Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Favorit 135L '92 - Choinka tylnych świateł, kipisz w elektryce.

Altmer 02 Paź 2015 19:58 1746 31
  • #1 02 Paź 2015 19:58
    Altmer
    Poziom 10  

    Witam.
    Nie bez powodu napisałem "kipisz", cała elektryka w tym samochodzie jest poważnie chora, poprzedni właściciel musiał duużo mieszać, teraz mam dużo problemów ze światłami i innymi odbiornikami.
    1) Tylne lampy zespolone- światła które są na klapie nie działały w ogóle, tj. przeciwmgłowe, wsteczne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej(do tego ogrzewanie tylnej szyby, ale wycieraczka działa spoko). W związku z tym, zacząłem od wymiany żarówek, 1 sztuka kosztuje złotówkę z groszami więc wymieniłem od razu 4- przeciwmgłowe i wsteczne, po wymianie żarówek przeczyściłem też oba punkty masowe(z lewej masę mają lampy przeciwmgłowa, cofania oraz dwie żarówki podświetlenia tablicy, a z prawej lampa i ogrzewanie tylnej szyby. Wycieraczka ma masę osobno, działa bez zarzutu. Kiedy bawiłem się z tymi przewodami dotarłem do gumki która osłania je w miejscu łączenia klapy z nadwoziem, zauważyłem, że dwa przewody są przecięte. Grubszy czarny i cieńszy brązowy. Złączyłem je konektorami zaciskowymi i upewniłem się, że prąd jest przewodzony. Następnie odpaliłem światła pozycyjne i bardzo się zdziwiłem, bo na desce rozdzielczej oprócz pozycji delikatnie jarzyły się lampki od tylnych przeciwmgłowych i ogrzewania tylnej szyby. Włączyłem zapłon i ogrzewanie tylnej szyby, obie lampki na desce o których wcześniej wspomniałem zaświeciły się już pełną mocą. Kiedy sprawdzałem napięcia na kostce do świateł, nie było ich w ogóle oprócz oświetlenia tablicy rejestracyjnej- 11V z haczykiem, dziwnie mało, wiem ale akumulator ledwo zipie. Niedługo go wymieniam. Później kiedy złożyłem wszystko do kupy i zamknąłem klapę bagażnika, problem ze światłami pozycyjnymi zniknął, (włączane razem z przeciwmgielnymi tylnymi..), a do tego same światła przeciwmgielne na klapie również zaczęły działać, ALE..
    2) Wskazówka paliwa zwariowała, niedawno wlałem pół baku paliwa ale po tych naprawach postanowiła opaść gdzieś do połowy ostatniej czerwonej kreski, kontrolka rezerwy świeci cały czas i mruga albo w rytm wibracji silnika na luzie, lub w rytm przejeżdżanych wybojów w czasie jazdy. Po przekręceniu kluczyka wskazówka delikatnie się podnosi i zostaje już w tej pozycji aż do wyjęcia kluczyka.
    3)Pod maską są 3 przewody których przeznaczenie nie jest mi znane, wiem że w tym aucie montowany był jakiś śmieszny alarm, kiedyś nawet działał ale.. to było kiedyś. Dzisiaj przy okazji odłączyłem jego zasilanie z dodatniej klemy akumulatora, dodam że obie klemy wyczyściłem by wykluczyć problem złego połączenia. Wszystkie bezpieczniki i przekaźniki sprawdzałem, obawiam się najgorszego- jakiejś amatorskiej konstrukcji która utrzymywała elektrykę przy życiu, a teraz po prostu przestała działać, po całym aucie rozsiane są jakieś amatorskie naprawy, gubię się w tej plątaninie, nie nie daje mi nawet schemat elektryczny. Jeżeli macie jakiś pomysł, co to może być napiszcie choćby drobną wskazówkę, wybaczcie długość lektury, ale ciężko mi to inaczej ująć.
    Myślałem też o podpięciu gdzieś dodatkowej masy, co Wy na to?

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 02 Paź 2015 20:04
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Napewno tylko dwa były przecięte?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 02 Paź 2015 20:06
    Altmer
    Poziom 10  

    Właśnie grzebałem trochę w klapie jak i w miejscu skąd wychodzą, kolor na kostce odpowiada kolorowi przewodu który biegnie we wiązce, więc tak, tylko dwa.
    Podejrzewam jeszcze czujnik wstecznego w skrzynce biegów, bo jak już mówiłem przeciwmgłowe działają, ale nie rozwiązał sie tez problem ogrzewania tylnej szyby, w skrzynce z bezpiecznikami (dopiero teraz) jak włączam poszczególne światła, słychać cyknięcia z przekaźników- wcześniej tego nie było, więc moje "naprawy" coś wniosły.
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #4 02 Paź 2015 20:10
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Zapalające się kontrolki świadczą o zwarciu nie koniecznie w lampach, skoro mówisz że licznik też glupieje to zacznij od niego.

