Autor poniższego projektu, jako fotograf amator lubi wykonywać zdjęcia zorzy polarnej. Jednakże statyczne zdjęcia, nie są w stanie oddać dynamiki tego zjawiska. Aby rozwiązać tą kwestię, autor skorzystał z zdjęć typu timelapse - sekwencji fotografii wykonywanych w niewielkich odstępach czasowych. Dało to świetne efekty, ale nadal czegoś brakowało - ruchomej perspektywy. To właśnie dało impuls do budowy własnego, zmotoryzowanego posuwu do przesuwania w linii prostej aparatu fotograficznego.
Niskie ceny i coraz szerszy wybór mikrokontrolerów zrewolucjonizował wiele dziedzin. Fotografia jest jedną z nich. Zmotoryzowane przesuwy do aparatów publikowane są w wielu miejscach - każdy z dedykowanym układem do kontroli przesuwu i silników. Jednakże im bardziej skomplikowany układ, tym droższy. Autor nie chciał wydawać zbyt wiele na budowę tego urządzenia, więc zdecydował się na zupełny minimalizm i wiele uproszczeń.
Posuw wykorzystuje pojedynczy silnik prądu stałego. Pracuje z jedną prędkością - około dwóch godzin na pokonanie całej długości. Do jego konstrukcji nie wykorzystano żadnej elektroniki, co znacznie upraszcza system.
Krok 1: Elementy
Szyna
Szyna to główny element układu. Autor jako szynę, wykorzystał ekstrudowany profil aluminiowy. Jego koszt wyniósł około 35 dolarów.
Elementy mechaniczne
Elementy mechaniczne zostały zamówione z sklepu z tego rodzaju elementami on-line. Na układ mechaniczny składają się:
* Pasek zębaty
* Koła zębate
* Silnik 0,5 RPM 6VA
Głowica kulowa
Aby posuw był stabilny, środek ciężkości układu musi być możliwie nisko. Dlatego też najlepiej zastosować głowicę kulową do aparatu. Takie głowice są idealne, ponieważ nie mają rączek i są dosyć zwarte, mają niski środek ciężkości i łatwo z ich wykorzystaniem ustawić aparat w dowolną stronę.
Trójnogi
Jeśli chcecie wykorzystać układ do podnoszenia aparatu, to konieczne jest zastosowanie statywu, albo dwóch tak, żeby ruch kończył się wyżej niż zaczynał. Aby możliwy był montaż statywów fotograficznych do urządzenia, autor dodał na obu końcach szyny szybkozłączki do statywów. Wystarczy dokupić dwa niedrogie statywy i już można montować układ. Jednocześnie pozwala to na rozmontowywanie całego systemu dla łatwego przechowania.
Łożyska kulowe
Ten element można znaleźć w sklepie z elementami mechanicznymi lub... w sklepie sportowym - łożyska takie znaleźć można w deskorolkach i łyżworolkach.
Krok 2: Karetka
Karetka systemu wykonana jest z drewna. Jeśli ktoś ma dostęp np. do frezarki, to można wykonać ją z aluminium, ale drewno jest prostsze w obróbce i dlatego zostało wykorzystane do konstrukcji tego układu przez autora.
Szerokość karetki jest taka sama jak szyny. Na jej rogach wycięto otwory pod łożyska, a na końcach wywiercono otwory (5/16") pod osie.
Kółka karetki składają się z:
* Dwóch śrub 5/16"
* Czterech łożysk
* Czterech podkładek
* Dwóch nakrętek
Aby karetka nie spadała z szyny po bokach dodane zostały prowadnice wykonane z sklejki o grubości 1/4".
Karetka nie jest jeszcze gotowa w 100%, musimy dodać dodatkowe dwa łożyska, aby zapewnić dobry kontakt karetki z szyną. Do montażu karetki wykorzystano dodatkowo:
* Dwie śruby 5/16"
* Dwa łożyska
* Dwie podkładki
* Dwie nakrętki
Pasek zębaty zamocowany jest z wykorzystaniem trzech pinów. Dzięki temu łatwo go zakładać i zdejmować.
Krok 3: Napinacz paska
Istotnym elementem układu jest napinacz paska zębatego, który zapewnia, że nie ślizga się on po zębach kół napędowych.
Do konstrukcji napinacza wykorzystani aluminium w postaci dwóch L-kształtnych elementów z dodaną śrubą i sprężyną na końcu. W napinaczu zamocowaną jedną śrubką koło zębate tak, aby mogło się swobodnie obracać.
Krok 4: Silnik
Silnik wykorzystany w projekcie to silnik prądu stałego o napięciu zasilania (nominalnym) 6 V i prędkości obrotowej równej 0,5 RPM (obrotu na minutę). Niepotrzebna jest dla niego żadna kontrola elektroniczna, dlatego też silnik zasilany jest bezpośrednio z 4 baterii AA. Dodatkowo autor dodał do obwodu przełącznik, pozwalający na włączanie i wyłączanie silnika.
