Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Sharan MK1 1.9 TDI AHU 99r - Nie odpala Brak komunikacji ze sterownikiem ECU.

11 Wrz 2015 19:53 5652 24
  • Poziom 8  
    Witam, kilka dni temu pojechałem Sharanem do pracy. Po wyjściu z pracy wsiadłem do samochodu i kręcił rozrusznikiem ale nie chciał odpalić. Odholowałem go do domu. W czasie holowania zauważyłem, że nie działa obrotomierz na włączonym zapłonie. W domu sprawdziłem/zauważyłem następujące rzeczy:

    1. Przekaźnik 109 działa, słychać jego załączanie podczas wkładania go, oraz słychać otwieranie się zaworu na pompie.

    2. Paliwo do pompy wtryskowej dochodzi, podłączając wężyk zasilający pompę do butelki, paliwa z butelki ubywa podczas kręcenia rozrusznikiem.

    3. Psikając podczas rozruchu plakiem do węża za filtrem powietrza oraz przepływomierzem silnik zapala (chodzi na plaku).

    4. Podłączając się Vag-Comem do złącza diagnostycznego nie udaje się nawiązać komunikacji ze sterownikiem silnika, podczas gdy np. z modułem ABS i hamulców łączy się oraz czyta błędy.

    5. Po kręceniu rozrusznikiem i nie udanej próbie odpalenia piszczy dwa razy jakiś brzęczyk, taki sam objaw jest gdy odepnie się wtyczke ECU i zakręci rozrusznikiem.

    Teraz pytania:

    1. Jak mogę sprawdzić obecność zasilania ECU? Na jakich pinach sprawdzić + i mase? Który przekaźnik odpowiada za zasilanie ECU?

    2. Czy auto może nie odpalać przez uszkodzony czujnik położenia wału korbowego G28? Wnioskuje, że może być uszkodzony po braku działania obrotomierza w czasie holowania z włączonym zapłonem.

    3. Co jeszcze może być powodem nie odpalania? Imobilizer? Alarm?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 29  
    Jaki silnik chodzi mi o oznaczenie.
  • Moderator Samochody
    [quote="bradzik"
    2. Czy auto może nie odpalać przez uszkodzony czujnik położenia wału korbowego G28? Wnioskuje, że może być uszkodzony po braku działania obrotomierza w czasie holowania z włączonym zapłonem.

    3. Co jeszcze może być powodem nie odpalania? Imobilizer? Alarm?[/quote]

    Obroty nie maja nic do holowania samochodu z włączonym zapłonem.
    Prędkościomierz natomiast tak.
    Chyba, że próbowałeś odpalać samochód w trakcie jazdy.

    Oczywiście, immo może nie pozwolić na odpalenie silnika ale w tym przypadku objaw jest taki, że silnik kręci około sekundy i przestaje, mimo kluczyka w pozycji ROZRUCH.
  • Poziom 8  
    Silnik ANU. W czasie holowania włączyłem zapłon i włączyłem bieg. Nie powinien wtedy ożyć obrotomierz?
  • Moderator Samochody
    bradzik napisał:
    Silnik ANU. W czasie holowania włączyłem zapłon i włączyłem bieg. Nie powinien wtedy ożyć obrotomierz?