    0
  • #5 02 Paź 2015 20:15
    Altmer
    Poziom 10  

    Właśnie kontrolki przestały się dziwnie zapalać, a fakt że tak było to wina jedynie prawej tylnej lampy przeciwmgłowej- działo się tak do czasu aż wyjąłem z niej żarówkę, teraz z nowymi wszystko gra.( z przeciwmgłowymi). A jeśli chodzi o licznik, to jakiś czas temu poprawiałem w nim luty, z racji na wiek auta i ilość wibracji zastosowałem cynę z domieszką ołowiu, dla poprawienia elastyczności. Nie dopuszczam możliwości pęknięcia któregoś lutu, to stało się kiedy zabrałem się za naprawę tych lamp.. Przypadek? ;)

    0
  • Pomocny post
    #6 02 Paź 2015 20:21
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Z tym poziomem paliwa to najpierw sprawdź pływak w baku.

    0
  • #7 02 Paź 2015 20:27
    Altmer
    Poziom 10  

    Chciałem to sprawdzić, ale dopiero jutro, zacząłem od lamp bo wydało mi się to powiązane. Odgrzewając wcześniejsze pytanie, co w związku z dodatkową masą? warto?

    0
  • Pomocny post
    #8 02 Paź 2015 20:59
    sławol
    Poziom 17  

    Nawet nie pytaj tylko podokładaj masę gdzie się da, widać u ciebie właśnie jej brak, mase dodatkową z aku do obudowy silnika koniecznie też. Powodzenia.

    0
  • #9 02 Paź 2015 21:06
    Altmer
    Poziom 10  

    Z klemy dodatniej aku do bloku silnika? Może być pleciony miedziany pasek uziemiający? Jeśli tak to są jakieś minimalne wymiary? I czy można jakoś sprawdzić jak wygląda "umasowienie" karoserii? Oprócz testera ciągłości obwodu jest jakaś inna metoda pomiaru?

    0
  • Pomocny post
    #10 02 Paź 2015 21:21
    sławol
    Poziom 17  

    Od ujemnej klemy kolego. Tak 8mm2 jako dodatkowy wystarczy, Broń Boże plus do obudowy silnika, chyba że chcesz spawać. Co do reszty dziwnie działających urządzeń cieńszy około 2.5mm.

    0
  • Pomocny post
    #11 02 Paź 2015 21:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Bierzesz schemat do ręki. Miernik i probówkę zastępujesz próbnikiem, który zrobi pomiar pod obciążeniem, czyli żarówką co najmniej 21W i sprawdzasz, czy nie ma nadmiernych spadków. Oczywiście masy. Ale nie "gdzie się da", tylko z głową - do klapy z nadwozia jedną od blachy, do blachy, a potem z tych punktów masowych możesz rozprowadzać. Jak już dodajesz masę, to ciągniesz ją do punktu masowego, a nie przykręcasz do pierwszej lepszej śrubki. I likwiduj wszelkie patenty, których nie jesteś pewien. Doprowadź instalację do stanu wyjściowego, a potem możesz ewentualnie poprawiać. Bo poprawianie po"poprawiaczu patenciarzu" to nie jest przyjemna sprawa.

    0
  • #12 02 Paź 2015 21:59
    Altmer
    Poziom 10  

    sławol napisał:
    Broń Boże plus do obudowy silnika, chyba że chcesz spawać.

    Masz racje, wybacz :D przypomniałem sobie, że (-) biegnie bezpośrednio do rozrusznika.
    Błażej napisał:
    Miernik i probówkę zastępujesz próbnikiem, który zrobi pomiar pod obciążeniem, czyli żarówką co najmniej 21W i sprawdzasz, czy nie ma nadmiernych spadków. Oczywiście masy. Ale nie "gdzie się da", tylko z głową - do klapy z nadwozia jedną od blachy, do blachy, a potem z tych punktów masowych możesz rozprowadzać. Jak już dodajesz masę, to ciągniesz ją do punktu masowego, a nie przykręcasz do pierwszej lepszej śrubki.

    Nie do końca rozumiem próbnik, chodzi o żarówkę podłączoną do aku, którą mam zwierać do masy tak? A te "spadki" mają się objawiać przygasaniem żarówki? Do tego, ta konstrukcja... nie ma punktów masowych, jeśli chodzi o reflektory albo wycieraczkę tylną, to masa jest po prostu walnięta do blachy na nakrętkę.

