Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Menuet 6204 z EM80 - Problem z demodulacją mimo silnego sygnału p.cz.

voldek 16 Wrz 2015 02:47 3522 32
  • #1 16 Wrz 2015 02:47
    voldek
    Poziom 11  

    Witam wszystkim

    mam problem z radiem jak w temacie. Dostałem od znajomego radyjko-trupa, pamiątkę po teściach z prośbą o próbę jego wskrzeszenia. Zdaję sobie sprawę, że temat był wielokrotnie wałkowany ale może bardziej doświadczone osoby dadzą jakieś wskazówki co do miejsca awarii.

    Na początku posiłkowałem się tym schematem: Menuet 6204, aczkolwiek po sprawdzeniu połączeń między komponentami i wartości, odnoszę wrażenie, że mam do czynienia z wariantem 21201 (mimo wyraźnego napisu "Menuet 6204" na czarnej osłonce z tyłu). Mam wrażenie, że dawno temu radyjko było grzebane lub niedbale złożone (np. C9 przylutowany do nóżki 6 drugiego filtra p.cz., zamiast do nóżki 4, siatka EM80 przylutowana bez szeregowego rezystora i do złego miejsca).

    Generalnie dotarłem do momentu w którym wejście adapterowe funkcjonuje już prawidłowo, ale na żadnym zakresie (z dopiętym ~7m kablem), w godzinach wieczornych nie mogę złapać żadnej stacji. Największe zmiany słychać na falach długich, dźwięk podobny jakby z generatora sygnałowego przechodzić od niskich do wysokich cz. Na 225kHz widać wyraźne rozchylenie "wachlarzyka" na magicznym oku, zatem nośną radio wychwytuje chyba prawidłowo, ale w głośnikach słychać tylko szum :(

    To co wykonałem do tej pory to:

    -wymieniłem elektrolity C39 i C40 na 2x33uF/400V,
    -wymieniłem większość "papierówek" na kondensatory MKT,
    -wyczyściłem całe chassis z brudu i kurzu - to zajęło najdłużej :D
    -wyczyściłem podstawki lamp, na stykach był jasnobrązowy osad, w miarę możłiwości starałem się go zeskrobać,
    -cała kasetka z przełącznikami wyczyszczona, styki sprawdzone, rezystancja styków prawidłowa.
    -Kondensatorów mikowych i styrofleksowych 100-330pF nie mierzyłem jeszcze ani nie wymieniałem, niestety mój miernik mierzy min. 1nF (dodatkowo czytałem w poprzednich tematach, że one raczej trzymają swoją pojemność i nie ulegają uszkodzeniu). Co ciekawe kondensatory w kubkach filtrów p.cz. (i któryś w kasetce z klawiszami) wyglądają jak czerwone puste rurki i oznaczenia wartości i tolerancji się zgadzją...to na pewno są kond. mikowe?

    Cewki w obwodzie wejściowym i heterodynie wyglądają na szczęście na nietknięte przez żadne gryzonie :) Z większości rdzeni wystaje...żółta gumka recepturka, jakby wciśnięta do rdzenia przez wsadzeniem czerwonej śruby(?) do strojenia, czy był to powszechny zabieg w tamtych czasach i jeśli tak, co miał na celu?

    Przy zamianie lamp ECH21 słychać było wyraźne stukanie. Dźwięk nagrałem mikrofonem z komórki i sprawdziłem w audacity, stukanie miało częstotliwość 25Hz (tj. "piki" stukotu występują co 0,04s), zatem wydawało mi się, że walnięta jest pierwsza lampa ECH21 robiąca za mieszacz. Na tej lampie występuje szeroki na ok.1cm srebrzysty nalot (getter?) na wysokości siatek. (Nie)stety jak to zwykle bywa przy naprawach, po kilku zamianach lamp stukania już nie słychać :|

    Dodatkowo pomierzyłem napięcia na elektrodach wszystkich lamp, wyglądają na mocno zawyżone względem tych na schemacie, biorąc nawet pod uwagę 230V zamiast 220V, może to utrata emisyjności AZ1? Tylko, że wtedy napięcie powinno być dużo niższe...Pomiar wykonywałem na zakresie fal Dł. z wyciszonym potencjometrem i odpiętą anteną.

    Napięcia na:
    C40 - 304V(!)
    C39 - 276V

    żarzenie ~6.7V AC

    ECH21 (mieszacz):
    heptoda:
    anoda - 279V
    ekrany - 180V
    siatka 1 - -6.5V
    siatka 3(nóżka 7) - -7.3V

    trioda:
    anoda - 164V
    siatka - -7.3V

    ECH21 (wzmacniacz):
    heptoda:
    anoda - 267V
    ekrany - 188V
    siatka 1 - -0.78
    siatka 3 - 0V

    trioda:
    anoda - 68V
    siatka - -1.23V

    EBL21:
    siatka - -5.3V
    ekran - 276V
    anoda pentody - 285V
    anoda 1 diody - -12V
    anoda 2 diody - -8.2V

    Gdyby ktoś mógłby udzielić porady co jeszcze można by sprawdzić, byłbym wdzięczny :)

    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 16 Wrz 2015 07:58
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Nie dziw , się że anodowe jest zawyżone . Przy napięciu sieci 240V , że często w rzeczywistości bywa , napięcie po prostowniku złoży 338V bez obciążenia . Przy obciążeniu ono obniży się do 290 - 310 V . Dla EBL 21 to nie składa niebezpieczeństwa . Dla obniżenia napięcia na lampach ECH21 możesz zwiększyć nominał rezystora R3 z 1К do 1,3 - 1,5К ( dobierz eksperymentalny ) . Kondensator C9, orientując się na schemat modelu 21201, powinien być włączony między anodą ECH21 (2) i anodą diody lampy EDL21 (6) . Przez ten kondensator napięcie pośredniej częstotliwości postępuje na prostownik systemu automatycznej regulacji wzmacniania.Względem gumek w cewkach. Taki sposób wykorzystały po to, żeby uniknąć mimowolnego odkręcania rdzenia od wibracji, która zawsze powstaje w radioodbiorniku od głośnika. Użycie farby dla fiksowania nie pozwalało regulować induktywizm cewek bez uszkodzenia rdzenia. Jeśli nie masz dla zamiany gwarantowano sprawnych lamp , postaraj się sprawdzić twoje lampy dowolnym sposobem - u sąsiada , u znajomego , w serwie . To znacznie ulży poszukiwanie uszkodzenia . Obowiązkowo sprawdź kondensatory filtrów pośredniej częstotliwości !!!. Przekonaj się , co jest generacja heterodyny . Dla tego włącz woltomierz do anody triody 1 lampy ECH 21 i zaprzyj między sobą tafle kondensatora przemiennej pojemności ( sekcja heterodyny ) . Przemiana napięcia na anodzie potwierdzi generację.Jeśli masz jeszcze drugi radioodbiornik, to możesz dla sprawdzenia jego wykorzystać. Dla tego włącz dodatkowy radioodbiornik na średnie fali blisko do 680KHz. Menuet włącz na długie fali, ustal na 1 program PR ( Warszawa), obracaj nastrajanie dodatkowego radioodbiornika, jeśli jest generacja heterodyny, to usłyszysz jej w głośniku, jak obniżenie szumu czy furkot. Częstotliwość 1 programu PR 221 KHz Fpcz 460 KHz = 681KHz . Być może w znaczeniach częstotliwości mylę się na jednostki KHz, lecz to znaczenia nie ma. Możesz również wykorzystać heterodynę dodatkowego radioodbiornika jak generator wysokiej częstotliwości . Tak przy ustawieniu na dodatkowym radioodbiorniku częstotliwości 1 programu PR, jego heterodyna będzie generowała F blisko do 680KHz, co pozwoli sprawdzić diapazon średnich fal Menuet. Przy takim sprawdzeniu oba radioodbiorniki muszą znajdować się jak możno bliżej.Jeśli przekonasz się, że heterodyna generuje, możesz spróbować podłaczyć zewnętrzną antenę przez kondensator bezpośrednio do siatki geptody 1 lampy ECH21. Jeśli przy czym usłyszysz sygnały, to to wskaże na uszkodzenia na wejściu radioodbiornika ( cewki, przełącznik diapazonów).

