Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

KIA Ceed SW 1.6 DOHC Euro 2012 - rozładowywanie akumulatora podczas jazdy

Pan_Paweł 21 Sie 2015 00:26 3519 35
  • #1 21 Sie 2015 00:26
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Witam,
    W moim KIA Ceed SW 1.6 DOHC Euro 2012 (zakup w salonie w 2012) od początku mam takie dziwne zachowanie - w pewnych warunkach, w czasie jazdy z akumulatora pobierany jest prąd.
    Zmierzyłem napięcie w instalacji podczas jazdy *). W samochodzie włączone były światła mijania, klimatyzacja i nawiew (nawet bez radia) – minimum konieczne do jazdy w upalny dzień.
    I oto, co wyszło.
    KIA Ceed SW 1.6 DOHC Euro 2012 - rozładowywanie akumulatora podczas jazdy
    Oś pozioma to czas, pionowa napięcie. Obraz ten odzwierciedla „jazdę” w korku (wyjazd w Warszawy w piątkowe popołudnie w kierunku Krakowa). Samochód jedzie kilka metrów – wtedy napięcie rośnie do wartości 13.8-14V (akumulator jest ładowany). Potem auto staje - wtedy napięcie spada poniżej 12.5V, bo przy spadku obrotów silnika (bieg jałowy) prawdopodobnie alternator nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ilości energii (prądu) i samochód „ciągnie” ją z akumulatora. (Wyłączenie np. nawiewu lub klimatyzacji powoduje, że napięcie rośnie do ponad 13V nawet na biegu jałowym - napisałem "ponad 13V", bo nie są to zawsze dokładnie te same wartości, raz jest 13.2, innym razem 13.5 lub 13.8V).
    Pomiary amperomierzem cęgowym na przewodach przy baterii w takich warunkach pokazały chwilowy pobór prądu nawet 10 A (!!!). Jeśli więc jedziemy w ten sposób przez dłuższy czas (moja podróż w tym tempie trwała 50 minut) i potem nie mamy szansy doładować go podczas dłuższej jazdy, to rozładujemy akumulator nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Wystarczy więc zostawić włączoną żaróweczkę oświetlenia kabiny, aby rano nie móc uruchomić samochodu.
    Ja już zaliczyłem takie padnięcie akumulatora kilka razy (wszystkie w lato). Samochód jest na gwarancji, więc byłem już kilkakrotnie z tym problemem w ASO. Niestety rozmowa z pracującymi tam "fachowcami" jest trudna. Oni święcie wierzą w odczyty (i tylko na tym się opierają) „magiczno-komputerowego” przyrządu do testowania podłączanego do akumulatora, który zawsze drukował diagnozę, że zarówno akumulator jak i układ ładowania działają prawidłowo. A to, że faktem jest iż w tym samym czasie na akumulatorze (silnik pracuje!) jest 12.5 V - to...źle dla faktów! Moje pomiary w czasie rzeczywistym zrobione w ruchu ulicznym są dla serwisu bezwartościowe - liczy się tylko wskazanie ich testera.
    Co ciekawe, kontrolka „ładowania” wcale nie informuje, że mamy takie chwilowe „rozładowania” (cóż to więc za kontrola?!!!).
    Pragnę dodać, że zjawisko to występuje przy rozgrzanym silniku - wtedy obroty jałowe "sięgają" ok. 600 obr/min (odczyt z obrotomierza, więc orientacyjny). Gdy samochód będzie pozostawał na biegu jałowym przez dłuższy czas, obroty jałowe automatycznie podnoszą się do poziomu 700-800 i napięcie zwiększa się do 13V, co także wcale nie zapewnia ładowania akumulatora. Oczywiście w czasie jazdy, napięcie wzrasta do wartości 13.6-14.1V. Zauważyłem także, że w czasie jazdy ze stałą prędkością (tempomat), przy stałych obrotach silnika i niezmiennym obciążeniu czasem obserwuję chwilowe spadki napięcia (kilka sekund) z 14.1V na 13.6(13.7).
    Prosiłem w serwisie, aby "podciągnęli" obroty jałowe, ale powiedziano mi, że to nie możliwe, bo tym steruje komputer.
    1. Czy takie zachowanie układu alternatora-akumulatora jest prawidłowe ? Tzn. czy to jest normalne, aby podczas pracy silnika mógł być rozładowywany akumulator ?
    2. Czy ktoś spotkał się z takim zjawiskiem w KIA czy innym modelu samochodu?
    3. Czy istnieją jakieś normy określające parametry techniczne układu ładowania w samochodach (dopuszczalność rozładowywania akumulatora)?
    4. Co dalej robić ? Samochód jest na gwarancji, więc naprawa w innym serwisie niż autoryzowanym grozi jej utratą.

