Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Air Ride Bluetooth Control

lukasixthm 17 Sep 2015 00:10 12591 18
  • Air Ride Bluetooth Control

    Witam Wszystkich po raz kolejny w dziale DIY.
    Dziś chciałbym zaprezentować konstrukcję, którą wykonałem (we współpracy z kolegą) w ostatnim czasie. Mianowicie jest to sterownik (kontroler?) dla samochodu z pneumatycznym zawieszeniem Air Ride.

    Pewnego razu po jakimś zlocie motoryzacyjnym kolega spytał mnie czy trudno byłoby zrobić sterownik + napisać aplikację na Androida przy pomocy których możliwe byłoby sterowanie jego samochodem wyposażonym już w pneumatyczną instalację. Podpatrzył pomysł u innego ziomka na zlocie i tak się zaczęło... Taki zestaw był do kupienia, ale nic nie przynosi takiej satysfakcji jak coś samodzielnie wymodzonego, a na dodatek działającego :) Najwyższa pora zatem wziąć się do roboty! :D

    Początkowo najtrudniejszym elementem całego projektu okazało się stworzenie aplikacji na Androida. Wcześniej nie miałem do czynienia z niczym podobnym, ale z pomocą przyszła stronka App Inventora 2. Po zapoznaniu się z interfejsem udało mi się zapalać diodę na płytce stykowej poprzez wychylenia akcelerometru - wtedy już wiedziałem, że coś się z tego urodzi...

    Air Ride Bluetooth Control Air Ride Bluetooth Control Air Ride Bluetooth Control

    Zamówiłem moduły bluetooth HC-06, zapoznałem się z ich konfiguracją i przystąpiłem do projektowania płytki wykonawczej. Sterownik składa się z procesora (AtMega16), układu sterującego przekaźnikami (ULN2803), dwóch zasilaczy - osobno dla procesora i przekaźników. Moduł bluetooth komunikuje się z prockiem po RS232. Jak zwykle płytka powstała metodą frezowania. Przekaźniki zostały dodatkowo oklejone kilkoma warstwami folii aluminiowej. Mimo jej braku układ nie wieszał się, jednak lepiej dmuchać na zimne.. Oczywiście zostały zamontowane diody przy cewkach zaworów pneumatycznych.
    Na całą instalację składa się 10 zaworów 1/2". Dzięki takiej rozbudowanej konstrukcji mamy do dyspozycji 4 rodzaje prędkości podnoszenia. Kolega bierze udział na zlotach w tzw. "walkach air ridów" stąd potrzebne były zrównoleglone zawory w celu osiągnięcia większych przepływów powietrza. Na filmie widać prędkość drugą z czterech :) Konfigurację mechaniczną przewodów i zaworów wykonał już właściciel samochodu (czyli nie ja). Nie chciałem (On zresztą też) żebym maczał palce przy jego "Felci" :D :D Stworzyłem więc sterownik i instrukcję jego podłączenia w formie pdf :D :)

    Tworzenie płytki PCB:


    Aplikacja.
    Jak wspomniałem wcześniej aplikacja na telefon została napisana (jeśli można to tak nazwać) w środowisku App Inventor 2. Z menu głównego mamy dostęp do sterowania pilotem, akcelerometrem, możemy zaprojektować sekwencję ruchów samochodu (ta opcja szczególnie przydaje się na walkach air ridów). Ponadto w trakcie doskonalenia jest jeszcze jedna dodatkowa opcja: automatycznego ustawiania wysokości samochodu w zależności od ciśnienia w poduszkach.
    Płyta główna mierzy ciśnienie w każdej z osi, a my z poziomu aplikacji możemy ustawić ile ma ono wynosić dla poszczególnych trybów wysokości tj: lans, koza i custom :)

    Air Ride Bluetooth Control Air Ride Bluetooth Control Air Ride Bluetooth Control

    Na zdjęciu poniżej widać cały system połączeń zaworów, przewodów (19mm), butli, kompresorów (docelowo schowane w boczkach bagażnika) oraz czwórników.

    Air Ride Bluetooth Control


    Jeszcze jedna ważna wiadomość odnośnie filmu poniżej... Mam ten "zaszczyt" :D należeć do grupy "rezaczy" która w wolnych chwilach zajmuje się ogólno pojętym majsterkowaniem :) Dosyć niedawno na Facebooku powstała stronka zrzeszająca młodych ludzi o wspólnej pasji - majsterkowaniu (najczęściej przy samochodach, ale nie tylko). Można podpatrzeć ciekawe pomysły chłopaków, skonsultować problem w szerszym gronie, a także spotkać się po skończonej garażowej "pracy" przy piwku i pizzy :) Nie wiem czy to się kwalifikuje do reklamy czy też nie... Jeśli tak to proszę o usunięcie linka, a jeśli nie to serdecznie zapraszam do polubienia :)

    REZACZE.oc

    Poniżej zamieszczam film z pracy zestawu:


    Nie zamieszczam schematu, kodu ani aplikacji w formacie .apk ponieważ kosztowało mnie to dużo pracy i nie chciałbym żeby ten materiał został niewłaściwie wykorzystany....
    Na wszelkie pytanie jednak odpowiem z przyjemnością. Zapraszam zatem do ich zadawania no i oceniania... :) :wink:
    Pytania o sam samochód również mile widziane - właściciel udzieli się pewnie w temacie i odpowie na nie lepiej niż ja :)

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    lukasixthm
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: automatyka ciepłownicza, elektronika
    lukasixthm wrote 599 posts with rating 343, helped 58 times. Live in city Ostrowiec Świętokrzyski. Been with us since 2009 year.
  • IGE-XAO
  • #2
    Euzebiusz23091998
    Level 15  
    Jak wygląda kwestia prawa przy takim zawieszeniu? I jak z bezpieczeństwem w czasie jazdy, czy sterownik jest wtedy odłączony żeby w razie czego auto np. nie podskoczyło na zakręcie? Albo żeby ktoś inny nie miał szans sparować się po bluetooth?
  • #3
    Freddy
    Level 43  
    Zdecyduj się albo wszystko po polsku, albo po angielsku.
    Jak na razie to jest trochę dwujęzyczna sieczka.
    Montaż nawet niezły, ale ten HC06 na kabelkach zupełnie mi się nie podoba.
    Czy jest do tego jakaś obudowa, jak zabezpieczone jest przed wilgocią?

