Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

UC&C naturalny następca PABX.

TechEkspert 07 Sep 2015 21:26 3000 1
Nazwa.pl
  • UC&C naturalny następca PABX.
    Ostatnio na forum elektroda.pl pojawiły się dwa tematy dotyczące telekomunikacji, które rozwinęły się w ciekawe dyskusje zawierające wiele praktycznych informacji:
    Słupki, szafy i przyłącza kablowe telefonii stacjonarnej – dyskusja,
    Dial-up, jak kiedyś realizowany był publiczny dostęp do internetu.
    Kontynuując temat wraz z Huawei Polska przygotowaliśmy materiał przybliżający zagadnienia telekomunikacyjne z punktu widzenia abonenta,
    oraz przegląd współczesnych rozwiązań w zakresie UC&C (Unified Communications & Colaboration).

    Centrala abonenta.
    Łatwo wyobrazić sobie niewielką firmę z kilkunastoma aparatami telefonicznymi na biurkach pracowników, teoretycznie każdy telefon mógłby być podłączony do analogowej linii miejskiej, jednak zwykle stosowanym rozwiązaniem była abonencka centrala telefoniczna (PABX - Private Automatic Branch Exchange). Centrala telefoniczna abonenta była podłączona do linii miejskich oraz linii wewnętrznych. Zakładamy, że nie wszyscy użytkownicy będą rozmawiać jednocześnie i przyjmijmy, że dla 11 linii wewnętrznych wykorzystamy dwie analogowe linie zewnętrzne. Jednocześnie będą mogły rozmawiać dwie osoby wykorzystując linie miejskie. Osoby będą mogły komunikować się także bez udziału linii miejskich z wykorzystaniem numerów wewnętrznych (w przykładzie 100-105). Aby połączyć się z numerem miejskim wybiorą np. cyfrę 0 i otrzymają połączenie z jedną z linii miejskich, dzięki czemu mogą wybrać dowolny numer, tak jakby ich telefon posiadał zwykłą analogową linię miejską. Jeżeli trzecia osoba z firmy spróbuje zadzwonić „na zewnątrz” otrzyma sygnał zajętości (została przekroczona liczba dostępnych miejskich linii komunikacyjnych).

    UC&C naturalny następca PABX.

    Dzwoniąc do firmy możemy wybrać dowolny z dwóch przykładowych numerów miejskich 22 1234567 lub 22 1234568, w efekcie centrala może połączyć nas z dowolnym ustalonym numerem, np. sekretariatem firmy (przykładowo wewnętrzny numer 100). Osoba która odbierze telefon może przełączyć nas na dowolnie wybrany numer wewnętrzny.
    Wiele central abonenckich udostępnia standardowe usługi, np. aby odciążyć osobę pracującą pod numerem 100, można dla dzwoniących odtworzyć nagraną zapowiedź (DISA - Direct Inward System Access), w której otrzymamy zapowiedź „aby połączyć się z działem X wybierz 102, z działem Y 103, fax 104” itp. Podobne bardziej zaawansowane funkcje (IVR - Interactive Voice Response) znacie zapewne z wszelkich call center, w których często przechodzimy przez wielopoziomowe menu, a także podajemy np. nasz numer klienta co pozwala na wstępną identyfikację. Wszelkich wyborów dokonujemy z wykorzystaniem wybierania tonowego (DTMF - Dual Tone Multi Frequency) bezpośrednio z klawiatury telefonu. Czasami menu jest tak skomplikowane, że jedną z opcji jest wysłanie struktury menu faksem, IVR może automatycznie wykryć sygnał naszego faxu lub rozpoznawać komendy głosowe, oraz udzielać prostych informacji automatycznych (np. stan konta, liczba osób oczekujących), a także pozwolić na zostawienie (nagranie) wiadomości. Transmisja głosu i faksów przez linię analogową jest przykładem dość prymitywnej integracji usług, wykorzystania tej samej infrastruktury do świadczenia różnych funkcji. PABX może współdziałać z systemem alarmowym, czujnikami, domofonami, systemami interkomowymi oraz rozgłoszeniowymi.