    Pozdrawiam,
    Paweł
    *) pomiar przyrządem, który umożliwia logowanie danych pomiarowych a potem zrzucenia ich do komputera (Uni-T UT71D, pomiar co 1 s, dokładność pomiarów +/-(0.05%+5)).

    0 29
  • Katalog Megger
  • #2 21 Sie 2015 01:12
    sanfran
    Poziom 36  

    Witamy w nowoczesnym samochodzie. Takie zachowanie jest jak najbardziej normalne.
    Za takie zachowanie obwinialbym klimatyzację. Wiem, ze sprężarka jest napędzana paskiem osprzętu, ale zapominasz o jeszcze jednej rzeczy - wentylatorze chłodnicy, który pracuje bardzo intensywnie wtedy, kiedy samochód stoi w korku. A wentylator chłodnicy potrafi pociągnąć prądu dużo. Następnym żarłokiem prądu jest elektryczne wspomagania kierownicy, coraz cześciej instalowane w samochodzie. Chwilowe pobory mocy przez to urzadzeńie potrafią sięgać nawet dziesiątek amperomierza i to takze na postoju, gdyż podczas jazdy kierownica wspomagana nie jest. Fachowcy mogą zapewne jeszcze bardziej rozszerzyć tą listę.
    Bawiłem się kiedyś CLIPem podłączonym do RENAULT SCENIC z benzynowym dwulitrowym silnikiem i podczas kręcenia kierownicą na postoju system pokazywał spadek napięcia poniżej 12V i to z silnikiem na wolnych obrotach.
    Natomiast kontrolka ładowania zawsze informowała tylko o tym czy generator produkuje prąd czy tez nie, szczególnie widoczne to było w starszych wozach z prądnicami - np w maluchu czy syrence czerwona kontrolka świeciła sie na wolnych obrotach. Alternatory - ze względu na brak komutatora - akceptują większe obroty, więc przełożenie ich napędu (stosunek koła pasowego wału korbowego do koła alternatora) jest większy, co powoduje skuteczniejszą pracę już przy wolnych obrotach silnika spalinowego.

    A co do amperomierza mierzącego prąd akumulatora, to zgadzam sie, jest to przydatne urzadzenie, które bardzo sobie chwałę w moim UAZie :-), w którym zauważyłem np znacznie większe zapotrzebowanie na prąd po zmianie układu zapłonowego na bezstykowy. Taki mój stareńki UAZ (z dobrym alternatorem i regulatorem) tez potrafi pokazać upływ prądu z akumulatora np na wolnych obrotach z migającym kierunkowskazem, na światłach mijania i chodzącej dmuchawie ogrzewania.

