Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat pneumatyczny - sterowanie siłownikiem, potrzebna dodatkowa krańcówka

Myszkin1987 24 Wrz 2015 23:21 2511 17
  • #1 24 Wrz 2015 23:21
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Witam.
    Mam problem ze sterowaniem siłownikiem z przechodzącym tłoczyskiem.
    W tej chwili jest sterowany dwoma pedałami: przesów w lewo-lewy pedał, przesów w prawo-prawy pedał. W tej chwili potrzebne jest dodatkowe zatrzymanie siłownika w pewnym miejscu z jednej strony, będzie to krańcówka mechaniczna. Siłownik powinien się zatrzymać mimo, że pedał jest wciśnięty. Odpuszczenie pedału i powinno zresetować układ i ponowne naciśnięcie pedału powinno dalej poruszyć siłownik. Czy da się to zrobić? Pomocy Schemat pneumatyczny - sterowanie siłownikiem, potrzebna dodatkowa krańcówka

    0 17
  • #2 25 Wrz 2015 09:33
    jharlan
    Poziom 25  

    Myszkin1987 napisał:
    Czy da się to zrobić?

    Tak, tylko pytanie czy krańcówka pneumatyczna czy "elektryczna?

    0
  • #3 25 Wrz 2015 09:45
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Krancowka pneumatyczna, sterowana mechanicznie

    0
  • #4 25 Wrz 2015 10:09
    jharlan
    Poziom 25  

    Myszkin1987 napisał:
    Krancowka pneumatyczna, sterowana mechanicznie

    Budowanie "logiki" na pneumatyce jest trudne.
    Proponuje przejść na sterowanie "elektryczne"
    (trzy przekaźniki załatwią sprawę).

    0
  • #5 25 Wrz 2015 10:14
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Wiem, że byłoby bardzo prosto zrobić to elektrycznie, ale w tym przypadku musi być to na logice. Największym problem jak dla mnie są dwa sygnały-z pedała i krańcówki

    0
  • #6 25 Wrz 2015 10:20
    jharlan
    Poziom 25  

    Myszkin1987 napisał:
    Wiem, ze byłoby bardzo prosto zrobic to elektrycznie, ale w tym przypadku musi byc to na logice. Największym problem jak dla mnie są dwa sygnały-z pedała i krańcówki

    Myszkin1987 napisał:
    W tej chwili potrzebne jest dodatkowe zatrzymanie siłownika w pewnym miejscu z jednej strony, będzie to krańcówka mechaniczna. Siłownik powinien się zatrzymać mimo, że pedał jest wciśnięty.

    Dwa dni czasu, coś pomyślimy!

    1
  • #7 25 Wrz 2015 10:43
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Gdybyś dał radę byłbym wdzięczny, mi już się mózg lasuje :)

    0
  • #8 25 Wrz 2015 17:37
    zembol
    Poziom 20  

    Witam,
    Ten typ zaworu uniemożliwi zatrzymanie siłownika, w pozycji środkowej tego zaworu obydwie komory siłownika sę odpowietrzone, potrzebny będzie zawór 5/3 w środkowej pozycji odcięty lub dodanie zaworów zwrotnych sterowanych.

    0
  • #9 25 Wrz 2015 17:47
    jharlan
    Poziom 25  

    zembol napisał:
    Witam,
    Ten typ zaworu uniemożliwi zatrzymanie siłownika, w pozycji środkowej tego zaworu obydwie komory siłownika sę odpowietrzone, potrzebny będzie zawór 5/3 w środkowej pozycji odcięty lub dodanie zaworów zwrotnych sterowanych.

    Chciał bym to zobaczyć!

