Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elmark
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przełącznik obrotów wraz z regulatorem obrotów.

andrzejon26 26 Wrz 2015 21:32 4329 28
  • #1 26 Wrz 2015 21:32
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Witam
    Jak zbudować przełącznik obrotów (lewo - prawo) wraz z regulatorem prędkości obrotów. Urządzenie to ma za zadanie sterować ruchem pojazdu gąsienicowego do przodu, wraz z zwiększaniem prędkości i zmniejszaniem jej oraz ruchem pojazdu do tyłu również z zwiększaniem i zmniejszaniem prędkości. Najlepiej gdyby to urządzenie było sterowane za pomocą "wajchy-dźwigni" podwójnej dla prawej i lewej gąsienicy. Wychylenie w przód ruch pojazdu do przodu im dalej wychylona dźwignia tym szybciej (większe obroty silnika) analogicznie do tyłu. Dźwignia pionowo do góry pojazd stoi. Sterowanie ma obsługiwać dwa silniki prądu stałego 24V 250-350W. Może istnieje takie urządzenie bez konieczności jego budowania od podstaw? Jeśli tak to poproszę o podanie jego prawidłowej nazwy ewentualnie linku.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 28
  • Elmark
  • Pomocny post
    #2 26 Wrz 2015 21:34
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Hasła dla ciebie - "mostek H" i "sterowanie PWM". No i wyszukiwarka, bo nie raz i nie dwa o tym było.

    1
  • Elmark
  • #3 26 Wrz 2015 22:04
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Dziękuję za szybką odpowiedz. Przejrzałem kilka tematów - niestety jestem tylko modelarzem i z elektroniką mam tylko styczność gdy włączam lutownicę żeby połączyć dwie blaszki fototrawione do wzbogacenia wizualnego mojego modelu, z zamieszczonych schematów i opisów nic nie rozumiem. Dodam tylko, że pojazd nie ma być zdalnie sterowany. Sterowanie ma się odbywać z wnętrza pojazdu przez małe rączki mojego synka (to ma być taka duża zabawka przypominająca Panzer III). Biorąc pod uwagę powyższe może istnieje jakieś gotowe urządzenie spełniające w/w funkcje?

    0
  • #4 26 Wrz 2015 22:19
    sergiuszkaa
    Poziom 15  

    Bez zrozumienia schematów kolega sobie nie da rady z tym tematem tutaj, chyba nie ma gotowych"kloców" tego typu, wszystko bywa proste jak mamy wiedzę co z czym jak połączyć.

    0
  • #5 26 Wrz 2015 22:26
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Tego się właśnie obawiałem. Poszukam jeszcze jakiś części do sterowania ze starej zabawki elektrycznej. Jak nie znajdę czegoś to pozostanie mi jedynie zamówić takowe urządzenie. Mam nadzieję, że nie jest to droga zabawa.

    0
  • #6 26 Wrz 2015 22:48
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Można zrobić na piechotę, czyli osobno sterownik PWM, choćby na nieśmiertelnym 555, a przełączanie obrotów zrobić na przełącznikach lub przekaźnikach.
    Można też zrobić elegancko wykonać mostek H ze sterowaniem. Wtedy wszystko będzie na półprzewodnikach.

    0
  • #8 27 Wrz 2015 11:11
    Alemucha
    Poziom 28  

    E tam. Są potrzebne dwa regulatory PWM+Hbridge z potencjometrami sprężyście wracającymi do 0.5R, z odpowiednio szeroką strefą wyłączenia przy zmianie kierunku.

    0
  • #10 27 Wrz 2015 11:51
    Alemucha
    Poziom 28  

    Cena i wygląd -uczciwe. Ciekawy jestem co zrobić z cofaniem czołgu?

    0
  • #13 27 Wrz 2015 12:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zastosować przełącznik lub lepiej stycznik obracający zasilanie na silniku. Dalej nie wiem, czy jest konieczność stosowania gotowych sterowników. Można samemu zmotać. Można wpisać w google "Dżojstik przemysłowy" i poszukać sobie manipulatorów do obsługi. Do tego dwa PWM'y i po dwa przekaźniki na silnik. I ma się pełne sterowanie. Można zastosować i te rowerowe, tylko trzeba sprawdzić, do jakiego rolgazu jest przeznaczone, a najlepiej zastosować oryginalne, co wymusi specyficzną konstrukcję manipulatorów.

    0
  • #15 27 Wrz 2015 12:53
    Alemucha
    Poziom 28  

    Freddy to tylko przełącznik. Błażej ma rację, jest potrzebny regulator nawrotny, ale z odpowiednio szeroką strefą martwą w połowie potencjometru. Dzieciak może zbyt szybko przejść z forward na rear i klucze mostka padną. Regulator musi być bidirectional -wpisać w googla i coś wyskoczy. Jednak o bezpiecznej pracy będzie decydować wybieg, czyli bezwładność realnego układu mechanicznego, do którego trzeba elektronikę dopasować. Zrobiłbym to chyba na skrosowanym potku od balansu +pwm z googla na 324. Na zwykłym liniowym może być mało strefy martwej.

