Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brama garażowa na pilota

---trafopowielacz--- 05 Wrz 2015 13:27 9453 22
  • Brama garażowa na pilota

    Witam. Chciałbym przedstawić bramę garażową uchylną na pilota. Za napęd odpowiadają dwa silniki od wycieraczek z auta renault. Sterownik został zbudowany od zera na atmedze 8, który otwiera i zamyka bramę po dostaniu impulsu, kontroluje stan wyłączników krańcowych. Po drodze powstały dwie wersje sterownika, były problemy z zakłóceniami. Zasilanie sterownika to zasilacz od modemu 12V, 100mA. Zaś do zasilania silników (najwolniejszy bieg, w sumie 4A) został wykorzystany, zasilacz komputerowy z odzysku. Za włączenie zasilacza do silników odpowiada sterownik, który też go automatycznie wyłącza minutę po otworzeniu/ zamknięciu. Do zdalnego sterowania został użyty tani sterownik zamka centralnego, wraz z dwoma pilotami zdalnego sterowania. Zdjęcie ze środka dodam w przyszłości.
    Schemat i Pcb gdzieś zaginęły, został tylko program w bascom.
    Pozdrawiam.
    Kosztorys:
    Dwa silniki ze złomu: 20zł
    Pcb, atmega, części elektroniczne - 15zł
    linka - 5zł
    Sterownik zamka centralnego - 30zł
    I to wszystko! Brama za 70 zł na pilota a nie za 1000zł.
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota




    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota

    Znalazłem schematy w wersji papierowej:
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota

    Jeszcze trochę aktualnych zdjęć ze środka skrzynki sterującej:
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota

    Powstał niedawno filmik przedstawiający działanie:

    Link


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Relpol
  • #3 05 Wrz 2015 13:38
    Freddy
    Poziom 43  

    LA72 napisał:
    Można coś więcej o sterowniku. Jakiś schemat?
    Można się domyślić ze zdjęć PCB. Tranzystory na wyjściach, wejścia bezpośrednio.
    Cytat:

    Jak rozwiązałeś regulację napięcia linki?
    Patrz zdjęcie #3 i #4 - ciężar bramy :).

  • Relpol
  • #4 05 Wrz 2015 13:41
    ---trafopowielacz---
    Poziom 23  

    Na trzecim zdjęciu widzisz gwint z kołkiem rozporowym w ścianie. Tą nakrętką reguluję. Brama działa już pół roku i nie było potrzeby naprężania.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Freddy napisał:
    wejścia bezpośrednio.

    Na wejściach zostały dolutowane kondensatory 100nf do masy bo łapały te wejścia dużo zakłóceń.

  • #5 05 Wrz 2015 14:59
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Napiszę tak - nie podoba mi się. Całość sprawia wrażenie zrobionego z przydasiów, co pewnie miało miejsce. Ale całkowity brak prowadnicy dla ramienia poruszającego bramę powoduje, że lata to góra - dół i powoduje bardzo nierównomierną pracę, co widać na filmie podczas otwierania. Przy zamykaniu opiera zaś za to o górną linkę, bo jakby nie ona, to przywaliłoby w sufit. Można to było wykonać całkiem inaczej, zwłaszcza że elementy ewentualnej prowadnicy to chwila szukania. Już nawet jakiś solidny karnisz do firanek by zdał egzamin. Brak możliwości ręcznego otwierania i zamykania w przypadku braku zasilania/usterki. Chyba, że luzować naciąg i korzystać z poślizgu linki. No i właśnie tego poślizgu można się spodziewać, jak naciąg nie będzie mocny. A mocny naciąg skróci żywotność tych silników, bo aż do takich sił nie są przeznaczone. Nie można było założyć jednego mocniejszego silnika? montaż silników też pokraczny. Jak jeszcze jeden wisi ładnie równolegle do sufitu, to drugi przykręcony pod kątem. Jakiś głębszy sens temu przyświecał? Po prostu totalna prowizorka niewysokich lotów.

  • #6 05 Wrz 2015 15:09
    ---trafopowielacz---
    Poziom 23  

    Błażej napisał:
    Jak jeszcze jeden wisi ładnie równolegle do sufitu, to rugi przykręcony pod kątem. Jakiś głębszy sens temu przyświecał?

    To wynikało z rozmieszczenia śrub mocujących. Dla mnie to ma działać, nie musi wyglądać. Być może kiedyś trochę się to zmodyfikuje, biorąc pod uwagę Pana uwagi.
    Pozdrawiam.

