Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu

29 Wrz 2015 18:56 6606 29
  • Poziom 7  
    Witam.
    Mam problem z pralką Amica AWST10L.
    Pewnego dnia normalnie prała coś "pykło" i przestała, później po włączeniu silnik nie chciał ruszyć 0 reakcji i po chwili wyświetla się kod błędu:

    Płukanie ekstra - świeci się na pomarańczowo,
    Wyłączenie wirowania - świeci się na pomarańczowo,
    Start/Pauza - świeci się na czerwono,
    włącznik- świeci się na pomarańczowo,

    Jednak tego kodu nie ma nigdzie na necie... Sprawdzałem programator wszystko wygląda na sprawne, miernikiem też nic nie wykryłem. Co mogło się zepsuć, gdzie szukać i jak to naprawić. Nie uśmiecha mi się płacić 350/400 zł. za nowy programator. Z lutowaniem nie będzie u mnie problemu.
    Z góry dzięki za każdą pomoc.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 7  
    GrzesiekF1 napisał:
    Polecam sprawdzić zamek ;)
    a co do kodów to może znajdziesz je tu: http://menstream.pl/instrukcje/amica-awct-10l-g6366.html
    Zamek, a mógłbyś jaśniej nie ukrywam, że w naprawianiu pralki nie jestem dobry, niestety nic tak nie znalazłem, ewentualnie źle patrzę.
    Dzięki za odpowiedź.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Zapewne kolega miał na myśli elektryczny rygiel do drzwiczek. Blokuje ich otwieranie. Znajduje się na przedniej ściance pralki, obok miejsca gdzie chwyta się ręką, aby otworzyć drzwiczki pralki.
  • Poziom 9  
    Zamek czy jak kto woli blokadę drzwi pralki ;) a na tej stronie, w instrukcji na stronie 8 znalazłem kody błędów.
  • Poziom 7  
    Drzwiczki sprawdzone i są ok.
    Moją uwagę przykuły kable, to zacząłem kombinować...
    wyciągnąłem wszystkie pralka nie odpala, załączyłem zasilanie (kolor czerwony) nie działa.
    to załączyłem do tego jeszcze kolor zielony pokazuje opisany przeze mnie błąd, to je wyjąłem.
    załączyłem zasilanie (czerwony), kolor brązowy, pralka odpaliła ale nic nie działało, więc załączyłem jeszcze do tego chyba system (kolor różowy) pralka odpaliła nabrała wody i błąd

    Płukanie ekstra - świeci się na pomarańczowo,
    Wyłączenie wirowania - świeci się na pomarańczowo,
    Start/Pauza - świeci się na czerwono,
    włącznik- nie świeci się,

    załączyłem wszystkie kable pralka wystartowała, nabrała wody itp, tylko silnik nie odpalił, właśnie będę sprawdzał szczotki i komutator.
    _________________________________________________________________
    Szczotki były lekko zapieczone, wyjąłem oczyściłem ale niestety to nie to,
    silnik dalej nie kręci.
  • Pomocny post
    Poziom 9  
    Sprawdź jeszcze grzałkę - jej oporność powinna wynosić około 27Ω, a szczotki jakie długie?
  • Poziom 7  
    GrzesiekF1 napisał:
    Sprawdź jeszcze grzałkę - jej oporność powinna wynosić około 27Ω, a szczotki jakie długie?
    Szczotki jak na 6 lat użytkowania dość długie nawet bardzo, wątpię by to była wina grzałki, ale sprawdzę.
    __________________________________________________________
    No nic jestem zmęczony, jutro po powrocie ze szkoły wyciągnę ją z toalety i wszystko na spokojnie posprawdzam. Póki co dzięki, napiszę jutro jakie wnioski oby to był tylko oderwany kabel :) dobranoc.
    _________________________________________________________________
    Edit. 2015.10.01 21:23
    Wczoraj do późna grzebałem w pralce i po włączeniu nabiera wodę zakręci 2/3 razy wolno zgodnie z ruchem wskazówek zegara, i brak reakcji a po chwili wywala mi przekaźnik i pokazuje błąd. Kupiłem nowy przekaźnik właśnie zalutowuję, zobaczymy.
    Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błęduewrqqqqqqq...qqqqqq.jpg Download (46.63 kB)
  • Poziom 7  
    Edit. 2015.10.01 22:30
    Już nic nie strzela ani nie błyska, ale problem jest nadal... Teraz z innym błędem,
    Płukanie ekstra - nie świeci się,
    Cytat:
    Wyłączenie wirowania - świeci się na pomarańczowo,
    Start/Pauza - świeci się na czerwono,
    włącznik- świeci się na pomarańczowo,

    Niby chodzi o brak wody w pralce/niskie ciśnienie.
    Woda w pralce jest bo sama nabiera, sprawdzę to ciśnienie lecz marnie to wygląda, powoli dochodzi do mnie myśl, że mógł faktycznie paść programator, ale zanim kupie nowy, zalutuje na nowo takie same elementy koszt 20/30zł, a programator 200/300zł.
  • Poziom 10  
    Ja mam to samo z naprawianą AWST 10L tego producenta - wiecie może jak styk w sprawnej blokadzie ma się zachować ?