    0
  • Katalog Megger
  • #3 21 Sie 2015 01:37
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Dziękuję za szybką odpowiedź. Jestem jednak zaskoczony jej treścią, gdyż sprawdzałem jak zachowuje się Daewoo Lanos. Tam włączyłem klimatyzację, nawiew, światła długie, p-mgłowe z przodu i z tyłu, awaryjne, wentylatory chłodnicy, wycieraczki i radio i samochód kompensował to podwyższeniem obrotów tak, aby napięcie było na poziomie 14 V. Poza tym na pewnym forum dotyczącym alternatorów wyczytałem, że układ powinien być tak zaprojektowany (przełożenie prędkości obrotowej silnika na prędkość alternatora), aby alternator na biegu jałowym dawał co najmniej 50% wartości prądu, czyli w moim przypadku 45A. Skoro zmierzony przeze mnie pobór prądu dochodził do 10A, to oznaczałoby, że samochód pożera 55A(!!!). To co byłoby, gdybym włączył pozostałe odbiorniki prądu (długie, p-mgielne, ogrzewanie szyby, radio....) ? Alternator (nawet na wysokich obrotach) nie dałby rady ??? Ale nadal nie rozumiem, dlaczego tak "nowoczesny" samochód sterowany komputerowo, nie jest w stanie podnieść obrotów silnika, aby alternator mógł wyprodukować zapotrzebowaną ilość energii.
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #4 21 Sie 2015 01:45
    sanfran
    Poziom 36  

    Stawiam na coś takiego co sie zwie EKOLOGIA wraz z zaprogramowanym starzeniem produktów. Producenci maja przestrzegać pewnych NORM (np czystości spalin), całkowicie olewając że samochód, którego trwałość ma 5 lat zanieczyszcza środowisko bardziej niż starszej konstrukcji o trwałości 20 lat.
    Cierpią na tym klienci, bo producentom to na rękę, że "uturbione" benzyniaki sa o wiele mniej trwałe od wolnossacych, ze diesle zapychają swoje filtry cząstek stałych, ze akumulatory padają jak muchy. Ty masz wydać pieniądze na nowe.
    A u mnie pod domkiem stoi 30 letnia ruska maszyna, która mam nadzieje wytrzyma jeszcze drugie tyle.

    0
  • #5 21 Sie 2015 08:50
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Poczytaj sobie charakterystyki alternatorów, żaden przy obrotach jałowych nie dostarcza 50% mocy.

    0
  • #6 21 Sie 2015 12:06
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Zbigniew 400 napisał:
    Poczytaj sobie charakterystyki alternatorów, żaden przy obrotach jałowych nie dostarcza 50% mocy.

    Właśnie tak zrobiłem:
    KIA Ceed SW 1.6 DOHC Euro 2012 - rozładowywanie akumulatora podczas jazdy
    źródło: http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Wiring/Part2/
    Przecież prędkość obrotowa biegu jałowego alternatora można zmieniać poprzez dobór krążka przełożenia.
    Mnie nadal interesuje, czy istnieją jakieś normy określające parametry techniczne układu ładowania w samochodach ?
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #7 21 Sie 2015 12:13
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Norm nie ma, każdy producent robi po swojemu. Auta dostawcze /małe/ mają podwyższone napięcie ładowania/C15/

    0
  • #8 21 Sie 2015 14:43
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Regulator jest sterowany z ecu i on decyduje kiedy trzeba zwiększyć napięcie ,tak ma też np. Toyota,Honda. Ma to za zadanie odciązyć max. silnik z pracy.

    0
  • #9 22 Sie 2015 13:27
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    andrzej20001 napisał:
    Regulator jest sterowany z ecu i on decyduje kiedy trzeba zwiększyć napięcie ,tak ma też np. Toyota,Honda. Ma to za zadanie odciązyć max. silnik z pracy.

    Wiem, że teraz montuje się na zaciskach akumulatora jakieś czujniki do systemu zarządzania energią, ale u mnie tego nie ma. Nie wiem czy to lepiej czy gorzej.
    Wracając do koncepcji "nowoczesnego samochodu". Rozumiem, że wprowadza się różne "ciekawostki", ale żeby prowadziło to sytuacji, że właściciel nie może korzystać z pojazdu, bo mu akumulator padł ? To jest jakaś przesada... Znajomi/rodzina mają różne pojazdy, także nowe, ale nikt nie miał przypadków rozładowania się akumulatora. Możliwe, że trafili na lepsze egzemplarze.
    Mój oryginalny akumulator (koreańskiej firmy Solite) ma teoretyczną pojemność 45 Ah. Piszę teoretyczną, bo zmierzona przeze mnie to ok. 18-20 Ah. Ale wg testów ASO sławnym-nieomylnym testerem, jest bardzo dobry ! Zastanawiam się teraz nad zakupem nowego. Wg wyszukiwarki "Centry" pasujący akumulator - CB604 ma pojemność 60 Ah. Gdyby cały układ działał wg "starych standardów" (tzn. akumulator jest zawsze ładowany, gdy silnik pracuje), to nie wahałbym się. Ale w tej sytuacji zastanawiam się, bo z jednej strony większa pojemność to jest z czego "czerpać" na biegu jałowym, ale z drugiej wymaga także dłuższego czasu na doładowanie. Zatem jak jest Wasza rada w kwestii pojemności nowego akumulatora - czy szukać 45 Ah czy można wstawić 60 Ah?
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #10 23 Sie 2015 17:46
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Żaden czujnik po prostu algorytm zapisany w ecu silnika.Plus sygnały CAN o włączeniu odbiorników.