    0
  • #16 27 Wrz 2015 14:12
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    @Alemucha idąc w tą stronę, to przydałoby się jeszcze hamowanie silnika, choćby przez jego zwarcie. I już ma się mniej więcej sprawnie działający układ :D

    0
  • #17 27 Wrz 2015 15:47
    Alemucha
    Poziom 28  

    Z hamowaniem to różnie -jeśli przekładnia wysoka i całość samohamowna to nie koniecznie, ale tu jest raczej dość długi wybieg, bo dzieciaka mleczko by mogło wyprzedzić. Zauważ że podnośniki szyb stają na zaraz, a w większości autek-zabawek jest jeszcze jakaś chwilowa jazda.

    0
  • #18 27 Wrz 2015 16:13
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Bo w podnośnikach szyb, wycieraczkach, są z reguły przekładnie ślimakowe, a te są dość mocno samohamowne. Choć w wycieraczkach i tak jest hamowanie poprzez zwarcie silnika, żeby zahamować wybieg i wysuwanie ramion poza pozycję parkowania. Nie znamy konstrukcji i parametrów zastosowanej przekładni, więc możemy tylko rzucać pomysły.

    0
  • #19 27 Wrz 2015 16:40
    Marian B
    Poziom 35  

    Nie dobijajcie Kolegi super zaawansowanymi układami. Tu jest układ pracy nawrotnej silnika z wykorzystaniem dwóch przekażników i trzypozycyjnego przełacznika:
    Przełącznik obrotów wraz z regulatorem obrotów.

    Zmiana prędkości na początek może być tylko "dwubiegowa", czyli właczany/wyłaczany rezystor szeregowy z silnikiem. Właczanie/wyłączanie rownież za pomocą przekażnika sterowanego jakimś zwykłym wyłącznikiem.

    Nie wiem jaki prąd pobiera silnik/silniki, ale szacunkowo rezystor powinien być w okolicach 1Ω o mocy co najmniej 50W. Oczywiście rezystancję i moc trzeba dobrać optymalnie, doświadczalnie.

    0
  • #20 27 Wrz 2015 17:24
    Alemucha
    Poziom 28  

    Spodziewałem się jakiegoś prostego zmiękczenia, ale ta moc 2x250-350W sugerowała użycie czegoś mądrego :). Taki rezystor to kawałek spirali z pieca akumulacyjnego

    0
  • #21 27 Wrz 2015 22:39
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Witam
    Widzę, że temat wzbudził Wasze zainteresowanie. Bardzo mnie to cieszy bo po dzisiejszej wizycie na Warszawskim Wolumenie byłem załamany tłumaczeniami jednego ze sprzedawców, że takie sterowanie to bardzo, bardzo skomplikowana sprawa o kosztach nie wspomnę.
    Aby sprecyzować planuję zastosować dwa takie silniki z przekładniami planetarnymi:
    Link
    Wydaje mi się, że takie rozwiązanie będzie bezpieczne tzn. po odjęciu "gazu" pojazd nie "stanie dęba" tak jak by to miało miejsce w przypadku przekładni ślimakowej.
    Idąc dalej rozumiem, że do akumulatora podłączam taki sterownik Link wg. takiego schematu (który jest dla mnie bardzo czytelny, dzięki za zrozumienie) Link do niego podłączam np. taką manetkę Link, pomiędzy sterownikiem a silnikiem Link instaluję taki przełącznik Link.
    Wszystko trzeba zdublować i mam sterowanie oraz napęd mojego czołgu?

    0
  • #22 27 Wrz 2015 23:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zrób dziecku kierownicę. Dwa PWM'y sterowane z potencjometru na osi kierownicy. Jak pokombinujesz, to nawet pedały gazu i hamulca dodasz. I dziecko od małego nauczy się zasad prowadzenia samochodu :D

    0
  • #23 28 Wrz 2015 00:15
    jharlan
    Poziom 25  

    andrzejon26 napisał:
    podłączam np. taką manetkę Link,

    zapytaj doradcę (tel. 61 22 27 422)
    Jaki interfejs?
    Analogowy lub PWM? (Analogowy 0-10V, 0-5V, 4-20mA)
    A jakie zasilanie manetki, bo jeżeli interfejs analogowy 4-20mA to zasilanie manetki może być z pętli prądowej.
    andrzejon26 napisał:
    pomiędzy sterownikiem a silnikiem Link instaluję taki przełącznik Link

    I rozważ sytuacje: jedziesz "cała na przód" zmieniasz na "wstecz" przy pełnym otwarciu manetki i ugotujesz sterowniki, bo silniki są hamowane przeciwprądem.

