Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Octawia AHF '99 - grzanie świec.

ppiotr4 06 Sep 2015 22:25 2727 26
e-mierniki
  • #1
    ppiotr4
    Level 11  
    Witam - podepnę się pod temat choć widzę iż od dłuższego czasu nikt nic nie wniósł do sprawy.

    Mam ten sam problem w swojej Okci - mam ten sam silnik AHF 110 koni tylko moja jest rok starsza (1999r.)

    Postaram się jeszcze raz opisać dokładnie problem bo z ostatniego postu wynika że nie wszyscy go rozumią - wszystko oczywiście co pisze sprawdzam przy użyciu komputera i VCDSa.

    Warunki testu - temperatura otoczenia 30 stopni C (środek lata upalny słoneczny dzień). Temperatura silnika powyżej 80 stopni C.

    Na podpiętym VCDS-ie odpalam silnik i odczytuję jakie jest obciążenie alternatora - otóż zaraz po uruchomieniu silnika rośnie do niemalże 99%.
    - a zgodnie z powszechna wiedzą - dogrzewanie w tych warunkach temperaturowych - jakie podałem wyżej - nie powinno się załączać, bo po co dogrzewać świecami gorący silnik przy temperaturze otoczenia 30 stopni C?

    Po około 3 minutach pracy silnika słychać trzask przekaźnika i obciążenie alternatora spada do 40%. W tym momencie dodatkowo na wpiętym w zapalniczkę mierniku napięcia widać jak podczas rozłączenia tego przekaźnika napięcie na chwilę skacze w granice 15 V, co potwierdza odciążenie układu elektrycznego nagłym chwilowym skokiem napięcia.

    Mam jeszcze jedno spostrzeżenie w tym temacie - otóż kiedy sprawdzam na VCDSie temperaturę cieczy chłodzącej w silniku w kanale 5 - tam gdzie są obroty silnika, dawka rozruchowa i temperatura - to na włączonym zapłonie podaje mi nieprawdziwą temperaturę silnika - tzn. podaje 14 stopni C podczas gdy silnik ma ponad 80 stopni C. Dopiero około 5 sekund po uruchomieniu silnika temperatura w tym okienku się normuje z rzeczywistą temperaturą silnika, ale pomimo to świece sienie rozłączają tylko grzeją przez te 3 minuty jak to wyżej opisałem.
    Może zatem sterownik korzysta z tej początkowo widocznej temperatury i nią się sugeruje przy uruchamianiu silnika ustawiając wszystkie parametry do niej - tj. dawkę rozruchową, grzanie świec etc, a potem w konsekwencji grzeje świecami przez te 3 minuty.

    Już sam nie wiem co o tym myśleć i jak ten problem rozwiązać.
    Konia z rzędem temu - kto to rozkmini.
    Jak by co proszę pisać również do mnie na mój email prywatny: ppiotr4(malpa)o2.pl , bo niestety nie zawsze mam czas na przegląd forów - a już na niejednym opisywałem ten problem i bez większego odzewu - ot choćby tu:
    http://forum.skodaclub.pl/post222455.html

    Pzdr.




    Moderated By T5:

    3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych, jeśli jest to kolejne pytanie, w szczególności inne niż osoby pytającej. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.

  • e-mierniki
  • #2
    kwok
    Level 39  
    ppiotr4 wrote:
    podaje 14 stopni C podczas gdy silnik ma ponad 80 stopni C. Dopiero około 5 sekund po uruchomieniu silnika temperatura w tym okienku się normuje z rzeczywistą temperaturą silnika

    Zbadaj czy nie masz zamontowanego "oszukiwacza" temperatury z alle.. w celu zwiększenia dawki rozruchowej czyli biegnij po kablach od czujnika temperatury.
  • #3
    ppiotr4
    Level 11  
    A jak taki "oszukiwacz" wygląda? bo nie znalazłem na Allegro nic takiego?

    Dzisiaj wyciągnąłem przekaźnik 103 sterujący świecami żarowymi zamieszczam jego fotki) ale zdziwiłem się trochę kiedy oglądając gniazdo, w które był wpięty okazało się że jest tam więcej pinów niż ma ten przekaźnik i każdy pin w gnieździe jest uzbrojony w końcówkę - czyli do każdego dochodzi przewód.