    Linie cyfrowe.
    Określanie stanu linii analogowej oraz sygnalizacja działają dość wolno. Znacznie szybciej działa sygnalizacja w cyfrowych liniach ISDN (Integrated Services Digital Network). Na pojedynczej parze linii miejskiej możemy dostarczyć sygnał do zakończenia sieciowego ISDN BRI (Basic Rate Interface) / BRA (Basic Rate Access), które zapewnia komunikację dwoma kanałami transmisyjnymi i jednym sygnalizacyjnym 2B+D (przepustowość 64kb/s dla kanału B i 16kb/s dla D). Poniżej wygląd wewnętrzny zakończenia sieciowego ISDN BRA:

    UC&C naturalny następca PABX.

    Przy złączu zasilania 230V widać elementy zasilacza impulsowego o niewielkiej wydajności, zasilanie może pochodzić także z linii operatora podłączonej do złącza „u” (brak zasilania sieciowego może ograniczać możliwości terminala). Przy złączu „u” widoczne są zabezpieczenia przeciwprzepięciowe (czerwony ochronnik gazowy), podobnie w okolicach złącz analogowych a1/b1 i a2/b2 znajdują się elementy, które są prawdopodobnie warystorami.
    Czteroprzewodowa magistrala S łącząca terminal z urządzeniami abonenta pozwala na dostarczenie dostępu do dwóch kanałów B. Co ciekawe terminale dla ISDN BRI pozwalały na podłączenie dwóch linii analogowych abonenta (POTS - Plain Old Telephone Service), jednak jeżeli centrala posiadała interfejs zgodny z ISDN warto z niego skorzystać przy podłączeniu terminala. Zakończenie sieciowe ISDN BRI mogło dostarczać także proste usługi np. przełączanie rozmowy pomiędzy aparatami, konferencja trójstronna.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Dzięki MSN (Multiple Subscriber Number) zakończenie sieciowe ISDN BRA mogło pełnić funkcję prostej centrali (np. zastępując istniejącą analogową centralę abonenta). Z dwóch kanałów B mogło korzystać kilka urządzeń z czego każde posiadało swój unikalny numer miejski (zwykle maksymalnie 7 numerów dodatkowych). W przykładzie budynku niewielkiej firmy mamy 11 numerów także MSN nie zapewni bezpośredniej łączności dla wszystkich urządzeń abonenta. Dotarliśmy do ważnego punktu, w przypadku linii cyfrowych ilość par przewodów do prowadzonych do budynku nie jest równa ilości kanałów komunikacyjnych (równoległych rozmów może być więcej niż par przewodów). Dodatkowo ilość kanałów komunikacyjnych nie jest równa ilości numerów miejskich udostępnionych na łączu (numerów może być więcej niż kanałów). Dla porządku wspomnijmy, że kiedyś kilka linii analogowych dochodzących do abonentów osobnymi parami, mogły być przez operatora wspólnie zebrane i przesłane jedną parą dzięki technologii PCM (zwielokrotnianie łącza). Poniżej wygląd wewnętrzny urządzenia zwielokrotniającego PCM4TA:

    UC&C naturalny następca PABX.

    Przy złączach linii abonenckich widoczne są cztery identyczne moduły z transformatorami, w dalszej części płytki widoczny jest także moduł zasilacza, a także złącze komunikacyjne DB9.

    W naszej przykładowej firmie mamy 11 numerów wewnętrznych, na jednej parze możemy założyć ISDN BRI i kupić paczkę 10 numerów DDI (Direct Dial-In), drugą linię analogową zostawmy z istniejącym numerem i podłączmy do niej np. fax (bezpośrednio lub przez centralę). Otrzymamy możliwość prowadzenia jednocześnie dwóch rozmów zewnętrznych (dwa kanały B), oraz osobną linię analogową dla faxu, która nie będzie blokowana przez rozmowy. Posiadamy 10 numerów miejskich dla przykładu otrzymaliśmy pulę 221234570 – 221234579, każdy miejski numer telefonu możemy zmapować na wewnętrzną linię telefoniczną, dzięki temu można dzwonić z miasta bezpośrednio na telefon „na biurku” z pominięciem DISA i sekretariatu. Zmieńmy numerację telefonów wewnętrznych na końcówki numerów linii miejskich z puli DDI, czyli np. 4570-4579. Zapowiedź DISA można pozostawić na ogólnym numerze firmy, pozostaje także funkcja przełączania rozmów pomiędzy liniami wewnętrznymi.