    U mnie styk pozostaje otwarty nawet mimo zamknięcia drzwiczek, zewrze się dopiero wówczas kiedy jednocześnie blokada ma przyłożone napięcie na grzałkę i pralka ma zamknięte drzwiczki. Tak trochę dziwnie bo jeżeli ma tak to właśnie działać to wygląda na to, że ta grzałka blokady się grzeje nawet jak są drzwiczki otwarte - non stop.

    Walczę właśnie z AWST 10L po wymianie sterownika (stary jakimś przepięciem miał uwalony procesor i nie dało się to odratować (miałem pełne zwarcie rdzenia w kontrolerze, MC9S08AW32 Freescale - konstruktorzy poszli po bandzie dając aż tak prosty i niestety awaryjny "zasilacz" bez-transformatorowy)- a że nie znalazłem w necie programu ("wsadu") więc zmuszony byłem kupić nowy cały moduł ze sprawnym startującym procem)

    No i mam taki efekt że wymieniony sterownik niby żyje, ale wali kodem otwartych drzwiczek po ~3 sekundach od włączenia pralki (zaświeca wszystkie led na żółto/pomarańczowo a start/pauza na czerwono - wedle manuala do pralki jest to błąd otwartych drzwiczek) no ale zwarcie styku wedle schematu (zasymulowanie zamknięcia drzwiczek) nic nie daje, błąd nadal jest sygnalizowany i wsio - nic się nie dzieje - pralka nie puszcza zaworów pobierania wody, nie klika żaden z przekaźników na płycie itp. (a tego się spodziewałem sprawdzając moduł na biurku).

    Kręcę się więc w kółko szukając przyczyny.
  • Moderator
    Adrian1978 napisał:
    nie klika żaden z przekaźników na płycie

    Masz prawdopodobnie niepoprawne napięcia na PCB (z obserwacji) przy podobnym PCB, a uszkodzonym procesorze…
  • Poziom 10  
    Miałem, tzn. kondensator 2,2µF/275VAC miał zaledwie 0,75µF - wymieniłem na nówkę i zasilanie jest powiedzmy, że "stabilne" (na rdzeniu procka ma 4.3-4,6V w zależności czy proc rozświetla LED czy nie), a na części zasilającej cewki przekaźników mam aż 20-21V (przypuszczam, że to przysiądzie po załączeniu któregoś z PK). Tak że teraz można mówić o tym, że napięcia są w miarę OK. Oczywiście na biurku wpięte mam tylko zasilanie + blokadę drzwiczek + panel sterowania i tak to się zachowuje. Chwilowo nie mam możliwości sprawdzić na pralce (inne mieszkanie). Spodziewałem się, że po "zasymulowaniu" zamkniętych drzwiczek program np. włączy przekaźnik jakiś, a tu kicha - zapala wszystkie led na żółto/pomarańczowo, a start/pauzę na czerwono - czyli wisi na błędzie tak jak na pralce z powpinanym wszystkim.
  • Moderator
    Adrian1978 napisał:
    program np. włączy przekaźnik jakiś a tu kicha

    Przy gołej płycie (bez niczego i bez symulacji) ma się załączyć przekaźnik RL4 (na cewce jest 14,8V) i podaniu napięcia 230V na PCB. Jakie masz napięcie na kondensatorze elektrolitycznym C3?
  • Poziom 10  
    Witaj, po wymianie C1 na sprawny 2u2/275VAC mam na C3 dość prawidłowo - tzn ok.4,75V przy płycie wyłączonej z klawisza a kiedy pobudzę ją (włączę z klawisza tak jakbym chciał zastartować program prania) to napięcie na C3 nieco spada do ok. 4,52V - Włączy mi się LED sygnalizujący włączenie a po ok. 2-3 sekundach sterownik rozświetla wszystkie LED na żółto a LED klawisza START/PAUZA zmienia się na czerwony. No i tyle. Nic więcej nie dzieje się, żaden z przekaźników nie włącza się i program stoi.