    0
  • #24 28 Wrz 2015 01:12
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Manetki w tych rowerowych sterownikach najczęściej są oparte na czujniku Halla. Ten manipulator, który zaprezentowałeś tani nie będzie, a potrzebne będą dwa. Obawiam się też, że prezentowane przez ciebie przełączniki mogą nie wytrzymać prądu, jaki przez nie przepłynie. Tutaj radzę zastosować przekaźniki. Mogą byś sterowane z takiego przełącznika. Będzie fachowo wyglądać.

    Z prezentowanego sterownika można próbować użyć styku HAMULEC do zatrzymywania pojazdu.

    Jeśli manipulatory z linku będą bardzo drogie, to spróbuj na podstawie oryginalnych manetek rowerowych zrobić samemu.

    0
  • Pomocny post
    #25 28 Wrz 2015 09:27
    jharlan
    Poziom 25  

    Alemucha napisał:
    jharlan napisał:
    Jaki interfejs?
    -w zasadzie ten ukochany "centralny zamek" Mariana z kawałkiem spirali dobranym do bezpiecznej bezwładności.

    http://www.wobit.com.pl/produkt/10238/joysticki-przemyslowe/xtbar/
    Taka manetka jest do zastosowań w automatyce przemysłowej a nie w "amatorskim"
    sterowniku.
    Poczytaj Sobie o sygnałach analogowych w automatyce przemysłowej.
    andrzejon26 napisał:
    ak zbudować przełącznik obrotów (lewo - prawo) wraz z regulatorem prędkości obrotów.

    Weź Regulator obrotów silnika prądu stałego 50A
    http://sklep.jabel.com.pl/produkt/293/535/Reg...ulator_obrotow_silnika_pradu_stalego_50A.html
    http://www.jabel.com.pl/files/instrukcje/regobr50A.pdf
    ma wbudowany regulowany sofftstart.
    Regulacja prędkości potencjometrem
    Na bazie nastawnika suwnicowego (można zrobić konstrukcje "dziecioodporną)
    Przełącznik obrotów wraz z regulatorem obrotów.
    zrób "UKŁAD KONTROLI TRAKCJI"
    "UKŁAD KONTROLI TRAKCJI" podłącz zamiast oryginalnego potencjometru,
    cztery prędkości do przodu i do tyłu.

    0
  • #26 28 Wrz 2015 17:53
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Dzięki "jharlan". Myślę, że coś takiego w zupełności by mi wystarczyło. Nareszcie ktoś mi napisał coś co rozumiem :)
    Czy taki przełącznik obrotowy pasował by do instalacji, którą opisałeś?

    Moderowany przez Mirek Z.:

    Link do aukcji usunąłem. https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php - p.3.1.18.

    0
  • #28 02 Cze 2016 08:13
    andrzejon26
    Poziom 9  

    W końcu udało mi się rozwiązać problem sterowania, mianowicie nabyłem sterownik ze starego wózka inwalidzkiego. Nie było to najtańsze rozwiązanie i ma dzojstik a nie dwie wajchy jak w starych pojazdach gasienicowych ale mam nadzieję, że będzie się tym dobrze kierować.
    Teraz mam kolejny problem mianowicie pomiędzy akumulatorami 2X12V a w/w sterownikiem chcę zamontować bezprzewodowe odcięcie zasilania. Ma to na celu zatrzymanie zdalne pojazdu jak mi dzieciak za daleko odjedzie. Zasięg 150 m, nadajnik najlepiej w formie małego pilota (taki jak w alarmach samochodowych) z jednym przyciskiem. Pierwsze naciśniecie pojazd zatrzymuje się, drugie naciśnięcie pojazd może jechać. Jak będą dwa przyciski jeden do zatrzymania drugi do uruchomienia to też będzie dobrze. Dodam jeszcze, że pojazd jest wyposażony w dwa silniki o mocy 180W każdy. Poproszę o podpowiedz gdzie można coś takiego zamówić lub kupić gotowca, jak dotąd znalazłem tylko takie wyłączniki sterowane przez modemy, komputery i to wszystko na 230V
    Z góry dziękuję.

    Od znajomego dostałem propozycję takiego zestawu, tylko czy wytrzyma ono takie obciążenie?
    Link

    0
  • #29 19 Paź 2016 12:40
    andrzejon26
    Poziom 9  

    Witam
    Pojazd zbudowany, niestety silniki są za słabe (2x 180W).
    Czy ktoś na forum podjąłby się wykonania takiego zestawu napędowego wraz ze sterowaniem. Silniki elektryczne 24V, obroty po przekładni 150 obr/min, moc silników około 300W. Sterowanie za pomocą dżojstika jak w wózku inwalidzkim lub dwóch przełączników (taka wajcha) oddzielnych dla każdego silnika.
    Proszę o kontakt na PW

    0