Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy to uzwojenie jest nadpalonie?

supchem 02 Wrz 2015 21:44 1569 20
  • #1 02 Wrz 2015 21:44
    supchem
    Poziom 21  

    Witam
    Czy te ciemne przebarwienia na taśmie bawełnianej, którą są okręcone uzwojenia, oraz ciemniejszy kolor części uzwojeń, świadczą o ich nadpaleniu? Wynik pomiaru rezystancji izolacji jest prawidłowy, rezystancja uzwojeń jednakowa. Czy to uzwojenie jest nadpalonie?

    0 20
  • #2 02 Wrz 2015 21:50
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Tak na "oko" to silnik szedł bez jednej fazy . Teraz pomiar może wyjść dobry , czy silnik popracuje długo wątpię.

    0
  • #3 02 Wrz 2015 22:05
    Adam-T
    Poziom 38  

    Niestety ale silnik nadaje się do przezwojenia.

    1
  • #4 02 Wrz 2015 22:52
    supchem
    Poziom 21  

    Zmierzę jeszcze prąd w każdej z faz i zobaczymy co wyjdzie. Po włączeniu silnik działa, ale prądów jeszcze nie mierzyłem.

    0
  • #5 03 Wrz 2015 10:24
    elektryk_siedlce
    Użytkownik obserwowany

    Jeśli rezystancja uzwojeń według ciebie jest prawidłowa to silnik będzie pracował do momentu aż to uzwojenie całkowicie się nie przepali. Lecz jeśli się tak dogłębnie przyjrzeć to widać,że silnik jest mocno przegrzany.
    Tak wgl. to ten silnik jest 3-fazowy czy 1-fazowy??

    0
  • #6 03 Wrz 2015 11:18
    supchem
    Poziom 21  

    Silnik 3 fazowy od pompy zatapialnej. Czyli proponujecie by go przezwoić póki jest rozebrany?

    0
  • #7 03 Wrz 2015 11:27
    elektryk_siedlce
    Użytkownik obserwowany

    supchem napisał:
    Czyli proponujecie by go przezwoić póki jest rozebrany?

    Tak.
    Przy okazji też sprawdzić pozostałe uzwojenia czy nie widać na nich śladów nadpalenia. Sprawdzić dokładnie!
    supchem napisał:
    Silnik 3 fazowy od pompy zatapialnej.

    Jeśli jest on faktycznie od pompy to trzeba sprawdzić prze de wszystkim aparaturę która steruje tym silnikiem ponieważ tak jak widać jest nadpalone tylko jedno z uzwojeń zaś drugie jest sprawne. Pamiętaj silnik musi zawsze dostawać 3fazy a w tym przypadku widać,że którejś mu zabrakło.

    0
  • #8 03 Wrz 2015 13:48
    supchem
    Poziom 21  

    Pomiar rezystancji uzwojeń wykonałem multimetrem więc dokładność jest mała i nie wykaże zwartych zwojów. Aparatury sterującej nie ma, to przenośna pompa. Da się wymienić tylko spalone uzwojenie? Myślałem zawsze że trzeba wszystkie.

    0
  • #9 03 Wrz 2015 14:33
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    supchem napisał:
    Da się wymienić tylko spalone uzwojenie? Myślałem zawsze że trzeba wszystkie.

    Kolega z Siedlec wprowadził cię w błąd, nie da się wymienić w takich silnikach jednego uzwojenia . Wyzwojenie takowego polega na wyrywaniu siłą z zagrzanego silnika całego uzwojenia .
    https://www.youtube.com/watch?v=HBF8Ped5Ils

    0
  • #10 03 Wrz 2015 18:36
    supchem
    Poziom 21  

    Byłem dzisiaj z tym u przezwajacza, wykonał pomiary rezystancji izolacji i uzwojeń i powiedział że kolorem nie ma się co aż tak sugerować i że jeśli silnik działa i prąd w każdej z faz będzie podobny to nie ma co grzebać tylko zostawić taki. Ponadto powiedział że wiele razy miał nawet nieco gorsze silniki, poradził by zostawić je takie jak są i pracują już wiele lat. Ten fachowiec przezwajał też pompy. Możliwe jest że po zdjęciu trudno określić i stąd posty mówiące by przezwoić czy uważacie że jest to napewno do przezwojenia?

    0
  • #11 03 Wrz 2015 19:25
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Krzysztof Reszka napisał:
    czy silnik popracuje długo wątpię.

    Wszystko zależy od tego jak będzie eksploatowana . Jak się znowu zagrzeje to może być to jej ostatni raz . Ale ani on, ani my gwarancji ci nie damy .

    0
  • #12 03 Wrz 2015 19:47
    elektryk_siedlce
    Użytkownik obserwowany

    supchem napisał:
    Byłem dzisiaj z tym u przezwajacza, wykonał pomiary rezystancji izolacji i uzwojeń i powiedział że kolorem nie ma się co aż tak sugerować i że jeśli silnik działa i prąd w każdej z faz będzie podobny to nie ma co grzebać tylko zostawić taki.

    No może i ma rację bo po co wydawać dwa razy pieniądze ;-) Przecież pracuje :D
    supchem napisał:
    Ponadto powiedział że wiele razy miał nawet nieco gorsze silniki, poradził by zostawić je takie jak są i pracują już wiele lat.

    Każdy fakowiec ci powie,że miał gorsze przypadki ;-) W końcu w jakimś temacie powinien sie wypowiedzieć :D
    supchem napisał:
    Ten fachowiec przezwajał też pompy.

    A czym się różni pompa od silnika??
    supchem napisał:
    Możliwe jest że po zdjęciu trudno określić i stąd posty mówiące by przezwoić czy uważacie że jest to napewno do przezwojenia?

