Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

moonchild 13 Wrz 2015 18:09 3144 37
  • #1 13 Wrz 2015 18:09
    moonchild
    Poziom 14  

    Fiat Punto I - wersja z automatem ecvt, Selecta. Rocznik 1996. Silnik 1242cc na monowtrysku SPI IAW 16F.S3. W aucie zamontowany gaz LPG BRC Lambda system ni by II gen ale nie ma krokowca i działa na registrze. W zasadzie gaz jest nie używany. Auto ma autentyczny przebieg 65tys. Odkupione od kogoś kto w listopadzie 2014 przywiózł je z Niemiec. Przejechał 1200km i stanęła skrzynia. Odkupiłem za grosze - powodem awarii była ułamana szczotka na komutatorze sprzęgła proszkowego. 20 minut roboty i 6zł,-. Skrzynia i cała elektronika skrzyni pracuje idealnie. Ale do rzeczy.
    Od jakiegoś czasu po odpaleniu zimnego silnika (zaznaczam że tylko na benzynie - gazu nie używam, jest odpięty i będzie zdemontowany!) silnik wchodzi na 1200rpm... jak na ssaniu. czyli normalnie. Po ruszeniu jedzie normalnie. Ponowne odpalenie silnika powoduje jednak taki objaw: silnik po ruszeniu zaczyna się lekko dławić w zakresie od 1500 - 2500 rpm. Pomaga depnięcie gazu w podłogę ale odczuwalne jest szarpnięcie. Po przejściu tego "okresu" dalej jest normalnie. Każde ruszenie (bez wyłączania silnika) odbywa się normalnie. Jedzie normalnie. Wykluczam skrzynię bo to samo występuje na biegu jałowym. Włączam silnik i po kilku - kilkunastu sekundach pracy zaczyna się poddławiać, w tym czasie farfoli z rury wydechowej, silnik delikatnie się trzęsie - wypadanie zapłonów.. Przegazowanie i jakby "przedmuchanie" tego momentu przyspiesza normalną pracę. Bez przegazowania, farfoli kilka sekund i samo przechodzi. Dalej czy na luzie czy pod obciążeniem pracuje i jedzie normalnie.

    Myślałem, że to wina starych świec, kabli itd.. Wymieniłem świece (NGK) i kable (Kuguar Zem Ełk) oczywiście wszystko nowiutkie. Przy wymianie zauważyłem też spękany wężyk od MAP sensora, który także wymieniłem na nowy. Pozostałe wężyki są OK. Przez dwa dni było niby OK ale potem wszystko wróciło...

    Co może być przyczyną takiego objawu...???

    W przypadku Selecty (bezstopniówka ecvt) bardzo ważne jest aby przyspieszanie odbywało się płynnie. Te skrzynie nie znoszą złej pracy silnika, szarpnięć itd.. W skrajnych przypadkach może nastąpić zerwanie pasa lamelowego i zgon skrzyni.
    Dlatego właśnie LPG w tym aucie zostanie zdemontowane, jako potencjalna przyczyna szarpnięć itd.. (LPG jak wiadomo lubi czasem kichnąć).

    0 29
  • #2 13 Paź 2015 17:46
    tzok
    Moderator Samochody

    Gaz jest odłączony ale czy butla jest pusta/zakręcona?
    Skoro chcesz się pozbyć LPG to zdemontuj mikser i upewnij się, że podstawa wtrysku szczelnie przylega do kolektora.

    0
  • #3 13 Paź 2015 19:14
    moonchild
    Poziom 14  

    Aha.. zrobię to. Dzięki za odpowiedź. Na razie jednak czeka mnie grubsza robota bo kilka dni temu punciak po odpaleniu i wrzuceniu na R nagle szarpnął i zgasł i tak kilkanaście razy pod rząd tak na R na i na L lub D. Po zmuszeniu go do jazdy na siłę jeszcze jeden dzień jeździł normalnie ale potem, podczas jazdy nagle rozsprzęgliło i teraz nie ma "transmisji". Skrzynia nie zapina biegów. Silnik pracuje "normalnie". W kabinie dało się wyczuć delikatny swąt. Przypuszczam, że albo poszła centralka sterująca ecvt albo sprzęgło elektromagnetyczne lub obie rzeczy jednocześnie.
    Najpierw zatem muszę wymienić skrzynię i sprzęgło (mam drugi zestaw w idealnym stanie!) i potem zajmę się demontażem całkowitym LPG.