    Powinien.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 8  
    W takim razie czy jest to definitywnie wina zepsutego czujnika położenia wału, czy też brak reakcji obrotomierza może być spowodowany awarią bądź brakiem zasilania ECU? Dodatkowo zauważyłem, że przy przekręcaniu na zapłon nie zapala się kontrolka świec żarowych. Czy w tym silniku (z tego co wiem zasilanym mechaniczną pompą wtryskową) sygnał z czujnika położenia wału korbowego jest konieczny do uruchomienia silnika?
  • Poziom 30  
    Tak czy inaczej nie obędzie się bez diagnostyki,wiec nie ma tutaj sensu gdybanie i wyciąganie przez kolegów szklanej kuli żeby wróżyć.Zrób diagnostykę,a pewnie sam naprawisz usterkę.
  • Poziom 8  
    Nie można połączyć się ze sterownikiem silnika, więc diagnostyka nie jest możliwa, w tym problem.
  • Poziom 30  
    Wszystko można,choćby na "skróty".Wymiana w ciemno części,przedroży diagnostykę w porządnym warsztacie.
  • Poziom 8  
    Za odsyłanie do warsztatu dziękuje, nie tego jednak szukam na forum. Kontrolka świec żarowych zapalając się na chwilę sygnalizuje poprawne uruchomienie ECU. U mnie tej sygnalizacji brak wiec sprawa jest prosta, albo awaria ECU albo brak zasilania. Oczywiście zanim wymienie ECU chciałbym sprawdzić jego zasilanie i w tym temacie poszukuje porady. Może ktos dysponuje wiedza na których pinach jest ECU zasilane?
  • Poziom 33  
    A linię diagnostyczną sprawdziłeś?
  • Admin grupy Samochody
    bradzik napisał:
    U mnie tej sygnalizacji brak wiec sprawa jest prosta, albo awaria ECU albo brak zasilania.
    A za zasilanie ECU odpowiada przekaźnik 109. Wymień albo napraw swój.
  • Poziom 8  
    T5 napisał:
    A za zasilanie ECU odpowiada przekaźnik 109. Wymień albo napraw swój.

    Przekaźnik 109 sprawdzony i działa. Robiłem także mostek na przewody, które ten przekaźnik łączy. Słychać załączanie się zaworu na pompie, tak samo jak przy wkładaniu przekaźnika.
    Alfred_92 napisał:
    A linię diagnostyczną sprawdziłeś?

    A jak ją sprawdzić? Komunikacja z silnikiem jest po linii K? Jaki pomiar należy wykonać?
  • Moderator Samochody
    Jeżeli podmieniłeś bądź sprawdziłeś przekaźnik 109, sprawdź teraz zasilania i masy na ECU.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Odpuść wymianę czujnika wału bo to je jego wina.
    Masz problem w zasilaniu EDC lub uszkodzonym EDC.
    Póki lampka od świec nie będzie działała to diagnozy nie będzie.

    Zasilanie:
    4, 5 - masa
    37 - plus po stacyjce
    1, 2 - plus z aku podawany przez przekaźnik 109
    16 - linia K

    Po podaniu masy i zasilania po stacyjce na pinie 18 EDC powinna pojawić Ci się masa do sterowania przekaźnikiem 109.
    Nie pamiętam czy tutaj linia K z OBD czasem nie idzie przez puszkę immo do EDC.
  • Moderator Samochody
    grala1 napisał:

    Nie pamiętam czy tutaj linia K z OBD czasem nie idzie przez puszkę immo do EDC.