  • #7 05 Wrz 2015 15:30
    japko1024
    Poziom 17  

    Czy układ posiada jakieś zabezpieczenie przed zwarciem na mostku H? W przypadku wystąpienia jakiegoś błędu w mikrokontrolerze przekaźniki mogą zostać ustawione nieprawidłowo, co spowoduje zwarcie. Podoba mi się, że wykorzystałeś Atmegę, a nie, jak niektórzy (zwłaszcza w DIY Zagranica), Arduino albo Raspberry PI, które do tak prostych zastosowań są zbyt zaawansowanymi i drogimi układami. Przydałyby się jeszcze czujniki powodujące zatrzymanie i podniesienie się bramy, gdy ktoś lub coś znajdzie się na torze jej ruchu podczas opuszczania.

  • #8 05 Wrz 2015 15:42
    ---trafopowielacz---
    Poziom 23  

    Wstyd się przyznać, ale ten układ wcale nie posiada mostka H. Obroty są zrealizowane na podwójnym przekaźniku. Program pisałem z wieloma zmiennymi i zależnościami i można powiedzieć że nie zakładam że wystąpi jakiś błąd. Jakby kiedyś się brama zablokowała, to i tak po minucie napięcie zostanie odcięte. Gdyby załączył się jakimś cudem nie ten wyłącznik krańcowy, też odcina zasilanie. Więc można powiedzieć, że są zabezpieczenia, ale tylko programowe.

  • #9 05 Wrz 2015 16:04
    japko1024
    Poziom 17  

    Ale podwójnym w znaczeniu, że każdy przełącznik ma własny elektromagnes i porusza się niezależnie od drugiego, czy są połączone mechanicznie a odizolowane tylko galwanicznie? W tym drugim przypadku dałoby się wyeliminować ryzyko zwarcia - przy odpowiednim podłączeniu + i - zasilania byłyby zawsze (przy włączonym zasilaniu) podłączone do przeciwnych styków silnika, a nie do tego samego.
    Czy zasilacz nie posiada przypadkiem funkcji zasilania odbiorników o niskiej mocy w trybie standby? Być może mógłbyś wtedy zrezygnować z dodatkowego zasilacza od modemu. Obecnie w większości tego typu urządzeń nawet po wyłączeniu komputera na odpowiednich stykach wtyczki zasilacza pozostaje napięcie, co umożliwia np. ładowanie komórki przez USB gdy komputer jest wyłączony. Nie wiem, jak w starszych zasilaczach.

  • #10 05 Wrz 2015 16:20
    Marian B
    Poziom 35  

    Pomijając układ elektroniczny, moja rada to zamienić linki na łańcuchy, jeżeli niema dużych sił, mogą być łańcuchy np. rowerowe, jeżeli nieco większe sily, łańcuch motocyklowy, lub masywniejszy, np. od maszyny rolniczej.
    Mam to sprawdzone na własnym doświadczeniu z podobną podnoszoną bramą. Najpierw zrobiłem to na linkach, bo było "łatwiej", wszystko dobrze działało może przez dwa lata, a pożniej dało się zauważyć pękające druciki w linkach. Na fotkach widać, że linki/linka "złamuje się" pod kątem 360°, połamanie drucikow będzie murowane. U mnie linki załamywały się pod kątem 90° i też do tego doszło.
    Stosując łańcuch motocyklowy, lub od innej maszyny, jest on na tyle szeroki, że nie trzeba stosować kół zębatych. Z powodzeniem mieści sę w jego brzegach łożysko o szerokości 1÷1,5 cm, i łańcuch pięknie się przesuwa po zewnętrznej bieżni łożyska zamiast kółka zębatego. Łańcuch może być tylko na tej długości co ma kontakt z rolkami, dalej może być linka. Tak właśnie jest u mnie zrobione.
    Wymiana linek w takiej bramie, to kłopot, a pęknięcie, jeszcze większy klopot.

    Po wymianie linek na lańcuchy brama funkcjonuje bez zarzutu od 1979 roku, a więc ponad 30 lat.

  • #11 05 Wrz 2015 18:12
    gbd.reg
    Poziom 21  

    Czy zamiast dorabiania własnej prowadnicy, nie możemy wykorzystać istniejącej? Na rogach bramy są zamontowane kółka, które poruszają się w prowadnicach, czy mechanizm nie mógłby być zainstalowany tuż obok jednej z tych prowadnic?

  • #12 05 Wrz 2015 22:05
    Marian B
    Poziom 35  

    Przesyłam fotki mojej bramy, o której pisałem post wyżej. Jest to konstrukcja całkowicie własnego pomysłu, z wykorzystaniem przeciwciężaru (te żółte cylindry wypełnione metalowym złomem). Najpierw jak pisałem była zawieszona na linkach, póżniej linki zostały zastąpione łańcuchami w miejscach kontaktu z rolkami.
    Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota Brama garażowa na pilota
    Konstrukcja obrosła już pajęczyną, ale działa bez zarzutu wiele już lat.
    Miałem też zamiar zrobić zdalnie sterowane otwieranie/zamykanie, ale na zamiarze się skończyło, i podnoszę/zamykam ręcznie przez dużo już lat.

  • #16 06 Wrz 2015 19:10
    Zloty60
    Poziom 21  

    Dodam kamyczek.

