Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter peugeot tkr- - Iskra tylko przy pierwszym kopnięciu itd...

sebooom 25 Sep 2015 18:39 3597 23
IGE-XAO
  • #1
    sebooom
    Level 8  
    Witajcie, mam problem ze skuterkiem. Zginęła mi iskra, walczyłem z tym jakiś czas, oddałem w końcu go do mechanika i było dobrze.. jeden dzień. Po założeniu nowego akumulatora(stary kompletnie nie trzymał napięcia) pojawił się problem, mianowicie iskra pojawiała się tylko przy pierwszym kopnięciu po przekręceniu kluczyka (po ponownym przekręceniu kluczyka analogiczna sytuacja), skuter odpalał i jechał ale powyżej 20km/h przerywał tak jak przy braku odpowiedniej masy (co oznacza że z zapłonem coś jest nie tak). I teraz sprawa która bardzo mnie zdziwiła: spalił mi się bezpiecznik (przez moją głupotę) i iskra jest jak trzeba ! Zapłon wygląda tu tak: iskrownik, impulsator, moduł cewka WN i to do świecy. Wymieniona cewka WN z przewodem WN, fajka, świeca, masa jak trzeba, moduł sprawdzany i jest ok. Mam nadzieję że znajdzie się tu osoba, która choć trochę pomoże w tej sprawie :)
  • IGE-XAO
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Oczywiście masz najzwyklejszy zapłon CDI, nie żadne immo?
    Ja to widzę tak.
    Gdzieś w instalacji masz przebicie, albo z powodu zamoczonej instalacji albo gdzieś się rozlał elektrolit z akumulatora na instalację elektryczną. Też możliwe że brakuje gdzieś masy w części instalacji i to będzie robić podobny efekt.
    To że pojawia się tylko jedna iskra może wynikać z faktu że tyrystor w module nie wychodzi ze stanu nasycenia, bo na zasilaniu modułu pozostaje napięcie stałe. Przekręcenie stacyjką przerywa napięcie stałe i tyrystor może znowu wyzwolić iskrę.
    Zwróć uwagę że w Peugeotach jest stosowane specjalne rozwiązanie stacyjki, zasilanie z cewki do modułu jest przerywane stacyjką i dodatkowo zwierane do masy przy wyłączonym zapłonie. Można sprawdzić czy tam gdzieś nie ma przebicia ze styków odpowiedzialnych za zasilanie instalacji z akumulatora.
    No i koniecznie trzeba sprawdzić masę między silnikiem a instalacją elektryczną, modułem zapłonowym i akumulatorem.
  • #3
    sebooom
    Level 8  
    Tak, zwykłe CDI. Mam jeszcze jedno pytanie, bo ta rzecz mnie niepokoi, a może to byc przyczyną. Skuter peugeot tkr- - Iskra tylko przy pierwszym kopnięciu itd... Czy powinno być przejście między przewodem czarno-czerwonym, białym i żółtym na masę silnika (przewody wychodzące od iskrownika)? Masa sprawdzana wszędzie jest jak trzeba (moduł, cewka, aku ogólnie wszystko gdzie jest potrzebna). Najbardziej zastanawia mnie to dlaczego iskra jest tylko bez akumulatora.
  • #4
    luk90
    Level 14  
    Proszę Pana a cewkę/stator/iskrownik (różne nazewnictwo) podmień i sprawdź czy to rozwiąże problem zamiast pruć elektryke i szukać dziury w całym.