    0
  • #3 16 Wrz 2015 08:31
    Tomek Janiszewski
    Poziom 30  

    voldek napisał:
    C9 przylutowany do nóżki 6 drugiego filtra p.cz. zamiast do nóżki 4

    Ja tam na schemacie widzę go przylutowanego do nóżki 2 filtra, czyli do anody heptody ECH21 w stopniu p.cz. I takie połączenie jest typowe.
    Cytat:
    Generalnie dotarłem do momentu w którym wejście adapterowe funkcjonuje już prawidłowo, ale na żadnym zakresie (z dopiętym ~7m kablem), w godzinach wieczornych nie mogę złapać żadnej stacji. Największe zmiany słychać na falach długich, dźwięk podobny jakby z generatora sygnałowego przechodzić od niskich do wysokich cz. Na 225kHz widać wyraźne rozchylenie "wachlarzyka" na magicznym oku, zatem nośną radio wychwytuje chyba prawidłowo, ale w głośnikach słychać tylko szum :(

    W tym momencie podejrzewam wzbudzanie się toru p.cz. Wskazywałby na to gwizd interferencyjny przy dostrajaniu się do Warszawy I. Ekrany filtrów kontaktują z masą, C36 w obwodzie zasilania siatek ekranujących w heptodach sprawny? Czy rozchylenie wachlarzyka (i napięcia ujemne na diodach detekcyjnych EBL21) występują także bez anteny oraz przy odstrojeniu od silnych stacji?
    Cytat:
    -wymieniłem elektrolity C39 i C40 na 2x33uF/400V,
    -wymieniłem większość "papierówek" na kondensatory MKT

    A sprawdziłeś je uprzednio, że było to konieczne, czy wymieniałeś w ciemno?
    Współczesne kondensatory elektrolityczne od przysłowiowych zasilaczy komputerowych trwałością i niezawodnością nie grzeszą, a takie wyprute radio znacznie traci na autentyczności. Stare zleżałe kondensatory elektrolityczne zwykle daje się uformować prostymi środkami, a zgniłe kartoflaki można zastępować choćby krajowymi kondensatorami poliestrowymi KSE 011, nieco tylko młodszymi od samego radia, których niechybnie użyto by przy naprawie w latach jego świetności.
    Cytat:
    -wyczyściłem podstawki lamp, na stykach był jasnobrązowy osad, w miarę możłiwości starałem się go zeskrobać

    Z tym także przesadzać nie należy. Ten osad to siarczek srebra (o ile styki były srebrzone) więc usuwając go usunąłeś i powłokę srebrną. Te styki mają się same czyścić przy wymianie lamp.
    Cytat:
    -Kondensatorów mikowych i styrofleksowych 100-330pF nie mierzyłem jeszcze ani nie wymieniałem, niestety mój miernik mierzy min. 1nF (dodatkowo czytałem w poprzednich tematach, że one raczej trzymają swoją pojemność i nie ulegają uszkodzeniu).

    Kondensatory mikowe w popularnym wykonaniu (plasterek miki znitowany między dwiema płytkami papierowo-fenolowymi) często niestety tracą kontakt.
    Cytat:
    Co ciekawe kondensatory w kubkach filtrów p.cz. (i któryś w kasetce z klawiszami) wyglądają jak czerwone puste rurki i oznaczenia wartości i tolerancji się zgadzją...to na pewno są kond. mikowe?





    Ceramiczne. I takie są (obok styrofleksowych oraz mikowych zalewanych hermetycznie żywicą, tzw. czekoladek) najlepsze w tym zastosowaniu i najbardziej niezawodne.
    Cytat:
    Z większości rdzeni wystaje...żółta gumka recepturka, jakby wciśnięta do rdzenia przez wsadzeniem czerwonej śruby(?) do strojenia,

    Nie czerwonej śruby, lecz rdzenia ferrytowego w plastikowej gwintowanej oprawce.
    Cytat:
    czy był to powszechny zabieg w tamtych czasach i jeśli tak, co miał na celu?

    Chodziło o unieruchomienie rdzenia w cewce, aby się nie rozstrajał (np. pod wpływem drgań wywołanych pracą głośnika). Niekiedy zamiast gumek stosowano zalewanie zestrojonych cewek cerezyną (rodzaj miękkiej parafiny).
    Cytat:
    Przy zamianie lamp ECH21 słychać było wyraźne stukanie. Dźwięk nagrałem mikrofonem z komórki i sprawdziłem w audacity, stukanie miało częstotliwość 25Hz (tj. "piki" stukotu występują co 0,04s),

    Mogły to być drgania relaksacyjne, towarzyszące niekiedy wzbudzeniu na wielkich częstotliwościach.
    Cytat:
    zatem wydawało mi się, że walnięta jest pierwsza lampa ECH21 robiąca za mieszacz. Na tej lampie występuje szeroki na ok.1cm srebrzysty nalot (getter?) na wysokości siatek.

    To jest nalot technologiczny, powstający przy wygrzewaniu elektrod. Niektóre lampy mają go bardzo dużo, inne wcale, i nie przesądza to o ich sprawności czy wadliwości. Getter jest wyraźnie ciemniejszy, i w tych lampach występuje w górnej części bańki powyżej systemu heptodowego.
    Cytat:
    (Nie)stety jak to zwykle bywa przy naprawach, po kilku zamianach lamp stukania już nie słychać :|

    Może nóżka lampy odzyskała kontakt ze stykiem w podstawce (patrz wyżej) i wzbudzenie osłabło na tyle że relaksacja już nie występuje?
    Cytat:
    Dodatkowo pomierzyłem napięcia na elektrodach wszystkich lamp, wyglądają na mocno zawyżone względem tych na schemacie, biorąc nawet pod uwagę 230V zamiast 220V, może to utrata emisyjności AZ1?

    Hę, a wziąłeś pod uwagę taką ewentualność że ktoś podczas grzebania mógł podlutować diody BYP401/1N4007 bocznikując stosowne elektrody Azetki? :D Obejrzałeś jej podstawkę i okolice transformatora?
    Cytat:
    EBL21:
    siatka - -5.3V
    ekran - 276V
    anoda pentody - 285V
    anoda 1 diody - -12V
    anoda 2 diody - -8.2V

    A czy widząc co dzieje się w radiu, skoro tylko stwerdziłeś zawyżone napięcia zasilające - pomierzyłeś prąd anodowy pentody głośnikowej (w najprostszym przypadku - mierząc na zimno oporność uzwojenia pierwotnego transformatora głośnikowego a na gorąco - spadek napięcia na nim)? Obliczyłeś moc traconą w anodzie tej lampy, pamiętając że dopuszczalna wartość wynosi 11W? Gdzie poszedł się kichać pomiar spadku napięcia na R2, jednoznacznie powiązanego z całkowitym prądem pobieranym przez odbiornik? Chcesz załatwić nie tylko lampę EBL21, ale na dłuższą metę i transformator sieciowy (zakładając że lampa AZ1 została istotnie zbocznikowana plastikowymi diodami, więc jej już nic nie ruszy)?

