Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak stwierdzić spalenie silnika. Jakie pomiary.

21 Sie 2015 22:32 3180 9
  • Poziom 21  
    Witam
    Posiadam dużą ilość silników elektrycznych, sprawdzam, które są dobre, a które nie. Z kilkoma mam problem, są to silniki mocy 6,5 kW, 7,5 kW i 11 kW. Po wykonaniu pomiaru rezystancji izolacji pomiędzy poszczególnymi uzwojeniami oraz pomiędzy każdym uzwojeniem, a obudową wyniki są poprawne, dla silnika 6,5 kW jest to 70 MOhm, dla 7,5 i 11 kW wynosi 90 MOhm. Pomiar rezystancji samych uzwojeń został wykonany multimetrem (wiem że przy tej mocy silnika taki pomiar jest niewiele warty, ale nie jest to multimetr za 15 zł), pomiary dla silnika 7,5 kW wyszły ok 1,5 Ohm dla każdego uzwojenia, w pozostałych silnikach wartości były nieco inne ale identyczne dla każdego uzwojenia. Problem polega na tym że pomiary wyszły prawidłowo, a silniki po włączeniu wybijają bezpieczniki (zamontowane C 25 i za nimi C 20, wybija C 25 których używam do włączania by sprawdzić czy silnik dobry).
    Czy prawidłowy wynik pomiaru rezystancji izolacji oraz rezystancji uzwojeń świadczy już o tym że silnik nie jest spalony, czy te pomiary jeszcze pewności nie dają?
    Być może te esy po prostu już się uszkodziły od załączania i znoszenia dużych prądów rozruchowych silników włączanych bezpośrednio w trójkąt.

    Pomiar rezystancji izolacji wykonałem induktorem, napięciem 500 V, wartość odczytana po 1 min.
    Jedynie pomiary rezystancji uzwojeń wykonałem multimetrem, a jego dokładność przy wartościach rzędu 1,5 Ohm jest niewielka.


    (Scalono, Akrzy)
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 15  
    Przy pomocy metod jakie zastosowałeś nie jesteś stwierdzić zwarć międzyzwojowych, ale załóżmy że one występują nie często. Silniki takie powinny być uruchamiane w połączeniu w gwiazdę a dopiero później przełączane w trójkąt. Zabezpieczenia raczej powinny być topikowe.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 21  
    Tak właśnie myślałem.
    A jeśli okaże się że rezystanacja cewek (mierzona mostkiem) jest identyczna i rezystancja izolacji poprawna to czy mogę jednoznacznie stwierdzić że silnik jest sprawny?
  • Poziom 39  
    dzikamysz napisał:
    Zabezpieczenia raczej powinny być topikowe.

    Nie koniecznie ale C25 to zdecydowanie za mało szczególnie dla silnika 11kW.
    Zrób sobie rozrusznik gwiazda/trójkąt lub uruchamiaj silnik tylko w połączeniu w gwiazdę.
  • Poziom 20  
    Nie, silnik powinien przyjąć napięcie, oprócz uzwojeń i sprawności elektrycznej do oceny stanu potrzeba jeszcze znać stronę mechaniczną, dlatego próba biegu jałowego.
  • Poziom 21  
    Chodzi mi tylko o sprawność elektryczną. Mechaniczną umiem ocenić.
  • Poziom 20  
    No dobrze, nie zgadnę jak to robisz nie uruchamiając silnika ale spierać się nie będę.
    Tak jak napisali poprzednicy, wszystkie pomiary które się wykonuje przed podaniem napięcia mają nas uchronić przed niespodziankami. Te wykonane przez Ciebie pozwalają z większą pewnością zasilić silnik, ale tylko ta próba ostatecznie weryfikuje potencjalną sprawność elektryczną, wiadomo iż w warunkach domowych mamy ograniczony zasób narzędzi, przyrządów, więc pozytywne wyniki tych dwu pomiarów dają cień nadziei, że będzie dobrze.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Właściwie temat się już rozwiązał, problemem były uszkodzone esy, które wyłączały się przy rozruchu. Silniki działają i mają się dobrze. :D
  • Administator HydePark
    supchem napisał:
    Właściwie temat się już rozwiązał, problemem były uszkodzone esy, które wyłączały się przy rozruchu. Silniki działają i mają się dobrze. :D


    Czemu uważasz, że zabezpieczenie na 25A jest uszkodzone skoro wyłącza się przy rozruchu silnika 11kW? Ile taki silnik pobiera przy rozruchu?

    Pozdrawiam.
    CMS