Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ćwiczenie - kontrola silniczków DC i eliminowanie przepięć

footmanx 30 Sie 2015 15:06 819 12
  • #1 30 Sie 2015 15:06
    footmanx
    Poziom 10  

    Atmega88 - program mierzy napięcie na potencjometrze i na podstawie tego ustawia prędkości silniczków przy pomocy pwm programowego. Układ jeszcze niezlutowany. Moje pytanie - czy to co na schemacie jest zgodne ze sztuką i wyeliminuje przepięcia?


    edit usunąłem śmieciowy schemat

    Ćwiczenie - kontrola silniczków DC i eliminowanie przepięć



    Edytuj

    edit tu znajdzie się podsumowanie dla potomnych

    0 12
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #2 30 Sie 2015 15:09
    michalko12
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Zanim weźmiesz się za mikrokontrolery poczytaj o tym jak działają tranzystory . Schemat jest źle zaprojektowany.
    W google wpisz hasło "atmega8 npn".

    Magia fenomenu arduino.

    2
  • Arrow Multisolution Day
  • #3 30 Sie 2015 15:11
    footmanx
    Poziom 10  

    michalko12 napisał:
    Zanim weźmiesz się za mikrokontrolery poczytaj o tym jak działają tranzystory . Schemat jest źle zaprojektowany.

    Magia fenomenu arduino.


    Prąd bramki steruje większym prądem kolektor emiter. Czy mógłbyś naprowadzić mnie na błąd?

    0
  • #4 30 Sie 2015 15:12
    michalko12
    Specjalista - Mikrokontrolery

    W google wpisz hasło "atmega8 npn".

    0
  • #5 30 Sie 2015 15:45
    footmanx
    Poziom 10  

    Potencjał kolektora musi być większy od potencjału emitera? O to chodziło?

    0
  • Pomocny post
    #6 30 Sie 2015 15:57
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Tak, w przypadku tranzystora NPN baza musi mieć wyższy potencjał niż emiter. Czyli tranzystor należy umieścić pomiędzy masą a silnikiem. Kolejna sprawa - transil pomiędzy masą a masą raczej nie ma sensu, nieprawdaż?

    1
  • #7 30 Sie 2015 16:23
    footmanx
    Poziom 10  

    Pierwszy raz sam próbowałem coś napłodzić, dzięki za cierpliwość i zrozumienie :P zamiana teorii na praktykę bez nadzoru kogoś mądrzejszego nie ma sensu



    Ćwiczenie - kontrola silniczków DC i eliminowanie przepięć



    Edytuj

    jest ok? ten transil jest potrzebny czy tylko uspokaja sumienie amatora?

    0
  • Pomocny post
    #8 30 Sie 2015 17:43
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Transil nie jest potrzebny. Rezystor 1k może być za duży - zależy od mocy silnika i wsp. wzmocnienia prądowego tranzystora. W razie czego możesz zamienić na mniejszy. Poza tym jest ok. Jeśli w przyszłości planujesz sterować większymi silnikami to poczytaj o MOSFETach i sterowaniu PWM.

    1
  • Pomocny post
    #9 31 Sie 2015 07:41
    94075
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #10 31 Sie 2015 13:01
    excray
    Poziom 39  

    Przydałby się jeszcze kondensator np. 100nF równolegle z silnikiem.

    1
  • Pomocny post
    #11 31 Sie 2015 13:12
    94075
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 31 Sie 2015 14:53
    footmanx
    Poziom 10  

    Czy to będzie wystarczająca ochrona przed przepięciami? Na płytce pototypowej zdarzy się, że uC wpada w pętle restartów (albo całkowicie się zawiesi) raz na jakiś czas.


    Ćwiczenie - kontrola silniczków DC i eliminowanie przepięć



    Edytuj

    0. PB0 wysoki, PB1 niski
    1. pomiar U na potencjometrze
    2. update wartości do porównania na podstawie pomiaru adc
    3. porównanie
    if (timer_programowy >= wartosc_do_porownania) {
    zeruj_timer_programowy();
    XOR PB0;
    XOR PB1};
    4. jumpto 1.

    W skrócie - potencjometr ustawia częstotliwość ruchu silniczków (na zmianę - xor portów).


    I w celach dydaktycznych jeszcze 2 pytania:
    1. Zaraz po stabilizatorze lm7805 (do uC) jest sens wkładać transil/zenerke 5,1 do masy?
    2. Jak wygląda droga prądu z ewentualnych oscylacji indukcyjności silników? Na przykładzie schematu.

    0
  • Pomocny post
    #13 31 Sie 2015 15:53
    Piotr Piechota
    Poziom 21  

    Z mojego doświadczenia przy sterowaniu silników to nie ich indukcyjność jest problemem . Równoległe diody rozwiązują problem. Większy problem stwarza pojemność uzwojeń, która wymusza szpilki prądu w czasie załączania. Pomaga założenie pierścieni ferrytowych na przewody zasilające silniki.

    powodzenia

    1