Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel x16xel ECU - Samochód uszkadza sterownik ( przepala połączenie )

10 Wrz 2015 15:31 2175 28
  • Poziom 13  
    Witajcie,

    Trafił do mnie samochód OPEL ASTRA z silnikiem X16XEL
    Problem to praca na trzech garach zamiast czterech.... sugestia od poprzedniego magika to uszkodzony ECU. ( DBKL 09355929, DELCO HSFI-C )
    Sterownik został zdemontowany - jak się okazało jedno z połączeń między złączem a płytką było przepalone... choć pierwej wyglądało mi to na wadę materiałową i ukruszenie. - naprawiłem i oddałem właścicielowi.

    Za przyczynę uszkodzenia można było uznać też cewkę, była walnięta i widać było to na oko

    Kupiono nową cewkę, założono. Zamontowano sterownik.... i nic, nie odpalił :/

    Założono starą cewkę .... i trzy gary :/

    Rozbebeszyłem sterownik .... i połączenie znowu spalone.

    Macie jakiś pomysł jak się dobrać do tematu i gdzie szukać problemu ?

    Na początek myślę wyciągnąć to połączenie poza sterownik i założyć jakiś bezpiecznik - bo nie chce mi się co chwila wyciągać sterownika - po drugie to niezbyt bezpieczne dla sterownika.
    Jakieś sugestie co do wartości bezpiecznika ?
  • Poziom 25  
    Albo podstawiłeś uszkodzoną cewke albo masz zwarcie na przewodach między sterownikiem a cewką.
  • Poziom 13  
    to zwarcie to nie jest zła idea...
  • Poziom 42  
    Przemierzyc wiązki. Cewka to ta krowa dokrecana w miejsce aparatu? Jeśli tak to były dwa rodzaje. Tańszy i droższy. Tańszy się nie psuł. Nie pasują zamiennie.
  • Moderator Samochody
    instalacja przeglądnięta?



    ----
    Wydzielono z tematu: Opel Astra 1,6 16v - nie odpala po zmianie cewki ( a stara uszkadza sterownik )
    przez ANUBIS dnia 14 Wrz 2015 21:13
  • Poziom 13  
    Instalacja sprawdzona - zwarcie do masy było jednym z podejrzanych.

    Zasilanie cewki - jak sprawdzić ? Da radę miernikiem ? Zakładam że tam będzie 12 V....


    Do testu wysterowania to już pewnie potrzebuję komputera ...
  • Moderator Samochody
    zasilania sprawdź kontrolką najlepiej z żarówką 21W.
    F- zasilnie po zapłonie.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Cewkę można wysterować na stole podając jej zasilanie i sygnał na wejścia.
    Sygnały z ECU można sprawdzić np. diodą LED.
    Zacznij od sprawdzenia czy cewka ma masę i plusa o stacyjce.
    Najlepiej odczytać błędy z ECU żeby czasem się nie okazało że ECU odcięło sterowanie cewki i przez to brak iskry.
  • Poziom 42  
    Sterownik (ECU) do przeglądniecia , uwalone sterowanie końcówki mocy!
    Kluczowanie cewki można sprawdzić diodą LED z opornikiem najmniej 500 Omów
  • Poziom 13  
    Sterownik oglądany ze sto razy pod mikroskopem, poza poprzednim uszkodzeniem ( naprawionym ) nic nie widać.
    Jeśli coś poszło to w części HYBRYDOWEJ - tam o ile wiem się niczego nie naprawia.
    Udało mi się kupić sterownik na podmiankę, w zestawie mam cały komplet potrzebny do podmienienia.

    Zastanawiam się tylko czy mogę go śmiało podłączyć tak by nie popsuć następnego.
    Zwarcie w instalacji wykluczyłem, założyłem dla pewności bezpiecznik ( 5 A ) na zasilaniu cewki.
    Mam też założoną nową, pewną cewkę...

    Poprzednia cewka była walnięta ( widoczne na oko pęknięcie i wybrzuszenie nad świecą ) Myslicie że pierwotnym problemem mogło być uszkodzenie cewki a dopiero ono popsuło komputer ?
  • Moderator Samochody
    Ateis napisał:
    Myslicie że pierwotnym problemem mogło być uszkodzenie cewki a dopiero ono popsuło komputer ?


    Uważam, że jak najbardziej TAK.

