Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nissan Almera N16, QG15DE - Zbyt bogata mieszanka, dziwne zachowanie sond O2

21 Wrz 2015 22:41 1962 10
  • Poziom 16  
    Almera z 2001 roku, silnika 1,5 bez LPG. Wszystko ok, moc, spalanie, itp poza tym, ze nie przeszedł przeglądu ze względu na emisję. Od Pana diagnosty dowiedziałem się tylko tyle, ze mieszanka jest za bogata (lambda okolo 0,8 na jałowych) oraz ze HC (chyba) są na poziomie 7% zamiast 0,6% - czyli dużo za dużo.
    Kodow usterek brak, wskazania temp silnika, zasysanego powietrza, przepływki też ok. Z odczytem napięć z sond już nie jest tak wesoło. Na jałowych obrotach napięcie z pierwszej sondy praktycznie się nie zmienia i utrzymuje się w okolicach 0,8-0,9V, natomiast fuel trim leci w doł aż do -25% po czym wskakuje na 0% i tak w kółko. W tym samym czasie druga sonda (za katem) pokazuje praktycznie te same napięcia co pierwsza.
    Gdy natomiast silnik pracuje na okolo 2500 ob/min, pierwsza sonda zaczyna czytać w miarę sensowne napięcia ale dalej utrzymują się one bardziej w granicach 0,5-0,9 niż 0,1-0,9. Fuel trim oscyluje -5% do 5%. Druga sonda zaczyna oscylować między 0,5 a 0,7V.

    Poszczególne przebiegi (wykresy) w załączeniu Nissan Almera N16, QG15DE - Zbyt bogata mieszanka, dziwne zachowanie sond O2

    Co mnie zastanawia:
    1 - wynik braku oscylacji pierwszej sondy na biegu jałowym - czy jest on wynikiem uszkodzonej sondy? Ale wtedy sonda powinna szwankować także przy wyższych obrotach.
    2 - co może być powodem, że silnik zalewa się paliwem? Zostaje chyba tylko regulator ciśnienia paliwa lub padnięte wtryskiwacze - nie mam z tym autem doświadczenia..
    3 - odczyty drugiej sondy - czy przypadkiem jej oscylacja praktycznie zgodna z oscylacja pierwszej nie wskazuje na uszkodzenie katalizatora? W sumie jeśli silnik chodził na zbyt bogatej mieszance to mógł się katalizator uszkodzić ... Mniej więcej rok, czy dwa temu parę razy wskoczył kod usterki o nieprawidłowym działaniu kata, ale pomiary emisji (podczas przeglądu okresowego( były ok i kod zniknął bezpowrotnie..

    Czekam na wszelkie komentarze i uwagi..
  • Poziom 31  
    Podglądnij podciśnienie w kolektorze.
  • Poziom 34  
    Jak przebieg ma auto w km ?
  • Poziom 16  
    Robi1214, możesz rozwinąć myśl?

    Przebieg okolo 120tys km.
  • Poziom 34  
    Podciśnienie w kolektorze ssącym ma być 650 mbar.
  • Poziom 16  
    Rozumiem, ze na wolnych obrotach?
  • Poziom 34  
    Tak na biegu jałowym.
  • Poziom 16  
    Ok, sprawdzę niebawem ale co jesli bedzie za duze lub za male? Nie za bardzo mozna to przeciez regulowac....
  • Poziom 16  
    Ok. Troche to zajęło ale dopiero dziś miałem chwilę czasu.
    Podciśnienie na jałowym biegu ~700 mBar. Co ciekawe praktycznie sie nie zmienia w całym zakresie obrotów. Wobec tego nie działa tez regulator ciśnienia paliwa. Cały czas ciśnienie paliwa jest na poziomie 2,35 bara. Natomiast po zdjęciu wężyka z regulatora wskakuje na fabryczne 2,9.. I tu się przyznaję, że zgłupiałem. Nie wiem zupełnie co może powodować taki efekt... zaślepiłem filtr par paliwa (przy elektro zaworku) - bez jakiegokolwiek efektu..
    EDIT - właśnie zajrzałem do service manuala. Działanie regulatora ciśnienia paliwa sprawdza się na jałowym biegu tylko i wyłącznie zdejmując wężyk podciśnienia - ma wskoczyć na 2,9 lub trzymać 2,35 - czyli u mnie jest idealnie ...
  • Poziom 31  
    Czyli trzeba rozwiać problem z podciśnieniem w kolektorze.
  • Poziom 16  
    robi1214,

    tego to się sam domyślam :) ale przede wszystkim liczę na Wasza pomoc... nie wiem gdzie zacząć szukać..