Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SAMSUNG LE40M87BD-brak obrazu, cykanie przkekaźnika.

05 Sep 2015 18:55 2544 11
  • Level 29  
    Witam
    Na stół trafił TV SAMSUNG LE40M87BD z objawami:
    ->Brak obrazu
    ->cykanie przekaźnika na płytce zasilacza.

    TV bez śladów wcześniejszych napraw i ingerencji cieczy/zwierząt.

    Oczywiście podejrzewam zasilacz i od niego zacznę naprawę. Historii jego nie znam.

    Na płycie zasilacza nie widzę spuchniętych kondensatoorów, więc chyba muszę wymienić wszystkie. Poza tym słychać cichy pisk, w momencie cyknięcia pisk znika, przy drugim cyknięciu pisk narasta do kolejnego cyknięcia i tak w kółko.

    Mam nadzieję, że dobrą drogę obrałem. Jeżeli nie proszę o poprawienie.

    Mam trochę pojęcia o elektronice więc proszę o darowanie sobie odpowiedzi typu "oddaj do serwisu"

    Dziękuję z góry za odpowiedzi.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    SAMSUNG LE40M87BD-brak obrazu, cykanie przkekaźnika. SAMSUNG LE40M87BD-brak obrazu, cykanie przkekaźnika. SAMSUNG LE40M87BD-brak obrazu, cykanie przkekaźnika. SAMSUNG LE40M87BD-brak obrazu, cykanie przkekaźnika.

    Dodano po 2 [godziny]:

    W zasilaczu zostały wymienione wszystkie elektrolity na nowe i prawie wszsytkie ceramiczne (te koło radiatorów. Nie wymieniłem tylko elektrolita 220uF/450V bo takowego nie mam a nie wiem, czy mogę dać o innej pojemności (większej) Niestety TV nadal martwy.
    Przkekaźnik jak cykał tak cyka, jednak teraz nie słychać pisku między cyknięciami.

    Tak więc gdzie dalej szukać usterki?
  • Helpful post
    Level 14  
    Spróbuj odłączyć inwerter, zobaczysz czy przestanie cykać.
  • Helpful post
    Level 41  
    @alikatek skoro zmienia się dźwięk przetwornicy, to śmiem twierdzić, że jest przeciążona. Odłącz od niej wszystko i spróbuj ją odpalić samą.
    Poza tym, wymiana kondensatorów to nie lekarstwo na wszystko.
  • Level 29  
    Tylko jak ją włączyć, kiedy już wszystko odłącze? Jak jest sama płyta z podpiętym tylko zasilaniem 230V to nic się nie dzieje. Na wyjściu jest tylko napięcie STDBY i nic poza tym.

    Wymiana kondensatorów pomaga, uratowałem sobie 3 monitory LCD przywiezione z elektrozłomu. Wszystkie miały podobony objaw-przekażnik stukał.
  • Helpful post
    Level 41  
    @alikatek pomogło, bo akurat Ci się poszczęściło.
    Znajdź serwisówkę i sprawdź jak się załącza przetwornicę.
  • Level 29  
    Jakby kogoś interesowało to tu jest serwisówka:
    http://www.manualslib.com/manual/925940/Samsung-Le37m87bdx.html#product-LE40M87BDX
    Zabieram się do czytania.


    EDIT:
    Serwisówka wyjątkowo skąpa w jakiekolwiek opisy przetwornicy. Jedyne co znalazłem to jej schemat blokowy, który mnie szczerze mówiąc zbytnio nie interesuje.

    Jedyny sposób na uruchomienie przetwornicy jaki widzę to żarówka w miejsce bezpiecznika i ręczne zwarcie przekaźnika. Wtedy sobie pomierzyć.


    EDIT
    --------------------------------------------------------------------------
    Wykonałem kilka pomiarów, z czego jeden mnie trochę zadziwił:
    Napięcie na kondensatorze przetwornicy po stronie pierwotnej (tym 220uF/450V) nie przekraczało 100V przy próbie włączenia przetwornicy. Może 2sek to za mało, żeby miernik wychwycił zmianę napięcia, jednak było to dość dziwne.
    Przetworniczka STDBY i przetwornica główna korzystają z wspólnego mostka prostowniczego do którgo prąd odcina ów przekaźnik. Tyle, że przkeaźnik jest zasilany z przetworniczki STDBY czego nie mogę pojąć. Rónolegle do styków przekaźnika jest jakiś element (chyba pozystor?) który zapewne pozwala na przepływ prądu na tyle dużego, że przetworniczka STDBY może działać i na tyle małego, że przetwornica głowna nie może wystartować.
    Tak czy inaczej obie przetwornice mają chyba wspólny kondensator po stronie pierwotnej (ale czemu nie występuje na nim napięcie a przetwornica STDBY działa?) i wspólny mostek prostowniczy. Transformatory mają na pewno rozdzielne, nie wiem, jak z tranzystorami kluczującymi ale chyba też muszą być rozdzielne?