    0
  • #4 28 Paź 2015 15:40
    moonchild
    Poziom 14  

    Zrobiłem.. Przylega szczelnie. Dalej to samo. Po odpaleniu z zimnego jest OK ale ja tylko silnik się nieco podgrzeje to po odpaleniu przez jakieś20s przymula, farfoli, dołuje obroty do 400rpm po czym odbija w górę do 1000rpm i powoli zjeżdża do 850rpm i potem jest już normalnie. Dzieje się tak po każdym odpaleniu kiedy auto chwilkę postoi. Wyłączenie nagrzanego silnika i ponowne uruchomienie od razu po zgaszeniu nie wywołuje tego problemu.
    Ki czort..??

    Zaraz zrobię film z tego zachowania to będzie widać co się dzieje.

    0
  • #5 28 Paź 2015 16:06
    sandamiano
    Poziom 28  

    W czasie kilkudziesięciu sekund po wyłączeniu zapłonu sterownik silnika wczytuje ustawienia do pamięci tak by wiedział jak pracował ostatnio. Nie masz możliwości podpięcia pod komputer i przed odpaleniem sprawdzić co widzi sterownik tzn jakie parametry? Chodzi o temperaturę silnika, powietrza ciśnienie w kolektorze ssącym itp

    0
  • #6 28 Paź 2015 16:30
    moonchild
    Poziom 14  

    Aha... Nie mam możliwości podpięcia. Myślałem żeby z tym do ASO Fiata podjechać. Może i by nawet odgadli co mu dolega ale na pytanie o podpięcie Punto I z kompem 6F rozkładają ręce i mówią, że "za stary" i oni już takiego programu nie mają.... Szczerze mówiąc nie kumam. Program to nie jakaś sterta czegoś czy księga zajmująca pół pokoju... Moim zdaniem po prostu im się nie chce. Nie wspomnę już o tym, że i tak za "wtyczkę" musiałbym 150zeta wywalić a średnio mi się podoba.
    Niestety nie znam w Gdańsku nikogo kompetentnego kto zechce wpiąć się do Fiata i jeszcze na dodatek będzie umiał zinterpretować błędy! U nas tylko szajswageny w tedeiku... Jak mam wysłuchiwać, że "po co ci takie gówno..." to dziękuję.
    Jedyna opcja to chyba zainwestowanie we własną stację kontrolną.
    Mam starego lapka IBM Think Pad (Penium II). Jest na tyle stary, że nawet odpalają się na nim strony internetowe, ale np dobrze pracuje na nim programik do LPG co mam w Pandzie. Mogę bez problemu zainstalować na nim jakiegoś Euroscana IAW Scan 2 czy coś takiego ale on ma tylko jedno wejście (szynę) a z tego co wiem potrzebne są 2. Znów przejściówka (rozdzielacz) kosztuje krocie... No chyba, że działa coś na USB ale co i jak to nie wiem. Poleciłbyś coś co mnie nie zeżre finansowo a zadziała...??

    0
  • Pomocny post
    #7 28 Paź 2015 17:30
    sandamiano
    Poziom 28  

    Interfejs USB z przejściówką za 75 z wysyłką na znanym portalu, sam interfejs od 40 zł , przejściówka ok 20 zł (można samemu zrobić - to tylko 5 przewodów) , program z profilu jednego z moderatorów tutejszego forum i masz komplet.

    0
  • #8 28 Paź 2015 18:46
    moonchild
    Poziom 14  

    A teraz z innej beczki....

