Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie bramą, zmiana biegunów w silniku.

Kibzik 23 Aug 2015 18:10 3108 7
Relpol
  • #1
    Kibzik
    Level 9  
    Witam! Zabrałem się za zdalne sterowanie bramą przesuwną (lewo prawo). Brama jest na szynie na kołach łożyskowanych i pracuje dosyć lekko więc w górnej części zamontowałem listwy zębate i pasowne do tego koło które jest 'nabite' na silnik 12 V (pp. od wycieraczek). Z silnika mam 3 przewody. Jeden "-" i dwa zasilające. Zmiana obrotów silnika następuje jedynie po zmianie polaryzacji. (...)

    Wszystko jest sterowane radiolinią 4-kanałową. Radiolinia jest ustawiona na tryb przerzutnik/zatrzask czyli zawsze jeden z 4 kanałów jest włączony. Kanał I zamykanie (krańcówka lub kanał III) II otwieranie (krańcówka lub kanał III) III kanał - stop (nic nie będzie wpięte. ale pozostałe kanały nie będą zasilać) IV kanał światło w garażu. Każdy kanał ma 3 styki: NO, NC, COM.

    Mam osobny, zwykły zasilacz do radiolinii lecz zdecydowałem, ze względu na opóźnienia, że transformator będzie działał cały czas i zasilał radiolinię 12V i silnik 12V.

    Wszystko mam już ładnie zamontowane. Wczoraj udało mi się już zdalnie zamykać i i tu jest problem. ;) żeby otworzyć musiałem ręcznie zmienić bieguny. Kombinowałem kilka godzin jak samymi przewodami tę sytuację rozwiązać, rysowałem schematy ale za każdym razem doszłoby do zwarcia.

    Wiem, że mógłbym zamontować 2 transformatory i to być może rozwiązałoby problem lecz zwiększyłoby koszty i czas.
    Mógłbym szukać silnika który ma 2 styki zasilające i masę ale da się zmienić obroty zasilając jeden lub drugi przewód.
    Zależy mi Panowie i Panie na optymalnym rozwiązaniu tego problemu, najlepiej w takim układzie jaki jest.

    W załączniku przesyłam zdjęcie schematu (wiem jest narysowany łopatologicznie, być może zobrazuje wam problem).

    Proszę o pomoc forumowiczów ;)
  • Relpol
  • #2
    Zbych034
    Level 39  
    Zamontuj centralkę Elmesa, będzie obsługiwała piloty, linię foto itd...
  • Relpol
  • Helpful post
    #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    1. Silnik do wycieraczek ma dwa zasilania, bo pewnie jest trzyszczotkowy. Ta dodatkowa szczotka, to jest wolny bieg silnika. Raczej jej nie wykorzystasz.
    2. Jeśli chcesz uzyskać działanie silnika prawo - lewo, to zastosuj mostek H na zewnętrznych przekaźnikach przełącznych.
    3. Nie wiem, co miałyby dać tutaj dwa transformatory, skoro wszystko chodzi na 12V stałego.
    4. Jeśli skonfigurujesz centralkę tak, że załączać będziesz naprzemiennie kanał I i II, to podłącz silnik tak:
    - zasilanie silnika do COM obu przekaźników
    - masa do styków NC
    - zasilanie do styków NO. I teraz załączając raz jeden, raz drugi przekaźnik uzyskasz pracę w dwóch kierunkach, dodatkowo w pozycji spoczynkowej będziesz miał hamowanie silnika.
    Tylko jak do tej centralki dołączysz jakieś zabezpieczenia? Chyba że mechaniczne krańcówki montowane w obwód przekaźników. Gorzej z fotokomórką.
  • #4
    Kibzik
    Level 9  
    Błażej wrote:

    4. Jeśli skonfigurujesz centralkę tak, że załączać będziesz naprzemiennie kanał I i II, to podłącz silnik tak:
    - zasilanie silnika do COM obu przekaźników
    - masa do styków NC
    - zasilanie do styków NO. I teraz załączając raz jeden, raz drugi przekaźnik uzyskasz pracę w dwóch kierunkach, dodatkowo w pozycji spoczynkowej będziesz miał hamowanie silnika.
    Tylko jak do tej centralki dołączysz jakieś zabezpieczenia? Chyba że mechaniczne krańcówki montowane w obwód przekaźników. Gorzej z fotokomórką.


    Fotokomórki nie będzie, krańcówki będą.
    Mógłbyś strzelić jakiś prosty schemacik tego połączenia z pkt 4? Narysowałem tak jak mówisz i nie bardzo mi to 'pasuje'.
  • Helpful post
    #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kibzik wrote:
    czekam na mostek.

    ???
    Przecież przekaźniki masz wbudowane, więc wystarczy je połączyć.