    UC&C naturalny następca PABX.

    W miarę gdy firma będzie się rozrastała będziemy potrzebowali większej liczby numerów DDI a także większej liczby równoległych rozmów. W zależności od możliwości centrali i operatora możemy np. zlikwidować linię analogową i założyć drugi ISDN BRI otrzymując cztery kanały B. Przy potrzebie większej ilości DDI oraz równoległych rozmów warto pomyśleć o łączu ISDN PRI (Primary Rate Interface) / PRA (Primary Rate Access). Łącze PRA może posiadać do trzydziestu kanałów B (30B+D) co pozwoli na prowadzenie znacznie większej ilości równoległych rozmów niż na łączu BRA. Poniżej wygląd wewnętrzny terminala PRA:

    UC&C naturalny następca PABX.

    Przy złączu „U” widoczna jest ochrona przeciwprzepięciowa. Zasilanie może być dostarczone dedykowanym złączem lub przez złącze U. Złącze T umożliwia połączenie z centralą, natomiast złącze LCT pozwala na konfigurację terminala. Podobną budowę wewnętrzną posiadały urządzenia HDSL zapewniające kiedyś dostęp do usług POLPAK.

    Usługi centrali abonenckiej.
    Posiadanie przez abonenta PABX pozwala na korzystanie z wielu standardowych funkcji centrali, o kilku już wspomnieliśmy (DISA, IVR, przełączanie rozmów). Przyjrzyjmy się kilku standardowym usługom oferowanym przez centrale abonenckie.
    LCR (Least Cost Routing) jeżeli mamy kilka alternatywnych połączeń do PSTN (Public Switched Telephone Network) lub innych lokalizacji, PBX automatycznie wybierze najmniej kosztowną dostępną drogę. W czasach gdy połączenia do sieci komórkowych były znacząco droższe, dość popularne były bramki GSM (często z interfejsem ISDN), które pozwalały na kierowanie połączeń bezpośrednio do sieci GSM. Bramki GSM posiadały możliwość instalacji więcej niż jednej karty SIM co pozwalało na zestawianie wielu równoległych połączeń z wykorzystaniem jednej lub wielu bramek. Opcja przydawała się gdy do określonej sieci GSM dzwoniliśmy szczególnie często (np. do pracowników w terenie z telefonami służbowymi). Nie tylko FCT (Fixed Cellular Terminal) mogły pełnić funkcję łącz alternatywnych, LCR może wybierać tańsze łącza np. do operatorów zagranicznych a także np. bezpośrednie połączenia pomiędzy oddziałami firmy.
    Nagrywanie, centrala abonencka może umożliwiać nagrywanie wiadomości głosowych gdy nie możemy odebrać, wiadomości możemy odsłuchać po powrocie do pracy. W niektórych przypadkach konieczne jest rejestrowanie przebiegu rozmowy (o czym często jesteśmy informowani gdy dzwonimy do firm usługowych), centrala może rejestrować przebieg rozmów na wybranych numerach. Możliwości nagrywania (m.in. ilość przechowywanego materiału) zależą od rodzaju i wyposażenia centrali.
    Audiokonferencje, PBX może pozwalać na rozmowę więcej niż dwóch stron, funkcja szczególnie przydatna przy konsultacjach i spotkaniach. Jakość audiokonferencji może silnie zależeć od jakości telefonów rozmówców (szczególnie w trybie głośnomówiącym).
    Bilingi, niezależnie od faktur przysyłanych przez operatora, centrala może ułatwiać proces kontroli kosztów związanych z rozmowami pracowników lub działów.
    Tryb nocny, w mniejszych firmach po godzinach pracy można przekierować wszystkie połączenia przychodzące na jeden aparat, w pomieszczeniu gdzie zawsze ktoś się znajduje (np. dyżur nocny).
    Automatyczne oddzwanianie, nie zawsze stosowane ze względu na możliwe generowanie kosztów, gdy dzwonimy na numer zajęty możemy zamówić automatyczne oddzwonienie centrali gdy numer będzie wolny.
    DND, nie przeszkadzać, dodatkowy stan telefonu poza zajęty/wolny/(uszkodzony) ustawiany przez użytkownika.
    Przekierowanie, możemy ustawić inny numer telefonu, na który rozmowy kierowane na nasz numer zostaną przekierowane, w każdym przypadku/zajętości/braku odpowiedzi.
    Zestaw sekretarski, telefon do którego centrala przekazuje informacje o stanie linii na wybranych numerach, pozwala na szybkie przełączanie rozmów.
    Hunt group, grupa numerów które dzwonią jednocześnie przy próbie połączenia na określony numer grupy. Po odebraniu telefonu przez jednego z członków grupy, pozostałe telefony przestają dzwonić. Funkcja używana często w działach wsparcia. Telefony grupy mogą dzwonić jednocześnie, cyklicznie oraz według innych wzorców.
    Pickup group, grupa telefonów w której każdy użytkownik może przejąć połączenie przychodzące na inny telefon w grupie. Typowe zastosowanie „ściągnięcie” połączenia z telefonu przy biurku kolegi, który nie jest obecny.
    Parkowanie połączeń, połączenie przychodzące możemy zawiesić, celem np. wykonania telefonu do innej osoby celem zdobycia dodatkowych informacji. Rozmowa może zostać zaparkowana na innym telefonie niż została odebrana. Po uzyskaniu wymaganych informacji możemy powrócić do zaparkowanej rozmowy.
    Gorąca linia, po podniesieniu słuchawki telefonu zostaje automatycznie wybrany zdefiniowany numer.
    Różne rodzaje dzwonków, sposób dzwonienia telefonu może zależeć od tego czy połączenie pochodzi z linii miejskiej czy z linii wewnętrznej.

