Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junkers Ceraclass ZS 14-2 DVAE - Błąd FA zawór gazu

alternetor 30 Wrz 2015 00:15 1767 11
  • #1 30 Wrz 2015 00:15
    alternetor
    Poziom 4  

    Witam,
    Mam problem z czteroletnim piecem junkersa ZS 14-2 DV AE. Po włączeniu pojawia się błąd "FA". W instrukcji napisane jest, że przyczyna tkwi w zaworze gazu. Na armaturze gazowej znajdują się 2 cewki. Dolna jest większa a górna mniejsza. Dolna załącza się w chwili, kiedy startuje elektroda zapłonowa. Przystawiając śrubokręt do trzpienia cewki można zauważyć moment pojawienia się pola magnetycznego bo śrubokręt jest wtedy przyciągany. Górna cewka nie załącza się wcale. W jakim momencie powinna załączyć się górna cewka? co jest sterowane za pomocą górnej cewki? Dodam jeszcze, że obie cewki są sprawne bo sprawdzałem je miernikiem z omomierzem. Dolny zawór działa prawidłowo bo słychać jak po załączeniu obwodu wciągany jest trzpień zaworu.
    Pozdrawiam.

    0 11
  • Sklep HeluKabel
  • #2 30 Wrz 2015 12:05
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Kolego nie grzeb przy zaworze...chcemy jeszcze kiedyś spotkać sie na forum.
    A nie koniecznie słuchać trąbki na cmentarzu...

    1 cewka on/off
    2 cefka regulacyjna.
    ale twój problem jest inny

    Cytat:
    Sprawdzić, czy zawór gazu jest otwarty.
    Sprawdzić ciśnienie gazu na wlocie,
    podłączenie do sieci elektrycznej,
    elektrodę zapłonową i jej kabel, elektrodę
    jonizacyjną i jej kabel.

    - kiedy czyszczony serwisowany
    - czy zmieniłes gniazdo ew podłaczenie przewodu zasilania elektrycznego
    - czy masz gaz?
    - czy filtr gazowy jest czysty(serwisant)
    - czy kocioł sie odpala choć na sekundę

    Naprawdę radze wezwać serwis bedzie bezpieczniej.

    0
  • #3 30 Wrz 2015 23:13
    alternetor
    Poziom 4  

    Witam,
    Dziękuję za odpowiedź.
    Oj tam, oj tam. Przecież nie święci garnki lepią :-)
    Ok przejdźmy w takim razie do checklisty:
    1) Zawór gazowy otwarty.
    2) Nie mam niestety zamontowanego manometru na linii gazowej. W kuchni jest kuchenka gazowa i działa normalnie jak zawsze, więc przypuszczam, że gaz ma wystarczające ciśnienie.
    3) Podłączenie do sieci elektrycznej jest ok. 230 V prąd zmienny.
    4) Elektroda zapłonowa jest ok słychać jak się włącza i widać pojawiający się łuk elektryczny.
    5) Elektrody jonizacyjnej nie sprawdzałem ale to zrobię.
    6) Piec czyszczony w zeszłym roku. W tym roku wyczyszczony przewód kominowy.
    7) Nie zmieniłem wtyczki ani gniazda. Zamiana fazy z zerem albo co gorsza fazy z uziemieniem odpada. Piec chodzi na zasilaczu UPS w technologii online z czystą sinusoidą. UPS nadaje się do zasilania urządzeń telekomunikacyjnych, serwerów a nawet sprzętu medycznego. Tak że jak kiedyś do oddychania będę potrzebował respiratora to mogę go podłączyć pod ten UPS :-)
    8) Czy mam gaz? Hmmm no raczej.
    9) Filtr gazowy czyściutki. Jakoś udało mi się go sprawdzić samemu.
    10 Kocioł odpala się nawet na dłużej niż na sekundę. W tym sensie, że startuje elektronika ale płomień się nie pojawia wcale. Ma to następujący przebieg:
    a) Zapala się niebieska dioda a na wyświetlaczu pojawiają się informację o ustawieniach.
    b) Kocioł przechodzi do stanu gotowości do uruchomienia.
    c) Po przekręceniu pokrętła od nastaw temperatury c.o. załącza się pompa. Następnie włącza się wentylator. Potem słychać wyładowania elektryczne na elektrodzie zapłonowej. W tym samym momencie pojawia się pole magnetyczne na dolnej cewce (tej większej która ma tylko dwa stany on i off).
    d) Zaraz potem na wyświetlaczu pojawia się błąd "FA".
    Po przeprowadzonej analizie zacząłem podejrzewać uszkodzenie elektroniki.
    Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić.
    Z moich oględzin płyty sterującej wynika, że górna cewka sterowana jest prądem stałym a nie jak dolna, prądem zmiennym załączanym zwykłym stycznikiem.
    W zależności od natężenia prądu stałego cewka wytwarza słabsze lub mocniejsze pole magnetyczne. To z kolei przekłada się na słabsze lub mocniejsze otwarcie górnego zaworu.
    Jeśli dobrze myślę to górny to tzw. "zawór modulacji gazu".
    Płyta sterująca ma oznaczenie 45007685-001 REV H.
    Niestety internet milczy na temat tego elementu kotła.
    Cz ma ktoś może schemat tej płytki sterującej?
    Dziękuję za wszelkie uwagi i pozdrawiam.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 01 Paź 2015 06:01
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Ok.
    Elektroniki w necie nie szukaj nic z gazu nie bedzie.
    Górna cewka jest otwarta na min do max . I tak jest to zawór modulacji.