    Co w przypadku braku zasilania ?
    Jak toto wysprzęglić ? Jak otworzyć / zamknąć ?

    Widziałem podobne rozwiązanie gdzie jednak była prowadnica.Brama segmentowa.Całość dawał radę podnosić jeden silniczek od wycieraczek z żuka.Tam też nie dało się wysprzęglić linki jednak w przypadku braku zasilania specjalny układ przełączał na zasilanie akumulatorowe 12V / 10Ah,które pozwalało na otwarcie lub zamkniecie jakieś 40 cykli zanim się rozładował (jednak do tego czasu zazwyczaj powracało zasilanie).


    Jeśli nie ma drugiego wejścia do garażu co w przypadku awarii elektroniki? Zablokowanie elektroniki i chyba ręcznie tego nie podniesiesz.Druga rzecz : Jaką masz pewność ,że silniki przestały się kręcić w przypadku gdy nie zadziała styk krańcowy zamykania.Powiedzmy ,że spieszy Ci się i nie czekałeś na całkowite zamknięcie i nasłuchiwanie czy silniki prawidłowo się wyłączyły. Idziesz a tam się wszystko kręci bo krańcówka odmówiła posłuszeństwa.

    Zrób sobie chociaż jakąś maleńką migającą diode (albo sygnalizcję akustyczną) tak żeby ją było widać (słychać) z zewnątrz (gdzieś w rogu światła bramy). Dioda miga gdy brama się zamyka.Przestaje migać w momencie odcięcia zasilania na silniki. Masz pewność ,że system prawidłowo dokończył pracę.
    Życie.

  • #17 06 Wrz 2015 20:44
    ---trafopowielacz---
    Poziom 23  

    Zloty60 napisał:
    Co w przypadku braku zasilania ?
    Jak toto wysprzęglić ? Jak otworzyć / zamknąć ?

    To ramię co otwiera bramę, można odkręcić w 20 sek i ręcznie otworzyć bramę.

    Zloty60 napisał:
    eśli nie ma drugiego wejścia do garażu co w przypadku awarii elektroniki? Zablokowanie elektroniki i chyba ręcznie tego nie podniesiesz

    Są drzwi w bramie.

    Zloty60 napisał:
    Jaką masz pewność ,że silniki przestały się kręcić w przypadku gdy nie zadziała styk krańcowy zamykania.Powiedzmy ,że spieszy Ci się i nie czekałeś na całkowite zamknięcie i nasłuchiwanie czy silniki prawidłowo się wyłączyły. Idziesz a tam się wszystko kręci bo krańcówka odmówiła posłuszeństwa.

    Po minucie zgaśnie zasilanie, nie miałem jeszcze sytuacji żeby się śpieszyć.

  • #18 07 Wrz 2015 19:07
    Hoptymista
    Poziom 13  

    Ile prądu pobierają te silniki przy ciągłej pracy i przy jakim napięciu?

  • #19 07 Wrz 2015 20:31
    ---trafopowielacz---
    Poziom 23  

    ---trafopowielacz--- napisał:
    Zaś do zasilania silników (najwolniejszy bieg, w sumie 4A) został wykorzystany, zasilacz komputerowy z odzysku

    Napisałem, W sumie pobierają okolo 4A, zasilanie 12V z zasilacza komputerowego.

  • #20 08 Wrz 2015 09:43
    jumpee
    Poziom 12  

    Linki delikatne, łamliwe i wiele z tym rozwiązaniem innych problemów. Ale moje pytanie jest w kwestii zabezpieczenia bramy przed niechcianymi gośćmi, czy przypadkiem w niej nie jest tak że szarpnę za klamkę i brama się uchyli (może nawet dziecko to zrobi) ?
    Czy jest jakiś rygiel po zamknięciu ?

  • #21 13 Wrz 2015 12:15
    RADZIEJ
    Poziom 2  

    Nie widac rygla , automatyka jak mowisz za 1000zł ba wiecej ma duzo roznych zabezpieczen a to to zabawka....

  • #22 20 Wrz 2015 19:24
    Jagi_prg
    Poziom 9  

    ---trafopowielacz--- napisał:

    Nie podoba się? Nie komentuj.

    Normalnie to bym przejrzał projekt i scollował dalej, ale tego typu teksty "leczą" mnie i skomentuje co mi się nie podoba. ;]

    Wykonanie... jak ktoś już wspomniał, warto by było wzorować się na bramach gotowych. W sensie zamiast linki, kupić łańcuch, wyeliminować "latanie" ramienia. Druga i chyba najważniejsza kwestia w tego typu projektach. Jakie są zabezpieczenia przed ściśnięciem osoby? Jeżeli nie masz żadnych zabezpieczeń to miej nad tym nadzór 24h/dobę...
    Ile maksymalnie pilotów jest wstanie obsłużyć centralka?

  Szukaj w 5mln produktów