    Wedle rozpisu w instrukcji obsługi pralki jest to sygnalizacja błędu otwartych drzwiczek. Ok - ma to sens, program powinien faktycznie czekać na zamknięcie drziczek i jeżeli to nastąpi to powinien np. puścić napełnianie wody czy coś a tu kicha. Bo kiedy zewrę razem styk 3 i 4 głównego złącza na PCB (licząc od lewa, czyli właśnie styk w blokadzie drzwi) to tak jakbym zamknął drzwiczki i program powinien ruszyć a tu nici z tego - tak czy siak wisi na tym samym sygnalizowaniu błędu, nic nowego się nie dzieje. Wydaje mi się że jeżeli nawet otwarte drzwiczki byłyby powodem tego błędu to po zasymulowaniu ich zamknięcia powinien się ten błąd na LED-ach wygasić a tu kicha. No i nie wiem stąd czy sterownik wisi bo mu coś dalej nie pasuje (np. niepodłączony teraz presostat lub grzałka czy silnik lub prądniczka tachometryczna) czy sterownik jest jednak niesprawny.
  • Poziom 7  
    Adrian1978 napisał:
    Witaj, po wymianie C1 na sprawny 2u2/275VAC mam na C3 dość prawidłowo - tzn ok.4,75V przy płycie wyłączonej z klawisza a kiedy pobudzę ją (włączę z klawisza tak jakbym chciał zastartować program prania) to napięcie na C3 nieco spada do ok. 4,52V - Włączy mi się LED sygnalizujący włączenie a po ok. 2-3 sekundach sterownik rozświetla wszystkie LED na żółto a LED klawisza START/PAUZA zmienia się na czerwony. No i tyle. Nic więcej nie dzieje się, żaden z przekaźników nie włącza się i program stoi.

    Wedle rozpisu w instrukcji obsługi pralki jest to sygnalizacja błędu otwartych drzwiczek. Ok - ma to sens, program powinien faktycznie czekać na zamknięcie drziczek i jeżeli to nastąpi to powinien np. puścić napełnianie wody czy coś a tu kicha. Bo kiedy zewrę razem styk 3 i 4 głównego złącza na PCB (licząc od lewa, czyli właśnie styk w blokadzie drzwi) to tak jakbym zamknął drzwiczki i program powinien ruszyć a tu nici z tego - tak czy siak wisi na tym samym sygnalizowaniu błędu, nic nowego się nie dzieje. Wydaje mi się że jeżeli nawet otwarte drzwiczki byłyby powodem tego błędu to po zasymulowaniu ich zamknięcia powinien się ten błąd na LED-ach wygasić a tu kicha. No i nie wiem stąd czy sterownik wisi bo mu coś dalej nie pasuje (np. niepodłączony teraz presostat lub grzałka czy silnik lub prądniczka tachometryczna) czy sterownik jest jednak niesprawny.


    Kolego, wymieniłem sterownik i działa, miałem nadzieje że to nie sterownik bo 300 zł to jednak duża kwota jak za 700 mam nową pralkę.
    Sterownik musiał nałapać błędów i pluje nimi na lewo i prawo, także jak masz możliwość pożycz sobie sprawny sterownik od kogoś i spróbuj wymienić, jeżeli nie masz możliwości pralka na złom.
    [*]
    Ja ze swoją użerałem się miesiąc za każdym razem inny błąd, naprawiałem a tu następny...
    Nie wiem czy jest sens kupować pralki od tego producenta.
  • Moderator
    Adrian1978 napisał:
    czy sterownik jest jednak niesprawny.

    Sterownik sprawny lecz do wymiany niestety procesor sterownika (wraz z pamięcią) :D
  • Poziom 10  
    Ja z tym poronionym ustrojstwem uporałem się wreszcie i działa. Zastępczy używany sterownik, który kupiłem po stwierdzeniu nieodwracalnej awarii mojego sterownika z pralki miał owszem sprawny jeszcze procesor z programem więc byłem "w domu", ale jego zasilacz - to niewydarzone cudo kooperanta Amiki. Był uwalony, tzn. kondensator, który tam siedzi i ciężko pracuje (wykorzystuje się w tych konstrukcjach reaktancję kondensatora). Jednak ma to do siebie, że w trakcie swojej pracy łapie coraz więcej uszkodzeń (gdzieś czytałem, że powstają "zawały" w powierzchni czynnej okładzin i kondensator mimo, że nie ma przebicia to traci swoją pojemność). Zatem u mnie tak właśnie było, po wyjęciu z płyty i zmierzeniu okazało się, że on ma nie 2,2µF lecz zaledwie 0,7µF !