    Dziś dostałem drugą centralkę sterującą skrzynią ecvt. Wymieniłem ją i o dziwo auto ruszyło skrzynie pracowała normalnie. Zrobiłem autem .... 15km dosłownie. Centralka nowa też padła.
    Co jest Q... bo mnie zaleje... krew.
    Czy to możliwe, żeby auto spaliło centralkę...? Czuć z niej lekki elektryczny swącik. Podłaczam starą nic.. nową .. nic.. Auto nie jedzie.

    Co to może być....???? Gorzej, że na allegro itp skończyły się już centralki. Nie ma !

    Q.. w tym kraju to jednak biednemu wiatr w oczy! W łeb se tylko strzelić.

    0
  • #9 28 Paź 2015 19:40
    tzok
    Moderator Samochody

    moonchild napisał:
    Czy to możliwe, żeby auto spaliło centralkę...?
    Oczywiście. Elektronika się w zasadzie nie zużywa, większość awarii jest spowodowana czynnikami mechanicznymi - zalanie, zwarcie, uszkodzenie elementów wykonawczych.

    moonchild napisał:
    Program to nie jakaś sterta czegoś czy księga zajmująca pół pokoju.
    Program nie, ale sprzęt już tak, a system OBD-I już wymiera, to nie jest tylko kwestia przejściówki.

    sandamiano napisał:
    Interfejs USB z przejściówką za 75 z wysyłką na znanym portalu, sam interfejs od 40 zł , przejściówka ok 20 zł
    Interfejs KKL pasujący do tej centralki to koszt poniżej 30zł, do tego przejściówka za 20zł. Program jest darmowy, ale sterownika skrzyni nim nie zdiagnozujesz.

    0
  • #10 28 Paź 2015 19:53
    moonchild
    Poziom 14  

    No i znów się wszystko rozbije o polskie hochsztaplerstwo i cwaniactwo.. Oddałbym to auto do jakiegoś magika elektryka ale nie znam w Gdańsku żadnego uczciwego (nie znaczy że nie ma!) warsztatu ani mechanicznego ani tym bardziej elektr(oni)cznego! Wszędzie tylko daj daj daj... a potem jest jak w programie "będzie Pan zadowolony" TVN Turbo. Na Fiata mnie nie stać, z resztą w gdańskim PTHMie już przed wakacjami krótko mi powiedziano, że nie podejmą się niczego w Tak Starym aucie.. Q.. co za kraj! O kosztach nie wspomnę, bo skoro za wtyczkę krzyczą 150zł,- to za naprawę takiej usterki wolę nawet nie myśleć ile pisną.
    Obłęd... Jedyna mi znana chyba dobra i chyba uczciwe ASO Fiata to Auto Diug w Słupsku ale kogo stać na lawetę na taki dystans... ;-(
    Teraz ani tego sprzedać ani jak.. Kto to kupi..? 3500 mama wpakowała w to gówno, miał być jej ostatni samochód w życiu. Ma 88 lat... zawsze marzyła o automacie. Sprzedała dobre Daihatsu Cuore żeby to Punto kupić... Nie przejechała się ani razu bo od razu padło! A sprawdzałem wszystko co można kupując ten wóz. I znam się nieco na tych Selectach .. no ale elektroniki nie ogarniam.. Wqrw totalny!

    0
  • #11 28 Paź 2015 21:10
    tzok
    Moderator Samochody

    W tak starym aucie czego się nie dotkniesz to albo bez palnika nie da się ruszyć albo od razu się urywa/łamie. Nie dziw się serwisom, że nie chcą się za to brać. Naprawa zgodnie z technologią przewyższa wartość auta, a "druciarstwo" to loteria i prędzej czy później się zemści. Kupiłeś wrak z Niemiec z padniętą skrzynią (jak pisałeś "za grosze"), raz że auto nie wiadomo jak długo stało, dwa jak ktoś już tak długo trzyma samochód to bez powodu się go nie pozbywa.
    Chcesz ocalić kilka zł to przerób na skrzynię ręczną i sprzedaj. Usterka albo była wcześniej albo Ty coś uszkodziłeś przy okazji naprawy skrzyni.