    Nawet na pewno.
  • Poziom 8  
    Panowie dziękuje za dotychczasowe podpowiedzi i prostuję temat jednocześnie przepraszając za pomyłkę. Mój silnik to AHU a nie ANU jak myślałem na początku. Ustaliłem to porównując schematy z AutoDaty z moim samochodem. Zgadzają mi się te od AHU. Sprawdziłem wszystkie masy sterownika to jest piny 1,24,46 są OK. Sterowanie przekaźnikiem 109 działa. Po podaniu + na nóżkę 87 przekaźnika 109 + obecny jest także na pinach 23 i 68 wtyczki sterownika. Plus po stacyjce pojawia się na pinie 38 więc wygląda na to, że zasilanie jest. Sprawdziłem profilaktycznie także diodę LED kontrolki świec żarowych, po podaniu stosownego napięcia świeci. Jak mogę zdiagnozować, czy to imobilizer odcina mi komunikację z ECU?
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 8  
    Przejście pomiędzy pinem 7 gniazda diagnostycznego (linia K) a pinem 8 we wtyczce immo jest, zgodnie ze schematem. Plus po stacyjce na pinie 2 immo również jest. Przejście pomiędzy pinem 7 wtyczki immo a pinem 61 wtyczki ECU również jest. Nie ma natomiast przejścia pomiędzy gniazdem diagnostycznym (pin 7) a ECU (pin 61) po włączonym zapłonie. Tzn. mierząc rezystancje miernikiem na chwile podczas przykładania elektrod jest jakaś duża rezystancja a potem już poza zakres miernika. To a propos diagnozy linii diagnostycznej. Czy w ten sposób można stwierdzić, czy linia jest w porządku? Zastanawia mnie czy immo nie powinien łączyć po włączeniu zapłonu na stałe pinu 7 z gniazda diagnostycznego z pinem sterownika silnika 61, tzn. czy rezystancja mierzona miernikiem nie powinna być w tym przypadku bliska zeru? Coraz bardziej zastanawiam się nad awarią ECU. Co o tym myślicie? Skoro zasilanie jest na odpowiednich pinach a lampka świec się nie zapala...
    Kolejne pytanie, czy jeśli mój komputer ma numer 028 906 021 GS to czy komputer o numerze 028 906 021 P też by pasował?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Zmostkuj linie W z L na puszcze immo tak by szła o na prosto z EDC do OBD.
    Jeżeli dalej brak diagnozy a zasilanie na EDC jest pewne to nie ma co gdybać.
  • Poziom 8  
    grala1 napisał:
    Zmostkuj linie W z L na puszcze immo tak by szła o na prosto z EDC do OBD.
    Jeżeli dalej brak diagnozy a zasilanie na EDC jest pewne to nie ma co gdybać.

    Tak dla pewności, masz na myśli linie W i K czyli Piny 7 i 8 wtyczki immo? Zaraz to sprawdze.

    Dodano po 59 [minuty]:

    Zmostkowałem piny 7 i 8 wtyczki immo, sprawdziłem miernikiem przejście bezpośrednio pomiędzy sterownikiem silnika a wtyczką OBD, po założeniu zwory jest. Podpiąłem się interfejsem i po włączeniu zapłonu nie mogłem się połączyć z żadnym z modułów (wtyczka ze zworą była wpięta do immo). Po odpięciu wtyczki od immo ale pozostawieniu w niej zwory łączy się normalnie z ABS ale z silnikiem w żadnym wypadku się nie połączył. Nie dopytałem wcześniej czy miałem te linie W i K mostkować z podpiętym immo czy bez? Sprawdziłem ponownie wszystkie zasilania na sterowniku po włączeniu zapłonu są. Tak więc sterownik silnika prawdopodobnie do wymiany. Ponawiam pytanie czy sterownik o takim samym numerze ale innym oznaczeniu literowym na końcu będzie pasował? Ja mam 028 906 021 GS a do kupienia znalazłem 028 906 021 P.
  • Poziom 8  
    Witam ponownie, zamówiłem już używany sterownik o identycznych numerach. Przygotowuje się do procedury adaptacji immo w nowym sterowniku. W związku z tym mam dwa pytania. Czy w tym samochodzie potrzebny jest do takiej adaptacji PIN do immobilizera? Czy pomimo prawdopodobnie uszkodzonego sterownika silnika powinienem móc się połączyć Vag-Comem z modułem immobilizera? Pytam bo chciałbym sprawdzić czy będę mógł wykonać tę adaptację bez żadnego dodatkowego interfejsu typu Vag Tacho.
  • Moderator Samochody
    Wszystko co Ci potrzebne znajdziesz na
    http://www.ross-tech.com.
  • Poziom 8  
    Tak. Udało się znaleźć komputer o identycznych numerach. Po wymianie "wróciła" kontrolka świec oraz diagnostyka. Zapalił od razu bez żadnej adaptacji immo.