    Tak czy inaczej chyba muszę przyjrzeć się dokładniej stronie pierwotnej a nie wtórnej tak jak myślałem i wymienić ten pozostały kondensator (jak wszystkie to wszystkie!)
    Tylko, że nie mam takiego na 450V a jedynie na 400V. Taki na 400V chyba powinien podejść, bo 230V po wyprostowaniu to bedzie max 370V a podwajacza tam nigdzie nie widzę.

    Jak się domyślam to powstało pod wpływem mojego tematu?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3084704.html

    W załączniku film ukazujący, jak wygląda usterka.
  • Level 29  
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Kondensator po pierwotnej wymieniony na 220uF/400V. Ten poprzedni wskazywał zaniżoną pojemność (pojemnościomierz wskazywał ok 180uF. Nowy dałem z wylutu i w jego przypadku było ok 118uF.
    Teraz mam tam ok 380V i brak znacznych wahań podczas stuków (zmiana na poziomie 20V, wcześniej było całkiem zaniżone napięcie)
    Wszystko co na radiatorach (poza tym układem na najmniejszym radiatorze) zostało wylutowane i sprawdzone. Do żadnego z elementów nie mam zastrzeżeń.
    Zostały też sprawdzone diody prostownicze. Wszystkie zachowują się prawidłowo (przewodzą w jedną stronę) Nie sprawdziłem tylko diod zenera (a klia jest) bo nie mam czym.
    Sam przekaźnik też jest sprawny.

    Jak na razie nie są sprawdzone rezystory (nadpaleń nie widać), filtr zaraz przy wejściu (prąd przechodzi więc to chyba nie jego wina), układy scalone (nie mam jak sprawdzić) i separatory optyczne (skoro przetwornica coś robi to chyba nie ich wina?) tranzystory (choć tego nie jestem pewien czy to tranzystory. Nie mogę nic o nich znaleźć)

    Tak więc co dalej robić? Przetwornica dalej stuka, tyle, że odstępy czasu między stuknięciami są większe.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Proszę o przeniesienie tematu do bardziej odpowiedniego działu-początkujący elektronicy
    Pozdrawiam.

    Dodano po 1 [godziny] 8 [minuty]:

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Zmagań ciąg dalszy.
    Zasilacz został uruchomiony na sztywno (zwarłem styki przekaźnika drutem).
    Wszystkie napięcia są i są w normie.
    czyli zasilacz można uznać za sprawny.

    Teraz dalej:
    WG opisów w necie uruchomienie TV na sztywno powinno dać tylko biały obraz (praca podświetlenia) jeżeli uszkodzony jest EEPROM. W moim wypadku po uruchomieniu TV "na chama" obraz się nie pojawił a przekaźnik (mimo, że zwarty) nadal sobie cykał. Chyba dla zabawy xD.

    Myślałem, że jest płyta logiki padnięta i naprawa będzie nieopłacalna i postanowiłem spróbować czegoś, czego raczej bym nie zrobił-podgrzania płyty suszarką.
    Na włączonym "na chama" TV lekko podgrzałem płytę. Jakież było moje zaskoczenie, kiedy TV wystartował po ok 20sek równomiernego grzania płyty!

    Tak więc na płyycie logiki jest usterka i będzie to chyba jakiś zimny lut, bo po podgrzaniu zaczął przewodzić pozwalając na uruchomienie się TV.
    Tak więc teraz myślę, co zrobić: czy próbować ratować płytę metodą "opalarkową" czy oddać ją do jakiegoś serwisu gdzie podgrzeją mi ją Hot-Airem (w sumie co za różnica) czy rozglądać się już za nową płytą?
  • Level 29  
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Płyta jest uszkodzona. Przy pomocy stacji na gorące powietrze poprawiłem większość lutów na płycie i wymieniłem wszystkie kondensatory. Płyta nadal włącza się po nagrzaniu. Podejrzewam, że gdzieś między warstwami uszkodziła się ścieżka i po podgrzaniu zaczyna przewodzić (metal się rozszerza). Ostatecznie szukam nowej płyty.

    Kupię płytę logiki do tego TV. Sprawa dośc pilna. Jeżeli ktoś ma na sprzedaż (nawet niesprawdzoną) to chętnie zakupie. Byle w rozsądnej cenie :) Info proszę na PW.
  • Level 14  
    Wymień pamięć AT24C256 lub zresetuj jeśli masz programator.