Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia - Dziwny wynik adaptacji przepustnicy

reedfilu 30 Aug 2015 14:33 6555 29
  • #1
    reedfilu
    Level 10  
    Witam
    Proszę o poradę na temat adaptacji przepustnicy w Skoda Fabia 1.4 16V. Od momentu, kiedy opiąłem minus od akumulatora na dobę bo wymieniałem zwarty włącznik światek "stop" to od tamtej pory samochód jakby inaczej reaguje n gaz (z lekkim opóźnieniem). Oprócz tego gdy jadę na lpg i włączę klimatyzację to czasem gaśnie na biegu jałowym podczas jazdy (czyli podczas redukcji biegu przed skrzyżowaniem lub na zakręcie). Na benzynie lub lpg bez klimy obroty też spadają odbijają się np od 500 i wracają do normy. W zeszłym roku miałem czyszczoną przepustnicę a adaptowaną w serwisie więc nie jest zabrudzona. Po adaptacji programem vcds 1.2 wg instrukcji na stronie adako przepustnica sie adaptuje ale wyniki obu kątów otwarcia pokazują takie same (sensor 1 = 17,3%, sensor 2 = 17,3%, self-adaptation steps couter = 12, result throttle valve adp. = ADP. o.k.). Kanał 060. Co sądzicie o takich wynikach?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    grzegorz.pilu
    Level 12  
    witam..przed adaptacją przepustnicy zrób na kanale 00 factory setting
  • #3
    reedfilu
    Level 10  
    Witam dzięki za odpowiedź. Przed adaptacją wchodzę w Adaptation-10 tam na kanale 00 robię save i zapisuje mi wartość 0. Po czym sprawdzam błędy i wyskakuje błąd 17812 - EGR System: Basic Setting not Performed P1404 - 35-00 - -
    Po skasowaniu tego błędu robię adaptację. Czy dobrze? Z tego co mi się wydaje to ten błąd świadczy o skasowanych parametrach EGR którego w tym silniku się nie adatuje.
  • #5
    reedfilu
    Level 10  
    Podczas adaptacji mam status TEST OFF - co on oznacza?

    Dodano po 2 [minuty]:

    jeszcze jedno jaką wesją vcds mam to zrobić. Mam zarejestrowany VCDS 1.2.
  • #6
    grzegorz.pilu
    Level 12  
    przeczytałeś procedure ? trzeba spełnić kilka warunków
  • #7
    reedfilu
    Level 10  
    Skoda Fabia - Dziwny wynik adaptacji przepustnicy

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Tak wygląda wynik po adaptacji przepustnicy

    Dodano po 2 [minuty]:

    Skoda Fabia - Dziwny wynik adaptacji przepustnicy

    a takie są wyniki zaadaptowanej przepustnicy i egr
  • #8
    grzegorz.pilu
    Level 12  
    wygląda ok , najważniejsze ze w ostatnim okienku jest adp.ok, znaczy ze procedury przeszły bez błedów.Teraz pełny cykl jezdny tzn. proba drogowa do pełnego zagrzania silnika i siudbi ok ;-)
  • #9
    reedfilu
    Level 10  
    martwi mnie jedynie ten wynik że na obu sensorach jest ten sam wynik.
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Są dwa czujniki położenia przepustnicy, ich odczyty powinny się zgadzać, choć w VCDS wartość czujnika 2 powinna być 100%-wartość czujnika 1.
  • #11
    reedfilu
    Level 10  
    Czyli u mnie jest ok? tylko czemu gaśnie mi na gazie? byłem na przeglądzie gazu i mówili że jest ok (auto ma przejechane 120tys km w tym na gazie 10 tys km).
  • #12
    reedfilu
    Level 10  
    nadal bez zmian gaśnie na lpg a na benzynie taki lekko ospały z obrotami...
  • #13
    tzok
    Moderator of Cars
    Dla pewności sprawdź odczyty czujników przepustnicy w blokach pomiarowych...
  • #14
    reedfilu
    Level 10  
    Proszę wytłumaczenie jak to sprawdzić
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie wiem jak się zachowuje kanał 60 w blokach pomiarowych, ale pozycję przepustnicy masz w kanale 0 (surową) i 3 (przetworzoną). Po prostu naciskaj i zwalniaj pedał gazu, obserwując jak zmienia się wartość widziana przez komputer.
  • #16
    reedfilu
    Level 10  
    Wartości wydają się w porządku. Ostatnio wyciągłem przepustnicę i ją wyczyściłem oraz ponownie zaadaptowałem. Dalej występuję problem, że jak jadę na lpg i klimatyzacji to jak zmieniam bieg i hamuję to obroty czasem gwałtownie spadają do zera i gaśnie. A czasem jest tak, że spadają nierówno czyli na ułamek sekundy zatrzymują się na jakiś wartościach i normalnie spadają i nie gaśnie..
  • #17
    nicram1941
    Level 17  
    Sprawdź czy działa zestyk przepustnicy po puszczeniu gazu i czy sterownik widzi że jest bieg jałowy. A i nie wiem dlaczego drugi czujnik przepustnicy pokazuje taką samą wartość jak pierwszy, wartość powinna być odwrócona czyli 100% - wartość pierwszego, lub tak jak ktoś już napisał 100% + wartość pierwszego. Ale może to być błąd w oprogramowaniu. Dobrze by było sprawdzić przepustnice oscyloskopem. A i podstawowa sprawa podegnij piny w kostce :).
  • #18
    reedfilu
    Level 10  
    Skoda Fabia - Dziwny wynik adaptacji przepustnicy
    a tak wyglądają wskazania przy około 5000 obr/min