    Oczywiście to nie wszystkie z możliwych usług jakie mogą realizować centrale abonenckie.
    Niektóre funkcjonalności wymagają wsparcia ze strony telefonu, musi on posiadać wymagane funkcje komunikacyjne lub być wyposażony w odpowiednie przyciski, wyświetlacze, LED sygnalizujące.

    IP obniża koszty.
    Z czasem centrale można było wyposażyć w karty pozwalające na łączność IP (np. trunk H.323 lub SIP). Wykorzystując LCR oraz sieć WAN można zrealizować bezpłatne połączenia pomiędzy oddziałami firmy z wykorzystaniem VoIP (voice over internet protocol). Firmy zwykle płacą za posiadanie łącza z dostępem do internetu lub korporacyjnego WAN (brak opłat za ilość przesłanych danych). Wykorzystanie połączeń IP może zapewnić niezawodność (alternatywne ścieżki połączeń, oraz LCR korzystający z linii miejskich gdy trunk IP jest niedostępny). Oczywiście zestawianie połączeń z wykorzystaniem IP wymaga zapewnienia odpowiedniej jakości (przepustowość/jitter), co często wymaga określenia odpowiedniego QoS (Quality of Service) dla ruchu pomiędzy centralami. Nie możemy dopuścić aby ruch masowy (np. pobieranie pliku ISO) zakłócił przesyłanie dźwięku po między dwoma centralami. Przy odpowiedniej konfiguracji możemy dzwonić do oddziału firmy krótkim numerem wewnętrznym.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Wykorzystanie IP pozwala na obniżenie kosztów również przez operatorów. Zamiast wykorzystywać pary miedziane, wiązka może zostać dostarczona z wykorzystaniem istniejącego lub dostarczonego łącza IP przenoszącego dane z wykorzystaniem par miedzianych, światłowodu lub radiolinii. Jeżeli abonent nie posiada możliwości podłączenia wiązki operatora bezpośrednio z wykorzystaniem IP, operator może dostarczyć swoje urządzenie łączące się po IP, które udostępni abonentowi interfejsy ISDN (isdn over ip) a nawet interfejsy analogowe. Dostarczanie usług przez operatora z wykorzystaniem IP pozwala zarówno obniżyć koszty (brak dzierżawy łącza), a także świadczyć usługi na większym obszarze (np. wykorzystanie radiolinii lub istniejącej łączności IP tam gdzie brak warunków technicznych na np. ISDN PRA).