    Moja praktyka pokazała, że to najczęściej daje o sobie znać.
  • #5
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Fabrycznie powinieneś mieć połączenie na konektorach tulejkowych, widać pewnie się urwały i ktoś skręcił na kostkę instalacyjną.
    Na przewodzie czarno-czerwonym powinieneś wykrywać rezystancję cewki zasilającej CDI względem masy, ale przy wyłączonej stacyjce jeden ze styków zwiera przewód od cewki zasilającej do masy.
    Przewody żółty i biały są od uzwojeń alternatora które mają małą rezystancję względem masy, więc wyniki pomiarów (wyłączona stacyjka, rezystancja między czarno-czerwonym a żółtym/białym) mogą być mylące.
  • IGE-XAO
  • #6
    sebooom
    Level 8  
    Zamówiłem instalacje od sprawnego skutera, założyłem i dalej to samo. Nowy regulator napięcia, przekaźnik (czy jak to się nazywa). Dodam, że po odpaleniu licznik (elektroniczny) zaczyna świrować (skacze prędkość pomimo tego że stoi w miejscu, włącza się i wyłącza, skaczą cyferki przebiegu). Odłączyłem licznik i dalej to samo, gdzie szukać dalej ?
  • #7
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Odnośnie licznika to sprawdź w pierwszej kolejności czy fajka świecy posiada rezystor przeciwzakłóceniowy. Chińskie fajki bez rezystora przeciwzakłóceniowego to istne zagłuszarki i potrafią ubić elektronikę która pracuje w pobliżu.
    Zapłon działa poprawnie?
  • #8
    sebooom
    Level 8  
    Iskra dalej pojawia się przy pierwszym kopnięciu po przekręceniu stacyjki, jak odpali to wkręca się jak trzeba, tylko potrafi niespodziewanie zgasnąć, trzeba wówczas przekręcić z powrotem stacyjką odpali i jedzie dalej. Fajki mam 2 NGK i motoforce (niemiecka produkcja), więc powinny posiadać rezystor. Podczas jazdy zauważyłem że licznik wariuje przy wyższych obrotach.
  • #9
    sebooom
    Level 8  
    Dobra, zmieniłem iskrownik na nowy i dalej to samo..
    Edit: zaobserwowałem ciekawe zjawisko, po naciśnięciu któregoś z hamulców (przez czujniki płynie prąd) magneto zaczyna się kręcić. Możliwe ze źle założyłem iskrownik?
  • #11
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sebooom wrote:
    magneto zaczyna się kręcić
    Jak magneto zaczyna się kręcić?
    Jak dla mnie, to masz tam pourywane masy i brak połączenia masowego silnika z ramą i minusem akumulatora.
    Efekt skaczącego, mrugającego i wariującego licznika też może być tym spowodowany. Pisząc w uproszczeniu, to prostu masa szuka sobie drogi i "błądzi" po pojeździe.
  • #12
    sebooom
    Level 8  
    Zmieniłem kompletną instalacje, masa jest wszędzie gdzie być powinna. Wydaje mi się że iskrownik z magnetem zaczynają działać jako silnik. Nie kręci się dosłownie ( z powodu kompresji która nie pozwala na pełen obrót wału), ale przy wciśnięciu hamulca słychać charakterystyczny dźwięk, magneto drgnie i przy pomocy ręki obraca się ( po nacisnięciu któregoś z hamulców). Stacyjka może być winowajcą ? BANANvanDYK, nie wiesz jaki kolor tych przewodów?
  • #13
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie ma takiej możliwości, by przy sprawnej instalacji magneto choćby drgnęło. Jeśli tak jest, to jest przebicie. Rozumiem, że magneto kręci się razem z wałem, a nie na nim.
  • #14
    sebooom
    Level 8  
    Tak, razem z wałem oczywiście. To w takim razie jutro jeszcze raz będę czegoś szukał w instalacji. Ponowię pytanie, czy stacyjka mogłaby być przyczyną ? Wszystko inne już wymieniłem.
  • #15
    BANANvanDYK
    Level 40  
    sebooom wrote:
    Wydaje mi się że iskrownik z magnetem zaczynają działać jako silnik.