    Beztransformatorowy zasilacz z tak małą pojemnością po prostu nie był wydolny prądowo (te konstrukcje i bez tego defektu kondensatora są stosunkowo słabe, wraz z obciążeniem mocno siada napięcie i można z tego wycisnąć ledwie kilkadziesiąt mA). U mnie do tego stopnia było to osłabione, że już zapalony LED na pulpicie powodował taki przysiad napięcia na całej reszcie, że procesor "szedł w maliny" i całość głupiała. Po wymianie kondensatora wszystko hula aż miło - natomiast tak czy siak polecam wywalić ten sposób zasilania i wsadzić cokolwiek na +5V do tego sterownika w miejsce oryginału.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • Poziom 1  
  • Poziom 10  
    Idę puścić :)
    Ale tak po prawdzie to jak na pralkę i dość przecież prosty kontroler to zeżarła mi ta maszyna tyle czasu że hej-ho. Już bliski byłem zrobienia swojego kontrolera na bazie Arduino albo innego cuda za 20 zyla :) Pozdrawiam wszystkich pralkowych wojowników !
  • Poziom 2  
    Witam,

    Chciałbym gościnnie podłączy się pod ten temat, i go odnowić, by nie rozpoczynać nowego.

    Mam ten sam problem z pralką Amica AWST10L, ale wyświetla nieco inny błąd. Pralka po zamknięciu drzwiczek, i włączeniu, nabiera wody, ale silnik nie startuje, i wyświetla błąd:

    Płukanie ekstra - świeci się na żółto,
    Wyłączenie wirowania - świeci się na źółto,
    Start/Pauza - świeci się na czerwono,
    Wyłącznik - w ogóle nie świeci tzn. jest zgaszony.

    Po resetowaniu i ustawieniu na wirowanie pralka jedynie odpompowuje wodę i kończy pracę bez wirowania. Wtyczki silnika i szczotki sprawdziłem i wydają się ok., ale na płytce sterującej zauważyłem niepokojące okopcenie jakby coś się przepaliło, czy to jest normalne ? różne mechaniczne rzeczy naprawiam, ale na elektronice się nie znam i chciałbym się upewnić nim ten element zdemontuje i zawiozę do naprawy. Czy ktoś z kolegów ma jeszcze jakieś sugestie?
    Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu
  • Poziom 10  
    Witaj, u mnie temat naprawiłem, a błędami walił sterownik. Ponieważ uszkodzeniu uległ kondensator na zasilaniu - ten spory MKT, którego dali w roli reaktancyjnego zasilacza bez-transformatorowego (już dziś dokładnych oznaczeń nie pamiętam, ale jak wkleisz dobrą fotkę w post to Ci wskażę o, który chodzi).

    Niestety zjawisko reaktancji w tych kondensatorach po kilku latach powoduje stopniowe uszkadzanie okładzin i zmianę jego parametrów - ma coraz mniejszą pojemność aż dochodzi do niewydolności tego układu zasilania i całość zaczyna świrować. Dlatego polecam przede wszystkim wymienić kondensator MKT na nówkę dobrej jakości i dopiero potem szukać czego innego. Z tego co się dowiedziałem to te sterowniki padają właśnie bardzo często z tego powodu. Powodzenia!
  • Poziom 2  
    Dzięki Adrian1978 za szybką odpowiedź, wymontowałem moduł i wydaje się, że do wymiany jest tylko osmolony niebieski baryłkowy kondensator 1000µF/6.3V, ale załączam zdjęcia może coś jeszcze zauważysz?
    Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu
  • Poziom 39  
    Kolega @Adrian1978 pisze o kondensatorze MKT, to ten duuży, prostokątny, niebieski element z napisami na górze obudowy.
    A kondensator elektrolityczny (niebieski baryłkowaty kondensator) 1000 µF można, choć niekoniecznie, profilaktycznie wymienić. To, że on jest okopcony absolutnie nie znaczy, że jest uszkodzony (gdy on jest uszkodzony to najczęściej jest spuchnięty lub rozerwany). To jedynie znaczy, że element pod nim, dioda, w czasie pracy się grzeje a ciepłe powietrze wraz z kurzem unosi się do góry i opływając ten kondensator pozostawia na nim i na płytce ciemny osad.
  • Poziom 2  
    Na wszelki wypadek sprawdziłem wpierw silnik. Nie demontowałem go, tylko podłączyłem bezpośrednio do prądu (zgodnie z instrukcją pod linkiem https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic571469.html). Silnik działa, a pralka (z pustym bębnem) normalnie wiruje.

