Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel x16xel ECU - Samochód uszkadza sterownik ( przepala połączenie )

Ateis 10 Sep 2015 15:31 2607 28
  • #1
    Ateis
    Level 13  
    Witajcie,

    Trafił do mnie samochód OPEL ASTRA z silnikiem X16XEL
    Problem to praca na trzech garach zamiast czterech.... sugestia od poprzedniego magika to uszkodzony ECU. ( DBKL 09355929, DELCO HSFI-C )
    Sterownik został zdemontowany - jak się okazało jedno z połączeń między złączem a płytką było przepalone... choć pierwej wyglądało mi to na wadę materiałową i ukruszenie. - naprawiłem i oddałem właścicielowi.

    Za przyczynę uszkodzenia można było uznać też cewkę, była walnięta i widać było to na oko



    Kupiono nową cewkę, założono. Zamontowano sterownik.... i nic, nie odpalił :/

    Założono starą cewkę .... i trzy gary :/

    Rozbebeszyłem sterownik .... i połączenie znowu spalone.

    Macie jakiś pomysł jak się dobrać do tematu i gdzie szukać problemu ?

    Na początek myślę wyciągnąć to połączenie poza sterownik i założyć jakiś bezpiecznik - bo nie chce mi się co chwila wyciągać sterownika - po drugie to niezbyt bezpieczne dla sterownika.
    Jakieś sugestie co do wartości bezpiecznika ?
  • #2
    daras41
    Level 25  
    Albo podstawiłeś uszkodzoną cewke albo masz zwarcie na przewodach między sterownikiem a cewką.
  • #3
    Ateis
    Level 13  
    to zwarcie to nie jest zła idea...
  • #7
    Ateis
    Level 13  
    Instalacja sprawdzona - zwarcie do masy było jednym z podejrzanych.

    Zasilanie cewki - jak sprawdzić ? Da radę miernikiem ? Zakładam że tam będzie 12 V....


    Do testu wysterowania to już pewnie potrzebuję komputera ...
  • #9
    grala1
    VAG group specialist
    Cewkę można wysterować na stole podając jej zasilanie i sygnał na wejścia.
    Sygnały z ECU można sprawdzić np. diodą LED.
    Zacznij od sprawdzenia czy cewka ma masę i plusa o stacyjce.
    Najlepiej odczytać błędy z ECU żeby czasem się nie okazało że ECU odcięło sterowanie cewki i przez to brak iskry.
  • #10
    emeryt2
    Level 42  
    Sterownik (ECU) do przeglądniecia , uwalone sterowanie końcówki mocy!
    Kluczowanie cewki można sprawdzić diodą LED z opornikiem najmniej 500 Omów
  • #11
    Ateis
    Level 13  
    Sterownik oglądany ze sto razy pod mikroskopem, poza poprzednim uszkodzeniem ( naprawionym ) nic nie widać.
    Jeśli coś poszło to w części HYBRYDOWEJ - tam o ile wiem się niczego nie naprawia.
    Udało mi się kupić sterownik na podmiankę, w zestawie mam cały komplet potrzebny do podmienienia.

    Zastanawiam się tylko czy mogę go śmiało podłączyć tak by nie popsuć następnego.
    Zwarcie w instalacji wykluczyłem, założyłem dla pewności bezpiecznik ( 5 A ) na zasilaniu cewki.
    Mam też założoną nową, pewną cewkę...

    Poprzednia cewka była walnięta ( widoczne na oko pęknięcie i wybrzuszenie nad świecą ) Myslicie że pierwotnym problemem mogło być uszkodzenie cewki a dopiero ono popsuło komputer ?
  • #12
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    Ateis wrote:
    Myslicie że pierwotnym problemem mogło być uszkodzenie cewki a dopiero ono popsuło komputer ?


    Uważam, że jak najbardziej TAK.