    Jeśli Twoje przypuszczenia są prawdziwe, a nie wynikają np. z kwestii mechaniki spowodowanej wciśnięciem tylnego hamulca, to oczywiście jest to możliwe. Jeśli podasz z zewnątrz napięcie stałe na uzwojenie alternatora, to koło magnesowe się obróci zgodnie z biegunami magnesów i uzwojeń. Honda w jednym skuterze wprowadziła nawet takie rozwiązanie w którym alternator pracował również jako rozrusznik/silnik synchroniczny BLDC i do tego obracający się w obu kierunkach! Tylko w sprawnej instalacji, regulatorze napięcia do czegoś takiego by nie doszło. Musi powstać różnica potencjałów między obwodem oświetlenia czy ładowania a masą silnika. Jeśli to występuje w momencie zaświecenia światła stop (czyli także przy przednim hamulcu), to potencjał masy tylnej lampy musiałby być wyższy od masy silnika, prąd płynąłby poprzez masę do żarówek oświetlenia, a następnie na uzwojenie alternatora. Tak to widzę.
  • #16
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    @BANANvanDYK pomyśl, czy to jest możliwe przy sprawnej instalacji? Bo obwód świateł stop, to obwód na prąd stały, który kontakt z cewkami statora ma poprzez regulator napięcia. Ten musiałby być przebity, by przepuszczać wstecznie. Poza tym, jeśli przy załączaniu hamulca widać ruch na wale, to świadczy to raczej o bardzo kiepskiej kondycji silnika, bo 21W, to bardzo małe obciążenie, by wywołać takie sprzężenie, że aż wałem obróci. Dalej podejrzewam brak mas lub jej kiepski stan.
    sebooom wrote:
    masa jest wszędzie gdzie być powinna.

    Mierzyłeś miernikiem, czy sprawdzałeś pod obciążeniem?
    Ta pierwsza iskra to był efekt odpalania, a jak następował zapłon i pojawiała się indukcja na cewkach zasilających, to już było za dużo i zaczynały się cyrki.
  • #17
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Żarówka 21W to prawie 2A, ale ile idzie na stator to zależy od spadku napięcia między masami. Aby zadziałała funkcja elektromagnesu, nie trzeba przecież dużych prądów.
    Uszkodzony regulator puszczałby stały prąd przez cały czas - to byłoby widoczne przy podłączaniu akumulatora. Nie spotkałem się aby cofał się prąd rzędu miliamperów przez taki regulator (tyrystor).
  • #18
    sebooom
    Level 8  
    Mierzyłem miernikiem. Nie ma aktualnie podłączonych żadnych żarówek, a samo magneto z wałem lekko drgnie i dopiero po pomocy ręką wał się obróci. Założyłem drugi regulator i jest to samo.
  • #19
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Popatrz sobie na schemat elektryczny pojazdu i zastanów się, którędy prąd na cewki może się przedostawać.
  • #20
    sebooom
    Level 8  
    Problem powrotu prądu na iskrownik rozwiązany, niestety Z iskrą dalej to samo. Połączenie masowe między silnikiem a wszystkim gdzie masa być powinna jest (także z minusem akumulatora), nie ma natomiast połączenia masowego między ramą a silnikiem. To może być przyczyną?
  • #21
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sebooom wrote:
    Problem powrotu prądu na iskrownik rozwiązany

    Co było przyczyną i jak zostało rozwiązane?
  • #22
    sebooom
    Level 8  
    Spadła izolacja z wtyczki światła stop i dotykała wtyczki świateł pozycyjnych.
  • #23
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odepnij od statora przewody cewek prądowych. Zostaw tylko cewkę zasilającą CDI i impulsator. Spróbuj odpalić.
  • #24
    sebooom
    Level 8  
    Niestety wszystkie mam w jednej kostce i nie chcę tego rozwalać. Gdy akumulator jest odłączony iskra za każdym razem jak trzeba, przy podłączonym natomiast iskra pojawia się przy pierwszym kopnięciu. W obu przypadkach silnik odpala i jedzie, lecz bez akumulatora przerywacz, licznik nie działają jak trzeba, zaś z podłączonym akumulatorem co pewien czas gaśnie. Zaraz spróbuję jeszcze zrobić tak jak napisałeś.