    0
  • Pomocny post
    #13 02 Paź 2015 22:29
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Masz sprawdzać napięcia, masy i przejścia nie miernikiem, czy małą probówką, bo te zadziałają przy bardzo małych prądach i wskażą, że obwód pracuje poprawnie nawet przy dużych opornościach i marnym kontakcie. Masz sprawdzać wszystko pod obciążeniem, czyli żarówką co najmniej 21W. Masz ją traktować jak probówkę.

    0
  • #14 02 Paź 2015 22:42
    Altmer
    Poziom 10  

    No dobrze, to wiem, nie rozumiem tylko jak ma wyglądać ta probówka, jeśli chodzi o elektrykę to jestem laikiem, niekoniecznie rozumiem co do mnie mówisz ;)

    0
  • Pomocny post
    #15 02 Paź 2015 22:43
    sławol
    Poziom 17  

    On tego nie kuma, poza tym dla tej jednej żarówki masy może wystarczyć, ale dla kilku odbiorników już nie, uważam że w tym konkretnym aucie jako punkt pierwszy najpierw masę w miejscach tego wymagających trzeba naprawić/poprawić/dołożyć.

    0
  • Pomocny post
    #16 02 Paź 2015 23:01
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dlatego napisałem, że sprawdzenie pod obciążeniem. Ja do sprawdzenia mas użyłbym żarówki H4, bo faktycznie dla większej ilości świateł to 21W może być mało.
    W favoritce nie było przypadkiem takiego złącza na progu - listwa ze stykami i piny? Od razu się tego pozbyć! Zastąpić przewodami pociągniętymi przez górę klapy.

    0
  • #17 02 Paź 2015 23:21
    Altmer
    Poziom 10  

    Błażej napisał:
    W favoritce nie było przypadkiem takiego złącza na progu - listwa ze stykami i piny?
    Na pewno nie w mojej, fabrycznie pociągnięte są przewody, w sumie bardzo dobrej jakości, a co do tej masy, jutro się tym zajmę i zdam relację. Na razie dziękuję za pomoc i zainteresowanie.
    Że tak dopytam... Ma ktoś może pomysł, jak dostać się do przewodów które biegną do tylnej klapy?

    0
  • #18 03 Paź 2015 11:35
    sławol
    Poziom 17  

    W mojej favoritce miałem piny w klapie rocznik 92.

    0
  • #19 03 Paź 2015 13:54
    Altmer
    Poziom 10  

    Jeśli chodzi o masę to nic nie pomogło, gdzieś musi być zwarcie ale nie mam już pomysłu gdzie. Po podniesieniu klapy, kiedy mam włączone pozycje lekko jarzą się kontrolki tylnego światła przeciwmgłowego i ogrzewania tylnej szyby, jak włącze ogrzewanie tylnej szyby obie kontrolki świecą pełną mocą. Dzieje się tak tylko wtedy gdy klapa jest podniesiona maksymalnie do góry, jak opuszczę ją kawałek albo zamknę, kontrolki gasną. Ogrzewanie tylnej szyby chyba i tak nie działa, ale jestem pewien, że ścieżki są całe, nie ma przerwy w obwodzie. Z kolei jeśli chodzi o wskaźnik paliwa, to pływak zrobił sobie jaja i uciekł z ramienia, to już naprawiłem.

    Skoda Favorit 135L '92 - Choinka tylnych świateł, kipisz w elektryce.

    0
  • #20 03 Paź 2015 14:15
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ewidentny objaw braku masy w tylnych lampach. Stawiam na obie. Zrób tak, jak pisałem - poprowadź sobie nową masę z lampy do masy pojazdu. I kłopoty się skończą. Zrobiłem tak już dziesiątki aut i zawsze pomagało.

    0
  • #21 03 Paź 2015 14:28
    Altmer
    Poziom 10  

    Okej, spróbuję jeszcze raz, ale jeśli to objaw tylko braku masy to dlaczego podłączenie dodatkowej bezpośrednio z aku do lamp nic nie dało? i dlaczego dzieje się tak tylko w jednym położeniu klapy?

    0
  • #22 03 Paź 2015 14:32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Strzelona wiązka w przelotce. I tylko w jednej pozycji działa/nie działa. Przelotka do przeglądu. A jak się okaże, że przewody w niej są połamane, to nie lutuj ich w miejscach przerwania, a wymień całe odcinki łącząc POZA przelotką.