    0
  • #4 16 Wrz 2015 17:27
    voldek
    Poziom 11  

    aksakal napisał:

    Dla obniżenia napięcia na lampach ECH21 możesz zwiększyć nominał rezystora R3 z 1К do 1,3 - 1,5К ( dobierz eksperymentalny ) .

    Może to głupie pytanie ale podobno kto pyta nie błądzi...czy powinienem obniżać to napięcie? Czy dla "wyrównania" wszystkich napięć anodowych nie powinienem też obniżyć napięcia na anodzie EBL21 (mimo, że teraz jest teoretycznie bezpiecznie dla lampy)?


    aksakal napisał:

    Kondensator C9, orientując się na schemat modelu 21201, powinien być włączony między anodą ECH21 (2) i anodą diody lampy EDL21 (6) .

    Oczywiście jest tak jak mówisz, strzeliłem literówkę, chyba wina późnej pory ;)

    aksakal napisał:

    Obowiązkowo sprawdź kondensatory filtrów pośredniej częstotliwości !!!.

    Z jednego kubka zdjąłem obudowę, odlutowałem jeden z kondensatorów (140pF) i sprawdziłem go na przebicie, jednakże tak jak mówiłem, niestety nie dysponuję miernikiem z pomiarem poniżej 1nF :( Z tego co napisał kolega Tomek Janiszewski to ceramiki i one nie powinny stracić swojej pojemności...dla pewności sprawdzę jeszcze drugi filtr.


    aksakal napisał:

    Przekonaj się , co jest generacja heterodyny . Dla tego włącz woltomierz do anody triody 1 lampy ECH 21 i zaprzyj między sobą tafle kondensatora przemiennej pojemności ( sekcja heterodyny ) . Przemiana napięcia na anodzie potwierdzi generację.

    Zaprzeć w sensie zewrzeć? W przypadku wcześniejszej prawidłowej generacji w heterodynie, napięcie na anodzie (164V) powinno wzrosnąć?


    aksakal napisał:

    Jeśli masz jeszcze drugi radioodbiornik[...]

    Niestety nie posiadam :( Nawet w radiu w komórce mam tylko FM :(


    Tomek Janiszewski napisał:

    C36 w obwodzie zasilania siatek ekranujących w heptodach sprawny? Czy rozchylenie wachlarzyka (i napięcia ujemne na diodach detekcyjnych EBL21) występują także bez anteny oraz przy odstrojeniu od silnych stacji?

    C36 wylutowany i sprawdzony miernikiem u kolegi w pracy, pojemność inna od nominalnej (nie pamiętam już o ile). Został wymieniony na nowy MKT. Rozchylenie nie występuje bez anteny (bez niej jest cichutko w głośniku), przy odstrojeniu rozchylenie spada, kiedy słychać wyraźną zmianę szumu rozchylenie wzrasta. Zmianę napięcia ujemnego na diodach detekcyjnych pomierzę po powrocie do domu.
    Przy okazji chciałbym spytać czy obie diody detekcyjne odpowiadają za demodulator? Ze schematów demodulatorów AM widziałem tylko wersję z szeregową diodą i kondensatorem...na jakiej zasadzie działają te diody?


    Tomek Janiszewski napisał:

    A sprawdziłeś je uprzednio, że było to konieczne, czy wymieniałeś w ciemno?

    Papierowe z 7 wylutowanych i zmierzonych miernikiem, 5 miała upływność, wszystkie miały inną pojemność od nominalnej z czego odchyłka w 4 kondensatorach przekraczała 20%. Pozostałe (np.C28 w regulacji barwy, C30 na transformatorze głośnikowym) były sprawne i ich nie wymieniałem. Elektrolity miały poniżej połowy nominalnej pojemności i wymieniłem na nowe ze sklepu.
    Zdaję sobie sprawę, że wyprute radio traci na wartości, dlatego nawet zużytych elektrolitów nie wyrzucam i będą umocowane wewnątrz obudowy :)

    Tomek Janiszewski napisał:

    Kondensatory mikowe w popularnym wykonaniu (plasterek miki znitowany między dwiema płytkami papierowo-fenolowymi) często niestety tracą kontakt.

    Sprawdziłem jak to cudo wygląda, jednakże żaden z kondensatorów w moim radiu tak nie wygląda, tylko żółte "papierówki", szklane rurki (styrofleksy?) i czerwone rurki puste w środku (tak jak kolega wspomniał - ceramiki).


    Tomek Janiszewski napisał:

    Hę, a wziąłeś pod uwagę taką ewentualność że ktoś podczas grzebania mógł podlutować diody BYP401/1N4007 bocznikując stosowne elektrody Azetki? :D Obejrzałeś jej podstawkę i okolice transformatora?

    Tak, wziąłem pod uwagę styczność radia z typem ludzi "lutowałem rynnę, radio działa podobnie" :D Jednakże takie coś mogłoby mieć miejsce w czasach świetności radia, gdyż po zdjęciu tylnej ścianki zastałem mnóstwo pajęczyn oraz kurzu. Całe chassis sprawdziłem dokładnie, prawie rozebrałem do pojedynczej śrubki :) żadna dioda nie była podlutowana od spodu (ale co ciekawe, odczepy żarzenia są przylutowane do nieużywanych wyprowadzeń Azetki i stąd rozprowadzone do pozostałych lamp), dla pewności wyjąłem lampe i włączyłem radio - kompletna cisza i brak napięcia na anodach lamp.


    Tomek Janiszewski napisał:

    A czy widząc co dzieje się w radiu, skoro tylko stwerdziłeś zawyżone napięcia zasilające - pomierzyłeś prąd anodowy pentody głośnikowej (w najprostszym przypadku - mierząc na zimno oporność uzwojenia pierwotnego transformatora głośnikowego a na gorąco - spadek napięcia na nim)?

    Tego niestety jeszcze nie zrobiłem :( Pomierzę po powrocie do domu...Czy kondensator C30 nie będzie przekłamywał pomiaru? Czy nie lepiej odlutować anodę EBL21 wyprowadzić sobie 2 kabelki i zmierzyć natężenie amperomierzem? Pomiar powinienem wykonać przy ściszonym głośniku na przełączniku adaptera i następnie np. dla fal Dł? Jak rozumiem dla zmierzonego napięcia anodowego 285V prąd ten nie powinien przekraczać 38mA?


    Tomek Janiszewski napisał:

    Gdzie poszedł się kichać pomiar spadku napięcia na R2, jednoznacznie powiązanego z całkowitym prądem pobieranym przez odbiornik?

    Tego też jeszcze nie pomierzyłem :( Będzie pała z pracy domowej? :(


    Tomek Janiszewski napisał:

    Chcesz załatwić nie tylko lampę EBL21, ale na dłuższą metę i transformator sieciowy (zakładając że lampa AZ1 została istotnie zbocznikowana plastikowymi diodami, więc jej już nic nie ruszy)?

    Nie, nie chcę :( ale jak wspominałem, Azetka nie jest na szczęście zbocznikowana diodami, wszelkie testy na samym początku wykonywałem przy uruchomieniu radia na krótką chwilę aby właśnie nie spalić niczego w przypadku zwarcia.

    0
  • #5 16 Wrz 2015 19:32
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Jak już pisałem, obniżać napięcie na EBL21 nie ma sensu . Lecz obniżyć napięcie na lampach ECH21 dla sprawdzenia można, Często podniosłe napięcie na lampach mieszacza i wzmacniacza pośredniej częstotliwości może sprowokować wzbud tych kaskad radioodbiornika.1 dioda lampy EBL21 wykorzystują się jak detektor sygnału, a druga dioda dla otrzymania napięcia ARW. Kondensator С30 na wymiary prądu anody wpływu mieć nie będzie! Orientując sie na wyniki twoich wymiarów napięcia na diodach lampy EBL 21 (- 12 V i - 8,2 V) mozna przypuścić-masz wzbud w kaskadach na lampach ECH 21.