    Możliwe jest że powinienem mieć inny przekaźnik niż ten zamieszczony na fotce? - bo komuś kiedyś się spalił i zamiast wstawić taki jak powinien być, wstawił tańszy, ale niestety nie przewidział że może to źle wpłynąć na sterowanie dogrzewaniem świec po rozruchu?

    Na zdjęciu widoczne również gniazdo w które wpięty jest ten przekaźnik i metalowe piny w każdym z nich (no może w pinie 21 nie widać na foto, bo nie mogłem aparatu już głębiej tam włożyć pod odpowiednim kątem.
  • #4
    kwok
    Level 39  
    Oszukiwacz to na pewno jakieś plastikowe pudełko wielkości pudełka zapałek z kabelkami przypięte do przewodów od czujnika temperatury.
    Z tym przekaźnikiem jest wszystko w porządku, nie sugeruj się ilością pinów w gnieździe.
  • #5
    ppiotr4
    Level 11  
    Wiec dzisiaj sprawdzałem i nie znalazłem w komorze silnika niczego, co by wzbudzało moje podejrzenia do tego, że ktoś ingerował w instalacje elektryczną samochodu.
    Trochę poczytałem w necie o takim oszukiwaczu zmieniającym oporność w układzie czujnika - ciekawy pomysł i rozwiązanie, ale u mnie czegoś takiego nie stwierdzam.

    Byłem również na pobliskim szrocie gdzie rozbierają angliki: same Vw-geny, Audi, Skody i Seaty w celu sprawdzenia owego czujnika temperatury G62 i przekaźnika 103.
    Przekaźnik sobie podarowałem - jak zobaczyłem że dał mi taki sam jak mam ja - myślałem ze będzie miał więcej nóżek niż ten mój zgodnie z tym co pisałem wcześniej.
    - podmieniłem tylko czujnik temperatury - ale niestety nic nie pomogło.
    Świece jak grzały tak grzeją przez chyba równe 3 minuty po każdym zapaleniu silnika.

    Kombinuję na różne sposoby i jeszcze co mi do głowy przyszło to może ktoś grzebał w kompie i mam źle zakodowany sterownik silnika?

    Jak kupiłem ten samochód to miałem źle zakodowany licznik i pokazywał mi nierealnie niskie spalanie - na pierwszym biegu gaz w podłodze i na kompie pokładowym było spalanie chwilowe max 12l/100km wskutek czego średnie spalanie wychodzilo mi 3 l/100km.
    Też mnie to wtedy raziło - i po jakimś chyba roku pisania na forach natrafilem na kodowanie licznika gdzie był rażacy bląd aktywowanej kontrolki drzwi, podczas gdy na desce rozdzielczej takiej kontrolki nie mialem i w ostatnim polu zamiast diesel miałem ustawione na benzynę. Po przekodowaniu licznika wszystko wrociło do normy :D Spalanie chwilowe i średnie działają niemalże idealnie, bo spalanie średnie z calego baku paliwa mieści się w granicy błędu pomiarowego 0,1 l/100 km - no ale to tak poza tematem.

    Może zatem ktoś zna regułę kodowania sterownika silnika ?
    Może jest jakiś podzial na europe, amerykę, anglię i kraje skandynawskie.
    I moze akurat ja mam zmienione kodowanie na kraje skandynawskie, a tam może po każdym postoju silniki szybciej stygną i wymagane jest aby co rozruch dogrzewać świecami komory spalania.
  • #6
    kwok
    Level 39  
    ppiotr4 wrote:
    Może jest jakiś podzial na europe, amerykę, anglię i kraje skandynawskie.
    I moze akurat ja mam zmienione kodowanie na kraje skandynawskie, a tam może po każdym postoju silniki szybciej stygną i wymagane jest aby co rozruch dogrzewać świecami komory spalania.

    Nawet jeśli, to sterownik czyta temperaturę taką jaka jest i się do niej odpowiednio ustosunkowuje czyli jak nagrzany to sterownik widzi 85st przed odpaleniem i po. Poszukaj jeszcze koło sterownika.
    Opcja druga - możesz mieć zmieniony soft przez jakiegoś tjuningowca.
  • #7
    ppiotr4
    Level 11  
    I tu kolego poruszyłeś dwie ciekawe kwestie:

    1-sza to temperatura jaką widzi sterownik przed uruchomieniem silnika i po jego uruchomieniu

    2- ga to kwestia grzebania w sofcie

    Więc odnośnie punktu drugiego - podejrzewam że ktoś coś grzebał w sofcie - pytanie tylko to było wgrywanie jakiegoś tuningowego softu (czego po jakiejś super mocy nie odczuwam - wydaje mi się że silnik chodzi jak normalna 110-tka ), czy może tak jak pisałem wprowadził jakieś zmiany w kodowaniu sterownika bądź w jego adaptacjach.
    Jestem chętny aby porobić screeny wszystkiego po kolei w Vagu i wrzucić fotki jakie mam kodowanie i adaptacje w silniku, tylko czy znajdzie się ktoś aby mi je zweryfikować z ustawieniami w samochodzie z takim samym silnikiem.