    Interfejsy centrali IP.
    Łatwo zauważyć, że centralę telefoniczną można zrealizować jako zespół procesów pracujących pod kontrolą systemu operacyjnego uruchomionego na (w miarę) standardowym komputerze. Daje to możliwość łatwego skalowania możliwości centrali (ilość RAM, CPU, interfejsy). Linie miejskie oraz połączenia z oddziałami mogą być zestawione jako wiązki przychodzące z wykorzystaniem IP. Telefony podłączone do linii wewnętrznych mogą być telefonami IP wykorzystującymi istniejącą sieć LAN. Telefony można zasilać z wykorzystaniem przełączników PoE (Power over Ethernet), telefony mogą być zalogowane do centrali IP w budynku lub osiąganej przez WAN/LAN w sąsiednim lub oddalonym budynku firmy.
    Kable wieloparowe można zamienić na pojedynczy światłowód lub kabel miedziany, telefon IP będzie działał na dowolnym gniazdku Ethernet dostępnym w firmie (wykorzystanie pojedynczej sieci – LAN). Telefony mogą łatwo realizować dodatkowe usługi i funkcję, gdyż tak naprawdę to proste komputery, często wyposażone w wyświetlacze graficzne. Zamiast zapamiętywać i wpisywać sekwencje cyfr składające się na kody usług, można przycisnąć dedykowany przycisk lub dotknąć ikonę na dotykowym wyświetlaczu graficznym telefonu.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Przejście z technologii TDM (Time Division Multiplex) do przełączania pakietów, pozwala na integrację usług z wykorzystaniem sieci LAN i WAN. Sieć LAN łączącą także komputery, telefony, kamery CCTV itp. sieć łatwo rozbudować dodając kolejne przełączniki.
    Niestety telefony IP są droższe niż analogowe odpowiedniki, firmy często posiadają istniejące okablowanie telefoniczne, w takiej sytuacji można wykorzystać urządzenia udostępniające typowe interfejsy telefoniczne oraz posiadające łączność IP. Takie urządzenia będą mostem pomiędzy centralą IP a linią analogową wewnętrzną, linią miejska analogową lub ISDN a także np. telefonami DECT (Digital Enhanced Cordless Telephony). Telefonem IP może być także program zainstalowany na istniejącym komputerze PC. Przy odpowiedniej konfiguracji taki softphone zainstalowany na laptopie zaloguje się do centrali po podłączeniu komputera do sieci w dowolnym oddziale firmy a nawet poza firmą. Aplikacja pełniąca rolę softphone może zostać zainstalowana na tablecie lub smartfonie. Telefon IP może posiadać wbudowany przełącznik sieciowy (często obsługujący vlany - Virtual Local Area Network) co pozwala na podłączenie go do istniejącego gniazda sieci LAN, które wykorzystywał PC, następnie podłączenie PC do telefonu IP. W ten sposób możemy zainstalować telefony IP bez rozbudowy sieci LAN.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Idąc dalej, dostępne są przenośne telefony IP z łącznością WiFi. Telefony IP nie są ograniczone pasmem telefonicznym, mogą przenosić dźwięk wysokiej jakości zależnie od wybranego kodeka audio.
    Przy odpowiedniej przepustowości łącz zamiast telefonu możemy zastosować wideo telefon IP, który może pracować nawet w rozdzielczości HD:

    UC&C naturalny następca PABX.

