Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Matiz - Nie ciągnie na średnich obrotach

30 Sie 2015 19:30 2019 24
  • Poziom 10  
    Witam po długiej przerwie.

    Zamieszczam na forum elektryka i elektronika, gdyż wydaje mi się, ze przedstawiony problem jest z tym związany.
    Rzecz dotyczy Daewoo Matiz 0,8 r. prod. 1999. Jestem amatorem jeżeli chodzi o naprawy, aczkolwiek z wykształcenia i zamiłowania "samochodziarz".

    Pewnego dnia doszło do rozładowania akumulatora, tak, ze rozrusznik nie kręcił (pisze bo być może ma to cos wspólnego z usterka która się pojawiła). Jako, że autko jeździ bardzo mało, konieczność doładowywania akumulatora nie dziwi.
    Po doładowaniu ujawniła się usterka polegająca na niskiej mocy na średnich obrotach (silnik przerywa, dusi się, nie chce się wkręcać).
    Zapal na dotyk zarówno zimny jak i ciepły.
    Jeśli jest zupełnie zimny, zapalony po nocy to przez chwile jest zupełnie OK, potem na średnich obrotach "nie ciągnie".
    Przy niewielkim uchyleniu przepustnicy, a także depnięciu do "deski" jest OK.
    Jeżeli go przegonić ostro z pedałem do dna, to potem jedzie w zasadzie poprawnie nawet na średnich obrotach, ale wystarczy zgasić silnika na 1-2 minuty i potem po zapaleniu jest dalej źle.
    Niestabilnej pracy silnika towarzyszy intensywny "nienormalny" zapach spalin.
    Pojawienie się niestabilnej fazy na średnich obrotach powoduje, ze wolne obroty tez są mocno nierównomierne.

    CHECK nie pali się, wywołanie kodów migowych pokazuje tylko błąd klimy (auto bez klimy).
    Założenie nowego MAP sensora, czujnika położenia przepustnicy i cewki zapłonowej nic nie zmieniło.
    Kable WN i świece były profilaktycznie wymienione około 5 tys. km wcześniej (świece i kable NGK). W czasie prób podmieniłem tez kabel WN od cewki na inny - bez zmian.
    Wężyki podciśnienia wydają się być OK.
    Kąt wyprzedzenia zapłonu ok. 10 stopni, ale przy sprawdzaniu lampą, znak na kole trochę "jeździ" - plus minus około 2 stopni.
    Katalizatora w układzie wydechowym brak.

    I tu pytanie do profesjonalistów - gdzie szukać przyczyn.

    Raczej wykluczam uszczelkę głowicy i zawory bo zupełnie zimny, a także ostro przegoniony jeździ bardzo dobrze.


    Z góry dziękuję za sugestie.

    Pozdrawiam
    Daro102
  • Tektronix
  • Moderator Samochody
    Ładowałeś akumulator w aucie, bez odłączania od samochodu czy go odłączyłeś od samochodu do ładowania?
  • Poziom 10  
    tzok napisał:
    Ładowałeś akumulator w aucie, bez odłączania od samochodu czy go odłączyłeś od samochodu do ładowania?


    Do ładowania akumulatora nie odłączałem od instalacji.
  • Poziom 11  
    Czujnik pozycji wałka rozrządu sprawdzony??
  • Poziom 34  
    Twoje objawy wskazują na ubogą mieszankę.
    Możliwe powody:
    - niskie ciśnienie paliwa,
    - zanieczyszczone "zapieczone" wtryskiwacze.
    - uszkodzona sonda lambda.
    Procedury diagnostyczne:
    sprawdzić ciśnienie paliwa.
    Przeprowadzić analizę spalin z jednoczesną kontrolą sondy lambda.
  • Poziom 10  
    Tomexy_kk napisał:
    Czujnik pozycji wałka rozrządu sprawdzony??


    Czujnik nie sprawdzony.
    W jaki sposób sprawdzić?

    Czy w Matizie oprócz czujnika pozycji wałka jest jeszcze czujnik pozycji wału korbowego?

    Czy może być uszkodzony w tak dziwny sposób?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Doktorr napisał:
    Twoje objawy wskazują na ubogą mieszankę.
    Możliwe powody:
    - niskie ciśnienie paliwa,
    - zanieczyszczone "zapieczone" wtryskiwacze.
    - uszkodzona sonda lambda.
    Procedury diagnostyczne:
    sprawdzić ciśnienie paliwa.
    Przeprowadzić analizę spalin z jednoczesną kontrolą sondy lambda.


    Czy pompa paliwa może nie dawać właściwego ciśnienia tylko na średnich obrotach? Czy "zapieczone" wtryskiwacze też tylko okresowo mogą źle pracować?

    Przy maksymalnym wciśnięciu pedału gazu ciągnie dobrze.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Tektronix
  • Poziom 42  
    No co. Dobrze napisał. A i lubily się chrzanic. Ale to raczej nie to. Samochód w momencie zmiany obciążenia potrzebuje dużo paliwa i powietrza. Tu bym szukał.
  • Spec od samochodów
    Wymień moduł zapłonowy w aparacie zapłonowym na oryginał.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    Czujnik wałka jest w aparacie, na jednej podstawce co czujnik GMP, oba optyczne. Jak padł to zawsze był błąd P0340 i silnik nie zapalał wcale.
    Jak ostygł to palił ...