    0
  • #12 28 Paź 2015 23:11
    moonchild
    Poziom 14  

    No właśnie raczej nic nie uszkodziłem bo od strony mechanicznej znam się na tym. Żeby to było "parę złotych" to zapewniam że nie oszczędzałbym. Kwestia tylko ile dla kogo jest to "parę złotych". Auto nie było wrakiem z padniętą skrzynią bo ma autentyczny przebieg 63tys. Widać to dosłownie po wszystkim. Wszystko odkręca się w nim jak w nowym egzemplarzu. Wóz miał 1 właściciela w D, na prawdę starszego Hansa z niedowładem lewej nogi. To jest 100% pewności. Karoseria tego punto jest nieskazitelna, nie bita, nawet nie porysowana.
    Człowiek go sprzedał bo mu przysolili złodziejski ekoharacz a mieszka w centrum Munchen i tym samym nie mógłby nim już tam jeździć. Zawsze w garażu, zawsze wypieszczony i serwisowany w tamtejszym ASO Fiata w którym pracują dobrze opłacani specjaliści, nie jak u nas, gdzie patrzą nie na to co potrafisz tylko ile chcesz zarabiać.
    Konwersja tego auta na manuał to absolutna ostateczność. Wtedy to na bank na sprzedaż. Mama chce automat.
    Dałem tę nieszczęsną centralkę koledze,. elektronikowi. Powiedział, że posprawdza... ale jak ma to dobrze zrobić bez schematu nie wiem. Może coś znajdzie. Może zjarał się jakiś styk, jakiś kondensatorek czy inny tranzystorek. Centralka ta jest w pełni rozbieralna.

    Zastanawiam się jednak, czy aby wina nie leży czasem w elektryce auta... W lipcu kiedy było gorąco jeździłem nim sporo z włączoną klimą. Po kilku dniach zaczęła się wylewać woda spod pulpitu po stronie pasażera. Okazało się, że zatkał się odpływ z obudowy skraplacza. Utopił się nawet wentylator. Kilka godzin mielił wodę.. aż stanął. Wymontowałem go wtedy, osuszyłem porządnie i ruszył. Jednak ostatnio nie załączał 3 pierwszych biegów. Działa tylko na 4 najmocniejszym.
    Patrzyłem dziś tam pod pulpit ale tam jest taka ilość kabli wtyczek itd, że oczopląsu dostać można.
    Jakaś zworka...? Kto wie.... tylko kto to sprawdzi... ??
    Żeby mieć schemat tej cholernej centralki to można by było dojść co powoduje jej
    "spalenie".

    Może ktoś wie skąd taki wykopać...???

    Symbol tego jest taki:

    Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

    0
  • #13 28 Paź 2015 23:36
    tzok
    Moderator Samochody

    moonchild napisał:
    Utopił się nawet wentylator. Kilka godzin mielił wodę.. aż stanął. Wymontowałem go wtedy, osuszyłem porządnie i ruszył. Jednak ostatnio nie załączał 3 pierwszych biegów. Działa tylko na 4 najmocniejszym.
    Standard - wentylator się zatarł, pobierał za duży prąd i przepalił się rezystor dmuchawy.

    Samochody po "dziadkach" niestety mają to do siebie, że jak się nimi zacznie normalnie jeździć, to po kilku tygodniach zaczyna się w nich sypać dosłownie wszystko.

    moonchild napisał:
    Patrzyłem dziś tam pod pulpit ale tam jest taka ilość kabli wtyczek itd, że oczopląsu dostać można.
    Przesadzasz, w zasadzie to jest tam jedna wiązka... kiedyś na parkingu pod blokiem całą deskę wyjąłem z Punto mk.1 ELX.

    Co w elektryce auta może uszkodzić moduł elektroniczny to uszkodzony regulator napięcia alternatora lub odłączenie akumulatora przy pracującym silniku.

    0
  • #14 30 Paź 2015 10:35
    moonchild
    Poziom 14  

    tzok napisał:
    Co w elektryce auta może uszkodzić moduł elektroniczny to uszkodzony regulator napięcia alternatora lub odłączenie akumulatora przy pracującym silniku.