Aby zamocować silnik w aluminiowej szynie, autor wywiercił otwór, o średnicy takiej samej jak plastikowy pierścień wokół osi silnika i dwa otwory montażowe na śruby silnika. Aluminiowa płytka dodana do silnika daje trochę więcej miejsca dla szybkozłączek do statywów.
Na osi silnika zamocowano imbusowym pinem koło zębate napędzające karetkę poprzez pas zębaty.
Krok 5: Syzbkozłączki
Aby zamocować szybkozłączki do aluminiowej szyny, wystarczy wywiercić i nagwintować w aluminiowej płytce otwór. Szybkozłączki mają czasami dodatkowy pin, uniemożliwiający obrót przykręconego aparatu - warto wywiercić dla niego dodatkowy otwór. Szybkozłączki montujemy na obu końcach szyny.
Krok 6: Głowica do aparatu
Większość statywów fotograficznych wyposażona jest w otwór 1/4". Wystarczy wywiercić taki otwór w karetce, aby móc zamontować tam głowicę fotograficzną.
Krok 7: Dostosowanie długości pasa zębatego
Po wsunięciu karetki na szynę i zamocowaniu szybkozłączek statywów na obu końcach można przystąpić do regulacji długości paska zębatego. Należy nałożyć pasek na oba koła zębate i odrobinę go napiąć. To pozwala na odmierzyć potrzebną długość paska i dociąć go według potrzeby. Po zamocowaniu w karetce dociętego paska nie powinna ona móc się już swobodnie poruszać.
Krok 8: Montaż urządzenia
Rozstawianie układu należy rozpocząć od rozstawienia statywów i przyłączenia szyny z pomocą szybkozłączek na obu końcach. Po podłączeniu zasilania można sprawdzić kierunek poruszania się karetki. Można zdjąć na chwilę pasek z kół zębatych, aby cofnąć karetkę na początek szyny. Teraz można zamontować w głowicy kamerę, ustawić ją w żądany sposób i uruchomić timer aparatu. Po uruchomieniu aparatu podajemy zasilanie na silnik i pilnujemy układu - po około 2h karetka dojeżdża do końca. Jako że w układzie nie ma krańcówki, musimy manualnie odłączyć zasilanie.
Trzeba pamiętać o dwóch rzeczach:
* Ostrość aparatu ustawić manualnie, dzięki czemu każde zdjęcie będzie miało tą samą płaszczyznę ostrości
* Ekspozycję ustawić na automat, dzięki czemu żadne zdjęcie nie będzie prześwietlone lub niedoświetlone.
Krok 9: Przykładowe zdjęcia
Źródło: http://www.instructables.com/id/Simple-Camera-Slider-for-Time-lapse-Photography/?ALLSTEPS
Niskie ceny i coraz szerszy wybór mikrokontrolerów zrewolucjonizował wiele dziedzin. Fotografia jest jedną z nich. Zmotoryzowane przesuwy do aparatów publikowane są w wielu miejscach - każdy z dedykowanym układem do kontroli przesuwu i silników. Jednakże im bardziej skomplikowany układ, tym droższy. Autor nie chciał wydawać zbyt wiele na budowę tego urządzenia, więc zdecydował się na zupełny minimalizm i wiele uproszczeń.
Posuw wykorzystuje pojedynczy silnik prądu stałego. Pracuje z jedną prędkością - około dwóch godzin na pokonanie całej długości. Do jego konstrukcji nie wykorzystano żadnej elektroniki, co znacznie upraszcza system.
Krok 1: Elementy
Szyna
Szyna to główny element układu. Autor jako szynę, wykorzystał ekstrudowany profil aluminiowy. Jego koszt wyniósł około 35 dolarów.
Elementy mechaniczne
Elementy mechaniczne zostały zamówione z sklepu z tego rodzaju elementami on-line. Na układ mechaniczny składają się:
* Pasek zębaty
* Koła zębate
* Silnik 0,5 RPM 6VA
Głowica kulowa
Aby posuw był stabilny, środek ciężkości układu musi być możliwie nisko. Dlatego też najlepiej zastosować głowicę kulową do aparatu. Takie głowice są idealne, ponieważ nie mają rączek i są dosyć zwarte, mają niski środek ciężkości i łatwo z ich wykorzystaniem ustawić aparat w dowolną stronę.
Trójnogi
Jeśli chcecie wykorzystać układ do podnoszenia aparatu, to konieczne jest zastosowanie statywu, albo dwóch tak, żeby ruch kończył się wyżej niż zaczynał. Aby możliwy był montaż statywów fotograficznych do urządzenia, autor dodał na obu końcach szyny szybkozłączki do statywów. Wystarczy dokupić dwa niedrogie statywy i już można montować układ. Jednocześnie pozwala to na rozmontowywanie całego systemu dla łatwego przechowania.
