Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik z radzieckiej pralki - uruchomienie

KECZO 03 Sep 2015 12:59 2364 6
  • #1
    KECZO
    Level 9  
    Cześć.
    Właśnie remontuje starą wialnię i przy okazji chciałbym wyposażyć ją we własny napęd tak aby nie musieć wyciągać do niej dużego, oddzielnego silnika.
    Kiedyś rozbierałem starą radziecką pralkę ładowaną od góry i pozostał mi po niej silnik. Niestety nie pamiętam jak ta pralka się nazywała, a na silniku nie zachowały się żadne oznaczenia.
    Silnik ma trzy wyprowadzenia: kable biały, fioletowy i niebieski.
    Silnik z radzieckiej pralki - uruchomienie
    Pomierzyłem rezystancję:
    biały - fioletowy: 20Ω; miernik ustawiony na badanie ciągłości obwodu: przejście
    biały - niebieski: 20Ω; przejście
    fioletowy - niebieski: 40Ω; brak przejścia.
    Podłączyłem też ten silnik do zasilania. Fioletowy i niebieski zmieniają kierunek obrotów silnika. Niestety silnik po podłączeniu tylko buczy - dopiero jego obrót ręką powoduje rozruch i normalną pracę. Co może mu być, trzeba zastosować kondensator?

    Przy okazji może ktoś rozpoznał by ten silnik. Niestety tez nie mam na jego temat żadnych danych - tabliczka znamionowa jest zupełnie nieczytelna. Silnik jest napewno 3F.
    Silnik z radzieckiej pralki - uruchomienie
    Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    ToJestNick
    Level 31  
    Na pewno ten silnik jest w 100% sprawny? Buczenie i rozpoczęcie pracy po obróceniu ręką może wskazywać na uszkodzenie uzwojenia rozruchowego.
  • #3
    KECZO
    Level 9  
    No właśnie nawet nie wiem które przewody były by od uzwojenia rozruchowego.
    Rozkręciłem ten silnik i w środku znalazłem jeszcze jakieś dwa przewody - wyglądają jakby były połączone w jeden obwód.
    Silnik z radzieckiej pralki - uruchomienie
  • #4
    ToJestNick
    Level 31  
    To zabezpieczenie termiczne, zostaw je w spokoju.

    Dodano po 52 [sekundy]:

    W ogóle to wyczyść ten silnik, sprawdź łożyska, ewentualnie wymień.. Może coś go blokuje?
  • #5
    KECZO
    Level 9  
    Fakt, trzeba go trochę odkurzyć W środku jest na łozyskach ślizgowych i obraca się raczej lekko

    Na innym forum znalazłem cos takiego:
    Quote:
    Jak się silnik obraca po podłączeniu to w zasadzie jest bezpieczny, nie obracający się narażony jest na spalenie. Przy trzech kablach trzeba odszukać omomierzem uzwojenie o większym oporze i do niego dołączyć kondensator. Uzwojenie główne podłączamy bezpośrednio. Jak po podłączeniu silnik chodzi i nie grzeje się to przyjmujemy, że poprawnie robotę zrobiliśmy. Jeśli zamienimy końcówki jednego z uzwojeń to możemy oczekiwać również zmiany kierunku obrotów.
  • #6
    ToJestNick
    Level 31  
    Jeśli masz odpowiedni kondensator to spróbuj go podłączyć.
  • #7
    KECZO
    Level 9  
    Coś poszukam, może jakiś się znajdzie. Pytanie pomocnicze: jak go podpiąć?