Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odpalanie skutera z pilota

pietia172 15 Wrz 2015 17:09 2880 11
  • #1 15 Wrz 2015 17:09
    pietia172
    Poziom 4  

    Witam,
    dostałem zadanie-zrobienie odpalania skutera z pilota.
    Do dyspozycji posiadam alarm LEGENFORD 100- z jego podłączeniem nie ma problemu, ale jak "zorganizować" odpalanie z pilota?
    Alarm posiada wyjście dodatkowego kanału.
    Aby odpalić skutera trzeba "zapłon" i plus na elektromagnes, przy czym zapłon na stałe a prąd na elektro na chwile odpalania, ma ktoś pomysł? "zleceniodawcy" zależałoby też na zgaszeniu go za pomocą pilota.

    0 11
  • #2 15 Wrz 2015 20:46
    satanistik
    Poziom 27  

    Ja bym to zrobił tak - jeden przekaźnik podłączony tak że jego styki podtrzymują prąd cewki. Drugi przekaźnik załącza ten pierwszy i rozrusznik. Potrzebny jest jeszcze przycisk rozwierany do gaszenia.

    0
  • #3 16 Wrz 2015 08:56
    pietia172
    Poziom 4  

    A mógłbyś to narysować bo jakoś nie mogę tego ogarnąć.

    0
  • #4 17 Wrz 2015 10:17
    Marian B
    Poziom 35  

    Pod względem funkcji skuter niczym się nie rożni od samochodu.
    Tu jest przycisk "start-stop" do samochodu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1213211
    Przystosowanie tego układu do zdalnego włączania/wyłączania, to tylko zastąpienie przycisku odpowiednim przekażnikiem wykonawczym układu zdalnego sterowania.

    0
  • #5 19 Wrz 2015 19:02
    pietia172
    Poziom 4  

    Dzięki Kolego Marian B.:)
    Niestety napotkałem pewien problem...
    Wykonałem to tak:
    Odpalanie skutera z pilota

    Układ działa według Twojego opisu, włącza się zapłon(trzymając przycisk) kręci rozrusznik ale nie odpala-chyba, że włącze zapłon kluczykiem to wtedy odpali, kolejny problem to gaszenie- zapłon znika a silnik chodzi. Są w stacyjce dwa dodatkowe kable(jeden to +12, drugi "zapłon" a dwa pozostałe jakoby są zwarte gdy stacyjka jest wyłączona(pewnie od gaszenia). Nie wiem za bardzo jak ominąć ten problem:( Myślałem że silnik zgaśnie gdy zniknie "zapłon".

    0
  • #6 19 Wrz 2015 21:13
    Marian B
    Poziom 35  

    Trudno gdybać, napewno są jakieś nie właściwe połączenia. W każdym razie ten układ jest "sprawdzony" w działaniu przez wiele lat. Nie znam instalacji w tym skuterze, ale napewno coś nie tak połączone. Możliwe, że trzeba coś zmienić, połączyć "po swojemu".
    Z zasady ten układ "start-stop" zastępuje styki stacyjki stykami przekażników i nic więcej. Napewno coś w instalacji zostało pomylone, pominięte, połączone "nie tak".

    0
  • #7 19 Wrz 2015 21:56
    pietia172
    Poziom 4  

    Stacyjka wygląda na oryginał, jak i połączenia. Kolego ale jak mają wyglądać styki przekaźników "wyjściowych" (zapłon, rozruch)?
    Być może ja użyłem nieodpowiednich przekaźników?
    Co do Twojego układu-sprawdzałem i FAKTYCZNIE DZIAŁA tak jak w opisie.

    0
  • #8 20 Wrz 2015 06:49
    satanistik
    Poziom 27  

    Dobrze Kolega wnioskuje - te dwa kabelki to gaszenie - coś jak w kosiarce. Skuter może mieć moduł zapłonowy niezależny (układ nie potrzebuje +12 do pracy, działa na zasadzie indukcji napięcia w cewkach). Taki układ to często czarna kostka zalana żywicą z której wychodzi przewód do cewki i drugi którego zwarcie z masą blokuje cewkę. W tym przypadku należy to podłączyć w szereg ze stykiem biernym przekaźnika od zapłonu, tak aby był on rozwarty po załączeniu tego przekaźnika i zwarty po jego puszczeniu. Musisz mieć przekaźnik z 2 parami styków.

    0
  • #9 20 Wrz 2015 09:03
    pietia172
    Poziom 4  

    Dzięki kolego za odpowiedź:) To jeszcze takie pytanko-skoro nie potrzebuje +12 do pracy to czy odpali bez "zapłonu"? Przykładowo-przecinam jeden z tych dwóch kabelków, podaje napięcie na elektromagnes i czy odpali?

    Pomyślałem o czymś takim(być może do dopracowania):
    Odpalanie skutera z pilota

    0
  • #10 20 Wrz 2015 15:27
    satanistik
    Poziom 27  

    Bez zapłonu może i odpali ale racze z "kopa", rozrusznik musi mieć jakieś zasilanie. Jeżeli sterujesz samym rozrusznikiem to pewnie powinno odpalić. Oczywiście mówię tu o prostym silniku, jeżeli jest tam wtrysk albo elektryczny zaworek od paliwa to musisz to zasilić.

    1
  • #11 20 Wrz 2015 19:02
    pietia172
    Poziom 4  

    Dobra, dzięki jutro będą próby. Co do zasilania rozrusznika to idzie to przez elektromagnes więc prąd ma. Dam znać-a narazie dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi:)

    Dodano po 2 [godziny] 17 [minuty]:

    satanistik napisał:
    Oczywiście mówię tu o prostym silniku, jeżeli jest tam wtrysk albo elektryczny zaworek od paliwa to musisz to zasilić.

    Robiłem próby- po odpaleniu gdy był na chodzie odłączyłem "zapłon" a silnik pracował, no więc gdyby miał mieć coś zasilane to raczej by zgasł(no chyba że sie myle).
    Jutro zrobie próby w praktyce z tym dodatkowym przekaźnikiem, chociaż jeżeli zapłon jest zbędny to zastosuje przekaźnik ze stykami rozwiernymi i powinno być OK.

    0
  • #12 21 Wrz 2015 18:05
    pietia172
    Poziom 4  

    satanistik napisał:
    Bez zapłonu może i odpali ale racze z "kopa", rozrusznik musi mieć jakieś zasilanie. Jeżeli sterujesz samym rozrusznikiem to pewnie powinno odpalić. Oczywiście mówię tu o prostym silniku, jeżeli jest tam wtrysk albo elektryczny zaworek od paliwa to musisz to zasilić.

    No więc kolego odpalił bez zapłonu.
    Po małej modyfikacji układ działa wyśmienicie:)Oto on:
    Odpalanie skutera z pilota

    Tak jak napisałem w przypadku tego skutera wyjście na zapłon nie zostało podłączone.

    Opis:
    Sygnał z centralki alarmowej (masa) podawany jest na przekaźnik S, którego styki zastąpiły przycisk. Dalej układ działa według opisu autora. Równolegle do przekaźnika Z podłączony jest przekaźnik G-w momencie włączenia odcina on masę od gaszenia. Umożliwiło to normalne odpalanie i gaszenie kluczykiem i pilotem.

    Dzięki za podpowiedzi:)

    0
  Szukaj w 5mln produktów