    Ciekaw jestem co powie diagnosta na badaniach:).
  • IGE-XAO
  • #4
    __Maciek__
    Level 20  
    Mnie nurtuje trochę owinięcie przekaźników folią aluminiową ?! ( no i jak już wspomniano ... co z obudową ? )
  • #5
    lukasixthm
    Level 23  
    Nikt się nie sparuje z urządzeniem bo potrzebny jest do tego PIN. No i aplikacja....

    O co dokładnie chodzi z tą sieczką, bo nie rozumiem?

    HC-06 jest na miedzianych drutach nie na kabelkach, więc nie "dynda w powietrzu" bo pewnie o to chodzi..

    Obudowa docelowo będzie, póki co to prototyp potraktowany lakierem. Płytka i tak jest we wnętrzu kabiny.

    A diagnosta... zawsze jest pod wrażeniem ogromu pracy włożonej w samochód :) :) Ponadto ścieżkę diagnostyczną przechodzi.
  • #6
    Freddy
    Level 43  
    lukasixthm wrote:
    O co dokładnie chodzi z tą sieczką, bo nie rozumiem?
    Jedne teksty po polsku, inne po angielsku na jednym ekranie.
    lukasixthm wrote:
    HC-06 jest na miedzianych drutach nie na kabelkach, więc nie "dynda w powietrzu" bo pewnie o to chodzi..
    Od drgań się urwie, jeśli nie będzie solidnie przymocowany.
  • #7
    lukasixthm
    Level 23  
    Myśleliśmy 3 dni nad polskim ciekawym odpowiednikiem 'customowej' wysokości, ale bez rezultatu. Może szersze grono coś doradzi w tej kwesti :).

    Waga HC to kilka gramów ... jeżeli przymocowane jest to na 4 drutach po 1,5mm kwadrat każdy... jest solidnie :) sezon już przejeździło...
  • #8
    Freddy
    Level 43  
    Może po prostu "ust. własne"?
  • #10
    Citek
    Level 22  
    Folia aluminiowa na przekaźnikach pełni funkcję 'ala' klatki Faradaya, czy jak?
    Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem...
  • #11
    Freddy
    Level 43  
    Zobacz do słownika Google, co znaczy "custom".
  • #13
    maliniak80
    Level 17  
    Kawal dobrej roboty ale jest jedno ale. Co ma dawac pokazanie takiego projektu na takim forum jak elektroda bo schematu nie pokazujesz, źródeł tez nie wiec co to tylko reklama? Akurat ja nie mam nic przeciwko ale widzialem juz nieraz napietnowane osoby i usuwane tematy jak tak przedstawialy swoje projekty wiec nie wiem juz jednym wolno a innym nie sie reklamowac? Jak to jest?
  • #14
    lukasixthm
    Level 23  
    Jak mówi regulamin działu, schematy są mile widziane ale nie obowiązkowe. Nigdzie nie napisałem że mogę komuś wykonać to odpłatnie. Jeśli komuś przyjdzie do głowy pytać mnie o wykonanie tego zestawu to od razu odpowiadam że nic z tego. To tylko prototyp, nie chce później brać odpowiedzialności za to że coś nie działa jak należy, serwisować w razie usterki itp...

    Projektem zwyczajnie się chwalę. Od tego mamy ten dział. Z resztą, jeśli chce kolega coś takiego wykonać, z chęcią odpowiem na pytania bo ja już to przeszedłem. Polecam również stronkę App Inventor, możemy tam w kilka chwil stworzyć zaawansowaną aplikację nie mając o tym wcześniej pojęcia...


    I jeszcze jedno. Udostępnienie tych schematów niewielu się przyda... zgodnie z hasłem panującym na forum: wszystko było opisywane, wystarczy użyć szukajki :) avr obsługa uart, czy rs232 - jak kto woli. To wszystko.
  • #15
    maliniak80
    Level 17  
    Nie chodzilo mi o to zeby koledze dowalic czy z zawisci tylko zawsze myslalem ze nie mozna na elce sie od tak pochwalic nie udostepniajac nic bo zazwyczaj spotykalo sie to z ostra reakcja, ale jesli mozna to bardzo fajnie. Wracajac do projektu to bardzo mi sie podoba. Jakiego typu map sensorow kolega uzyl do pomiaru cisnienia w poduchach?
  • #17
    olinek2
    Level 23  
    Jakie średnice masz na zaworach i do poduch? trochę ta pneumatyka przekombinowana ;)
  • #18
    eurotips
    Level 37  
    Tak przylutowany moduł odbiornika HC długo nie pojeździ w samochodzie, pomyśl nad lepszym mocowaniem, druty niewiele pomogą.
  • #19
    lukasixthm
    Level 23  
    olinek2 wrote:
    Jakie średnice masz na zaworach i do poduch? trochę ta pneumatyka przekombinowana ;)


    Nie ja mam tylko kolega z pracy :) z tego co mi wiadomo to zawory są na 1/2" a węże mają 19mm średnicy wewnętrznej.