    Dodano po 3 [minuty]:

    a czy przy tym wszystkim może namieszać czujnik wciśniętego padału sprzęgła? bo jak mi padł włącznik świateł stopu to pomyliłem się i wyciągłem czujnik pedału sprzęgła a on jest 3 pozycyjny i nim troszkę mieszałem zanim się zorientowałem że to nie ten.
  • #19
    nicram1941
    Level 17  
    Zobacz po prostu czy po wciśnięciu sprzęgła program widzi to w parametrach. Ja bym podłączył oscyloskop pod wyjście sygnałów z przepustnicy i zobaczył, czy przypadkiem nie ma żadnych "szpilek" i w ogóle jak to wygląda. Jeżeli ok, sprawdził bym dokładnie wiązkę. Jeżeli ok, spróbował bym wgrać do ecu nowy program.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Dobrze jak byś jeszcze odczytał wartości korekcji integratora i adaptacji biegu jałowego. Spróbuj jeszcze zaślepić recyrkulator spalin. A i podstawa zobacz co pokazuje czujnik położenia pedału gazu na biegu jałowym.

    Dodano po 3 [minuty]:

    I jeszcze zapomniałem :p, odłączył bym centralkę od gazu a szczególnie podczas adaptacji przepustnicy.
  • #20
    reedfilu
    Level 10  
    Proszę mi wytłumaczyć jak mam to sprawdzić:
    - Zobacz po prostu czy po wciśnięciu sprzęgła program widzi to w parametrach?
    - odczytał wartości korekcji integratora i adaptacji biegu jałowego?
    - co pokazuje czujnik położenia pedału gazu na biegu jałowym?

    Dziś odłączyłem centralkę gazu i parametry adaptacji jw. czy te same na obu sensorach. Podczas adaptacji zaglądałem do przepustnicy i najpierw otwiera ją tak na około 0,5 cm a za chwilę całkowicie ją zamyka na kilka sekund i puszcza do pozycji w spoczynku. Sprawdzałem też przez ręczne uchylenie i wskazywał więcej % otwarcia czyli pomiar otwarcia przepustnicy działa.
  • #21
    otulp
    Level 10  
    Witajcie, pozwólcie że odświeżę temat. Czy jakoś został rozwiązany problem gaśnięcia fabii na LPG z załączoną klimatyzacją ?
    Otóż mam identyczne objawy, nic nie daje adaptacja przepustnicy, co jakiś czas auto gaśnie. Dzieje się tak co jakiś czas generując niekiedy niebezpieczne sytuacje i nie mogę sobie z tym poradzić. Gazownik mówi że ok, mechanik że przez gaz... Wszystkie objawy takie jak u twórcy wątku. Reedfilu, jeśli uporałeś się z tym proszę o info w czym diabeł siedzi.
  • #22
    reedfilu
    Level 10  
    Rozwiązaniem była wymiana uszkodzonego czujnika wciśniętego sprzęgła. Znajduje się on nad pedałem sprzęgła tak jak czujnik wciśniętego stopu. I od tamtej pory auto śmigało bezawaryjnie.
  • #23
    otulp
    Level 10  
    Niestety u mnie po wymianie czujnika sprzęgła nic się nie zmieniło, auto cały czas gaśnie co jakiś czas przy włączonej klimatyzacji. Czy ma ktoś jeszcze jakiś pomysł? dodam że w moim przypadku jest to Fabia 2 1.4 16v 2008. U gazownika na VCDS wyskoczył błąd p1918 - mówi że pierwszy raz sie z takim błędem spotkał. Czy ma ktoś jakieś doświadczenie w tym temacie ?
  • #24
    tzok
    Moderator of Cars
    18326 - Sygnał obciążenia z zacisku generatora DF
    P1918 - 000 - przerwa/zwarcie z plusem

