Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Romo (Candy) Zerowatt 1051.1 - uszkodzony regulator

Kombi_Nator 27 Wrz 2015 00:51 1680 9
  • #1 27 Wrz 2015 00:51
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Pralka z roku 1994, silnik komutatorowy z dynamem tachometrycznym i regulacją elektroniczną. Był ślad przeskoku iskry na kostce połączeniowej silnika pomiędzy obwodem rotora i uzwojeniem tachometycznym. Silnik pralki nie pracuje, pomiędzy konektorami prądowymi regulatora (pracującego w szereg z silnikiem) jest pełne napięcie sieci. Spalone są oporniki małej mocy, doprowadzające sygnał z prądniczki tachometrycznej do reszty modułu. Nie mam schematu tego modułu, zawiera IC TDA1085C i triak BTA16.
    Jaka mogła być wartość tych oporników?

    0 9
  • #2 27 Wrz 2015 15:06
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Dodam: R1 prowadzi do konektora N, R2 (z drugiego kontaktu tachometru) do obwodu regulatora, oba spalone, nie da się odczytać pasków; moc 1/8 W.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Porównując z https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1015370.html i schematem aplikacyjnym IC, typuję: R1 1OO Ohm, R2 22k. Czy scalak mógł przeżyć? Triak chyba nie powinien być uszkodzony?

    Sygnał z prądniczki tachometrycznej doprowadzę do modułu z ominięciem konektora prądowego silnika, by zabezpieczyć się przed podobnym przeskokiem iskry w przyszłości; choć spaloną izolację wyskrobałem spomiędzy styków.

    0
  • Pomocny post
    #3 27 Wrz 2015 19:18
    axxx
    Specjalista AGD

    Zazwyczaj TDA jest też do wymiany.

    0
  • #4 28 Wrz 2015 23:31
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Wymieniłem oba oporniki, teraz silnik już pracuje, ale na maksymalnych obrotach (podczas prania niemal jak przy odwirowywaniu). Przejście w obwodzie tacho jest (mierzone na zdjętym z modułu konektorze). Po zdjęciu konektora sterującego z modułu (i pozostawieniu konektorów prądowych) - silnik nie pracuje, co chyba przeczy przebiciu triaka.
    Czy te objawy wskazują na uszkodzenie scalaka? Jego wymiana będzie dość kłopotliwa, nie mam odpowiedniego sprzętu.

    Dodano po 2 [godziny] 34 [minuty]:

    Niestety, wymiana TDA nic nie zmieniła. Gdzie szukać dalej? Triak, czy źle dobrane oporniki w obwodzie tachometru? Nie mam innego egzemplarza regulatora, najprościej byłoby go podmienić.

    0
  • #5 29 Wrz 2015 21:28
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Po wymianie triaka sytuacja nadal ta sama. Sprawdziłem, czy prądniczka tachometryczna daje sygnał: przy pokręcaniu bębna ręką na uzwojeniu powstaje napięcie ok. 1 V.
    Gdzie jeszcze szukać błędu? Może niewłaściwie dobrane oporniki w obwodzie tachometru?

    0
  • Pomocny post
    #6 29 Wrz 2015 22:31
    axxx
    Specjalista AGD

    Pewnie tak rezystory maja duże znaczenie.

    0
  • Pomocny post
    #7 30 Wrz 2015 00:20
    osidj
    Poziom 11  

    Może to coś pomoże Romo (Candy) Zerowatt 1051.1 - uszkodzony regulator

    0
  • #8 30 Wrz 2015 01:41
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Płytka bardzo podobna do tej mojej, ale inne zupełnie rozmieszczenie elementów i ich numeracja. Zmiana R2 z 22k na 4,3k i 1k nic nie dała. Prądniczka tachometryczna ma opór 50 Ohm, do masy i obwodów silnika nie ma przebicia ani mierzalnej upływności.

    0
  • Pomocny post
    #9 30 Wrz 2015 07:38
    axxx
    Specjalista AGD

    Przy zwartym triaku tak się zachowuje silnik.

    0
  • #10 02 Paź 2015 02:14
    Kombi_Nator
    Poziom 9  

    Wymieniłem jeszcze drugi opornik obwodu tacho na 1 kOhm - wg rady, wygooglanej na rosyjskich stronach, podobnych do elektrody. Kluczem było oznaczenie tgo modułu z fotografii - oryginalny symbol mojego modułu nie prowadził do użytecznych wyników.
    Link
    Oba oporniki po 1 kOhm i nadal to samo.
    Triak był wprawdzie zmieniany, ale zmierzyłem go - miał zwarcie! Dałem pierwotny, który był w tej pralce - i silnik zaczął normalnie pracować.
    Rano odbędzie się próba generalna.

    0