    0
  • #11 23 Sie 2015 19:51
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Cytat:
    czy szukać 45 Ah czy można wstawić 60 Ah


    Daj 60 Ah, nie zaszkodzi.

    0
  • #12 24 Sie 2015 01:24
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Chłopie, masz uszkodzone auto, nie daj sobie kitów wciskać. Niech na gwarancji wymieniają alternator i nie zapomnij o akumulatorze, takie rozładowania nie wpłynęły pozytywnie na jego trwałość.

    0
  • #14 24 Sie 2015 22:15
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Pawel wawa napisał:
    Chłopie, masz uszkodzone auto, nie daj sobie kitów wciskać. Niech na gwarancji wymieniają alternator i nie zapomnij o akumulatorze, takie rozładowania nie wpłynęły pozytywnie na jego trwałość.

    Niestety wszelkie dotychczasowe próby były bezskuteczne. Serwisy (bo nie jeden) twierdzą, że wszystko jest w porządku, opierając się na wskazaniach tych swoich testerów. A skoro-jak ktoś napisał-nie ma norm do których można się odnieść, to nawet droga sądowa może być trudna.
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #15 25 Sie 2015 07:13
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Zainstaluj pomiar napięcia/gniazdo zapalniczki/ i zdaj relację. Policjanci w trakcie interwencji /kogut/ zobowiązani są do pracy z włączonym silnikiem/doładowywanie aku./.

    0
  • #17 25 Sie 2015 07:54
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Producent nie przewiduje stania w korku 50 min. To samo jest z filtrem DPF, też były procesy sądowe.

    -1
  • #18 25 Sie 2015 15:14
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Zbigniew 400 napisał:
    Zainstaluj pomiar napięcia/gniazdo zapalniczki/ i zdaj relację. Policjanci w trakcie interwencji /kogut/ zobowiązani są do pracy z włączonym silnikiem/doładowywanie aku./.

    O jaki pomiar chodzi ? Tzn. w jakich warunkach ? Przytoczony przeze mnie w pierwszym poście pomiar był zrobiony w czasie jazdy. Więc co kolejny pomiar miałby za zadanie ?
    pozdrawiam,
    Paweł

    Dodano po 10 [minuty]:

    Zbigniew 400 napisał:
    Producent nie przewiduje stania w korku 50 min. To samo jest z filtrem DPF, też były procesy sądowe.

    Jeśli samochód nie jest przewidziany do jazdy w korkach, tzn., że nie nadaje się do użytku w dużych miastach, bo tam w większości jeździ się w takich warunkach. Może więc powinna być nalepka na szybie "tylko do użytku na drodze bez korków" :D
    Można coś więcej o tych procesach - tzn. o rezultatach/kto wygrał ?
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #19 25 Sie 2015 15:18
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Mam 2 Hondy z takim regulowanym ładowaniem przez ecu i jest spokój czy zima czy lato .W Toyotach również klienci nie zgłaszali niedoładowania tylko DRL gasły i zapalały sie cyklicznie (magneti i philips robia już zresztą moduły z kabelkiem pod +15 ) :)
    Prawdopodobnie masz padniety aku.