    A odnośnie punktu 1-szego. Tu poruszyłeś ciekawą kwestię, bo z moich obserwacji wynika, że sterownik przed odpaleniem samochodu nie widzi tego że silnik jest gorący co doskonale widać na załączonych logach.

    LOGOWANIE PIERWSZE: silnik chłodny po nocy w garażu, ale na polu temp ok 23 stopni C, a na czujniku po przekręceniu kluczyka zaledwie 1,8 st C, i zaraz po uruchomieniu silnika temperatura szybko wzrasta do właściwej temperaturze otoczenia czyli około 23 st C
    http://vaglog.pl/log_231525.html
    kilka sekund później logowanie i rzut okiem na temperatury w 007
    http://vaglog.pl/log_231526.html

    LOGOWANIE DRUGIE już na ciepłym silniku widać że w pierwszej sekundzie sterownik widzi temp 11,7 st C, a zaraz po uruchomieniu silnika jest już 61,2 st C http://vaglog.pl/log_231527.html

    no i LOGOWANIE TRZECIE gdzie jeszcze lepiej widać jaka jest temp przed i po uruchomieniu silnika jest to odpowiednio 12,6 st C i 71,1 st C.

    http://vaglog.pl/log_231528.html


    A jako ciekawostkę podaję również logowanie przy rozruchu Seata Leona TDI z 2003 roku też silnik 110 koni i pompa wtryskowa VP jak u mnie

    http://vaglog.pl/log_231529.html

    pierwsza próba uruchomienia nie udana byla - bo silnik za dlugo stał na samym zaplonie, ale co sie okazuje silnik rozgrzany do 84,6 st C
    i na samym zaplonie jest prawidlowo podawana temperatura,

    przy drugiej tym razem już udanej próbie uruchomienia silnika, odczyt temp również podobny - i prawidłowy dla stanu rzeczywistego (bo silnik był gorący)

    no i jeszcze sytuacja trzecia - silnik zgaszony i wlączony tylko zaplon - temperatura podawana prawidlowo - silnik gorący 86 st C
    No i oczywiście sprawdzilem tego Seata i u niego świece żarowe nie uruchamiają sie tak jak u mnie po każdorazowym uruchomieniu gorącego silnika!!!

    TAK WIĘC STĄD POMJE PODEJRZENIE ŻE COŚ JEST NIE TAK Z DZAIAŁNIEM STEROWNIKA, CZYLI JEGO KODOWANIEM BĄDŹ ADAPTACJAMI BO W MOIM AUCIE ŹLE PODAJE TEMPERATURĘ PRZED URUCHOMIENIEM SILNIKA, A PO URUCHOMIENIU JUZ JEST PRAWIDŁOWO - CO SPRAWDZILEM PORÓWNUJAC RÓWNIEŻ TEMPERATURĘ PODAWANĄ NA ZEGARY W INSTRUMENTS GRUPA 3.

    CO Z TYM FANTEM ROBIĆ ???
  • #8
    kwok
    Level 39  
    Jak dla mnie jest zamontowany oszukiwacz. Silnik zaraz jak zaskoczy wskakuje na ponad 1300obr bo dawka duża i chwilę trwa zanim ecu zreguluje, a leon jakoś tylko do 1000. Przekop swoje auto dokładnie bo gdzieś musi być.
  • #9
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Witaj ktoś grzebał bo sądzę że silnik tego auta to złom dlatego ktoś tam coś wykombinował, a chodzi tylko o to aby przy rozruchu grzał świeczki i miał większą dawkę paliwa. Gdy odepniesz to ustrojstwo to zaczną Ci się problemy z odpalaniem.
  • e-mierniki
  • #10
    ppiotr4
    Level 11  
    Hmmm może i ktoś coś grzebał - ale co robił? Chciałbym się dowiedzieć dla własnej wiadomości i dla potomnych rozwikłać tę zagadkę.

