Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota AURIS 1,6 benzyna - bład P0438

KrzyMol 21 Aug 2015 12:05 1968 19
  • #1
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam wszystkich i proszę o pomoc,
    Mam problem prawdopodobnie z sondą lambda co jakiś czas pojawia mi się błąd P0438 tylko nie wiem która to sonda przed katalizatorem czy na wylocie.
    Prawdopodobnie są to identyczne sondy.
    Błąd pojawia się systematycznie co ok 400 km auto ma przejechane 83 tys km czy to możliwe, że już padła sonda.
  • #2
    leonov
    Level 42  
    KrzyMol wrote:
    czy to możliwe, że już padła sonda
    A dlaczego nie ? wszystko się psuje nawet nowe rzeczy.
  • #3
    grala1
    VAG group specialist
    Jaki był opis błędu?
    Wygląda na grzałkę sondy za katalizatorem ale bez opisu błędu z Twojej strony to możemy sobie zgadywać.
  • #4
    leonov
    Level 42  
    Według "specyficznych" dla toyoty to "Catalyst Temperature Sensor High"
  • #5
    KrzyMol
    Level 9  
    Błąd odczytałem ELM 327 używając ScanMasera i dokładnie nie pamiętam. Prawdopodobnie za wysoka temperatura na wyjściu z katalizatora.
    Spróbuję dokładnie podać opis ale teraz to muszę poczekać na błąd.
    Pozdrawiam i dzięki za podjęcie tematu.
  • #6
    leonov
    Level 42  
    KrzyMol wrote:
    Błąd odczytałem ELM 327
    To będzie mało wiarygodny.
  • #7
    KrzyMol
    Level 9  
    Czyli pozostaje serwis TOYOTY lub warsztat z VAG ?
  • #8
    grala1
    VAG group specialist
    Warsztat który ma odpowiedni sprzęt a nie zabawki.
    Myślę że tu raczej może chodzić o kończący się żywot katalizatora.
  • #9
    leonov
    Level 42  
    grala1 wrote:
    Myślę że tu raczej może chodzić o kończący się żywot katalizatora.
    Dokładnie :-(
  • #10
    KrzyMol
    Level 9  
    Dziś błąd się powtórzył więc mam jego dokładny opis
    KOD P0438
    ECU $7E8-CAN-ID ECU#1
    OPIS Obwód 3d czujnika temperatury konwertera katalitycznego za wysoka wartość sygnału wejściowego.
    Czy z tego coś można wywnioskować czy muszę jechać do serwisu.
  • #11
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam, ponownie jestem właśnie po wizycie u diagnosty komputer odczytał BŁĄD jako: Sprawność katalizatora za mała (Bank 1)

    Sugeruje wymianę katalizatora a jednocześnie stwierdza, że czasem przy takim błędzie wymieniając katalizator sondy lambda błąd dalej występuje.

    Czy coś z tym można zrobić ?
  • #12
    grala1
    VAG group specialist
    Założyć sprawny katalizator. Nie ma co się bawić w tanie zamienniki.
    Błąd występuje nadal jeżeli katalizator nie spełnia swojego zadania.
  • #13
    KrzyMol
    Level 9  
    Dzięki za podpowiedz.
  • #14
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam ponownie,
    Właśnie obserwowałem przez dłuższy czas zachowanie sond.

    Sonda pierwsza przed katalizatorem pracuje od momentu odpalenia samochodu w przedziale 0-1V i prawdopodobnie jest ok.

    Sonda druga za katalizatorem chyba jest uszkodzona bo zachowuje się dziwnie a mianowicie budzi się czasem jak silnik osiągnie temperaturę ok 85 stopni, lub katalizator >420 stopni /zaczyna pracować również w zakresie 0-1V/

    Po zgaszeniu silnika na ok 5 min ponownie nie pracuje tylko budzi się po czasie.
    Jak jest zawieszona jej wartość to 0,000V przy zimnym silniku a po zgaszeniu i ponownym odpaleniu 0,000V lub <0,1V

    Czy można na tej podstawie stwierdzić, że sonda jest uszkodzona.

    Jeżeli tak to jest to sonda 89465 02280 DENSO 1482 02L12 i nigdzie jej nie mogę namierzyć. Proponują zamiennik również DENSO ale czy można zastosować inną.
  • #15
    nicram1941
    Level 17  
    Sonda będzie pracować po osiągnięciu ok 350 stopni. Jak katalizator jest sprawny to pierwsza sonda ma przemiatać 0-1V a druga za katalizatorem ma ciągnąć dołem czyli poniżej 0,5V. Oczywiście jest to sytuacja na rozgrzanym silniku na biegu jałowym lub częściowym obciążeniu. Jeżeli druga sonda przemiata to katalizator do wymiany lub jest jakaś nieszczelność. Jak sondy są takie same, to zamień je miejscami.
  • #16
    KrzyMol
    Level 9  
    Muszę dokładnie sprawdzić jak chodzę na ciepłym silniku na wolnych obrotach.

    Dodano po 31 [minuty]:

    A może zrobić jeszcze analizę spalin.
  • #17
    KrzyMol
    Level 9  
    Dwa wykresy w załączeniu.
    Wygląda, że wszystko ok na wolnych obrotach
    Nie wiem co oznaczy druga wartość 99,2, która na 2 sondzie jest stała i nie zauważyłem aby się zmieniała /przy pierwszej obie wartości są zmienne/.

    Pozostaje mi teraz sprawdzić jeszcze grzałkę sondy oraz wykonać analizę spalin.
  • #18
    KrzyMol
    Level 9  
    Mam jeszcze jedno pytanie sonda ma 4 przewody 2 czarne biały i niebieski.
    Czarne to prawdopodobnie grzałka ale na pierwszej przed katalizatorem oporność między czarnymi przewodami wynosi ok 8 om a na tej drugiej prawie 14 om. Próbowałem zmierzyć napięcie na czarnych przewodach 0V przy odpiętej sondzie.
    Nie mam doświadczenia może pomiar należało zrobić przy podpiętej sondzie.

    Aktualnie zatankowałem 98 aby sprawdzić czy kontrolka się zapali.
    Podłączyłem kompa samochód rozgrzany temperatura katalizatora 450 stopni a sonda pokazuje 0,000V.
  • #19
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam ponownie,

    Oczywiście zmiana benzyny na 98 nic nie pomogła ale po przeanalizowaniu wszystkich przypadków oraz pomiarze sondy zdecydowałem się na jej wymianę.

    Po wymianie wygląda, że wszystko jest ok odczyt sondy przy stałych obrotach na stałym poziomie 0,7V/skan pomiaru w załączeniu/

    Dam znać czy temat jest zamknięty /jeżeli przejadę ok 1000 km i błędu nie będzie tz że wszystko jest ok/
  • #20
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam,

    Potwierdzam usunięcie usterki - wymiana sondy załatwiła sprawę.
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc.