Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Seicento - geometria kół

januszkos6711 20 Wrz 2015 13:13 4944 12
  • #1 20 Wrz 2015 13:13
    januszkos6711
    Poziom 13  

    Witam.
    Po wymianie amortyzatorów z przodu kierownica skręcona jest na 2 palce w prawo - przy jeździe na wprost. Dodatkowo na nierównościach auto ma tendencję do samoczynnego skręcania w prawo.
    Przypuszczam, że nie są to objawy złej zbieżności, a przynajmniej nie tylko. coś się musiało stać z kątami.
    Czy na tej podstawie ktoś by zechciał postawić wstępną diagnozę, lub podpowiedzieć co sprawdzić i w jaki sposób?

    0 12
  • #2 20 Wrz 2015 13:18
    Qbuś
    Poziom 38  

    Jedź na stację diagnostyczną, bo z twojego opisu nic nie wynika.

    -1
  • #4 20 Wrz 2015 13:44
    januszkos6711
    Poziom 13  

    Oczywiście - liczę się z wizytą u diagnosty, ale wolałbym wcześniej wiedzieć na czym stoję.
    To nieprawda, że z mojego opisu nic nie wynika. W/g mnie świadczy to o niewłaściwym kącie pochylenia lub wyprzedzenia jednej ze zwrotnic, tyle że konstruktor fiata nie przewidział regulacji tych elementów, ale na pewno jakieś sposoby na to istnieją.
    Może ktoś miał podobny przypadek i może jest on typowy dla tego modelu?

    0
  • #6 27 Wrz 2015 11:07
    januszkos6711
    Poziom 13  

    Przed wizytą u doktora sprawdziłem geometrię na własny użytek. Stwierdziłem dużą rozbieżność (ok. 6 mm) i różne kąty pochylenia kół (o ok. 2*). Kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - podobne (jednakowy rozstaw osi po obu stronach).
    Doktor przebadał zawieszenie, stwierdził, że jest wszystko dobrze, trzeba tylko ustawić zbieżność. Z tym, że on nie ustawia, bo jest tylko diagnostą.
    Ustawiłem rozbieżność po ok. 0,5 mm na stronę - wychodząc z neutralnego położenia kierownicy. Kąty nieco się poprawiły. Obecnie różnica - to ok. 1*. Dlatego - zapewne - przy jeździe na wprost kierownica jest skręcona na 1 palec, ale nie ściąga i nie piszczy na zakrętach, więc - jeśli nie będzie darł opon - wynik mogę uznać za zadowalający.

    1
  • #7 27 Wrz 2015 13:21
    marseluss_2009
    Poziom 24  

    januszkos6711 napisał:

    Ustawiłem rozbieżność po ok. 0,5 mm na stronę - wynik mogę uznać za zadowalający.

    No nie, ustaw na zero bądź jeszcze lepiej zbieżne. Ja na przykład po wymianie elementów układu kierowniczego ustawiam przód felgi o 2mm mniej jak tył i dopiero jadę na geometrię. Gdy koła będą tak / \ kierownica będzie sama wracać w pozycje zero i auto będzie lepiej się prowadzić przy wyższych prędkościach.

    0
  • #8 29 Wrz 2015 20:20
    januszkos6711
    Poziom 13  

    Po raz pierwszy słyszę, żeby w aucie z przednim napędem ustawiać koła zbieżnie, ale może jestem niedouczony :) Czy ktoś zechciał by to potwierdzić?

    0
  • #9 29 Wrz 2015 22:21
    marseluss_2009
    Poziom 24  

    januszkos6711 napisał:
    Po raz pierwszy słyszę, żeby w aucie z przednim napędem ustawiać koła zbieżnie, ale może jestem niedouczony :) Czy ktoś zechciał by to potwierdzić?


    Hehe uczony to ja nie jestem ale widzę co na monitorze co ustawiam; -) Mam znajomego z zabawką i byle pierdoła i jadę na regulację.