    0
  • #20 25 Sie 2015 16:57
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    andrzej20001 napisał:
    Mam 2 Hondy z takim regulowanym ładowaniem przez ecu i jest spokój czy zima czy lato .W Toyotach również klienci nie zgłaszali niedoładowania tylko DRL gasły i zapalały sie cyklicznie (magneti i philips robia już zresztą moduły z kabelkiem pod +15 ) :)
    Prawdopodobnie masz padniety aku.

    Wydaje mi się, że mierzenie napięcia w czasie jazdy nie jest powszechnym zjawiskiem wśród kierowców, więc dopiero jakieś "wydarzenie" powoduje takie obserwacje. Ja na innych forach (np. mojaceed.pl) czytałem wypowiedzi, że ktoś ustawiał sobie światła w samochodzie (przy wyłączonym silniku) przez 10 minut i rozładował akumulator. Lub zostawił na noc włączone światło w kabinie... Przecież sprawnego, naładowanego akumulatora nie można rozładować w ten sposób. Przypuszczam więc, że tam też wchodziło w grę niedoładowywanie akumulatora, ale trudno powiedzieć z jakiego powodu.
    Na stronach dotyczących informacji serwisowych KIA RIO (niestety nie udało mi się dotrzeć do tych dotyczących Kia ceed) - http://www.kirmanual.com/specification-233.html jest podane, że "Regulator Setting Voltage (internal mode) wynosi 14.55 ± 0.3V. Co oznacza taka wartość ? Czy że alternator "trzyma napięcie" na poziomie 14.55V z odchyłką 0.3V (tj. od 14.25 do 14.85V)?
    Czy dobrze rozumiem: alternator może być sterowany albo poprzez klasyczny regulator (14.55 ± 0.3V) , albo przez ECM ? Nigdy na raz dwoma sposobami.
    W jaki sposób upewnić się, że w moim pojeździe regulacja jest z ecu, a nie z wewnętrznego regulatora ? Czy "ten typ tak ma z definicji" czy może były różne wersje ?
    Skoro sterowanie z udziałem ECM ma na celu regulację biegu jałowego w celu skompensowania dużego obciążenia elektrycznego, to być może u mnie ta funkcjonalność nie działa poprawnie (uszkodzony ecm=błąd w algrytmie?). Oczywiście nie oczekuję tutaj na forum od nikogo "telepatycznej diagnozy na odległość", dlatego samochód był kilka razy w serwisie. Ale cóż, tam chyba nie widzą jak on działa....
    Cytat:
    Prawdopodobnie masz padniety aku.

    Padnięty w sensie niedoładowany, czy z ograniczoną pojemnością ?
    Oczywiście, że jest już zasiarczony przez takie rozładowania i jego pojemność spadła poniżej 50%, ale w ASO test (prąd rozruchu) wykazał, że jest...bardzo dobry! A innych testów nie prowadzą...
    Natomiast pozostała do dyspozycji pojemność jest przeze mnie uzupełniana poprzez regularne doładowania z prostownika.
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #21 25 Sie 2015 17:15
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Pan_Paweł napisał:
    Lub zostawił na noc włączone światło w kabinie... Przecież sprawnego, naładowanego akumulatora nie można rozładować w ten sposób

    No jak to nie?????????
    W moim Jazz mam 34Ah pojemnośći, ładowanie "pływa" i nic się nie dzieje,jazda non stop z klimą praktycznie 80% miasto.W FR-V podobnie. Jak masz mozliwość podmień aku na próbe z innego auta.

    0
  • #22 26 Sie 2015 08:26
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Pomiar napięcia akumulatora/gniazdo zapalniczki/. Jeżeli po dłuższej jeżdzie napięcie aku na biegu jałowym gwałtownie spada, świadczy to o złym aku. Też bym proponował podmianę na chwilę.
    Jeżeli chodzi o procesy, /DPF/ to kierowcy jężdżcy tylko po mieście nie wypalali filtra, w konsekwencji paliwo szło do oleju. Nie było informacji, że należy przepalić filtr/dłuższa jazda/. Teraz już sprzedawcy informują o tym.

