Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E38 740 1995 - Zablokowany I-BUS, nie działa licznik, audio, multifunkcja

11 Wrz 2015 10:32 1386 1
  • Spec od car audio
    Na początku nie działał tylko wzmacniacz z DSP oraz kierownica multifunkcyjna. Okazało się, że moduły w bagażniku są zalane i został uszkodzony styk I-Bus do wzmacniacza. Po doprowadzeniu do porządku działało audio poprawnie (pomijam nieistotne tu szczegóły jak źle podłączone głośniki. Przy okazji wyszło, że cały system nawigacji wraz ze wzmacniaczem DSP jest dołożony, fabrycznie było radio z MID + wzmacniacz HiFi.
    W upalny dzień bez wyraźniej przyczyny przestał działać licznik (wskazania prędkości, obrotów, wskazania kierunkowskazów, przy czym wyświetlacz dalej działał) oraz system audio (biały ekran na monitorze). Potem wróciło niby do normy ale od tej chwili zaczęły znikać dostępne na monitorze funkcje (np. brak audio a zostawał TV i komputer pokładowy), losowo nie działa wskazanie licznika, czasem wszystko potrafi ruszyć a następnie bez przyczyny zniknąć.
    Od kilku dni jest tak, że po włączeniu kluczyka zaświeca się biały ekran, po włączeniu świateł robi się tak jakby chciało pojawić się wskazanie takie jak po otwarciu drzwi tj żółty pasek na dole ekranu ale bez napisów. W trakcie gdy światłą są wyłączone to magistrala I-Bus jest w stanie niskim (jakby jakiś element ją blokował) a po włączeniu świateł wchodzi w stan wysoki. Odłączenie modułów odpowiedzialnych za audio i nawigację oraz kierownicy multifunkcyjnej nie powoduje przywrócenia wskazań włączonych kierunkowskazów czyli dalej brak komunikacji po I-Bus pomiędzy IKM a LCM. Zastanawiam się, czy mogę bez konsekwencji odłączyć LCM i wtedy sprawdzić czy system audio/navi zacznie żyć. A może jeszcze coś innego. Z przodu pod deską sucho, złącza wyglądają na czyste, masy po między monitorem a schowkiem wyglądają na poprawne.
  • Spec od car audio
    Po odłączeniu wszystkich modułów pracujących na szynie I-Bus pomiar jej wykazał rezystancję ok. 10 omów względem masy. Skoro była reakcja na włączenie świateł podejrzewałem zwarcie z przewodem podświetlenia, dlatego też dokonałem przeglądu złącz gdzie te linie się spotykają (licznik, multifunkcja, LCM). Po rozebraniu i przeglądzie złącz zwarcie ustąpiło - nie udało się ustalić jego przyczyny (przetarć przewodów nie było widać), podejrzenie było, że to jakiś wiór (np z zaciskania przewodu) robił te zwarcie. Na ten moment działa, jeżeli problem powróci będę musiał jakiś odcinek I-Bus zastąpić nowym połączeniem - zawsze to łatwiej niż szukać po wiązce uszkodzenia.