    0
  • Pomocny post
    #10 30 Wrz 2015 00:41
    maidan
    Poziom 11  

    Fiat Seicento - geometria kół

    W załaczniku masz dane. Ja swojego Sejka ustawiałem zawsze na 0 i było ok. Tolerancję masz -1 - +1 tak więc może być trochę rozbieżny i trochę zbieżny - zależy co kto lubi. W Seju można ustawić bez problemu samemu na pręt gwintowany a potem ew. poprawić odrobinę doświadczalnie.
    Jeżeli zmieniałeś amortyzatory to sprawdź czy wycięcia na śruby mocujące amortyzator do zwrotnicy umożliwiały tylko zamocowanie ich w jednej pozycji - pasowny otwór o średnicy śruby, czy może otwory w amortyzatorze były odrobinę większe co pozwalało na niewielkie korekty przy montażu.
    Jeżeli tak było to skoryguj w ten sposób pochylenie i mniej więcej będzie ok.

    Cytat:
    przy jeździe na wprost kierownica jest skręcona na 1 palec, ale nie ściąga

    Litości :D
    Ustaw kierownicę do jazdy na wprost i wtedy sobie poreguluj. Po kilku razach (ok 20 minut) wszystko będzie prosto.
    A i oczywiście zastrzegam że w/w porada służy wyłacznie zrozumieniu tematu, w celu poruszania się po drogach należy ustawić geometrię w wyspecjalizowanym zakładzie.

    2
  • #11 30 Wrz 2015 06:09
    jas67
    Poziom 22  

    Mnie uczono że przy przednim napędzie ustawia się rozbieżność. To przecież logiczne dla kogoś kto potrafi myśleć i zna zawieszenie pojazdu.

    0
  • #12 30 Wrz 2015 14:56
    marseluss_2009
    Poziom 24  

    jas67 napisał:
    Mnie uczono że przy przednim napędzie ustawia się rozbieżność.


    Z całym szacunkiem ale to producent pojazdu określa i według książki bądź programu w maszynie się ustawia zawieszenie. Btw jeżdżę dużymi autami i gdy na pałe wyszło mi rozbieżnie auto na prostej drodze myszkowało to w prawo to w lewo, ale zakręty to poezja mazda sama skręcała.

    0
  • #13 02 Paź 2015 20:09
    januszkos6711
    Poziom 13  

    Dziękuję szczególnie maidanowi za wyczerpujące informacje, niemniej - nie wszystko mi się zgadza. Zacznę od tego, że nie wiem jak wygląda sposób "na pręt gwintowany". Sam zrobiłem sobie przyrząd z długiego paska blachy, który przyłożyłem do koła przedniego i tylnego na wysokości osi. Oczywiście - miał on punkty styczne z oponami, więc sprawdziłem suwmiarką równoległość do krawędzi felg. Różnica nie przekraczała 0,2 mm, więc korekta nie była potrzebna. I teraz dochodzę do sedna sprawy: korzystałem z książki cinquecento. Rozstaw kół przednich i tylnych różnił się o 2 mm. Jeśli w SC różni się rzeczywiście o 8 mm - to i rozbieżność wyszła mi większa, ale nieznacznie (ok. 1 mm) więc i tak w normie. W tej samej książce zbieżność 0±1mm była dla CQ 700 (słabszy silnik). Dla 900 i 1100 była rozbieżność 0÷2 mm, więc przyjąłem tę wartość. Kierownicę "na sucho" ustawiłem na 0. Skręcona jest w czasie jazdy, co wynika zapewne z różnych kątów pochylenia kół. Otwory w amortyzatorach były pasowne. Pomyślałem sobie jednak, że w takim przypadku można z jednego zrobić "fasolkę".
    W sumie jednak - to jest tylko stary fiat i jeśli będzie się w miarę dobrze prowadził (a na razie nie mam zastrzeżeń) i nie będzie darł opon - nie widzę sensu się z tym bawić. Mam do zrobienia jeszcze parę innych rzeczy :)

    0