    0
  • #23 26 Sie 2015 09:29
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Zbigniew 400 napisał:
    Pomiar napięcia akumulatora/gniazdo zapalniczki/. Jeżeli po dłuższej jeżdzie napięcie aku na biegu jałowym gwałtownie spada, świadczy to o złym aku. Też bym proponował podmianę na chwilę.

    "Po dłuższej jeździe" - rozumiem, że chodzi o to, aby akumulator był doładowany, a silnik nagrzany?
    Teraz tak się dzieje, ale jak zmniejszę obciążenie (wyłączę nawiew, kilmę) to napięcie wzrasta do poziomu 14V. Co do podmiany akumulatora, to pasującego (w sensie wymiarów to raczej nie znajdę w swoim otoczeniu, żeby wstawić do samochodu. Jedynie na postoju (po takiej jeździe) mógłbym podpiąć zewnętrzny aku kablami (odłączając oczywiście swój w moim pojeździe, a testowy w innym), ale nie wiem na ile taki "test" byłby miarodajny? Zastanawiam się jednak na teoretycznym wyjaśnieniem takiego zjawiska, tzn. słaby akumulator -> spada napięcie. Napięcie spada, bo samochód czerpie z niego (zamiast z alternatora) energię. Czy zatem należy oczekiwać, że przy sprawnym akumulatorze, w warunkach, które są problemem u mnie (klima, światała, nawiew) samochód nie będzie pobierał prądu z aku tylko wyłącznie z alternatora ?
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #24 26 Sie 2015 11:28
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Albo nie doczytałem, albo autor tego postu nie wyjasnił dlaczego ma rozładowany akumulator.

    Jezeli przy normalnej jezdzie, powiedzmy około 20 km dziennie, po nocy akumulator jest rozładowany, nalezało by sprawdzic co sie dzieje. Pomiar napiecia na aku z samego rana oraz czy jest jakis pobór pradu przez instalacje. W tych modelach bywał problem ze sterownikiem wspomagania elektrycznego. Zmiana softu powodowała ze pobór znikał.

    Ponadto "smart charging". Tam sie mierzy prad ładowania a nie napiecie.
    Napiecie moze byc bliskie 12V. To jego prad jest wazny. Dla sprawdzenia sprawnosci tego trio (aku, alt, ecu) proponowałbym naładowac akumulator prostonikiem. Wypiac wtyczke od alternatora (wzbudzenie) Napiecie wtedy powinno byc stałe 13,6 V. Sprawdzic co sie dzieje z poborem Pradu, które nie powinno przekraczac 0,05 A

    0
  • #25 26 Sie 2015 11:57
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    fuelinyourblood napisał:

    Cytat:
    Albo nie doczytałem, albo autor tego postu nie wyjasnił dlaczego ma rozładowany akumulator.


    Nie doczytałeś, patrz pierwszy post

    Cytat:
    Napiecie moze byc bliskie 12V. To jego prad jest wazny.


    Napięcie 12 V w instalacji - akumulator rozładowany.

    Cytat:
    Sprawdzic co sie dzieje z poborem Pradu, które nie powinno przekraczac 0,05 A


    Przeczytaj pierwszy post autora.

    0
  • #26 26 Sie 2015 13:27
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Po dłuższej trasie zmierz napięcie na postoju. Odłącz akumulator od samochodu, obciąż go 3 żarówkami H4/długie/.Zmierz napięcie po 30 min. i 60 min.

    0
  • #27 26 Sie 2015 20:25
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Wiec doczytałem pierwszy post. Niskie wartosci ładowania w tym modelu sa zalezne od ecu i alternatora.

    Naładuj akumulator. Odłacz wtyczke wzbudzenia od alternatora. Zmierz prad i napiecie. Sprawdz pobór przez istalacje.

    Zrób update softu w serwisie. Robiłem to w Hyundaiu i zawsze pomagało.

    0
  • #28 26 Sie 2015 23:16
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    fuelinyourblood napisał:
    Naładuj akumulator.