    Jeżeli wykluczyłeś uszkodzenia w instalacji i masz założona inną sprawną cewkę którą z resztą sprawdziłeś na innym samochodzie to nie masz się czego obawiać.
  • Helpful post
    #14
    daras41
    Level 25  
    Wykręć cewkę ,powkładaj w nią świece, połóż na głowicy tak aby dotykały masy i zakręć rozrusznikiem. Na wszystkich ma być iskra. W tym aucie jeśli sterownik nie wykryje zapłonu to w celu ochrony katalizatora odłącza wtryskiwacz. Jeśli na którymś nie będzie iskry oscyloskop w celu kontroli wysterowania cewki przez ECU. Jeśli sprawdziłeś wiązkę, oporność uzwojenia pierwotnego cewki i wszystko jest ok. to podstawiaj nowy komplet, ECU ,pestkę lub kluczyk i moduł immo.
  • #15
    Ateis
    Level 13  
    Tak, ma LPG ale je odłączyłem. Jutro zrobię test z cewką - dobre to
  • #16
    domex32
    Moderator of Cars
    LPG pod cewkę podłączony był, sztucznie wydłuża impuls swoim obciążeniem wewnętrznym centrali.
  • #17
    Ateis
    Level 13  
    Wiem trochę więcej choć wczoraj było mało czasu na pracę przy samochodzie... no i nie jest lepiej :/

    Przyszedł wczoraj nowy zestaw komputer / imo / kluczyk itp...

    Założyłem - i bez zmian

    Co zaobserwowałem dodatkowo:
    1 .Kontrolka poziomu gazu się nie świeci po przekręceniu kluczyka - a się świeciła ( nawet przed wymianą cewki na sprawną samochód jechał na gazie bez kłopotu - tyle że na 3 garach )

    2. Po odłączeniu akumulatora samochód odpala na jakiś ułamek sekundy - następne próby to już jak by kręcenie bez paliwa.

    3. Próba odpalenia powoduje załączenie się wentylatora - daje się go wyłączyć dopiero poprzez odpięcie akumulatora.

    Co do LPG - chyba odłączyłem :) .... zapewne chodzi o dodatkowe kabelki od plusa i minusa na aku - oba odczepiałem, bez efektu
  • #19
    abart64
    Level 31  
    Masa informacji a w zasadzie to nie wiadomo który to pin upalał się na pierwszym module, a to chyba klucz do zagadki. Jeśli sterujący cewką to nie powinien palić na 2 cylindrach a nie na jednym.
  • #20
    domex32
    Moderator of Cars
    Ateis wrote:
    Co do LPG - chyba odłączyłem .... zapewne chodzi o dodatkowe kabelki od plusa i minusa na aku - oba odczepiałem, bez efektu


    Bardziej miałem na myśli, miejsce gdzie przewód od gazu podłączony jest w okolice cewki WN.
  • #21
    Ateis
    Level 13  
    palił się pin 2B czyli prowadzący bezposrednio do cewki
  • #22
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Masy na sterownik zostały dobrze sprawdzone? Bardzo niepokojące jest
    Ateis wrote:
    załączenie się wentylatora
    Świadczy, o tym, że albo jest problem z zasilaniem sterownika, albo sam sterownik uszkodzony. Chyba, że masz odłączony czujnik temperatury silnika.
  • #23
    Ateis
    Level 13  
    No... ale dziwne że na starej ( uszkodzonej ) cewce odpala ( choć na 3 gary )

    Na nowej cewce nie chodzi nawet jak odłączę kabel od jednej świecy ( ten co się upalił w sterowniku )

    Dodano po 13 [sekundy]:

    a.... idę walczyć
  • #26
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    Ateis wrote:
    Dokładnie to samo


    Czyli na 90% problem tkwi w instalacji.
    Jeden z przewodów do cewki ma jakieś zwarcie a na starej cewce odpala bo ten obwód który ma zwarcie został uszkodzony w niej.
    I nie robi zwarcia.
    Taka moja teoria.

    Mogę Ci podesłać wieczorem kompletny schemat. Ja bym to sprawdził jeszcze raz dokładnie.
  • #27
    Ateis
    Level 13  
    Poddaje się

    Zna ktoś jakiego auto elektryka w okolicy Ożarowa Maz ?
  • #28
    Ateis
    Level 13  
    Samochód trafił do elektryka. ... i facet nie może rozgryźć tematu.
    Zasugerował że może cewka wcale nie jest od tego modelu.

    Czy to możliwe że w astrze z silnikiem x16xel jest inna cewka niż w vectra z16xe ?