    0
  • #6 17 Wrz 2015 01:36
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    voldek napisał:
    Z jednego kubka zdjąłem obudowę, odlutowałem jeden z kondensatorów (140pF)
    Czy dobrze odczytałeś? 140pF ? Powinno być 4 x 200pF. Sprawdź pozostałe. Dotyczy C19, 20, 21 i 22.

    0
  • #7 17 Wrz 2015 05:03
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Lecz jeśli autor tematu orientuje sie na model 20201 to С 19, 20 - 150 pF, C 20, 21 - 200 pF. Autor musi pewnie znać model, owak możemy długo przypuszczać.

    0
  • Pomocny post
    #8 17 Wrz 2015 13:00
    Tomek Janiszewski
    Poziom 30  

    voldek napisał:
    Może to głupie pytanie ale podobno kto pyta nie błądzi...czy powinienem obniżać to napięcie? Czy dla "wyrównania" wszystkich napięć anodowych nie powinienem też obniżyć napięcia na anodzie EBL21 (mimo, że teraz jest teoretycznie bezpiecznie dla lampy)?

    Najpierw sprawdź jakie prądy płyną w poszczególnych lampach i w całym odbiorniku, ponieważ być może to one odpowiadają za zawyżone napięcia. Pomierzyłeś je zresztą niezbyt starannie, i tak napięcia ekranów ECH21 otrzymałeś różne, a powinny być identyczne. Podobnie napięcia anodowe tych lamp powinny być praktycznie takie same jak napięcie ekranu EBL21 i zarazem napięcie na C39 - a tu znów niezgodność w przypadku anody mieszacza. Może mierzyłeś je w dużych odstępach czasowych, a w tym czasie warunki pracy lamp zdążyły się zmienić. Także dziwnie wygląda niezgodność napięć na siatkach pierwszych obu heptod ECH21. Być może z chwilą dotknięcia końcówką woltomierza siatki wzmacniacza p.cz. wzbudzenie ustało. Takie napięcia lepiej jest mierzyć od strony "zimnych" końcówkek filtrów p.cz; ich rezystancja nie zafałszuje znacząco wyników.
    Na podstawie tego co już zmierzyłeś - można oszacować prąd siatek ekranujących obu lamp ECH21 na 6,4mA (lepiej byłoby jednak w tym celu zmierzyć napięcie bezpośrednio na R4, uprzednio skontrolowawszy "na zimno" jego rezystancję).
    Tymczasem katalogowy sumaryczny prąd powinien zgodnie z http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECH21.pdf wynieść 9.7mA, w mniej więcej tym samym stosunku różni się i suma prądów anodowych. Z danych na schemacie radia można odczytać że suma wszystkich prądów z wyjątkiem anodowego lampy głośnikowej (płynących przez R3) powinna wynosić 30mA. I znów należałoby zmierzyć napięcie bezpośrednio na tym rezystorze, zamiast kolejno na obu jego końcówkach względem masy.
    Cytat:
    Z jednego kubka zdjąłem obudowę, odlutowałem jeden z kondensatorów (140pF) i sprawdziłem go na przebicie, jednakże tak jak mówiłem, niestety nie dysponuję miernikiem z pomiarem poniżej 1nF :( Z tego co napisał kolega Tomek Janiszewski to ceramiki i one nie powinny stracić swojej pojemności...dla pewności sprawdzę jeszcze drugi filtr.

    Nie zabieraj się za grzebanie w filtrach póki nie upewnisz się że przyczyna niesprawności nie leży gdzie indziej.
    Cytat:
    Zaprzeć w sensie zewrzeć?

    Zwarcie sekcji heterodyny kondensatora zmiennego najpewniej nie zatrzyma drgań heterodyny: w obwodzie rezonansowym pozostanie przecież padding C27. Aby mieć pewność że heterodyna przestała generować - należałoby zewrzeć do masy górną końcówkę paddinga, lub dolną końcówkę C16. Ale to raczej zbyteczne, przynajmniej na razie: napięcie ujemne występujące na s3 heptody mieszacza zwartej z siatką heterodyny wskazywałoby że funkcjonuje.
    Cytat:
    W przypadku wcześniejszej prawidłowej generacji w heterodynie, napięcie na anodzie (164V) powinno wzrosnąć?

    Zmaleć jeśli już.
    Cytat:
    Niestety nie posiadam :( Nawet w radiu w komórce mam tylko FM :(

    O tempora, o mores, o q... :evil: 8-O Nawet najmarniejszego Koliberka czy innej Śnieżki nie masz?
    Cytat:
    Rozchylenie nie występuje bez anteny (bez niej jest cichutko w głośniku), przy odstrojeniu rozchylenie spada, kiedy słychać wyraźną zmianę szumu rozchylenie wzrasta. Zmianę napięcia ujemnego na diodach detekcyjnych pomierzę po powrocie do domu.

    Tak jak pisałem wyżej: pomiaru napięć bezpośrednio na diodach detekcyjnych należy unikać, bowiem miernik i jego kable wnoszą do obwodu znaczną pojemność mogącą rozstrajać obwody p.cz., względnie wywołać lub wręcz przeciwnie zerwać samowzbudzenie jeżeli ono występuje. Zamiast na diodzie demodulatora AM należy mierzyć napięcie stałe na C23, zamiast napięcia na diodzie ARW - napięcie na C37, mimo że w tym ostatnim wypadku wynik pozostanie zafałszowany wskutek znacznych rezystancji w obwodzie ARW. Ile wynosi opór wewnętrzny miernika jakiego używasz?
    Cytat:
    Przy okazji chciałbym spytać czy obie diody detekcyjne odpowiadają za demodulator?

    Lewa dioda odpowiada za demodulację, prawa - za ARW.
    Cytat:
    Ze schematów demodulatorów AM widziałem tylko wersję z szeregową diodą i kondensatorem...

    Tak zwykle konfiguruje się demodulatory AM. W przypadku użycia diod lampowych zwykle katoda musi być połączona z masą, toteż tak jak tutaj - zamienia się miejscami diodę oraz obwód rezonansowy p.cz.
    Cytat:
    na jakiej zasadzie działają te diody?

    Dioda demodulacyjna działa tak jak w podręcznikowym demodulatorze szeregowym, bez względu na zamienioną kolejność diody i źródła sygnału p.cz. Dioda ARW pracuje w układzie detektora równoległego. Istotną rolę pełnią w nim kondensator C9 (doprowadzający sygnał i separujący diodę od napięcia stałego na anodzie wzmacniacza p.cz) oraz rezystor R24 (zapobiegający zwieraniu sygnału p.cz. do masy przez filtrujący kondensator C37). Gdyby tak jeszcze rezystor R19 dołączono nie do masy lecz do odczepu na R2, doprowadzając tam niewielkie ujemne napięcie (por. schemat Mazura, http://www.fonar.com.pl/audio/schematy/trusz/mazur.htm ) - otrzymano by pełnowartościową progową ARW zaczynającą działać dopiero przy sygnałach dostatecznie silnych dla pełnego wysterowania odbiornika - a tak próg jest tylko symboliczny.
    Cytat:
    Papierowe z 7 wylutowanych i zmierzonych miernikiem, 5 miała upływność, wszystkie miały inną pojemność od nominalnej z czego odchyłka w 4 kondensatorach przekraczała 20%.

    Niektórzy ambitni walczą z upływnością gotując kondensatory w parafinie. Może OTLamp zaraz się odezwie. Odchyłka pojemności papierzaków tam gdzie się je stosuje zwykle znaczenia nie ma. To nie mikowce w obwodach rezonansowych.
    Cytat:
    Elektrolity miały poniżej połowy nominalnej pojemności i wymieniłem na nowe ze sklepu.

