Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

reduktor napięcia na rezystorach do przyczepy 24/12V

31 Sie 2015 21:13 5388 70
  • Poziom 9  
    Witam,
    Chciałbym zrobić przenośny ,reduktor napięcia do zasilania oświetlenia przyczepy podłączonego do samochodu ciężarowego 24V.
    Mam pomysł zrobienia czegoś takiego na mocnych rezystorach,proszę o pomoc w dobraniu odpowiedniego rezystora .Załóżmy że żarówka na światłach stopu jest najmocniejsza i ma 21 W ze wzoru na obliczenie mocy i przekształcenie go (I=P/U) wyszło mi że przy napięciu 14V w odpalonym samochodzie osobowym będzie pobierać prąd 1,5A. Dalej przekształcając wzór na prawo Ohma (R=U/I)wychodzi że przy zasilaniu 28 V z samochodu ciężarowego żeby prąd nie przekraczał 1,5 A potrzeba rezystor 18,6 oma
    42W(czy po zastosowaniu 2 rezystorów25W połączonych równolegle można będzie uzyskać taką moc? )

    Jeżeli obliczenia są poprawne to można przy pomocy 7 rezystorów zrobić taki reduktor .Oryginalny kosztuje ok 500zł .
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    Nie.
    Nie zastanawiałeś się nad inwerterem 24 na 12V?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Chcesz redukować napięcie do świateł? To kup lepiej światła w technologii LED. Są takie, co działają na 12 i 24V.
  • Poziom 27  
    Błażej napisał:
    To kup lepiej światła w technologii LED. Są takie, co działają na 12 i 24V.

    Tylko napisz ile ta zmiana będzie kosztować

    Możesz to zrobić również wpinając w szereg odpowiednie żarówki 12V, np. do postojówek żarówka 5W/12V dla każdej z lamp, STOP dwie żarówki 21W/12V równolegle i później wpięte w szereg itd. Wykonując w ten sposób przejściówkę z wtyczką i gniazdem i pośrodku zabudowanymi żarówkami, aby nie było widać ich światła, będziesz mógł podpinać przyczepę do instalacji zarówno 12V jak i do 24V.
  • Poziom 9  
    nie chodzi mi o jednorazowe rozwiązanie typu wymiana na Ledy ,bo to ma być przenośne do przyczep na których są agregaty i kompresory na podwoziu i w każdej by trzeba było wymieniać na Ledy,co jest niepotrzebną operacją przy normalnym zasilaniu z samochodu osobowego. Co do podłączenia żarówek to podejrzewam że żarówki będą się mocno nagrzewać i w dodatku świecić.Chodzi mi o to żeby ktoś prześledził moje wyliczenia i potwierdził że taki układ się nie spali.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Kraniec_Internetów napisał:
    Nie.
    Nie zastanawiałeś się nad inwerterem 24 na 12V?


    tak orginalny kosztuje ok 500zł rezystor 25 W koszt 10zł trochę taniej mi to wyjdzie jak zadziała.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Drobna uwaga z mojej strony:
    Przy zastosowaniu rezystorów, jeżeli spali się jedna żarówka z pary STOP, lub pozycyjne na drugiej wzrośnie napięcie i spali się bardzo szybko.
    Wynik: nie masz STOPu albo pozycyjnych.

    Do każdej żarówki z w/w powinien być oddzielny rezystor.


    pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    MCB napisał:
    Drobna uwaga z mojej strony:
    Przy zastosowaniu rezystorów, jeżeli spali się jedna żarówka z pary STOP, lub pozycyjne na drugiej wzrośnie napięcie i spali się bardzo szybko.
    Wynik: nie masz STOPu albo pozycyjnych.

    Do każdej żarówki z w/w powinien być oddzielny rezystor.


    pozdrawiam


    cenna uwaga ,niestety światła stop są połączone razem nie ma możliwości podłączenia rezystora do każdej osobno ,ale załóżmy że to ma służyć tylko przy doraźnym przewożeniu to może taka sytuacja się nie zdarzy. Postojowe światła bedą działać bo są osobnych obwodach.
  • Poziom 37  
    Stopy spięte razem a pozycyjne a pozycyjne też ?
  • Poziom 27  
    jackkk2 napisał:
    załóżmy że to ma służyć tylko przy doraźnym przewożeniu to może taka sytuacja się nie zdarzy.


    W kwestii bezpieczeństwa, poleganie na szczęściu wydaje się być co najmniej nierozsądne.