    Usługi takie jak DISA lub IVR można w prosty sposób realizować programowo, natomiast nagrywanie to zwyczajne przekierowanie strumienia danych i zapisanie pliku na dysku. Oczywiście skalując rozwiązanie może się okazać, że np. do zapisywania i przechowywania rozmów w call center potrzebna będzie macierz dyskowa.
    W tradycyjnych PABX znajdowało się wiele slotów, pozwalających na doposażanie centrali w różne opcje. W przypadku central IP moduły mogą być funkcjami programowymi, lub urządzeniami osiągalnymi w sieci LAN/WAN. Niezawodność central IP i ich wyposażenia można podnosić stosując dedykowany sprzęt, podwójne zasilacze, podwójne moduły kontrolne a także mechanizmy czuwające nad stabilną pracą (np. watchdog). Redundancja może zostać osiągnięta także poprzez instalację dwóch central w dwóch ośrodkach firmy, każda z central pełni rolę zapasu dla centrali w drugim ośrodku.

    UC&C naturalny następca PABX.

    W normalnym stanie obie centrale realizują ruch lokalny/regionalny. Ważnym elementem jest zasilanie awaryjne dla elementów centrali, które pozwala na utrzymanie komunikacji mimo przerw w dostawie prądu.

    UC&C naturalny następca PABX.

    UC&C czyli integracja usług.
    Kolejnym krokiem w komunikacji jest jej ujednolicenie oraz ułatwienie współpracy grupy osób. Połączenie różnych kanałów komunikacji (rozmowa głosowa, wideokonferencja, poczta elektroniczna, komunikatory itp.) w jednolitym systemie, ułatwia użytkowanie oraz zarządzanie. Zamiast wielu osobnych systemów o rozproszonych bazach konfiguracji oraz uprawnień, można zastosować rozwiązanie konwergentne wspierające zarządzanie konfiguracją urządzeń końcowych oraz udostępniające usługi self service. Użytkownicy z wykorzystaniem interfejsu dostępnego przez przeglądarkę internetową, mogą konfigurować swoje konto i usługi, co odciąża administratorów systemu. Przykładowo użytkownik systemu może uzupełnić swoje dane, zaplanować konferencję, sprawdzić rejestr połączeń.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Status użytkownika może być zsynchronizowany i prezentowany jednolicie we wszystkich dostępnych systemach (np. poczta elektroniczna, telefon). Współdzielona książka adresowa ułatwia wyszukiwanie i aktualizację danych. Funkcje takie jak wideokonferencje oraz prezentacja lub współdzielenie pulpitu ułatwiają pracę zespołu i skracają czas dyskusji. Ciekawą opcją jest asynchroniczne przeglądanie dokumentu, niezależnie od tego w jakim miejscu dokumentu jest obecnie prezenter możemy samodzielnie przeglądać cały dokument. Informacje wysłane podczas naszej nieobecności możemy odebrać na różnych urządzeniach końcowych.

    Dla zachowania bezpieczeństwa całość komunikacji IP może zostać zaszyfrowana.
    Użytkownicy rozwiązań UC&C mogą łączyć się z wieloma systemami o mocno zróżnicowanych właściwościach, np. wideokonferencje/telepresence.
    Od strony administracyjnej, jednolity system pozwala na zarządzanie infrastrukturą z poziomu jednego narzędzia. Zarówno konfiguracja jak również diagnostyka może odbywać się podobnie jak w przypadku self service użytkowników, przy pomocy przeglądarki internetowej. Diagnostyka może uwzględniać proste stany (jest odpowiedź na ping lub brak odpowiedzi), stany czujników urządzeń, a także informacje z przełączników zarządzalnych (stany portów, informacje uzyskane przez lldp oraz SNMP).

    UC&C jest także odpowiedzią na trend BYOD (Bring Your Own Device), gdyż terminalem końcowym może być aplikacja działająca na urządzeniu użytkownika. Dobry system UC&C musi być otwarty na integrację z produktami firm trzecich. Wdrożenie UC&C nie zawsze będzie budowaniem systemu od podstaw, często należy uwzględnić zastane systemy. Jeżeli rozwiązania można zintegrować, będą tworzyły jednolity system UC&C.