    A czymże je mierzyłeś? Tanie mierniki cyfrowe (a Twój niechybnie do takich się zalicza skoro nie może mierzyć poniżej 1nF) mają prawo głąbieć przy pomiarze pojemności elektrolitów. O wiele pewniejszy jest tutaj "pomiar" metodą balistyczną. Trzeba mieć staromodny omomierz lub miliamperomierz wychyłowy, do którego końcówek podłącza się kondensator (w przypadku miliamperomierza należy uprzednio kondensator naładować określonym napięciem, i włączyć w szereg rezystor ograniczający udar prądowy). Porównując zakres chwilowego wychylenia się wskazówki przy badaniu kondensatora sprawdzanego ze sprawnym kondensatorem wzorcowym można stwierdzić czy pojemność zanadto nie odbiega od nominału.
    Cytat:
    Zdaję sobie sprawę, że wyprute radio traci na wartości, dlatego nawet zużytych elektrolitów nie wyrzucam i będą umocowane wewnątrz obudowy :)

    Możesz je też uformować (a choćby i w uruchomionym już odbiorniku, połączając pod napięcie anodowe przez rezystor 100kΩ) a gdy prąd upływu ustabilizuje się - zastąpić nimi elementy nowe. Przekonasz się czy wzrośnie wówczas przydźwięk, a tym samym czy stare kondensatory mogą dalej pracować.
    Cytat:
    szklane rurki (styrofleksy?)

    W rurkach (z prawdziwego szkła, nie masz chyba na myśli kondensatorów z plastiku o "szklistym" wyglądzie bo to istotnie styrofleksy) montowano kondensatory papierowe, hermetyzując je smołą. Takie smolaki cieszyły się lepszą opinią od kartoflaków.
    Cytat:
    dla pewności wyjąłem lampe i włączyłem radio - kompletna cisza i brak napięcia na anodach lamp.

    Czyli diod istotnie nie ma. Zatem zmierz prądy obciążające prostownik anodowy, a właściwie to głównie spadki napięć na rezystorach przez które te prądy płyną. Na początek - R2, R3 i R4. Koniecznie w nieobecności sygnału (zarówno użytecznego, jak i pasożytniczego, generowanego wskutek samowzbudzenia). W tym celu najpewniej będzie zewrzeć cewki w filtrach p.cz. Heterodyna ma pracować, tam nic nie zwieraj.
    Cytat:
    Czy kondensator C30 nie będzie przekłamywał pomiaru?

    A niby z jakiej racji skoro chodzi o pomiar prądu stałego? Chyba że cyfrowy miernik zgłąbieje wskutek obecności składowej zmiennej (podobnie jak omomierz cyfowy czasem głąbieje przy pomiarze oporności transformatora wskutek obecności składowej indukcyjnej).
    Cytat:
    Czy nie lepiej odlutować anodę EBL21 wyprowadzić sobie 2 kabelki i zmierzyć natężenie amperomierzem?

    To jest dość ryzykowne, i niekoniecznie wygodne: przypadkowa przerwa w obwodzie anody grozi zniszczeniem lampy EBL21. Godząc się z niewielkim błędem można włączyć amperomierz równolegle do uzwojenia pierwotnego, i wówczas nie trzeba znać jego rezystancji, inaczej niż przy użyciu woltomierza.
    Cytat:
    Pomiar powinienem wykonać przy ściszonym głośniku na przełączniku adaptera i następnie np. dla fal Dł?

    Bez sygnału w lampie głośnikowej, zarówno ze względu na możliwość zgłąbienia miernika cyfrowego jak i przesunięcia punktu pracy wysterowanej lampy. Najpewniej będzie umasić anodę triody stopnia napięciowego m.cz. przez kondensator rzędu 1uF 400V.
    Cytat:
    Jak rozumiem dla zmierzonego napięcia anodowego 285V prąd ten nie powinien przekraczać 38mA?

    Lepiej aby było wyraźnie mniej: nie zaleca się wykorzystywania pełnej mocy admisyjnej lampy gdy napięcie anodowe przekracza wartość znamionową, zbliżając się do granicznej.
    Cytat:
    Będzie pała z pracy domowej? :(

    Jak nie palniesz jakiegoś głupstwa, np. zwierając nie te końcówki obwodów p.cz. które należało zewrzeć - to pały nie będzie. ;)

    0
  • #9 17 Wrz 2015 21:47
    voldek
    Poziom 11  

    Witam po dłuższej przerwie, niestety z braku czasu i możliwości odpisuję dopiero teraz.

    aksakal napisał:
    Lecz jeśli autor tematu orientuje sie na model 20201 to С 19, 20 - 150 pF, C 20, 21 - 200 pF. Autor musi pewnie znać model, owak możemy długo przypuszczać.


    Dokładnie tak jak napisałeś, radio wygląda mi na hybrydę lub podmianę całej chassis z wariantem Menueta 21201, kondensatory w jednym kubku to 2x 140pF - ceramiczne, w drugim (niestety już otworzyłem przed postem Tomka zeby się z tym wstrzymać :( ) 2x200pF - (chyba) styrofleksy miflexa. Później porobię kilka zdjęć tych komponentów i wrzucę zdjęcia.

    aksakal
    Idąc za Twoją radą zacząłem zwiększać oporność R3 aby uzyskać napięcia anodowe dla ECH21 zbliżone do tych ze schematu (220V), niestety żeby to osiągnąć, doszedłem do absurdalnie dużej (ponad 7kΩ!) wartości R3. Dobrze wiem, że to co zrobiłem nie miało większego sensu, aczkolwiek poniżej poziomu 240V napięcia anodowego, na 225kHz przy dłuższym wsłuchaniu się w głośnik, wśród gwizdów, buczenia i generalnie sporego szumu...słychać było jakąś audycję :D Zatem diagnoza ze wzbudzaniem się kaskady jest chyba całkiem prawidłowa :)

    Tomek Janiszewski
    Tomek Janiszewski napisał:
    O tempora, o mores, o q... :evil: 8-O Nawet najmarniejszego Koliberka czy innej Śnieżki nie masz?

    No niestety nie mam :( Na ogól radia nie słucham bo nie przepadam za obecnymi "hitami" gdzie 90% to umcyki, a "porządną" muzykę i tak mam lokalnie na komputerze ;)

    Tomek Janiszewski napisał:

    A czymże je mierzyłeś? Tanie mierniki cyfrowe (a Twój niechybnie do takich się zalicza skoro nie może mierzyć poniżej 1nF)


    A właśnie pomiary chciałem mieć w miarę dokładne i precyzyjne, więc pożyczyłem od kolegi Fluka 175, do najtańszych raczej nie należy, ale patrząc teraz po tym co oferuje rynek to można znaleźć np. Taką zabawkę za 80zł z pomiarem od 1pF, ciekawe tylko jak z dokładnością i precyzją :D Osobiście zajmuję się bardziej elektroniką cyfrową niż analogową, stąd moje braki w odpowiednim osprzęcie pomiarowym, jednak w miarę możliwości finansowych staram się uzupełniać asortyment.

    Poza tym jak na razie wielkie dzięki za ogromny stos porad i wyjaśnień co do działania układu! :D Niestety miernik musiałem wczoraj wieczorem oddać koledze, więc póki co nic nie pomierzę, dopiero jutro pod wieczór. Postaram się tym razem wykonać te pomiary staranniej i w warunkach przez was podanych.