    Poza tą przypadłością nie stwierdziłem innych odstępstw od normy.
    Samochód wydaje mi się nie ma innych odchyleń od normy - normalnie uruchamia się, trzyma równe obroty na biegu jałowym, oleju nie bierze, spalanie ma bardzo ekonomiczne, w trasie schodzi do 4,5 l/100km, a jazda koło domu to 5,6 l/100km zimą, klima chodzi bez zastrzeżeń, ładowanie jest OK, układy elektryczne świateł, centralnego zamka sprawne. Nie działa tylko autoalarm - instalacja i centralka jest ale nie mam pilotów i jest dezaktywowany - chyba nie jest oryginalny tylko wstawiany samodzielnie bo jakiś przycisk w skrzynce bezpieczników mam dodatkowo dołożony i jakieś dwa bezpieczniki przy przekaźnikach 10A oraz zauważyłem przyłącze do masy wzięte.


    Poprzedni właściciel zatkał EGR - a ja tę blokadę zdjąłem, ale później znów założyłem jak się oczytałem o tych EGR-ach.

    ALE ZAUWAŻCIE, ŻE NA ZAPŁONIE TEMPERATURA WIDZIANA PRZEZ KOMPA JEST NIŻSZA , NIŻ TA PO URUCHOMIENIU SILNIKA - JAK BY BYL JAKIŚ OSZUKIWACZ ZASTOSOWANY TO Z TEGO CO SIĘ ORIENTUJĘ NIE ZMIENIŁBY TAK SZYBKO TEMPERATURY NA WŁAŚCIWĄ ZARAZ PO ROZRUCHU, A JEŚLI JUŻ BY JĄ POTRAFIŁ TAK SZYBKO PRZYWRÓCIĆ DO NORMY TO ŚWIECE POWINNY SIĘ ROZŁĄCZYĆ ZARAZ PO UNORMOWANIU TEMPERATURY, A ONE GRZEJĄ DALEJ.
    PYTANIE KLUCZOWE JEST ZATEM - DLACZEGO PRZED URUCHOMIENIEM SILNIKA JEST INNA TEMPERATURA A W CHWILE PO JEGO URUCHOMIENIU SIĘ ZMIENIA NA WŁAŚCIWĄ - CZY TO JEST TYPOWE DZIAŁANIE JAKIEGOŚ OSZUKIWACZA?

    CHCIAŁBYM POMIERZYĆ NAPIĘCIA NA WTYCZCE CZUJNIKA TEMPERATURY CIECZY CHŁODZĄCEJ - CZY KTOŚ WIE MIEDZY KTÓRYMI PINAMI POWINNO BYĆ JAKIE NAPIĘCIE,
    ORAZ OPORNOŚĆ CZUJNIKA TEMPERATURY JAKA POWINNA BYĆ?

    Co mi jeszcze przychodzi do głowy:

    - może ktoś podmienił kiedyś komputer sterujący silnikiem i założył jakiś np. starszy model gdzie po prostu takie grzanie było normą - ale przy okazji wymiany filtra przeciwpyłkowego odsłoniłem cale podszybie do wyczyszczenia i przeglądu czy coś tam gdzieś przypadkiem nie jest tak jak powinno być (np. pocięta i łatana instalacja elektryczna) - al wszystko okazało się być w porządku. Nic nie wzbudziło moich podejrzeń jakiejkolwiek ingerencji w elektrykę auta w tym miejscu.

    - albo może jakiś czujnik jest nie taki jak powinien być - tzn działa ale nie tak jak powinien, albo zrobiony jest jakiś bypas i przewody są nieodpowiednie wskutek czego komp ma przekłamania (oporność, ekranowanie kabli etc)

    - albo może jakaś powypadkowa przeszłość co odnotował komputer sterujący i po wypadku zmienił tryb pracy.

    Nic więcej mi do głowy nie przychodzi - póki co spróbuję poszukać jakichś ingerencji w instalację i wstawki oporników czy czegoś podobnego.
  • #11
    bearq
    Level 38  
    Koledzy mają rację a ty szukasz problemu.
    Masz założony moduł który przed odpaleniem samochodu oszukuje sterownik który podwyższa dawkę rozruchowa. Prawdopodobnie pompa to śmiec a samochód na ciepłym nie chciał palić więc ktoś próbuje przedłużyć jej agoniie.
  • #13
    ppiotr4
    Level 11  
    OK dzięki za schemat.