    Problem w obwodzie sterowania wzbudzeniem alternatora.
  • #25
    otulp
    Level 10  
    18326 - Sygnał obciążenia z zacisku generatora DF
    P1918 - 000 - przerwa/zwarcie z plusem

    Problem w obwodzie sterowania wzbudzeniem alternatora.

    Dzięki TZOK, rzeczywiście w jednym z bloków pomiarowych VCDS napięcie spadało do blisko 11V...
    Czy masz może sugestię co może ów problem powodować? regulator napięcia? szczotki ? dioda?...
    Czy myślisz że regeneracja alternatora rozwiąże problem, czy może on leżeć gdzie indziej?
  • #27
    otulp
    Level 10  
    Ładowanie mam na zimnym silniku powyżej 14 V, na rozgrzanym około 13,4-13,8. Przy pełnym obciążeniu (światła, stop, wspomaganie, dmuchawa, klima) spada na 12,6 -12,8... zaglądałem właśnie do skrzynki bezpieczników i nie widać aby były gdzieś nadpalone.

    znalazłem jeszcze taki wątek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3243033-150.html

    u mnie wszystko dzieje się na włączonej klimatyzacji - im goręcej tym częściej, więc może być to jakiś trop - sterownik wentylatora ?
  • #28
    andrzej20001
    Level 43  
    Na wolnych obrotach na max. obciążeniu i na wysterowanej pompie wspomagania tak będzie. Regulator kiepski raczej jak tak spada na rozgrzanym silniku,sprawdz jeszcze na lekkim gazie i bezpośrednio na alternatorze.
  • #29
    otulp
    Level 10  
    Dzięki Andrzej 20001.
    Wydaje mi się że ładowanie na gorącym silniku na poziomie 13,4 - 13,8 jest wynikiem ok? na zimnym jest 14,2. Oczywiście przy dodawaniu gazu napięcie lekko rośnie 0,2 do 0,5 V i dochodzi do 14V. Na alternatorze są podobne wartości ładowania jak na akumulatorze. Oczyściłem wszystkie masy.

    Pomierzyłem jeszcze raz , otóż przy włączonej klimatyzacji gdy wentylator wchodzi na drugi bieg ładowanie na wolnych obrotach spada nawet do 12,5V więc praktycznie nie ma go wcale... na pierwszym biegu wentylatora wartości oscylują w granicach 13,5V.
    To raczej nie jest już normalny objaw. Podbijam więc pytanie o ew przyczynę... ? Czy tak jak pisał Andrzej20001 jest to regulator?
    Z góry dziękuję za odzew i pomoc.
  • #30
    otulp
    Level 10  
    Alternator został sprawdzony u specjalisty na maszynie, trzyma wszystkie parametry, regulator i wszystko jest ok... niestety... bo nie mam już pojęcia gdzie szukać przyczyny tego dziwnego zachowania... dziś u gazownika została przeprowadzona adaptacja komputera gazowego z korektami w trakcie jazdy, ale nie zdało się to na nic... po włączeniu klimatyzacji auto co jakiś czas gaśnie a obroty raz opadają w sposób taki jak na benzynie, a raz lecą w dół jakby sterownik był wyłączony...
    Zastanawiam się czy szukać przyczyny gdzieś w układzie klimatyzacji ? Jakieś zwarcie etc?

    Znalazłem taką odpowiedź:
    https://gazeo.pl/lpg/jaka-instalacje-gazowa-w...wtrysk-gazu-sekwencyjna-Tomasetto,o,2272.html

    dziś jadę do gazownika by się tym zajął...