    No to się akurat nie zdarzyło. Wiem czym to grozi i nie robię takich cudów. Regler raczej jest OK.
    Zaczyna m nie jednak mierzić inna sprawa... Otóż wywęszyłem, że centralka skrzyni ecvt dostaje także sygnał włączenia sprężarki klimy (nr 13 na rysunku). Skoro zatem klima padła w sensie elektrycznym (bo wentylator działa tylko na 4 biegu) to może coś się pojarało w tym właśnie układzie i tą drogą pali te centralki...? Możliwe..?
    Tylko jak do tego dojść bez schematu..???

    Mam tylko takie coś:

    Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

    0
  • #15 30 Paź 2015 17:32
    tzok
    Moderator Samochody

    moonchild napisał:
    Skoro zatem klima padła w sensie elektrycznym (bo wentylator działa tylko na 4 biegu)
    Wentylator wnętrza nie ma żadnego związku z klimatyzacją.

    0
  • #17 30 Paź 2015 18:40
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie widzę związku - rezystor dmuchawy się spalił, bo zalało Ci wentylator i skorodowały łożyska silnika. To tylko zwykły (tyle, że dużej mocy) rezystor włączany szeregowo z silnikiem.

    0
  • #19 30 Paź 2015 19:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Zależy co dokładnie się w nim uszkodziło, ale podejrzewam że któryś z elementów wykonawczych w skrzyni...

    0
  • #20 30 Paź 2015 22:21
    moonchild
    Poziom 14  

    Tiaaa.. tylko jak to sprawdzić ... oj się obawiam, że cały urok tego auta prysł i przybędzie kolejny manuał. Policzyłem koszty i bez robocizny to jakieś 500pln (skrzynia, półosie, koło zamachowe, sprzęgło, pedaliera z linką sprzęgła, majdrak z linkami i panel pod mieszek). Tylko ile to potrwa... ile roboty... Dżizas... i jeszcze teraz piździernik taki, że szron w garażu mi się robi.. brrr... Szkoda mi mojej mamy. Miast się cieszyć autem patrzy jak stoi przed domem i znika pod liśćmi... ;-(

    0
  • #21 30 Paź 2015 23:25
    tzok
    Moderator Samochody

    Kiedyś się tak bawiłem z elektrozaworem nagrzewnicy - był nowy i "na stole" wszystko było ok, po założeniu do auta też działał, ale w panelu klimy kilka razy z rzędu spalił się tranzystor sterujący tym zaworem. Pomiary, wymiana tranzystora, złożenie - wszystko działa. Następnego dnia - powtórka. Okazało się, że jak cewka zaworu "chwyciła temperaturę" to dostawała zwarcia i paliła tranzystor. Któryś z siłowników w skrzyni lub sprzęgle może się podobnie zachowywać - ważne jest stwierdzenie co się się w sterowniku uszkodziło.

    0
  • #22 31 Paź 2015 02:49
    moonchild
    Poziom 14  

    No właśnie... tylko, że bez schematu tego sterownika nie ma na to szansy. Względnie można by porównać rezystancje pinów ze sprawnym egzemplarzem, witz w tym, że go nie mam. Mam sterowniki od Pandy Selecta i od Micry K10 ale oba są w środku zupełnie inne. Puszki te same ale flaki nie. Muszę zatem czekać na okazję. Co parę godzin przeglądam wszystkie sensowne polskie portale aukcyjne ale jak na razie nic nie ma.
    Biedne Punto... ;-(

    0
  • #23 31 Paź 2015 11:01
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeśli sterownik jest rozbieralny i nie jest jakaś hybrydą to elektronik powinien być w stanie ocenić czy obwody wyjściowe są sprawne, a tym samym ocenić czy uszkodzenie wystąpiło na skutek zwarcia na wyjściu czy przepięcia na liniach sterujących lub zasilaniu.