    0
  • #23 03 Paź 2015 14:38
    Altmer
    Poziom 10  

    Problem w tym, że żeby dostać się do nich musiałbym chyba wydrzeć podsufitkę, nie mam pojęcia którędy biegną z klapy do przekaźników.. Dziś przy okazji naprawy tego przeklętego pływaka zwróciłem uwagę też na tą wiązkę ale niczego nie znalazłem.. Ktoś musiał już coś robić z tymi kablami, bo jednak coś nie gra. W każdym bądź razie, później popróbuje jeszcze z tą masą i spróbuje wybrać jakoś tą wiązkę. Pozdrawiam

    0
  • #24 03 Paź 2015 14:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież z klapy idzie przelotka do nadwozia. Więc lecisz od tej przelotki i idziesz do środka auta. Gdzie tu problem? I pewnie kawałek podsufitki lub co najmniej uszczelki trzeba będzie zdjąć.

    0
  • #25 03 Paź 2015 16:28
    Altmer
    Poziom 10  

    Problem jest właśnie za przelotką, bo te kable nie są fabrycznie poprowadzone tylko gdzieś pochowane, mówiłem już, że ktoś tu nie raz majstrował i nieźle nakręcił, jutro będę działał .

    0
  • #26 03 Paź 2015 16:41
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież one jakoś muszą iść. Więc gdzieś musi być jakaś rurka z przewodami poprowadzona.

    0
  • #27 05 Paź 2015 10:48
    Altmer
    Poziom 10  

    Wymieniłem wiązkę przewodów i jest to samo, dla pewności podpiąłem jeszcze raz dodatkową masę,to też nic nie dało. Co dalej? Zwarcie w oprawce? Tylko co to ma do ogrzewania tylnej szyby.. To nie może być nic w kabinie, bo dzieje się tak tylko jak podniosę tą klapę, a ogrzewanie tylnej szyby, światła wsteczne i oświetlenie tablicy nadal nie działa. Nie zgadniecie, którędy szła ta wiązka. Od klapy, wewnątrz słupka C, a dalej pod podłogą. Tak, pod podłogą... Teraz pociągnąłem przewody "fabrycznie". Żeby rozwiać wątpliwości zastosowałem przewody o tej samej średnicy. Wszystkie bezpieczniki są w porządku ale zauważyłem, że przepalił się ten od radia, producent radia mówi o bezpieczniku "10", ja dawno temu kiedy się ów przepalił, wrzuciłem na jego miejsce 15, z braku odpowiedniego. Wiem, że "watowanie" jest nieodpowiedzialne i wiem czym grozi. Tym razem wrzucę 10.

    0
  • #28 05 Paź 2015 10:59
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeżeli nadal po włączeniu pozycyjnych zaczynają żarzyć ci się kontrolki grzania szyby i przeciwmgielnego, które to dwa światła są w klapie, to znaczy że tylne klosze mają problem z masą i masa pozycyjnych idzie właśnie przez te dwa obwody. A że szyba ma dość mały opór na zimno, a żarówka przeciwmgielnego też ma swoją moc, to pozycyjne działają. Kontrolki nie zmieniają jasności, jak naciśniesz stop lub włączysz kierunkowskazy?
    Masz po prostu do przeglądu instalację, a szczególnie stan połączeń masowych i wszelkie połączenia instalacji po drodze.
    Łączenie szybkozłączkami w elemencie elastycznym, to jakaś pomyłka. Albo zaraz rozedrze rurkę, albo złamie się za miejscem zaciśnięcia.

    0
  • #29 05 Paź 2015 11:10
    Altmer
    Poziom 10  

    Pomyłka czy nie, teraz przewody są nowe. To nie może być problem z masą skoro do lamp podpinam ją bezpośrednio z aku.. Pozycyjne działają, bo są w innych kloszach. A kontrolki zmieniają jasność ale raczej tylko dlatego, że spada napięcie w instalacji- przygasają, ale nieznacznie.

    0
  • #30 06 Paź 2015 00:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dopinasz do lamp... Ale w którym miejscu? W środku, czy do kostki?
    Słuchaj, to proste auto i nie ma dużej separacji między obwodami. Równie dobrze problem masy może być z przodu i wtedy przednia pozycyjna, będąca na tym samym przewodzie, co tylna pozycyjna też będzie sprawiać problemy.
    Piszesz, że dzieje się w określonej pozycji klapy. Więc weź jeszcze kawałek przewodu i sporym przekroju - 4 do 6 mm^2, zakończ oczkami i jeden koniec przykręć do karoserii, a drugi wewnątrz klapy.

    0