    Czyli jeśli pali w każdych warunkach, to raczej nie czujnik w aparacie?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    Nie. Na mojego nosa przyglądnął bym się cisnieniu w kolektorze dolotowym.

    Napisał przecież że MAP SENSOR WYMIENIONY.

    Prosiaczekmalaryczny niestety nie do końca masz rację ponieważ w naszym "firmowym" samochodzie objawy były te same co ma kolega i padnięty był właśnie czujnik pozycji wałka rozrządu. Masz racje jest on w Aparacie.

    Pytanie jeszcze jedno do właściciela. Filtr paliwa wymieniałeś??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Tomexy_kk napisał:
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    Nie. Na mojego nosa przyglądnął bym się cisnieniu w kolektorze dolotowym.

    Napisał przecież że MAP SENSOR WYMIENIONY.

    Prosiaczekmalaryczny niestety nie do końca masz rację ponieważ w naszym "firmowym" samochodzie objawy były te same co ma kolega i padnięty był właśnie czujnik pozycji wałka rozrządu. Masz racje jest on w Aparacie.

    Pytanie jeszcze jedno do właściciela. Filtr paliwa wymieniałeś??


    Filtra paliwa nie wymieniałem, ale właściwa praca silnika przy pełnym obciążeniu, raczej nie wskazuje na jego niedrożność.
  • Poziom 21  
    Najprościej sprawdź sondę. Jaki jest ten zapach spalin? Czuć w nich ewidentnie benzynę? Dla mnie to sonda patrząc po objawach. Jak dasz mu ognia to nabiera temperatury i zaczyna oscylować. Auto lekko ostygnie i jest dobrze. Po co kombinować.
  • Poziom 10  
    Montrres napisał:
    Najprościej sprawdź sondę. Jaki jest ten zapach spalin? Czuć w nich ewidentnie benzynę? Dla mnie to sonda patrząc po objawach. Jak dasz mu ognia to nabiera temperatury i zaczyna oscylować. Auto lekko ostygnie i jest dobrze. Po co kombinować.


    W mojej ocenie w spalinach czuć ewidentnie benzynę.

    Czy miarodajne będzie sprawdzenie sondy multimetrem (napięcie)?

    Czy zawór EGR nie ma wpływu na takie zachowanie?
  • Poziom 39  
    Jak wyglądały stare świece ? siwe, brązowe, czarne ?
    Dziwny zapach spalin może być spowodowany nawet awarią czujnika temperatury ale to by się już przydało na diagnostyce sprawdzić.
  • Poziom 42  
    Sondy multimetrem nie sprawdzisz. Za wolny. Miernikiem analogowym prędzej. Oscyloskopem najlepiej.
  • Poziom 10  
    kortyleski napisał:
    Sondy multimediami nie sprawdzisz. Za wolny. Miernikiem analogowym prędzej. Oscyloskopem najlepiej.


    Mam jeszcze analogowy miernik prod. radzieckiej.
    Na wszelki wypadek sondę BOSCHa już zamówiłem.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    A po co zamawiałeś sondę?

    daro102 napisał:
    Na wszelki wypadek


    Co jeszcze zamówisz ''na wszelki wypadek'' ?


    daro102 napisał:
    aczkolwiek z wykształcenia i zamiłowania "samochodziarz".

    A nie lamer, bo po postach na to podaje.

    Zamiast tej sondy mógłbyś posłać po ''prezenciku'' pomocnym w temacie.
  • Poziom 10  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    A po co zamawiałeś sondę?

    daro102 napisał:
    Na wszelki wypadek


    Co jeszcze zamówisz ''na wszelki wypadek'' ?


    daro102 napisał:
    aczkolwiek z wykształcenia i zamiłowania "samochodziarz".

    A nie lamer, bo po postach na to podaje.

    Zamiast tej sondy mógłbyś posłać po ''prezenciku'' pomocnym w temacie.


    Wydaje się, że dyskusja zaczyna tracić merytoryczne znaczenie.
  • Poziom 43  
    kortyleski napisał:
    Sondy multimetrem nie sprawdzisz

    Miernikiem z bargrafem mozna spokojnie ,bardzo ładnie widac. :)
  • Poziom 10  
    Montrres napisał:
    Najprościej sprawdź sondę. Jaki jest ten zapach spalin? Czuć w nich ewidentnie benzynę? Dla mnie to sonda patrząc po objawach. Jak dasz mu ognia to nabiera temperatury i zaczyna oscylować. Auto lekko ostygnie i jest dobrze. Po co kombinować.


    Dokładnie tak jak mówisz.

    Dzisiaj miałem drugie starcie z Matizem, tym razem zwycięskie.
    Na początek sprawdziłem, czy po tygodniu stania przypadkiem "samoistnie" nie naprawił się. Odpalił na dotyk, ruszyłem po około 1-2 minutach jazdy zaczął "nie ciągnąć" na średnich. Odłączyłem wtyczkę sondy i praktycznie było OK (bez sondy). Na marginesie CHECK nie zapalił się.
    Wymiana sondy na nową była już formalnością.
    Dziękuję wszystkim za porady.