    0
  • #24 31 Paź 2015 13:03
    sandamiano
    Poziom 28  

    Skoro było czuć spaleniznę z obu sterowników to jakieś ślady spalenia (przegrzania) podzespołu pozostały. Sprawdzić w obu spalonych sterownikach czy to ten sam element. Można na próbę wymontować i podstawić nowy (oczywiście jeśli będzie do zdobycia). Iść po kablu do tej ścieżki i sprawdzić czy czasami przewód nie ma zwarcia do masy/plusa

    0
  • #25 05 Lis 2015 15:36
    moonchild
    Poziom 14  

    Po wielkich przebojach udało m i się w końcu dorwać schemat od Punto Selecta i to mojej wersji. Mam rozpiskę, co i do którego pinu centralki ecvt idzie. To już część sukcesu.. może... ;-)
    Schemat samej centralki to raczej marzenie ściętej głowy. Nikt tego nie ma, a do Mitsubishi electrics to ja sobie mogę pisać..
    Mając jednak schemat tego co do centralki jest podłączone i co przyjmuje a co wysyła impulsy może znajdę jakiegoś Elektronika, który dojdzie co się w centralce upaliło i co może być tego przyczyną.
    Podczas rozmowy na "naczelnym" elektrykiem Fiata w PTHM w Gdańsku dowiedziałem się także, że skrzynię biegów ecvt w Punto można sprawdzić jakimś testerem Fiata. Jest rzeczywiście kostka do podpięcia jakiegoś skanera. Witz w tym tylko, że u nas tego nie mają. W ogóle nie mają nawet testera do IAW 6F... Za stary ponoć... Chryste!
    Czy Ktoś wie ska takie cudo wytrzasnąć..? Ktoś zna kogoś kto ma coś takiego albo może sam ma..?? Podpięcie tej centralki i jej diagnoza mogłaby sporo wyjaśnić.

    Znalazłem też na alledrogo centralkę do Subaru Justy ecvt. Jako jedyna spośród wszystkich innych centralek tej firmy ma taką samą szynę z pinami jak w Punto. Wnioskuję zatem, że w środku też może mieć to samo. Numer seryjny też ma podobny.
    Droga ale co zrobić... ;-(
    Wolałbym nie przerabiać tego kropka na manuał.. cały jego bajer w tym, że automat... ;-)

    Czy ktoś w Was podjąłbym się szukania "igły w stogu siana" w tej centralce..??

    0
  • #26 09 Lis 2015 00:44
    moonchild
    Poziom 14  

    OK

    Punto na razie musi odpocząć. Póki nie zdobędę kolejnej centralki celem wyłapania co się w niej upaliło i dlaczego nic nie zdziałam.

    W tej chwili mam kolejne auto z małym problemem. Lancia Y10 Selectronic. Rocznik 1994, silnik 1108cc Fire SPI -monowtrysk BOSCH Motronic (cewka 4 biegunowa bez aparatu zapłonowego) + czujnik i koło foniczne na wale. Skrzynia ecvt - tu wszystko OK. śmiga.

    Silnik na wolnych obrotach pracuje bardzo ładnie. Pszczółeczka. Spalanie... chyba nieco za wysokie ale to w końcu automat i jazda po mieście. W 8 L się mieści.
    Niestety są dwie dolegliwości.

    1. Śmierdzą spaliny - dymu nie zaobserwowałem. Płynu nie ubywa. Oleju nie ubywa.
    Spaliny mają zapach jak z.. Dużego Fiata ... ;-) Wymieniłem sondę na inną- jest to samo. Okopcona na czarno końcówka rury wydechowej ale jak mówię - dymi nima...


    2. Podczas mocnego przyspieszania (obciążenia) dzwonią zawory.

    Auto bez gazu, przebieg 111657km.

    Co może być przyczyną, zwłaszcza tego dzwonienia....?

    0
  • #27 09 Lis 2015 15:53
    tzok
    Moderator Samochody

    Lancia Y10 to w zasadzie jest Punto... silnik jest ten sam, tylko na innym osprzęcie. Standardowy przegląd:
    - skład mieszanki,
    - ciśnienie paliwa,
    - regulacja zaworów,
    - sprawdzenie szczelności dolotu,
    - czujnik podciśnienia.

