Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów

tatakai 18 Sep 2015 00:35 6105 16
NDN
  • #1
    tatakai
    Level 9  
    Witam wszystkich serdecznie na forum.

    Postaram się opisać mój problem ze wszystkimi szczegółami.

    Zacznę od tego, że jestem mechanikiem z wykształcenia. Od małego kajtka grzebałem w silnikach spalinowych czy to w motocyklach czy w samochodach. W słynnym „maluchu”, wieki temu i jakże wtedy pożądanym małym komunistycznym autku, poprawiałem nawet dynamikę i ekonomikę poprzez poprawę jakości rozpylania paliwa w gaźniku, powiększanie kanałów dolotowych i wylotowych a nawet zmienianie faz rozrządu. Było to jednak 20 lat wstecz i postęp w technologii uplasował mnie aktualnie w środku maratonu. Nie mniej jednak dalej pozostało zamiłowanie do mechaniki. Korzystam z urządzeń diagnostycznych aby zweryfikować potencjalne niedomagania silnika i odpowiednio przeprowadzić naprawę. Jednak wiedza na temat elektronicznych modułów sterujących nie jest u mnie tak obszerna jak „wiedza mechaniczna”.

    Miesiąc temu zakupiłem ekologiczne autko.
    Citroen DS3 1.6 e-HDI 2012 rok z systemem start&stop z przebiegiem 110 tyś km.
    Samochód był po lekkiej stłuczce (prawy przód). Konstrukcja nadwozia nie została naruszona.
    Zbieżność jest prawidłowa. Uszkodzeniu uległy jedynie takie elementy jak: zderzak, błotnik, reflektor, wzmocnienie plastikowe zderzaka-dół.

    Niestety przed zakupem nie mogłem odbyć jazdy testowej. Auto było kupowane w Holandii i nie posiadało ubezpieczenia, więc sprzedawca nie zgodził się na jazdę próbną.

    Okazało się, że podczas „emeryckiej” jazdy po mieście oscylując obrotami silnika pomiędzy 1200-1600 na każdym biegu występuje szarpanie silnika. Zjawisko to ma miejsce kiedy całkowicie zostanie odpuszczony pedał gazu a następnie delikatnie będzie chciało się przyspieszać. Szarpnięcie można także wyczuć przy większych obrotach, powyżej 2000 nie jest jednak tak dokuczliwe jak przy niższych obrotach.

    Pierwszym krokiem był zakup interfejsu diagnostycznego wraz z programem Diagbox.
    Po podłączeniu znalazłem tylko jeden błąd P0401 czasowy, przy przebiegu 0km(???) (były jeszcze oczywiście inne, mniej istotne, wynikłe ze stłuczki, odnośnie oświetlenia).

    Po przerzuceniu masy tematów na różnych forach, postanowiłem sprawdzić zawór EGR. Po wykręceniu i podaniu napięcia na piny zawór pracował bez zarzutu. Bez przycięć, luzów, zamykał się szczelnie. Dodam, że był jedynie okopcony, żadnych nagarów.
    Po montażu pojawiło się kilka błędów spowodowanych odłączeniem kostek od EGR i czujnika masy powietrza (zapomniałem odłączyć akumulatora, kluczyk w stacyjce nie był przekręcany).

    Po wykasowaniu błędów i przeprowadzeniu praktycznie wszystkich testów w Diagbox-ie zakończonych pomyślnie na podzespoły i mechanizmy, szarpanie dalej występuje. Obecnie zrobiłem kilka tyś km. (trasa Holandia-Polska-Holandia itd.) Brak jakichkolwiek błędów w silniku i module sterującym a szarpanie jak było tak jest nadal.

    Więc jeśli nie elektronika? To co?

    Wiem, że co mądrzejszy forumowicz będzie zaraz negował moje postępowanie odnośnie jeszcze jednego spostrzeżenia, którym nie zająłem się wcześniej.

    Mowa tu o układzie napędowym i nieszczęsnej dwumasie...
    Byłem jednak tak pochłonięty badaniem elektroniki, że ten problem zepchnąłem na dalszy plan.

    W skrzyni biegów delikatnie słychać wycie mechanizmu różnicowego. Nie jest to hałas jaki można było spotkać w polonezach lub fiatach, powoduje jednak nieznaczny dyskomfort. Koło dwumasowe grzechocze charakterystycznie... Więc? Czy te uszkodzenia mogły powstać po tej niewielkiej stłuczce, czy powstały w wyniku normalnej eksploatacji? Silniki z systemem start&stop mają to do siebie, że znacznie obciążają dwumasę (chodzi mi tutaj o wielokrotne gaszenie i uruchamianie silnika i gwałtowne ruszanie spod świateł. Ja osobiście staram się ten system dezaktywować za każdym razem za pomocą magicznego guzika. Czuje się bardziej spokojny nawet jeśli chodzi o turbinę)
    Wydaje mi się, że stłuczka dopełniła tutaj całości i wymusiła szybszą śmierć dwumasy i być może uszkodziła mechanizm różnicowy. Dodam, że olej w skrzyni jest na właściwym poziomie.

    Przeprowadziłem prowizoryczny test wrzucając 4-ty bieg i przepychałem samochód do przodu i do tyłu. Zanim drgną paski na silniku, koło na styku z powierzchnią pokonuje na obwodzie około 25-30 stopni (w przybliżeniu 20-25cm).

    Czy uszkodzone koło dwumasowe może mieć wpływ na szarpanie podczas jazdy?
    Logicznie myśląc, wydaje mi się, że tak.

    Moje pytanie brzmi:
    Czy dwumasa może ogłupiać komputer sterujący silnikiem?