    A programator zawiozłem do serwisu elektronicznego, by sprawdził oba kondensatory.
    1. Ten duży, prostokątny, niebieski kondensator MKP powinien mieć pojemność 2,2µFa ma 1,9µF. Elektronik stwierdził że to zaledwie 10% różnicy i nie ma wpływu na jego pracę i go nie wymienił (ale też szczerze przyznał że nie ma takiego na stanie).
    2. A kondensator elektrolityczny (mały niebieski baryłkowaty kondensator) zamiast 1000 µF miał tylko 470µF i został wymieniony.

    Po wymianie kondensatora włączyłem pralkę na wirowanie na sucho i sukces ! zaczęła normalnie wirować !

    Niestety nie mogę przetestować pełnego cyklu prania z pełnym obciążeniem bo muszę jeszcze wymienić lewy amortyzator.
    Jest wygięty i cały zachlapany czarną mazią. Czy to normalne w pralkach Amica ? czy pralka była źle transportowana ? Już zamówiłem nowy amortyzator, a prawdziwy test "wirowania" zrobię jak go wymienię.

    Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu
  • Poziom 39  
    Jak widać to cały olej wycisnęło na ścianki pralki. Nie można jednoznacznie określić czy mechaniczne uszkodzenie amortyzatora powstało w transporcie czy jest spowodowane samoistnym uszkodzeniem w wyniku np. wady fabrycznej. Wg mnie to się zużył/rozszczelnił a gdy nie było oleju to doszło do wykrzywienia.
    Amortyzatory zawsze wymieniam wszystkie.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    elman napisał:
    lewy amortyzator.
    Jest wygięty i cały zachlapany czarną mazią. Czy to normalne w pralkach Amica ?
    Zalała go woda wyciekająca z dozownika proszku.
  • Poziom 2  
    Krakarak czy rację miał elektronik, że 10% spadek pojemności tego dużego kondensatora MKP jest akceptowalny i nie muszę go wymieniać ? Twierdził nawet, że kondensator fabrycznie mógł od nowości mieć za małą pojemność, czy to możliwe ?

    Zhudomel masz rację. Główka prawego wkrętu mocowania dozownika proszku była za mocno dokręcona i wyrwała dziurę w panelu sterującym. Efektem czego cały dozownik odsunął się od panelu. Amortyzator był systematycznie zalewany, a jego prowadnica skorodowała. Czy ta korozja mogła wyżłobić jajowaty otwór w górnej zatyczce amortyzatora i doprowadzić do wychlapywania oleju ?
  • Specjalista AGD
    elman napisał:
    Główka prawego wkrętu mocowania dozownika proszku była za mocno dokręcona
    - nie była za mocno dokręcona; dozownik został uderzony od dołu albo od przodu.
    elman napisał:
    cały dozownik odsunął się od panelu.
    - nie szkodzi, tu nie wycieka, tylko z tyłu i z góry dozownika.
    elman napisał:
    Czy ta korozja mogła wyżłobić jajowaty otwór w górnej zatyczce amortyzatora i doprowadzić do wychlapywania oleju ?
    - tak.
  • Poziom 10  
    Wyciek występuje albo przez wąż zbiornik-zasobnik lub wąż odpowietrzający u góry dozownika (ten obstawiam)
  • Poziom 1  
    Witam.
    Jestem po naprawie takiej pralki z błędem:
    Pralka Amica AWST10L Silnik nie rusza + kod błędu
    Płukanie ekstra - świeci się na pomarańczowo,
    Wyłączenie wirowania - świeci się na pomarańczowo,
    Start/Pauza - świeci się na czerwono,

    W pierwszej kolejności należy wymienić kondensator C1 - 2,2µF/275V lub łatwiej i pewniej dolutować taki kondensator do rezystora R3 - 820kΩ . Ten kondensator po spadku pojemności nawet o 0,5µF nie w pełni zasila układ, przekaźniki i zaczynają się pojawiać błędy. Można z powodzeniem wstawić 3µF.

    W drugiej kolejności należy sprawdzić lub wymienić filtr przeciwzakłóceniowy - jest zalecane przez serwis przy wymianie sterownika. Jak to nie pomoże to zostaje sprawdzenie szczotek i silnika. Czasami w tych sterownikach "wysypuje się " oprogramowanie i wymiana tego kondensatora nie pomaga. Wtedy tylko nowy sterownik lub sprawdzony używany. Moja pralka teraz działa bez zarzutu.
    Powodzenia.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003