    Jeżeli wykluczyłeś uszkodzenia w instalacji i masz założona inną sprawną cewkę którą z resztą sprawdziłeś na innym samochodzie to nie masz się czego obawiać.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Wykręć cewkę ,powkładaj w nią świece, połóż na głowicy tak aby dotykały masy i zakręć rozrusznikiem. Na wszystkich ma być iskra. W tym aucie jeśli sterownik nie wykryje zapłonu to w celu ochrony katalizatora odłącza wtryskiwacz. Jeśli na którymś nie będzie iskry oscyloskop w celu kontroli wysterowania cewki przez ECU. Jeśli sprawdziłeś wiązkę, oporność uzwojenia pierwotnego cewki i wszystko jest ok. to podstawiaj nowy komplet, ECU ,pestkę lub kluczyk i moduł immo.
  • Poziom 13  
    Tak, ma LPG ale je odłączyłem. Jutro zrobię test z cewką - dobre to
  • Moderator Samochody
    LPG pod cewkę podłączony był, sztucznie wydłuża impuls swoim obciążeniem wewnętrznym centrali.
  • Poziom 13  
    Wiem trochę więcej choć wczoraj było mało czasu na pracę przy samochodzie... no i nie jest lepiej :/

    Przyszedł wczoraj nowy zestaw komputer / imo / kluczyk itp...

    Założyłem - i bez zmian

    Co zaobserwowałem dodatkowo:
    1 .Kontrolka poziomu gazu się nie świeci po przekręceniu kluczyka - a się świeciła ( nawet przed wymianą cewki na sprawną samochód jechał na gazie bez kłopotu - tyle że na 3 garach )

    2. Po odłączeniu akumulatora samochód odpala na jakiś ułamek sekundy - następne próby to już jak by kręcenie bez paliwa.

    3. Próba odpalenia powoduje załączenie się wentylatora - daje się go wyłączyć dopiero poprzez odpięcie akumulatora.

    Co do LPG - chyba odłączyłem :) .... zapewne chodzi o dodatkowe kabelki od plusa i minusa na aku - oba odczepiałem, bez efektu
  • Poziom 30  
    Masa informacji a w zasadzie to nie wiadomo który to pin upalał się na pierwszym module, a to chyba klucz do zagadki. Jeśli sterujący cewką to nie powinien palić na 2 cylindrach a nie na jednym.
  • Moderator Samochody
    Ateis napisał:
    Co do LPG - chyba odłączyłem .... zapewne chodzi o dodatkowe kabelki od plusa i minusa na aku - oba odczepiałem, bez efektu


    Bardziej miałem na myśli, miejsce gdzie przewód od gazu podłączony jest w okolice cewki WN.
  • Poziom 13  
    palił się pin 2B czyli prowadzący bezposrednio do cewki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Masy na sterownik zostały dobrze sprawdzone? Bardzo niepokojące jest
    Ateis napisał:
    załączenie się wentylatora
    Świadczy, o tym, że albo jest problem z zasilaniem sterownika, albo sam sterownik uszkodzony. Chyba, że masz odłączony czujnik temperatury silnika.
  • Poziom 13  
    No... ale dziwne że na starej ( uszkodzonej ) cewce odpala ( choć na 3 gary )

    Na nowej cewce nie chodzi nawet jak odłączę kabel od jednej świecy ( ten co się upalił w sterowniku )

    Dodano po 13 [sekundy]:

    a.... idę walczyć
  • Moderator Samochody
    Z tego co widzę ze schematu to niema kluczowania na każdy cylinder osobno?

    Na drugim zestaw jest identyczny objaw?
  • Moderator Samochody
    Ateis napisał:
    Dokładnie to samo


    Czyli na 90% problem tkwi w instalacji.
    Jeden z przewodów do cewki ma jakieś zwarcie a na starej cewce odpala bo ten obwód który ma zwarcie został uszkodzony w niej.
    I nie robi zwarcia.
    Taka moja teoria.

    Mogę Ci podesłać wieczorem kompletny schemat. Ja bym to sprawdził jeszcze raz dokładnie.
  • Poziom 13  
    Poddaje się

    Zna ktoś jakiego auto elektryka w okolicy Ożarowa Maz ?
  • Poziom 13  
    Samochód trafił do elektryka. ... i facet nie może rozgryźć tematu.
    Zasugerował że może cewka wcale nie jest od tego modelu.

    Czy to możliwe że w astrze z silnikiem x16xel jest inna cewka niż w vectra z16xe ?
  • Poziom 42  
    Pokaż zdjęcia cewki. Był taki myk w oplach.