    W twoim wypadku trzeba sprawdzić zaplon od trafo po kable i elektrody.
    Mając miernik mikromanometr można by sprawdzić czy podawana jest dawka zapłonowa i tu jest mała niewiadoma.


    Trzeba tez sprawdzic wentylator, presostat, przewody silikonowe.
    może cos jest nie tak (np. woda w wężyku etc.)

    Na koniec plyte elek. Ale to może serwis podmieniajac na nowa.
    ps
    Podłącz na chwile bez ups aby wykluczyć usterkę.
    Zachowaj poprawność podłączenia faza neutralny uziemienie, bo bez tego nie ruszy

    0
  • #5 01 Paź 2015 09:00
    alternetor
    Poziom 4  

    Witam,
    Dziękuję za cenne uwagi.
    Niestety jestem laikiem w sprawach pieców gazowych i nie posiadam specjalistycznej aparatury pomiarowej. Jednak moje spostrzeżenia są następujące:
    1) Trafo jest ok bo generuje wysokie napięcie a przewody są całe niesparciałe. Iskra na elektrodzie zapłonowej jest ładna i niebieska a nie czerwona czy pomarańczowa.
    2) Wentylator pracuje ładnie, bez wibracji sugerujących osadzenie się nagaru na łopatkach wirnika.
    3) Presostat reaguje prawidłowo i po załączeniu wentylatora zamyka obwód.
    4) Na armaturze gazowej są 2 króćce pomiarowe. Jeden oznaczony jako IN, drugi jako OUT. Ten oznaczony jako IN po wykręceniu śruby syczy, więc jest gaz. Ten oznaczony jako OUT po wykręceniu śruby pozostaje "głuchy". Zero syczenia, zero zapachu ulatniającego się gazu.

    Wniosek jest jeden.
    W moim piecu jest uszkodzona armatura gazowa albo elektronika. Przy czym skłaniałbym się bardziej w stronę awarii elektroniki bo górna cewka nie jest wcale zasilana prądem i nie pojawia się na niej pole magnetyczne. To zapewne sprawia, że w króćcu pomiarowym z oznaczeniem OUT nie pojawia się gaz.
    Oczywiście mogę się mylić.
    Masakryczne jest to, że w necie nie ma żadnych schematów elektroniki ani schematów armatury gazowej :-( Nie swędzi mnie wydać kupę kasy na zakup całej płyty sterującej, skoro jest duże prawdopodobieństwo, że walnęła jedna mała pierdółka, którą być może da się kupić za 20 zł.
    No ale cóż, chyba będę musiał rozbić świnkę skarbonkę :-(
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 01 Paź 2015 09:22
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Wymogi znaku CE są jasne, producent odpowiada za urządzenie przez cały okres urzytkowania.
    Pozwalając na samodzielne naprawy naraża sie na odpowiedzialność za życie i zdrowie ludzi.
    Dodatkowo Monopol a części zamienne i serwis to dodatkowe żródło dochodu (mniejsze lub większe ale nikt nie chce dokładać).
    Są ludzie którzy są w stanie naprawić, przeważnie były to płyty analogowe z el. dyskretnych. Teraz już jest coraz więcej procesorów i programów tak więc monopol kwitnie. Taki mamy klimat...

    moje prywatne zdanie:
    Jeśli znasz elektronikę to można przeanalizować układ cofająć się od cewki do elementów wykonawczych. Ale czy warto ryzykować zycie swoje i innych to juz twój dylemat moralny.

    0
  • #7 01 Paź 2015 15:38
    alternetor
    Poziom 4  

    Dziękuję za informacje.
    Jeszcze zapytam czy jest gdzieś miejsce gdzie można zakupić tanio części do tego kotła? Czy tylko u autoryzowanego przedstawiciela względnie serwisanta? Ile może kosztować taka płyta sterująca i taka armatura gazowa?
    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #8 01 Paź 2015 15:41
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Radze wezwać serwis sprawdzi co mogliśmy przeoczyć , i da cenę.

    0
  • #9 01 Paź 2015 15:48
    alternetor
    Poziom 4  

    Jasne.
    Muru głową nie przebiję :-)

    1
  • #11 05 Paź 2015 08:36
    alternetor
    Poziom 4  

    Dzięki za info.
    Pozdrawiam.

    0
  • #12 14 Paź 2015 15:59
    alternetor
    Poziom 4  

    Witam,
    Kocioł naprawiony.
    Uszkodzeniu uległa elektronika.
    Kilka informacji dla osób, u których wystąpi podobny problem (oby nie wystąpił).
    Dolna cewka zasilana jest prądem zmiennym około 180V. Opór dolnej cewki mierzony miernikiem uniwersalnym wynosi około 2,8 kilo om.
    Górna cewka zasilana jest prądem stałym 24V. Opór górnej cewki wynosi około 1,6 kilo om.
    Grzebiąc przy wtyku zasilającym cewki, należy pamiętać o zachowaniu prawidłowej polaryzacji, bo jak zamienimy, to górny zawór w armaturze będzie nieprawidłowo sterowany i może ulec uszkodzeniu.

    Do płyty sterującej niestety nie znalazłem żadnych schematów. Internet milczy na temat wszelkich części do urządzeń gazowych. Pozostaje tylko autoryzowany serwis, który oczywiście jest monopolistą i ceny są powalające. Nowa płyta sterujące w autoryzowanym serwisie kosztuje około 800 zł !!!! Na allegro można znaleźć aukcje gdzie oferują naprawę za około 300 zł, ale trzeba im odesłać uszkodzoną płytę sterującą. Warunek jest jeden - płyta nie może być grzebana.
    To by było chyba na tyle.
    Pozdrawiam

    0
  Szukaj w 5mln produktów