    Pozdrawiam :)

    0
  • #10 17 Wrz 2015 22:55
    kris8888
    Poziom 26  

    voldek napisał:


    Napięcia na:
    C40 - 304V(!)
    C39 - 276V

    Te napięcia faktycznie mocno zawyżone, nawet gdyby uwzględnić to, że w sieci jest teraz 230V. Na pewno były zmierzone po rozgrzaniu się wszystkich lamp? A może transformator sieciowy był już wcześniej podmieniany na transformator z np. radia Stolica. Ile wynosi jałowe napięcie zmienne transformatora przy wyjętych wszystkich lampach ?
    Wstaw chociaż na próbę odpowiednio dobrany rezystor większej mocy w szereg z uzwojeniem pierwotnym transformatora, żeby obniżyć napięcia zasilające i przy okazji obniży się też napięcie żarzenia.
    Jak wyglądają wyniki pomiaru napięć na elektrodach lamp ECH21 jak zamienisz je miejscami? Czy czułość wejścia adapterowego jest taka sama?
    voldek napisał:


    Tomek Janiszewski napisał:

    Gdzie poszedł się kichać pomiar spadku napięcia na R2, jednoznacznie powiązanego z całkowitym prądem pobieranym przez odbiornik?

    Tego też jeszcze nie pomierzyłem :( Będzie pała z pracy domowej? :(

    Z doświadczenia wiem, że ten spadek napięcia najlepiej zmierzyć zwykłym woltomierzem analogowym, bo faktycznie większość cyfrowych głupieje. Przez ten rezystor płynie składowa stała prądu zasilającego cały odbiornik a na nią nakłada się jeszcze składowa zmienna płynąca przez kondensatory filtrujące zasilanie.

    0
  • #11 18 Wrz 2015 16:59
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Edną z przyczyn znacznego zwiększenia napięcia może być strata emisji lamp - prąd anod i S2 zmalał - napięcie wezbrało . Jeśli nie ma możliwości sprawdzić lampy na mierniku emisji, należy sprawdzić ich na sprawnym radioodbiorniku. Nie należy również uniemożliwiać zły kontakt między nóżkami lamp i kontaktami lampowych paneli. Na korzyść tych hipotez mówi konieczność zwiększenia nominalu rezystora R3 do 7k dla zmniejszenia napięcia do nominalnego .

    0
  • #12 19 Wrz 2015 22:19
    voldek
    Poziom 11  

    Wykonałem ponownie wszystkie pomiary, jednakże nic nie zwierałem (dlaczego o tym za chwilę). Cały pomiar wykonywałem około 30min. po włączeniu aby wszystkie lampy odpowiednio się rozgrzały. Przed włączeniem pomierzyłem rezystancje R2,R3,R4 - są w zasadzie "książkowe", jedynie R4 ma 15.88k, więc nadal w normie.
    Rezystancja uzwojenia pierwotnego trafa głośnikowego - 360Ω (nie za dużo?)

    Napięcia:

    ECH21 (mieszacz):
    heptoda:
    anoda - 279V
    ekrany -183V
    siatka1 - -7,14V
    siatka2 - -7,21V

    trioda:
    anoda - 162V
    siatka - -7,21V

    polaryzacja siatki triody (punkt pomiędzy R6 i R22) - 1.55V (niemalże książkowo)


    ECH21 (wzmacniacz):
    heptoda:
    anoda - 268V
    ekrany - 183V
    siatka1 - -0,74V
    siatka2 - 0V

    trioda:
    anoda - 66,8V
    siatka - -1,23V

    EBL21
    anoda - 286V
    siatka - -5,5V
    ekran - 276V
    lewa dioda - -1,14V
    prawa dioda - -11,54V

    Aby uniknąć wprowadzania pojemności pasożytniczych, zmierzyłem zgodnie z zaleceniem napięcia na C23 i C37:
    C23 - -2,02V
    C37 - -8,05V

    spadki na rezystorach (i prądy):
    R2 - 5,85V (71,3mA)
    R3 - 26,76V (26,8mA)
    R4 - 94,3V (5,9mA)

    dodatkowo:
    R5 - 115V (5,8mA)

    Spadek na trafie 17.36V, stąd prąd anody EBL21 ok. 48mA (zdecydowanie za dużo!) chyba, że miernik mnie oszukuje z pomiarem przez kondziołek C30 ;) Gdyby ten kondensator miał sporą upływność, to mógłby znacząco wpłynąć na wynik? Spróbuję jeszcze raz powtórzyć pomiar prądu anody po odpowiednim odcięciu sygnałów.

    Przed zwarciem filtrów p.cz. zmierzyłem z ciekawości ich napięcia względem masy i oto co otrzymałem (podaję według numeracji wyprowadzeń na schemacie):

    pierwszy filtr:
    2 - 279V
    8 - 278V
    4 - -0,76V
    6 - -7,9V

    drugi filtr:
    2 - 268V
    8 - 276V
    5 - -1,14V
    4 - -2V

    Patrząc na sporą różnicę w napięciach między 4 i 6 wyprowadzeniem pierwszego filtru, a także różnicą między 2 i 8 wyprowadzeniem drugiego filtra, czy aby na pewności powinienem zwierać cewki w tych filtrach? Domyślam się, że zwarcie cewek w filtrze p.cz. oznacza zwarcia cewki "pierwotnej" (połączenie punktów 2 i 8) oraz zwarcia cewki "wtórnej" (punkty 4 i 6). Połączenie np. punktów 8 i 4 pierwszego filtru oznaczałoby pojawienie się około 280V na pierwszej siatce drugiej heptody, co nie skończyłoby się dla niej za dobrze ;)
    Zatem głupie pytanie dla pewności aby nie uszkodzić lamp: zewrzeć punkty 2 i 8 oraz 4 i 6 w obu filtrach? Czy może zewrzeć tylko jedną stronę w każdym filtrze (pierwotną pierwszego i wtórną drugiego)?

    Anody triody wzm. m.cz. nie umasiłem przez 1uF/400V gdyż...nóżka kondensatora na odpowiednie napięcie z moich przydasiów ułamała się przy samej obudowie :( W poniedziałek kupię odpowiedni kondziołek w sklepie (możliwe, że w większej ilości) i podlutuję. Rozumiem, że ten kondensator powinien być przylutowany dokładnie na anodzie, nie np. za C32 bo wtedy to nic nie da?

    Po wyjęciu wszystkich lamp i pomiarze trafa sieciowego, na stronie pierwotnej mam 245VAC, na wtórnej (anody azetki) po ~300VAC względem masy. Po wsadzeniu wszystkich lamp, na środkowym odczepie (czyli jednocześnie na R2) mam około -6V


    Podsumowując prądy dla ECH21 wyglądają na (chyba) prawidłowe, napięcia polaryzujące opowiadają tym ze schematu. Dodam, że po obniżeniu napięć anodowych do około 230V dało się (ledwo bo ledwo) wychwycić po dłuższym wsłuchiwaniu się audycję. Czy to możliwe, że jednocześnie przez utratę emisji lamp oraz zbyt wysokie napięcie, punkty pracy lamp poprzesuwały się się i przez to całość rozstroiła się?

    Pozdrawiam

    0
  • #13 20 Wrz 2015 05:32
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Niektóre wyniki wymiarów wywołują zdziwienie !!!. Być może, swego czasu, ktoś już kopał w radioodbiorniku. W tej sytuacji nic przypuszczać nie należy - nie ma sensu ! Wyjście jedno - schemat do rąk i sprawdzić montaż radioodbiornika na odpowiedniość jego schematu.Sprawdź cewki i kondensatory filtrów . Orientuj się na to , że napięcie na S1 obu heptod i wyprowadzeniach 4 i 6 pierwszego filtru powinny być bardzo bliskie i nie przekraczać bez sygnału na wejściu radioodbiornika 0, 5 - 0,7 V.