Łożyska kulowe
Ten element można znaleźć w sklepie z elementami mechanicznymi lub... w sklepie sportowym - łożyska takie znaleźć można w deskorolkach i łyżworolkach.
Krok 2: Karetka
Karetka systemu wykonana jest z drewna. Jeśli ktoś ma dostęp np. do frezarki, to można wykonać ją z aluminium, ale drewno jest prostsze w obróbce i dlatego zostało wykorzystane do konstrukcji tego układu przez autora.
Szerokość karetki jest taka sama jak szyny. Na jej rogach wycięto otwory pod łożyska, a na końcach wywiercono otwory (5/16") pod osie.
Kółka karetki składają się z:
* Dwóch śrub 5/16"
* Czterech łożysk
* Czterech podkładek
* Dwóch nakrętek
Aby karetka nie spadała z szyny po bokach dodane zostały prowadnice wykonane z sklejki o grubości 1/4".
Karetka nie jest jeszcze gotowa w 100%, musimy dodać dodatkowe dwa łożyska, aby zapewnić dobry kontakt karetki z szyną. Do montażu karetki wykorzystano dodatkowo:
* Dwie śruby 5/16"
* Dwa łożyska
* Dwie podkładki
* Dwie nakrętki
Pasek zębaty zamocowany jest z wykorzystaniem trzech pinów. Dzięki temu łatwo go zakładać i zdejmować.
Krok 3: Napinacz paska
Istotnym elementem układu jest napinacz paska zębatego, który zapewnia, że nie ślizga się on po zębach kół napędowych.
Do konstrukcji napinacza wykorzystani aluminium w postaci dwóch L-kształtnych elementów z dodaną śrubą i sprężyną na końcu. W napinaczu zamocowaną jedną śrubką koło zębate tak, aby mogło się swobodnie obracać.
Krok 4: Silnik
Silnik wykorzystany w projekcie to silnik prądu stałego o napięciu zasilania (nominalnym) 6 V i prędkości obrotowej równej 0,5 RPM (obrotu na minutę). Niepotrzebna jest dla niego żadna kontrola elektroniczna, dlatego też silnik zasilany jest bezpośrednio z 4 baterii AA. Dodatkowo autor dodał do obwodu przełącznik, pozwalający na włączanie i wyłączanie silnika.
Aby zamocować silnik w aluminiowej szynie, autor wywiercił otwór, o średnicy takiej samej jak plastikowy pierścień wokół osi silnika i dwa otwory montażowe na śruby silnika. Aluminiowa płytka dodana do silnika daje trochę więcej miejsca dla szybkozłączek do statywów.
Na osi silnika zamocowano imbusowym pinem koło zębate napędzające karetkę poprzez pas zębaty.
Krok 5: Syzbkozłączki
Aby zamocować szybkozłączki do aluminiowej szyny, wystarczy wywiercić i nagwintować w aluminiowej płytce otwór. Szybkozłączki mają czasami dodatkowy pin, uniemożliwiający obrót przykręconego aparatu - warto wywiercić dla niego dodatkowy otwór. Szybkozłączki montujemy na obu końcach szyny.
Krok 6: Głowica do aparatu
Większość statywów fotograficznych wyposażona jest w otwór 1/4". Wystarczy wywiercić taki otwór w karetce, aby móc zamontować tam głowicę fotograficzną.
Krok 7: Dostosowanie długości pasa zębatego
Po wsunięciu karetki na szynę i zamocowaniu szybkozłączek statywów na obu końcach można przystąpić do regulacji długości paska zębatego. Należy nałożyć pasek na oba koła zębate i odrobinę go napiąć. To pozwala na odmierzyć potrzebną długość paska i dociąć go według potrzeby. Po zamocowaniu w karetce dociętego paska nie powinna ona móc się już swobodnie poruszać.
Krok 8: Montaż urządzenia
Rozstawianie układu należy rozpocząć od rozstawienia statywów i przyłączenia szyny z pomocą szybkozłączek na obu końcach. Po podłączeniu zasilania można sprawdzić kierunek poruszania się karetki. Można zdjąć na chwilę pasek z kół zębatych, aby cofnąć karetkę na początek szyny. Teraz można zamontować w głowicy kamerę, ustawić ją w żądany sposób i uruchomić timer aparatu. Po uruchomieniu aparatu podajemy zasilanie na silnik i pilnujemy układu - po około 2h karetka dojeżdża do końca. Jako że w układzie nie ma krańcówki, musimy manualnie odłączyć zasilanie.
Trzeba pamiętać o dwóch rzeczach:
* Ostrość aparatu ustawić manualnie, dzięki czemu każde zdjęcie będzie miało tą samą płaszczyznę ostrości
* Ekspozycję ustawić na automat, dzięki czemu żadne zdjęcie nie będzie prześwietlone lub niedoświetlone.
Krok 9: Przykładowe zdjęcia
Źródło: http://www.instructables.com/id/Simple-Camera-Slider-for-Time-lapse-Photography/?ALLSTEPS
Cool? Ranking DIY