    Kolego każdy z nas uważa inaczej. Jedni chcą aby ci to chodziło 20 lat albo i dłużej dlatego proponują ci to przewinąć i mieć spokój a inni(tak jak i fachowiec) twierdzą,że lepiej się tym nie przejmować bo pochodzi wiele lat ;-) Otóż według mojej opinni może pochodzić ale nie musi a więc decyzja należy do ciebie. Jeśli przewiniesz to masz pewność ,że nic się złego z nim nie stanie a jeśli go zostawisz tak jak jest to jest on awaryjny bo w każdej chwili uzwojenie przecież może odmówić posłuszeństwa.
    A tak wogule jest to silnik do hydroforu? czy do szamba?

    0
  • #13 03 Wrz 2015 20:22
    supchem
    Poziom 21  

    elektryk_siedlce napisał:
    Każdy fakowiec ci powie,że miał gorsze przypadki W końcu w jakimś temacie powinien sie wypowiedzieć

    W sumie to myślę że skoro tak powiedział to chyba trzeba go posłuchać, gdyby powiedział odwrotnie "że trzeba koniecznie przezwoić" to bym się zastanowił bo w końcu to zarobek dla niego i mógł by chcieć mnie wykorzystać.
    elektryk_siedlce napisał:
    A czym się różni pompa od silnika??

    Jest to pompa zatapialna do brudnej wody - jako że pracuje w wodzie to może ze względu na bezpieczeństwo trzeba zwracać większą uwagę na takie rzeczy?
    elektryk_siedlce napisał:
    Otóż według mojej opinni może pochodzić ale nie musi

    Fachowiec też powiedział że nie może mi zagwarantować że to będzie chodzić długo, ale że on by tego nie ruszał bo czy teraz, czy jak się spali do końca koszt przewinięcia będzie ten sam, a może się nie spali.

    0
  • #14 04 Wrz 2015 15:53
    maciej_333
    Poziom 34  

    supchem napisał:
    Fachowiec też powiedział że nie może mi zagwarantować że to będzie chodzić długo, ale że on by tego nie ruszał bo czy teraz, czy jak się spali do końca koszt przewinięcia będzie ten sam, a może się nie spali.

    Tak, ale jeśli ten silnik się spali, to w najmniej oczekiwanym momencie. W dodatku praca pompy będzie wtedy wyjątkowo istotna. Do awarii dojdzie np. w dzień ustawowo wolny od pracy itd. Może warto spać spokojnie ?

    0
  • #15 04 Wrz 2015 19:42
    supchem
    Poziom 21  

    maciej_333 napisał:
    Tak, ale jeśli ten silnik się spali, to w najmniej oczekiwanym momencie. W dodatku praca pompy będzie wtedy wyjątkowo istotna. Do awarii dojdzie np. w dzień ustawowo wolny od pracy itd. Może warto spać spokojnie ?

    Jest to pompa szlamowa dużej wydajności, nie posiadam firmy, nie jest ona moim źródłem utrzymania, jak się spali to będzie mogła troche poczekać na naprawę. Złożę ją taką jaka jest, a na ewentualne przozwojenie odłożę pieniądze.

    Podam jeszcze wyniki pomiarów:
    - rezystancja każdego z uzwojeń - 1,4 Om
    - rezystancja izolacji mierzona pomiędzy każdym uzwojeniem osobno, a obudową - 100 MOm
    - rezystancja izolacji pomiędzy U i W oraz W i V - 50 MOm
    - razystancja izolacji pomiędzy U i V - 15 MOm
    Pomiar wykonywany przez 1 min.

    0
  • #16 06 Wrz 2015 18:28
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Jeżeli są jakieś zwęglenia ( a chyba są ) a pomiary wskazują że uzwojenia są sprawne to ok.
    Udaj się do " przezwajacza " i niech zaleje dokładnie uzwojenia ( najlepiej w podciśnieniu ) i wygrzeje w piecu.
    Takie węgielki mogą wypaść podczas pracy silnika - drgania od obrotów i od sił elektromotorycznych między zwojami.
    Jak zaimpregnuje to coś powinno dać.
    Na jak długo to inna sprawa.
    Pozdrawiam.

    -1
  • #17 06 Wrz 2015 19:03
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    supchem napisał:
    ezystancja izolacji pomiędzy U i W oraz W i V - 50 MOm
    - razystancja izolacji pomiędzy U i V - 15 MOm

    Takie różnice świadczą o tym że jest coś na rzeczy

    0
  • #18 06 Wrz 2015 20:48
    supchem
    Poziom 21  

    pukury napisał:
    Jeżeli są jakieś zwęglenia ( a chyba są )

    Uzwojenie tylko jest ciemniejsze, nie ma żadnych zwęgleń które mogły bo odpaść, nie widać żadnych pęknięć itp. Co ciekawe te uzwojenia wyglądają źle po wierzchu, a jak zajrzeć głębiej to wydają się znacznie lepsze, choć powinno być na odwrót.

    0
  • #20 06 Wrz 2015 21:29
    supchem
    Poziom 21  

    Krzysztof Reszka napisał:
    Jak kolega spojrzy na ścianki w okolicy uzwojenia nadpalonego to widać zaczernienia , lakier się gotował i stąd te osmolenia .

    Też myślałem że to osmolenia ale jak się przyjrzałem to okazało się że odlew był nierówny i jak go przetaczali w środku to w tym miejscu nóż tokarski nie zebrał materiału i tak to wygląda jak osmolone.

    0
  • #21 29 Lis 2015 12:56
    supchem
    Poziom 21  

    Problem został rozwiązany, miałem troche pieniędzy to na wszelki wypadek przezwoiłem. Koszt 550 zł, silnik 8,2 kW, 2880 obr/ min, 380/660 V D/Y.

    0