    1
  • #10 25 Wrz 2015 18:29
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    W tej chwili zawor 5/3 ma najmniejsze znaczenie, uklad narysowalem w uproszczeniu, przeciez brakuje rowniez zaworow dławiąco-zwrotnych :)
    Istotna jest sprawa dołożenia krańcówki pneumatycznej ktora zatrzyma układ. Można przyjąć, że krańcowka da tylko krotki sygnał, na tyle krotki aby zatrzymać siłownik ale nie będzie przeszkadzać w resetowaniu układu

    0
  • #11 25 Wrz 2015 18:32
    zembol
    Poziom 20  

    Mowie tutaj o samym zatrzymaniu siłownika bez nabudowanej logiki sterownia (niezależnie na co się zdecydujemy pneumatycznie/elektryczne) tzn zatrzyma się ale będzie można przesunąć go ręką, chyba ze ma się zatrzymać w taki sposób. Druga sprawa jak ma to być sterowane, w obecnej sytuacji musimy trzymać przycisk nożny, w wersji z zatrzymywaniem ma tez tak być czy tez będzie to przycisk z pamięcią.

    0
  • #13 27 Wrz 2015 17:07
    Pritend
    Poziom 19  

    Witam
    Ja zastosował bym zawór 5/3 w położeniu środkowym wszystkie drogi zamknięte. W stopce, która ma wysuwać siłownik zastosował bym zawór 5/2. Na wysterowaniu siłownika do wysuwu zastosował bym krańcówkę mechaniczną. W momencie załączenia krańcówki siłownik zostanie w położeniu zadanym pomimo naciśniętej stopki. Z drugiej lini zaworu 5/2 czyli stopki podajemy sterowanie na zawór 5/3 z strony powodującej cofanie siłownika. W tej sytuacji zdjęcie sygnału ze stopki spowoduje przesterowanie zaworu 5/3 i cofnięcie siłownika pomimo załączonej krańcówki.Druga stopka do cofania siłownika nie jest w tym przypadku potrzebna.

    0
  • #14 27 Wrz 2015 23:07
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Pritend mógłbyś narysować schemat??

    0
  • #15 28 Wrz 2015 07:48
    Pritend
    Poziom 19  

    Schemat pneumatyczny - sterowanie siłownikiem, potrzebna dodatkowa krańcówka

    Nie wiem czy na sto procent będzie działać i czy o to chodziło aby po odpuszczeniu stopki siłownik cofał się do pozycji początkowej.

    0
  • #16 28 Wrz 2015 08:20
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Nie do końca o to mi chodzi.
    Siłownik ma być sterowany dwoma pedałami 3/2NC (po jednym na stronę). Z jednej strony ma być dodatkowo krańcówka, która odetnie sygnał z pedała i siłownik się zatrzyma. Odpuszczenie pedała i ponowne naciśnięcie spowoduje, że siłownik znowu ruszy (sygnał powróci)

    0
  • #17 28 Wrz 2015 11:56
    Pritend
    Poziom 19  

    Witam

    Poniżej schemat z proponowanym rozwiązaniem. Zastosowałem licznik. Drugie naciśnięcie stopki powinno uruchomić rozdzielacz w liczniku i obejść krańcówkę ( funkcja OR) w konsekwencji wysteruje zawór rozdzielający siłownika. A prościej to można zastosować równolegle z krańcówką dodatkowy zawór uruchamiany ręcznie. Co do licznika nie wiem tylko czy zastosować licznik z rozdzielaczem NO czy NC. Trzeba przeanalizować rozwiązanie konkretnego producenta. Nie jestem również pewien czy na schemacie ten licznik podłączony jest prawidłowo. Jeśli nie to proszę o taką informację.
    Schemat pneumatyczny - sterowanie siłownikiem, potrzebna dodatkowa krańcówka

    0
  • #18 28 Wrz 2015 13:27
    Myszkin1987
    Poziom 4  

    Wydaje mi się, że w tym przypadku jeżeli będziemy trzymać pedał, a sygnał z krańcówki zniknie to zawór 5/3 znowu dostanie sygnał. Sygnał z krańcówki będzie krótki, można przyjąć, że 1s, a więc tylko na tak krótko siłownik by się zatrzymał, a chodzi o to, żeby stanął na tak długo aż, nie zostanie odpuszczony i ponownie naciśnięty pedał

    0