałych. Drugi silnik miał śmigło ustawione prawie że pionowo. Jednak myślę, że to wina emax cf2822 i jego mocowanie w gnieździe. Trzymają go tam 2 małe imbusy i wydaje mi się ze od wibracji po prostu się poluzowaly. Spróbuję go uratować a jeśli się nie uda, to wymieniam na mt2213. Poza tym mocowanie prop saver faktycznie dodaje dodatkowej bezwładności, bo ręką da się swobodnie poruszać śmiglem , czuć ze jest luźne. W locie był stabilny ale przy manewrach zdarzało się ze miewal problemy. Chciałem tylko napisać ze stwierdzam że również nie polecam tych silników a i prop saver nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem, Mimo że kilka razy silnika uratował przed polamaniem.
  • Moderator Robotyka
    Przy okazji - Dron jest rodzaju męskiego, więc spada "dron", a nie "drona". Ma się "drona", a nie "dronę". To tak BTW.

    Prop-saver jest dobrym rozwiązaniem, ale nie w dronach wielowirnikowych, gdzie precyzja sterowania obrotami śmigła jest bardzo ważna. Natomiast np. w samolotach, prop-saver jest jak najbardziej na miejscu.

    Jeżeli boisz się wibracji, wkręć gwinty mocowań na klej anerobowy do gwintów.
    Np. Loctite 222 czy Loctite 243 i podobne.
  • Poziom 10  
    Przepraszam za błąd ale pisze na telefonie i nie zauważyłem. Wiem ze dron to "facet " :) zobaczę jakie mocowanie będa miały nowe silniki, o ile tego się nie da naprawić. Wyrwało jeden kabel wiec powinienem sobie poradzić. Nie wiem też czy osie będą proste. A co do prop saver'a to na pewno masz rację bo w samolocie nie ma problemu z tym żeby wszystkie śmigła idealnie pracowały, wystarczy jedno które nie musi współpracować z innymi i nie ma za dużego znaczenia to czy ma sztywne mocowanie czy nie. Mogę użyć super glue czy to idiotyzm? I nie wiem czy kleic śruby czy silnik do gniazda, uważając na łożysko. Nie będę mógł go później wyciągnąć, ale w sumie nie ma potrzeby demontażu. Jak mam znowu zaliczyć kreta to wolę to solidnie ten silnik przymocować.

    Dodano po 4 [godziny] 40 [minuty]:

    A co myślicie o takim silniku:
    http://abc-rc.pl/Silnik-EMAX-XA2212-1400
    Co prawda jest mocowanie piasty na zacisk ale czy to aż takie złe rozwiązanie? Ktoś z niego korzystał? Bo z dostępem do mt2213 średnio.. Ccw są ale cw jest jeden na magazynie.
  • Poziom 20  
    Mój pierwszy (nie jedyny, nie ostatni) kret był z tego samego powodu :)
    Najlepiej te mikrusy wymień na większe śrubki (chyba to M3 albo M2.5), które jeszcze wkręcisz na locktite (od 'biedy' lakier do paznokci się sprawdzi). Mi niestety gniazdo się lekko wyrobiło, więc skończyło się na wklejeniu całego silnika na CA...
  • Poziom 10  
    Zauważyłem że jeden z silników ma uszkodzone 2 przewody ( od jednej fazy) , jest możliwe że to jest powodem obracania się drona wokół własnej osi?
  • Poziom 41  
    Pabolom napisał:
    2 przewody ( od jednej fazy)


    Jeśli tylko izolacja a nie przecinane przewody to nie ma znaczenia załóż koszulkę.
  • Poziom 10  
    Chodzi o to ze zadowolony polutowalem przewody do kupy, założyłem koszulkę a potem zauważyłem ze w innym miejscu są 2 druciki przecięte bardzo bardzo blisko zwoi i tego kleju.... Nie ma opcji tego polutowac. Quadcopter obraca się wokół własnej osi i zastanawia mnie czy tylko to jest przyczyną czy coś jeszcze. Zamówiłem jeden nowy silnik i piasty samozaciskowe.
  • Poziom 41  
    Pabolom napisał:
    zauważyłem ze w innym miejscu są 2 druciki przecięte

    A w sumie ile jest w jednym kablu linek.
  • Poziom 10  
    Ja naliczyłem 6. I ciekawe jest to że dron się unosi, z uszkodzonym silnikiem ale kręci się wokół własnej osi :) Skoro wznosi się poprawnie to obstawiam że żaden żyroskop nie dostał w tyłek od uderzenia w ziemię.