    Urządzenia końcowe dedykowane do UC&C podążają za obecnymi trendami technologicznymi, w terminalach znajdziemy łączność WiFi, bluetoth (np. do słuchawek bezprzewodowych), interfejsy HDMI (np. dodatkowy wyświetlacz zewnętrzny do wideo telefonu), system Android (znany użytkownikom, oraz wsparcie dla ekranów dotykowych).

    W podstawowym wdrożeniu UC&C możemy wykorzystać centralę (IP PBX) oraz serwer usług UC&C (ECS).

    UC&C naturalny następca PABX.

    Dokładając do systemu bramkę (IAD - Integrated Access Device) dla urządzeń nie wspierających IP, możemy zintegrować z systemem m.in. telefony analogowe i faxy.

    UC&C naturalny następca PABX.

    System możemy rozbudować poprzez podłączenie kolejnych oddziałów firmy z wykorzystaniem mechanizmów bezpieczeństwa (Firewall, SBC - Session Border Controller), oraz możliwość połączenia urządzeń mobilnych (MAA - Mobile Access Agent i UM - Unified Media):

    UC&C naturalny następca PABX.

    Rozbudowa systemu o kolejne funkcjonalności to podłączanie urządzeń komunikujących się z wykorzystaniem IP, przykładowo nagrywanie rozmów może odbywać się poprzez kierowanie strumienia danych do serwera nagrywania lub poprzez funkcjonalność przełącznika (port mirroring), cała komunikacja zostaje skierowana (zdublowana) do serwera nagrywania, który na podstawie ustalonych reguł wybiera połączenia do nagrania:

    UC&C naturalny następca PABX.

    UC&C naturalny następca PABX.

    Wykorzystanie łączności IP pozwala na integrację z systemami o znacznie większej funkcjonalności, połączenia telefoniczne mogą być częścią wideokonferencji lub uczestniczyć w sesjach telepresence:

    UC&C naturalny następca PABX.

    Wygląda na to, że UC&C jest naturalną drogą rozwoju PABX, podobnie jak proste telefony komórkowe przekształciły się w smartfony. Potrzeby biznesu wpływające na rozwój UC&C są możliwe do realizacji dzięki wykorzystaniu łączności IP oraz miniaturyzacji i rozwojowi elektroniki. Większe moce obliczeniowe, rosnące pojemności pamięci, rozwój technologii wyświetlaczy oraz układów zasilania pozwala na wytwarzanie coraz bardziej zaawansowanych i wygodnych w obsłudze połączeń. To dobrze, że technologia się rozwija i nie zatrzymaliśmy się przykładowo na etapie gdy zarówno usługa CLIP jak również telefony prezentujące numer przychodzący stały się ogólnie dostępne. Z drugiej strony pamiętam, że przykładowa prezentacja CLIP swego czasu również była nową i pożądaną technologią. Patrząc na obecny poziom rozwoju UC&C trudno przewidzieć jakie innowacje będziemy mogli zobaczyć w przyszłości, cóż poczekamy zobaczymy...

    Materiał przygotowany przy współpracy z Huawei Polska.
    About Author
    TechEkspert
    Editor
    Offline 
    W moich materiałach znajdziecie testy i prezentacje sprzętu elektronicznego, modułów, sprzętu pomiarowego, eksperymenty. Interesuje mnie elektronika cyfrowa, cyfrowe przetwarzanie sygnałów, transmisje cyfrowe przewodowe i bezprzewodowe, kryptografia, IT a szczególnie LAN/WAN i systemy przechowywania i przetwarzania danych.
    Has specialization in: mikrokontrolery, rozwiązania it
    TechEkspert wrote 4609 posts with rating 3749, helped 12 times. Been with us since 2014 year.
  • Nazwa.pl
  • #2
    Anonymous
    Anonymous