    0
  • #14 20 Wrz 2015 15:00
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    voldek napisał:
    -cała kasetka z przełącznikami wyczyszczona, styki sprawdzone, rezystancja styków prawidłowa.
    Wyczyszczona? Z wierzchu? Nie wiem dokładnie który masz model ale w większości były przełączniki z wyjmowanymi suwakami i uszkodzeniu ulegały (wyłamywały/zacierały się) styki na tych suwakach. W ostateczności można było zamienić je miejscami. Nie doczytałem się (może przegapiłem) czy dysponujesz jednym kompletem ECH21?? Może obie są już do.. czterech liter. Jak wyżej pisał Kol. Aksakal - weź schemat i przejrzyj zgodność połączeń biorąc poprawkę na drobne zmiany wprowadzane w trakcie produkcji.

    0
  • #15 20 Wrz 2015 16:57
    voldek
    Poziom 11  

    Zmiany były, kondensator C9 był przylutowany do nogi 5 filtru p.cz., czyli de facto sprzęgał obie diody w EBL21, siatka magicznego oczka była przylutowana bezpośrednio (bez R16) do R24 od strony połączenia z C37. Innych zmian nie odnotowałem. W chwili obecnej C9 przylutowałem do anody drugiej heptody

    Kasetkę odkręciłem i wyczyściłem z obu stron alkoholem i sprężonym powietrzem, sprawdzałem rezystancję styków. Nie chciałem jej rozbierać do pojedynczej śrubki, bo widziałem, że w kilku miejscach są ponaciągane sprężynki, dlatego wolałem uniknąć problemów z powtórnym składaniem.

    Po zamianie lamp, z wpiętą anteną złapałem Warszawę (ale na 220kHz), szukając stacji słychać gwizd (jakby sinusoida), dopiero po zejściu częstotliwości gwizdu w dół "do zera", dostroiłem się od stacji (co prawda z dodatkowym szumem ale zawsze). Po przywróceniu poprzedniej konfiguracji lampowej na tej samej częstotliwości stację nadal słychać, ale z wyraźnym dodatkowym gwizdem. Delikatne strojenie drugiego filtru p.cz. (przekręcam rdzeń o pewien kąt i wracam do pierwotnego ustawienia, żeby zupełnie nie rozstroić radia) skutkuje zwiększeniem lub zmniejszeniem dodatkowych szumów. Dodatkowo na R16 mam "tylko" -0.77V, przez co nawet na nastrojonej stacji magiczne oko w ogóle się nie rozchyla w chwili obecnej.

    0
  • #16 20 Wrz 2015 18:21
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wymierzyj jeszcze raz napięcie na S1 obu heptod i zawiadom wynik . Nie dziw się że EM nie reaguje na sygnał, to wynik nie dostatecznego wzmacniania sygnału . Przyczyną może być strata emisji lampami ECH21 czy przemiana rezonansowej częstotliwości filtrów pośredniej częstości ( przy warunku, że napięcie na elektrodach lamp odpowiada normie ) . Znacznie ułatwić twoją pracę może sprawdzenie lamp na sprawnym radioodbiorniku.

    0
  • #17 20 Wrz 2015 19:42
    voldek
    Poziom 11  

    Zaraz po włączeniu radia napięcie na S1 pierwszej heptody spada z około 2V w dół, osiągając po 2 minutach -6.5V, ale nadal spada. Prawdopodobnie po dłuższym czasie napięcie spadło by do poziomu wcześniej zmierzonego. Na S1 drugiej heptody utrzymuje się -0.75V. Niestety nie posiadam innego sprawnego odbiornika aby sprawdzić lampy. Używane ale sprawdzone lampy zamówiłem już przez znany portal aukcyjny. Jak przyjdą to dam znać jak całość się sprawdza. Póki co szukam dalej nieścisłości ze schematem, jak na razie wszystko jest ok.

    0
  • #18 20 Wrz 2015 20:12
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Napięcie na siatce 1 ( nóżka 6 ) - pierwszą geptoda - wywołuje zdziwienie ! Sprawdź rezystor R14 . Dla tego dosyć wymierzyj opór między nóżkami 6 obu geptod.

    0
  • #19 20 Wrz 2015 20:33
    voldek
    Poziom 11  

    Rezystor R14 ma 1MΩ, cewka w pierwszym filtrze na stronie wtórnej - 6.8Ω, pomiędzy siatkami heptod - również 1MΩ. Czy to ujemne napięcie nie wynika z ARW?

    0
  • #20 21 Wrz 2015 08:21
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Popatrz schemat. Napięcie ARW przez rezystor R21 jednocześnie postępuje na S1 2 geptody (przez cewkę filtru 4 - 6) i na S1 1 geptody (przez R14 1 M.) Faktyczno napięcie na S1 mieszacza powinno być nawet mniej niz, na siatce wzmacniacza (R14 = 1M, R cewki - 6,8 Ohm). Sprawdz, moze jeść zwarcie między S1 i S2( nozki 6-7 ) 1 geptody. S2 tej lampy zjednoczona z siatka triody heterodyny, na ktorej napięcie akurat - 7,21V .

    0
  • #21 25 Wrz 2015 20:43
    voldek
    Poziom 11  

    Witam po dłuższej przerwie. W końcu doszły do mnie nowe lampki, z czego jedna jest na pewno sprawna i kilka "prawdopodobnie" sprawnych. W miejscu mieszacza wsadziłem na pewno sprawną, we wzmacniaczu być może sprawną, jednakże próba ustawienia się na Warszawę I daje tylko szum, zgrzyty i piski + jakby w tle, prawidłowy odbiór (trudno stwierdzić przy tych zakłóceniach). Pomierzyłem napięcia na elektrodach w takich samych jak poprzednio warunkach i w kilku punktach widać znaczącą różnicę!

    ECH21 (mieszacz):
    heptoda:
    anoda 270V
    ekrany 80V
    siatka1 -2,4V
    siatka2 -9,25V

    trioda:
    anoda 124,7V
    siatka -9,25V

    Wychodzi z tego, że heterodyna generuje (coś) :)

    ECH21 (wzmacniacze):
    heptoda:
    anoda 270V
    ekrany 80V
    siatka1 -0,8V
    siatka2 0V

    anoda 84V
    siatka -1,6V

    Tutaj również poprawa, aczkolwiek napięcie na anodzie heptody wskazuje, jakby nie wzmacniała żadnego sygnału(?)

    EBL21:
    anoda 287V
    siatka -5,4V
    ekran 270V
    lewa dioda -0,69V
    prawa dioda -0,86V

    W końcu napięcie ARW wygląda na prawidłowe :)

    Spadki na rezystorach ( i przy okazji prądy):
    R2 - 6,35V (77,4mA)
    R3 - 34,45V (34,45mA)
    R4 - 189V (11,89mA)
    R5 - 144V (7,2mA)

    Wnioskuje, że prądy dla obwodów z ECH21 są za wysokie, stąd może pochodzić wzbudzanie kaskad w.cz i p.cz. i ostatecznie stąd silne zakłócenia przy prawidłowej stacji, mam rację? Spróbuję zwiększyć jeszcze raz wartość R3 do nominalnych 220V i dam znać czy coś się poprawiło

    Mam jeszcze problem z wyregulowaniem filtrów p.cz.:
    filtry p.cz.
    filtr pierwszy:
    2 270V
    8 269V
    4 -0,83V
    6 -0,87V

    filtr drugi:
    2 270V
    8 268V
    5 -0,69V
    4 -0,69V


    Wychodzi na to jakby prawie cały sygnał przechodził, aczkolwiek domyślam się, że pomiar woltomierzem to bardziej zgadywanie niż prawidłowy pomiar ;)

    Czy gdzieś jeszcze może być problem w układzie? Czy zamiana lamp miejscami i ponowny pomiar będzie miał sens? Wydaje mi się, że wysokie napięcie na anodzie wzm. p.cz. świadczy o zużyciu lampy.