    0
  • #28 09 Lis 2015 16:31
    moonchild
    Poziom 14  

    Co top jest czujnik podciśnienia..? UFO..? Jeśli tak to nie ma aparatu zapłonowego.
    Monowtrysk jest BOSCH taki jam jak w Uno. Silnik też jest taki jak w Uno - niebieskie obudowy - starsza "fajerka" - 50HP.
    Ciśnienia paliwa nie mam jak sprawdzić. Nie znam nikogo w GD kto by się podjął. Fiat umywa ręce. To GDAŃSK - morze możliwości - albo raczej niemożności...!
    Skład mieszanki - analiza spalin jak najbardziej możliwa. Pojadę wezmę wydruk - coś pewnie powie.
    Regulacja zaworów - hmmm nie klekocze, pracuje równo jak szwajcarski zegarek - moim zdaniem nie ma co ruszać, zwłaszcza, że płytki w gdańskim grajdole są raczej niedostępne! Jakby były podparte czy nieszczelne to silnik by na wolnych farfolił, purkał z rury a tego nie robi.
    Dolot szczelny - sprawdzone - samostartem i beną ze strzykawki.

    Silnik jest jakby nieco słaby - zastanawiam się, czy aby nie dopadł go ten sam syndrom, który dopadł silnik 1,0 Fire w mojej Pandzie (tej z gazem Landi co do niej teraz 1,2 wsadziłem). Tam okazało się, że silnik zdychał bo miał zatkany wydech. Tu tłumik na sto procent nie jest od tej wersji bo powinien być przelotowy i końcowy a jest tylko końcowy i to z rurą o nieco mniejszej średnicy (od Pandy 0,9 / 1,0) bo takiego jak trzeba w Polsce nie kupisz. Na szczęście z Włoch latem przywiozłem ori to może się poprawić. Teraz taki coś świta, że może to dzwonienie zaworów też jest tym spowodowane...? Ma to jakiś związek..?

    0
  • #29 09 Lis 2015 17:21
    tzok
    Moderator Samochody

    To dziwne, żeby nie było ani MAPa ani MAFa, ale wychodzi, że rzeczywiście w MA1.7 go nie ma. Ten rocznik Y bazuje na starej Pandzie, nie na Puncie (ale Panda miała Jetronica, a nie Mono-Motronica). Znów trafiłeś na jakąś rzadką wersję.

    ***

    Doedukowałem się - zarówno Mono-Jetronic jak i Mono-Motronic ME1.7 nie posiadały żadnych czujników obciążenia silnika i w dawkowaniu paliwa polegały wyłącznie na czujniku położenia przepustnicy, obrotach silnika, temperaturze powietrza i sondzie lambda.

    0
  • #30 09 Lis 2015 19:10
    moonchild
    Poziom 14  

    To jest wersja z 1994r. Od 1993 do 1996 była produkowana Y10 B - taka ładniejsza wizualnie wersja upodobniona do reszty ówczesnych modeli typu Dedra, DeltaII, Kappa czy Zeta. O, tak to wygląda:

    Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

    Y10 B nigdy nie miała Jetronica. Od początku był tylko Motronic (czemu nie dali do niej IAW 6F jak w Pandach nie wiem ale może to i lepiej!). Taki sam układ był też w Polskich Uno 1,0. W Pandzie za to nigdy ten układ nie występował. Był Jetronic a potem od 92r IAW 6F.
    Wszystkie te trzy systemy za to występowały w Uno. Od zwykłego gaźnika 32ICEV poprzez 30TLF z EcoBexem, SPI Bosch Jetronic (Lambda 3 żyłowa + aparat zapłonu), Bosch Motronic (sonda 4 żyłowa i brak aparatu) do IAW 16F (w wesrji 1,0 i 0,9)

    Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

    Komputer jest taki jak poniżej ale ma numer 0 261 200 717:

    Punto I Selecta 1,2SPI - zdławienie po odpaleniu.

    0