    A czy jest jakaś możliwość diagnostyki na wtyczce przesyłającej dane z tego czujnika: napięcie na pinach, oporność obwodu?
  • #14
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Zamiast czujnika wpinasz potencjometr o odpowiedniej wartości i kręcisz, zmiana rezystancji powoduje zmianę wskazań temp.
  • #15
    ladamaniac
    Level 39  
    Możesz też wpiąć woltomierz równolegle do do czujnika i zmierzyć napięcie na gorącym silniku po właczeniu zapłonu i po uruchomieniu. Jak będzie gwałtowny skok w dół, to coś jest wpięte. Zresztą pewnie wyjdzie nawet jak zmierzysz oporność między przewodami czujnika przy wypiętym czujniku i sterowniku, ma być nieskończoność a pewnie będzie pare kiloomów.
  • #16
    ppiotr4
    Level 11  
    Dzięki za te dwie podpowiedzi - sprawdzę to.

    póki co dzisiaj zrobiłem przegląd komory silnikowej i nic nie znalazłem - żadnej ingerencji w elektrykę, chyba że za zbiorniczkiem wyrównawczym coś grzebane - bo go nie rozkręcałem, ale do punktu przejścia kabli w grodź podszybia nic nie znalazłem - zaglądałem w szczelinę do grodzi, i to co widać to tylko oryginalnie izolowane wiązki przewodów, ale przy najbliższej wymianie filtra w podszybiu rozbiorę całość i sprawdzę - wykonam może jakieś fotki to wrzucę je tu.

    Ale znalazłem również coś takiego rzućcie okiem na dołączony załącznik - strona 47 - co o tym sądzicie?

    Muszę tylko wyszukać coś podobnego do silnika na pompie - ale podejrzewam że niestety te typy tak będą mieć - tzn. przy każdym uruchomieniu silnika niezależnie od temperatury i innych czynników te świeczki będą grzać i może ja szukam po prostu dziury w całym.
  • #17
    ppiotr4
    Level 11  
    piotrekwoj1 wrote:
    Zamiast czujnika wpinasz potencjometr o odpowiedniej wartości i kręcisz, zmiana rezystancji powoduje zmianę wskazań temp.


    Mam jeszcze pytanie - jakie parametry dokładnie ma mieć taki potencjometr - na pewno musi być na 12V i mieć od 0 do np 8 kOhm , ale czy z takimi przedziałami s skalowania są i gdzie mogę taki kupić czy np. na Allegro będą? Bo o mogę jeszcze odwiedzić pobliski zakład gdzie naprawiają telewizory - tylko jaki potencjometr mam pytać żebym nie świecił oczami jak pojadę zapytać.
  • #19
    ppiotr4
    Level 11  
    Hmmm no i jest problem - nie dostałem potencjometru w pobliskim zakładzie elektronicznym, muszę szukać gdzieś w necie do kupienia.
  • #21
    ppiotr4
    Level 11  
    W sumie dobrze gadasz - pomierzyć czujnik - tylko że on na włączonym silniku pokazuje dobrą temperaturę, a na zgaszonym (przy włączonym samym zapłonie) jest zła - za niska!

    Zrobiłem fotkę skrzynki przekaźników pod kierownicą - czy ktoś wie po co są tam dwa czerwone bezpieczniki i takie małe kwadratowe COŚ? - obiekty oznaczone strzałkami na foto.
    Przypomnę tylko że mam autoalarm - najprawdopodobniej niefirmowy tylko zakładany prywatnie - czyżby to jakieś elementy tego autoalarmu?

    Bo pomijając te bezpieczniki - to małe COŚ to chyba nie opornik jakiś wrzucony przed przekaźnik od świec żarowych ?????
  • #22
    ladamaniac
    Level 39  
    To taki czujnik z grupy VW, wykrywa podłączony tester i pokazuje dobra wartość. Litości.
    Kolega piotrewoj1 w poście 12 podał tabelę wartości. Miernik w łapkę i mierzysz na wypiętej wtyczce.
  • #23
    ppiotr4
    Level 11  
    Jutro sprawdzę miernikiem - mam nadzieję że mi się uda jakoś bez demontażu czujnika - żeby nie wylać płynu z układu.
  • #26
    ppiotr4
    Level 11  
    A czy bezpieczne jest jej usunięcie? - przeze mnie osobiście? czy lepiej tego nie ruszać