    Myślę, że w zaistniałej sytuacji, do świateł STOP pomocne będzie rozwiązanie Kolegi Błażej

    Dodatkowa informacja: należy zwrócić uwagę, że dla standardów 12 i 24 występują różnice w funkcji poszczególnych pinów.
    Opis jest tutaj.


    pozdrawiam
  • Poziom 36  
    jackkk2 napisał:
    Dalej przekształcając wzór na prawo Ohma (R=U/I)wychodzi że przy zasilaniu 28 V z samochodu ciężarowego żeby prąd nie przekraczał 1,5 A potrzeba rezystor 18,6 oma
    42W(czy po zastosowaniu 2 rezystorów 25W połączonych równolegle można będzie uzyskać taką moc? )

    Generalnie da się:
    - Dla jednej żarówki 12 V, 21 W, oraz dwa równolegle połączone rezystory 18 om (na każdym wydzieli się po 15 W).
    - Dwie równolegle połączone żarówki 12 V, 21 W dwa równolegle połączone rezystory 10 om (na każdym wydzieli się po 28 W). Jak koledzy napisali powyżej: awaria jednej z żarówek spowoduje wzrost napięcia do około 16 V i natężenia do około 2,4 A

    Przyjąłem podane dane: 28 V napięcia zasilajacego i obliczoną rezystancję żarówki 21 W wynoszącą 6,8 om.

    Taka moc na rezystorach oznacza, że będą bardo gorące(!). Trzeba je przymocować do jakiegoś radiatora i/lub zapewnić wentylację. Zdecydowanie lepiej będzie zastosować przetwornicę.
  • Poziom 36  
    jdubowski napisał:
    Owszem - pojedynczą przetwornicę + przekaźniki.
    Musiałem chwilę zastanowić się, dlaczego tak napisałeś. Nie podłączałem nigdy elektryki przyczepy i faktycznie masz rację! - przecież sterowanie leży po stronie samochodu.
  • Poziom 9  
    myślałem na zastosowaniu przetwornicy ,ale ta przetwornica musiała by mieć ok 100W to podejrzewam że nie będzie małych wymiarów.
    zrobię na rezystorach na próbę i zobaczę czy się będzie bardzo grzało.
  • Poziom 35  
    jackkk2 napisał:
    myślałem na zastosowaniu przetwornicy ,ale ta przetwornica musiała by mieć ok 100W to podejrzewam że nie będzie małych wymiarów.
    zrobię na rezystorach na próbę i zobaczę czy się będzie bardzo grzało.


    A rezystory rozpraszające te kilkadziesiąt watów opcjonalnie wraz z chłodzeniem do nich to będą małe? Będzie gorąco i to bardzo.

    100 watowe przetwornice nie są zbyt duże. A na pewno będzie to rozwiązanie o niebo efektywniejsze.
  • Poziom 37  
    A może tak PWM na 555 z wypełnieniem 50% i częstotliwością 200Hz ? Dla każdego obwodu. Rozwiązanie proste i tanie.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    nie chodzi mi o jednorazowe rozwiązanie typu wymiana na Ledy ,bo to ma być przenośne do przyczep na których są agregaty i kompresory na podwoziu i w każdej by trzeba było wymieniać na Ledy,co jest niepotrzebną operacją przy normalnym zasilaniu z samochodu osobowego.
    Rozwiązanie z rezystorami nie jest bardzo uniwersalne, zadziała tylko w przyczepach w których ilość i moc żarówek jest taka sama (i w przyczepach w których nikt nie wstawił LEDów), jeśli nie ma takiej pewności zamiast rezystorów powinny być regulatory napięcia, z tranzystorem. Tranzystor tańszy od rezystora, ale elementów będzie troche wiecej i potrzebny radiator.
  • Poziom 32  
    Posłuchaj kolegów i porzuć pomysł z rezystorami - prosta przetwornica (choćby wspomniane 555) to będzie koszt mniejszy niż koszt rezystorów a straty mocy dużo mniejsze a co z tym związane również rozmiar mniejszy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 36  
    Na allegro za 15 zł są "Przetwornica napięcia 24-48V -> 12V 3A"; wymiary: 53x47mm. Jeżeli się nie pomyliłem to potrzebował byś 6 sztuk:
    1) kierunkowskaz lewy
    2) kierunkowskaz prawy
    3) światła pozycyjne
    4) światło stop
    5) światło przeciwmgielne
    6) światło cofania
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 35  
    freebsd napisał:
    Na allegro za 15 zł są "Przetwornica napięcia 24-48V -> 12V 3A"; wymiary: 53x47mm. Jeżeli się nie pomyliłem to potrzebował byś 6 sztuk:


    Lepiej trochę mocniejszą przetwornicę i zestaw przekaźników.

    prosiaczekmalaryczny napisał:
    Ale z drugiej strony jak ta przyczepa ma jeździć tylko z ciężarówką to jaki problem powymieniać żarówki na 24V?