    Akumulator mam doładowany prostownikiem. Ale, jego zmierzona pojemność wynosi już ok. 20Ah (zamiast 45Ah).
    fuelinyourblood napisał:
    Sprawdz pobór przez istalacje.

    Już to zrobiłem. Z załączonym alarmem pobór 30-40 mA. Auto tylko zamknięte na klucz - 20-30 mA.
    fuelinyourblood napisał:
    Odłacz wtyczke wzbudzenia od alternatora. Zmierz prad i napiecie.

    Czy wtyczkę odpinać tylko przy wyłączonym silniku, czy można także w czasie pracy ? Zmierzyć prąd w którym miejscu ? Na kablu do akumulatora ?
    fuelinyourblood napisał:
    Zrób update softu w serwisie. Robiłem to w Hyundaiu i zawsze pomagało.

    O jaki soft chodzi, czy w ecu ?
    I tu jest kłopot, bo "fachowcy" z ASO nie widzą żadnych problemów w mojej instalacji, więc tym bardziej nie będą mi update'ować softu....
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  • #29 27 Sie 2015 12:49
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Odłacz wtyczke od alternatora. Zapal silnik i sprawdz ładowanie. Powinno byc 13,6 V

    Sprawdż prad amperomierzem kleszczowym na kablu B+ od alternatora do aku.

    Update softu robilismy w ECU i we wspomaganiu kierownicy.

    0
  • #30 27 Sie 2015 23:01
    Pan_Paweł
    Poziom 10  

    Nie zdążyłem dzisiaj z testem z odpiętym wzbudzeniem, ale zrobiłem inny.
    Odpaliłem zimy silnik i od razu włączyłem klimę, nawiew i światła mijania, czyli "standardowy zestaw" do jazdy. Ale nie ruszałem się - cały czas pojazd stał (nie dotykałem pedału gazu) a ja obserwowałem obroty, temperaturę i oczywiście napięcie na akumulatorze.
    Zaraz po starcie obroty +/- 1000, temp. <50, U=14.2V
    4:40 - obr.:+/- 900, t=50, U=13.9V
    od 11:40 - obr.: +/-700, t=70, U=13.7V i zaczyna spadać.
    w 13:25 obr.:+/-700 t=75, U=13.3V
    w 13:30 obr.: wzrastają do +/-850 , U=13.8V
    taki stan trwa 3 minuty a następnie w 16:30 obr.: +/- 700, U=13.2V
    po minucie w 17:30 obroty wzrastają do +/- 850, U=13.8V
    w 20:00 silnik osiągnął maks. temperaturę <90. obroty: +/-850, U=13.8V
    w 20:40 obr.: +/- 700, U=13.1V
    po minucie w 20:42 obr. +/-850, U=13.8V
    w 24:53 obr.: +/-700, U=13.1V
    po minucie 25:57 obr. +/-850, U=13.8V
    w 29:02 obr.: +/- 700, U=13.1V
    Pojawił się zatem pewien cykl: obroty spadają do poziomu 700, napięcie spada do 13.1V, ale po ok. minucie obroty podnoszą się do ok. 850 a napięcie do 13.8V. Taki stan trwa kilka minut, po czym znów obroty spadają do 700 a nap. do 13.1V.
    Co ważne, w stojącym samochodzie nie udało mi się zauważyć spadku obrotów do takiego poziomu jak w czasie jazdy, tzn. około 600. Stąd też i spadki napięcia sięgały tylko 13.1V
    Po godzinie takich testów, ruszyłem samochodem. Po przejechaniu kilkunastu metrów i zatrzymaniu się, obroty spadły do poziomu 600 a napięcie do ok. 12.1V.
    Niestety nie mam pojęcia dlaczego na postoju (długim) system dba o poziom ładowania co jakiś czas korygując obroty jałowe do poziomu, który zapewnia nap. 13.8V, a w czasie jazdy już nie.... Czyżby taki był "algorytm" zapisany w ecu ?
    Jutro postaram się zrobić test z odpiętym wzbudzeniem.
    pozdrawiam,
    Paweł

    0
  Szukaj w 5mln produktów