Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uaz - Dołożenie turbiny do 2.4 Andorii

07 Wrz 2015 20:55 1590 7
  • Poziom 1  
    Witam, nie wiem czy piszę w odpowiednim wątku, ale mam taki problem. Wstawiłem silnik 2.4 diesel andoria z żuka do uaza i chciałbym dołożyć jeszcze turbinę (oczywiście z lublinka 2.4 andoria). Czy to podejdzie i czy jest w ogóle sens to robić? :D
  • Poziom 26  
    Silniki 4C90 nie są przystosowane do pracy z turbodoładowaniem. Może dojść do poważnego uszkodzenia. Na znanym portalu aukcyjnym bardzo tanio można dostać oryginalne 4CT90. Więc po co kupować silnik bez turbo?
  • Moderator Samochody
    hazet napisał:
    Silniki 4C90 nie są przystosowane do pracy z turbodoładowaniem. Może dojść do poważnego uszkodzenia.

    A będzie kolega uprzejmy napisać, czym ten brak przystosowania się objawia i co konkretnie zostanie uszkodzone?
  • Poziom 17  
    A więc tak, różnice pomiędzy 4C90 a 4CT90:
    Wał korbowy w 4C90 hartowany, w 4CT90 azotowany.
    Dodatkowo w silniku 4CT90:
    - dysze natryskujące olej na denka tłoków
    - chłodnica oleju
    - pompa wtryskowa z korektorem nadciśnieniowym
  • Moderator Samochody
    azxxc napisał:
    A więc tak, różnice pomiędzy 4C90 a 4CT90:
    Wał korbowy w 4C90 hartowany, w 4CT90 azotowany.

    Bez znaczenia, to tylko technologia utwardzenia powierzchniowego czopa, zwiększająca jego odporność na ścieranie. Panewka w obydwu przypadkach z tego samego kompozytu.
    Cytat:

    Dodatkowo w silniku 4CT90:
    - dysze natryskujące olej na denka tłoków

    Obydwa silniki mają. Nr. kat. 2.18.27961
    Cytat:

    - chłodnica oleju
    - pompa wtryskowa z korektorem nadciśnieniowym

    To tylko osprzęt, dający się dołożyć.
    hazet napisał:
    Różnice w głowicy.

    Taaak? A konkretnie jakie?
  • Poziom 1  
    I pies zdechł. Nikt się nie wypowie jakie różnice są w głowicy tych dwóch rodzajów silników jeśli można tak powiedzieć.
    Wadą turbo jest chyba to ze te glowice pękają bo chyba nie zabardzo są przystosowane do tego turbo. Ale moze się mylę.
  • Poziom 11  
    Głowica we wszystkich 4C90 jest identyczna. Dodanie turbodoładowania i schładzania ładunku (intercooler) powodują przede wszystkim wzrost Pe (średnie ciśnienie użyteczne- dla kierowcy praktycznie wzrost momentu obrotowego) przy niewielkim wzroście Pmax (max. ciśnienie w obiegu -ok 10 st. za GMP). Ponieważ w silnikach o zapłonie samoczynnym paliwo zapala się w każdej objętosci powietrza (nie jest wymagany stosunek stechiometryczny paliwa do powietrza)- zastosowanie turbodoładowania nawet na tej samej pompie bez zwiększenia dawki paliwa zwiększa sprawność silnika (spada jednostkowe zużycie paliwa- pełniejsze wykorzystanie energii chemicznej paliwa). Dodatkowo - powietrze jest wtłaczane pod ciśnieniem- poprawia się indykatorowe pole pracy silnika. Wzrost mocy o ok 28-45% (różne formy doładowania) było przewidziane w projekcie silnika. Z resztą ten sam wał korbowy (tylko z innym korbowodem, tłokiem i szczególnie głowicą) jest w silniku ADCR- wtrysk bezpośredni common-rail.
    UWAGA! Problem jest w czym innym. Dodanie turbodoładowania bez zwiększenia momentu przenoszonego przez sprzęgło może spowodować jego grzanie się i spalenie. Jeśli układy przeniesienia napędu pozostają obliczone na moc 70 KM i moment max. ok. 145 Nm to przy momencie 195 Nm (max. moment po dodaniu turbosprężarki - czy nawet 230 Nm w razie chłodnicy powietrza) może dojść do przedwczesnego zużycia elementów przeniesienia napędu.