    Dobre pytanie, może ta przyczepa ma być zasilania również z jakiejś instalacji 12V?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    prosiaczekmalaryczny napisał:
    Ale z drugiej strony jak ta przyczepa ma jeździć tylko z ciężarówką to jaki problem powymieniać żarówki na 24V?


    Napiszę jeszcze raz to ma być doraźne wożenie agregatu na podwoziu samochodem ciężarowym usługa jest wykonywana w wypożyczalni maszyn budowlanych i takich agregatów jest bardzo dużo ,nie wchodzi w grę wymiana żarówek -na dzień dzisiejszy przy przewożeniu właśnie są żarówki podmieniane ale później trzeba je z powrotem przekładać zajmuję to dużo niepotrzebnego czasu.

    freebsd napisał:
    Na allegro za 15 zł są "Przetwornica napięcia 24-48V -> 12V 3A"; wymiary: 53x47mm. Jeżeli się nie pomyliłem to potrzebował byś 6 sztuk:
    1) kierunkowskaz lewy
    2) kierunkowskaz prawy
    3) światła pozycyjne
    4) światło stop
    5) światło przeciwmgielne
    6) światło cofania


    pomysł kolegi freebsd jest niezły jeżeli przetwornica kosztuje 15zł
    to potrzebował był 5szt bo światła cofania nie ma we wtyczce 7pin.
    pytanie czy ta przetwornica też nie będzie się grzać bo chce to na tyle hermetycznie zrobić żeby deszcz nie miał dostępu tak że wystające radiatory nie wchodzą w grę.
    jak dasz radę to podrzuć jakiś link żeby zobaczyć czy się nada.
  • Poziom 35  
    Sugeruję jednak jedną przetwornicę i zestaw przekaźników. Całość będzie mniejsza, tańsza i pewniejsza.

    Co do grzania, dobra przetwornica będzie lekko ciepła. Generalnie takie rzeczy powinny mieć jakiś przewiew. Ale i tak będziesz miał kilkanaście razy mniej ciepła niż przy rezystorach. ;)
  • Poziom 42  
    A jakby dać jeden PWM i do tego mosfety? Tanie toto, małe i zimne. Przecież typowo pobierane jest 10W. A tylko chwilowo 31, czy 55W.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Najprościej gdyby nie „stop” było by połączenie w szereg żarówek .
    Oporniki to raczej kiepski pomysł , choćby ze względu na jakość wykonania żarówek (duży rozrzut w opornościach zwłaszcza no name) .
    Proponowana przetwornica i przekaźniki są super , ale .
    Ja proponuje zamiast przetwornicy nieduży akumulator lub nawet podłączyć się na czas przejazdu do akumulatora przewożonego agregatu czy kompresora .
  • Poziom 9  
    urkotrebor napisał:
    Najprościej gdyby nie „stop” było by połączenie w szereg żarówek .
    Oporniki to raczej kiepski pomysł , choćby ze względu na jakość wykonania żarówek (duży rozrzut w opornościach zwłaszcza no name) .
    Proponowana przetwornica i przekaźniki są super , ale .
    Ja proponuje zamiast przetwornicy nieduży akumulator lub nawet podłączyć się na czas przejazdu do akumulatora przewożonego agregatu czy kompresora .


    jest to dobry pomysł na krótkie odcinki, natomiast przy dalszej trasie przy akumulatorze (nie idealnym, dodatkowo w okresie zimowym) powiedzmy 45Ah to było zabójstwo nie dojść że światła by zgasły to jeszcze agregatu nie dało by się odpalić .

    najlepsze rozwiązanie widzę przy małych przetwornicach do świateł stopu max 3A do pozostałych świateł jeszcze mniejsze , tylko żeby dało się je jakoś sprytnie schować w obudowie żeby nie oddawały ciepła.

    chodzi mi dokładnie o coś takiego podobnego wymiarami jak na zdjęciu
    najbardziej by się to sprawdziło na rezystorach obudowanych radiatorem ale jak pomysł jest bardzo awaryjny to trzeba zastanowić się nad przetwornicą . reduktor napięcia na rezystorach do przyczepy 24/12V
  • Poziom 17  
    Pozwolę sobie zaproponować pomysł który już padł, ale w trochę innej formie. Budowa klucza PWM o wypełnieniu 50%, ale na wspólnej masie wszystkich żarówek o ile tak się da. Na moje oko spokojnie da się to zmieścić w pudełko 5cmx5cmx5cm a koszt pewnie coś w granicach 20zł.
  • Użytkownik usunął konto