    Analizując poniższą sytuację:

    Jeśli jest duży luz obwodowy na dwumasie, wynikły z jej uszkodzenia, to dodając gazu powstaje moment bezwładności kiedy silnik nie przenosi obciążenia na koła. Nagle napotyka opór i zostaje wyhamowany o „x” obrotów. Uszkodzona dwumasa nie tłumi odpowiednio drgań silnika i być może próbuje nawet go „cofnąć”. Znowu powstaje kolejny moment bezwładności i tak kilka razy, aż obroty silnika się ustabilizują i zacznie w sposób ciągły przekazywać moment na koła. Analogiczna sytuacja powstaje podczas odpuszczenia gazu. Ściągając nogę z pedału przyspieszenia, chwila bezwładności na uszkodzonej dwumasie powoduje szarpnięcie silnika kiedy odbiera siłę pędu pojazdu.

    Czy to może mieć wpływ na wartości pracy silnika np. korekty dawki wtrysku, zasysanego powietrza oraz pracę EGR? Czy to właśnie w tych ułamkach sekund kiedy szarpie silnikiem następuje korekcja i być może silnik wpada wtedy w dodatkowy rezonans i wzmacnia uczucie szarpania podczas jazdy?

    Dziękuję za wszystkie obiektywne i sensowne porady. Proszę o wskazówki i rozważania na temat problemu. Być może coś przeoczyłem. Nadmienię, że brak jakichkolwiek błędów w module sterującym.

    Pozdrawiam
    Tomasz
  • NDN
  • #2
    decybel91
    Level 42  
    Wymień akumulator chociaż na używany.
    eHDI ładuje akumulator przy hamowaniu, może mieć to wpływ.
  • #4
    tatakai
    Level 9  
    Akumulator raczej nie ma tu nic wspólnego z szarpaniem.

    Odnośnie podglądu parametrów, to chciałbym zamieścić na forum logi w postaci wykresów. Czy ktoś wie w którym katalogu w Diagboxie one się znajdują? Chętnie podzieliłbym się wykresami na forum. Być może ktoś zauważy nieścisłość...
  • NDN
  • #6
    tatakai
    Level 9  
    W samochodach z systemem start&stop montowane są akumulatory trochę innej konstrukcji. Niestety nie znam nikogo z takowym. Poza tym napięcia aku oraz ładowania są w normie. Auto ma trzy lata więc nie sądzę żeby aku było uszkodzone.

    Jeśli rozumuję błędnie proszę o wyjaśnienie.
  • #8
    rafal_rx
    Level 25  
    tatakai wrote:
    Silniki z systemem start&stop mają to do siebie, że znacznie obciążają dwumasę (chodzi mi tutaj o wielokrotne gaszenie i uruchamianie silnika i gwałtowne ruszanie spod świateł. Ja osobiście staram się ten system dezaktywować za każdym razem za pomocą magicznego guzika. Czuje się bardziej spokojny nawet jeśli chodzi o turbinę)

    Po pierwsze, na jakiej podstawie tak twierdzisz?
    Po drugie, jakie silniki mają taką cechę?
    Po trzecie, jakie są systemy S&S (są cztery :D )
    Wreszcie do sedna: jaki masz system S&S w 1.6 e-HDI???

    articles.sae.org/8412
  • #9
    tatakai
    Level 9  
    Zamieszczam trochę logów z DB. Może ktoś rzucić okiem?



    Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów Citroen DS3 1.6eHDI - szarpie silnikiem, brak błędów

    Dodano po 4 [minuty]:

    Cholera, nie mogę umieścić pozostałych...
  • #10
    tatakai
    Level 9  
    Czy ktoś ma jakieś pomysły?
  • #11
    Anonymous
    Anonymous  
  • #12
    tatakai
    Level 9  
    Odnośnie mechaniki to tylko moje subiektywne odczucie...
  • #13
    tatakai
    Level 9  
    Zauważyłem jeszcze jedną nieścisłość. Kiedy silnik jest zimny, tzn. po całonocnym postoju i przejeżdżam kilkaset metrów, szarpania praktycznie nie ma lub jest bardzo słabo wyczuwalne. Pojawia się po tych kilkuset metrach i tak już zostaje. Jeśli miałbym to wytłumaczyć na zasadzie płynności dodawania gazu, gdzie podziałka ma skalę od 0 do 10 (0-gaz nie wciśnięty, 10-gaz wciśnięty do końca), to u mnie wygląda to następująco: 0-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Dodam, że bardzo ciężko utrafić na biegu jałowym w obroty rzędu 950-1150, silnik jakby od razu wkręcał się na obroty rzędu 1200. Sprawdzałem na DB napięcia i jedno jest na poziomie "x" a drugie na poziomie "2x". Napięcia wzrastają proporcjonalnie w stosunku do wciskania pedału przyspieszenia.
    Nadmienię, że odpięcie przepływki nic nie dało.
    Proszę jeszcze znawców tematu o informację, czy czujniki ciśnienia doładowania często ulegają uszkodzeniu w tych silnikach?
  • #14
    tatakai
    Level 9  
    Widzę, że mój problem przerósł forumowiczów elektrody... Szkoda. Myślałem, że to przyjazne i otwarte forum dla inteligentnych ludzi.
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #16
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    tatakai wrote:
    Widzę, że mój problem przerósł forumowiczów elektrody... Szkoda. Myślałem, że to przyjazne i otwarte forum dla inteligentnych ludzi.


    Na jakiej podstawie twierdzisz, że nie jest przyjazne?
    Problem nawet jeżeli przerósl to tylko dlatego , że Ci według Ciebie nie inteligentni ludzie nie są wróżkami które naprawiają auto na odległość.