    Za wszelkie dalsze wskazówki będę wdzięczny!

    Pozdrawiam

    0
  • #22 26 Wrz 2015 05:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Dla wymiaru należy wykorzystać nie współczesnego Chin elektronowego miernika, a analogowy z czasów PRL i ZSRR . Lampy miejscami zamienić można, a wynik wymiaru napięcia zawiadomić tylko jeśli będzie znaczna różnica . Spróbuj dla eksperymentu zwiększyć opór rezystora filtru anodowego napięcia 1K 2W między kondensatorami С40-С39 ( R3 ) do 1,5-2K. Uwzględniając powiększone anodowe napięcie na 30 - 40V , wymierzone tobą wyniki wezbrały proporcjonalnie . Dla obniżenia anodowego napięcia do 250 - 260V można między wyjściem EZ1 i С40 (pierwszym kondensatorem filtru) włączyć rezystor 360-390 Ohm 4-5W. Dla obniżenia anodowego napięcia można również włączyć między anodami AZ1 i wyprowadzeniami anodowego uzwojenia rezystory 220 - 300 Ohm 3 - 5W . Podsumowując - eksperymentuj, wykorzystaj tę metodę, który ci więcej dostępny .

    0
  • #23 27 Wrz 2015 23:08
    voldek
    Poziom 11  

    Sprawdziłem wszystkie lampy, wybrałem najsprawniejszą (największy prąd anody triody w stopniu mieszacza i tym samym największe napięcie na na siatce triody i drugiej siatce heptody). Napięcie obniżyłem dodatkowymi rezystorami (1.2k) osiągając około 248V napięcia anodowego. Dostroiłem filtry p.cz. od góry i od dołu "na ucho" w ten sposób, aby osiągnąć największą amplitudę sygnału (rozchylenie magicznego oczka) na 225kHz. Na krótkich I jestem w stanie złapać kilka stacji angielskich, chińskich i francuskich o dość mocnym sygnale :)

    W chwili obecnej problem pojawia się ze stacjami na średnich i krótkich, praktycznie nic nie mogę złapać w chwili obecnej :( Nawet na 225kHz mimo sporego rozchylenia listków oczka, kompletny brak audycji :( Rdzeni w cewkach filtrów w.cz. nie ruszałem w ogóle. Trymery w aluminiowych kubkach lekko przekręcałem w jedną i drugą stronę, ale tylko dla średnich i długich, starając się wrócić na tę samą pozycję. Czy winny mógłby być kondensator C26 pomiędzy sekcjami "H" i "E" przełącznika i/lub C11 w filtrze w.cz. dla długich? Jak duży wpływ mogło mieć na to ekranowanie kubków filtrów p.cz.? W chwili obecnej kubki są przylutowane drutem do masy, ale nie dociśnięte mocno do chassis (blaszki dociskające pękły przy ich zdejmowaniu).

    0
  • Pomocny post
    #24 28 Wrz 2015 05:48
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Spróbuj włączyć antenę przez kondensator, pojemność nie mniej 100 pF bezpośrednio na S1 1 geptody . Znaczne zwiększenie głośności potwierdzi rozstrojanie czy obrażenie wejściowych cewek czy podłaczonych do ich kondensatorów ( często w trymerach traci się kontakt) .

    0
  • #25 30 Wrz 2015 12:58
    voldek
    Poziom 11  

    Dotknięcie anteną przez kondensator 150pF do S1 daje taki sam lub podobny efekt jak przy włączeniu anteny w odpowiednie gniazdo. Lekkie odstrajanie trymera lub cewki zmienia nieco poziom szumów, ale nadal na długich i średnich nie daje rady nic złapać. Na 225kHz widać wyraźne rozchylenie listków, ale zamiast audycji - szum :( popróbuję jeszcze dzisiaj nieco podstroić te filtry, jeśli się nie uda to trudno, jutro i tak przyjeżdża kolega po odbiór radyjka.

    Niemniej dziękuję za pomoc w naprawie i pozdrawiam :)

    0
  • #26 30 Wrz 2015 14:14
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wyraźne rozchylenie listków EM i przy czym zamiast audycji - szum - jednoznacznie wskazuje na to, że masz wzbudzenie, prawdopodobnie, wzmacniacza pośredniej częstotliwości . A jak oceniasz jakość dźwięku z gniazda adaptera?.

    0
  • #27 30 Wrz 2015 16:09
    voldek
    Poziom 11  

    Jakość z gniazdka adaptera - super :) nawet przy maksymalnej głośności ledwo słychać brum sieciowy. Jakość sygnału np. na krótkich I - również dobrze oraz bardzo dobrze dla kilku anglojęzycznych stacji. Generalnie przy krótkich w trakcie szukania stacji słychać lekki, w miarę jednostajny szum. Przy średnich i długich dużo głośniejsze szumy i buczenie na niższych częstotliwościach.

    Czy wzmacniacz p.cz. mógłby się wzbudzać tylko dla jednego zakresu?

    0
  • #28 30 Wrz 2015 19:04
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wzbud tylko na jednym diapazonie możliwy , zwłaszcza na długich falach . Górna granica tego diapazonu 408 - 415 kHz , a standardowe znaczenie pośredniej częstotliwości 455 - 460 czy 465 kHz . Dosyć znikomego zmniejszenia pojemności kondensatora czy induktywizmu wejściowej cewki długich fal i jej częstotliwość może powiększyć się do znaczenia PCZ . W tej sytuacji wzbud jest zabezpieczony . Sprawdź jakość łączenia z masą ekranów filtrów PCZ . Sprawdź również jakość kontaktów w paneli lampy . Jeśli nie mylę się, to wewnętrzne ekrany lamp ECH są zjednoczone z metalowym centralnym wyprowadzeniem cokołu . Strata kontaktu może sprowokować wzbud . Lepszy sposób wyjścia z sytuacji - wykorzystać dla nastrajania radioodbiornika miernika częstotliwości i generatora wysokiej częstotliwości .

    0
  • #29 01 Paź 2015 08:18
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Popatrz również na reakcję EM80 przy obiegu rączki nastrajania radioodbiornika od kraju do kraju bez podłaczonej anteny. Przy czym wyraźne rozchylenie listków EM będzie 100 procentową gwarancją wzbudu. Sprawdz nominały i słuszność włączenia R16 i R19(2,2 M).

    0
  • #30 01 Paź 2015 11:49
    voldek
    Poziom 11  

    Blachy dociskające kubki filtrów p.cz. pękły przy zdejmowaniu, zamiast nich wykonałem nieco inne połączenie i kubki są ponownie dociśnięte. Czy ewentualna szparka w którymś miejscu pomiędzy kubkiem a chassis mogłaby wprowadzać spore zakłócenia działania filtru? Dla stacji 225kHz, częstotliwość heterodyny to 690kHz, czy mogłaby ona wprowadzać zakłócenia na filtry? Kontakt wewnętrznego ekranu (chodzi o siatkę hamującą?) wydaje mi się, że jest. Przez nalot na szkle trudno dokładnie zobaczyć czy nie ma przerwy. Niestety nie mam generatora w.cz. ani miernika częstotliwości, dopiero kompletuje sprzęt do analogówki :( R19 ma 2.2M, R16 dolutowałem osobiście (pod ręką miałem tylko 2M) bo wcześniej go nie było. Czy wartość R16 mogłaby mieć wpływ na odbiór? Czy zwiększenie jego wartości mogłoby polepszyć odbiór?

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo