Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym

05 Paź 2015 23:58 6786 29
  • Poziom 9  
    Witam.

    Otrzymałem do poprawienia prosty układ na pajączku składający się z dwóch lm7805 połączonych równolegle + kondensatory 100nF pomiędzy nóżkami. Znalazłem na forum schemat oparty na bd536
    Link
    i już miałem go robić, jednak elektronik zaprojektował mi coś takiego
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym.
    Zrobiłem schemat w EAGLE gdzie dołożyłem od siebie bezpiecznik topikowy 2A
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym .
    Niestety jestem elektronik nowicjusz. Zrobić płytkę i polutować ładnie to potrafię, a z zasadą działania jest nieco gorzej, dlatego w tym temacie mam dwa pytania.

    Pierwsze to takie, jak ma działać tranzystor, nie koniecznie z tego schematu, może być o tym bd536 bo chyba mają podobne zadanie. Na moją logikę i z tego co się nauczyłem, a za wiele treści nie znalazłem to na wyjściu układu powinno pojawić się napięcie 12V z tych tranzystorów.

    Drugie pytanie, co jest nie tak z tym układem od elektronika. Złożyłem na płytce prototypowej
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
    jednak coś nie działa. Na wejście podaję napięcie 12V z haczykiem z baterii ogniw 18650. Kondensator 1000u/25V i 470u/16V działa, stabilizator również, na emiterze tranzystora nie mam napięcia, między kolektorem a bazą mam -7V napięcia. Jak łatwo się domyślić, na wyjściu również mam 0V. Obciążałem rezystorkiem 10 Ohm bo akurat tylko taki miałem pod ręką, to nie ruszyło.
    Dokładne oznaczenie stabilizatora to [L7805CV W995S9735], tranzystora [2N3055 9MP91 VW 9M 334], brązowych kondziołów [*L* 104] i tego schowanego na kondensatorem 470/16 to [104]. Wszystko poza tranzystorem i kondensatorem 1000/25 pochodzi z demontażu, może coś jest padnięte?

    No i opcjonalne trzecie pytanie, czy zabezpieczać układ jeszcze w jakiś sposób?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • HelukabelHelukabel
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Moim zdaniem, oba schematy są niepoprawne. Lepiej uzyć schematu z noty katalogowej, który umieściłem w załączniku. Tranzystor ma za zadanie zwiekszenie wydajności prądowej stabilizatora. Niestety układ ten nie posiada zabezpieczenia przed przeciążeniem. W razie czego stabilizator bedzie cały, ale uszkodzeniu ulegnie tranzystor. Najprostszym zabezpieczeniem będzie dodanie bezpiecznika topikowego na wyjściu układu. Jednak ono zabezpieczy układ przed skutkami zwarcia, ale nie przed przeciązeniem. Jako, że jest to stabilizator liniowy, należy pamiętać o odpowiednio dużym radiatorze dla tranzystora (przy 2A pradu będzie się wydzielać ok. 20W mocy, więc bedzie to mała grzałka).
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 9  
    Czyli jednak wymienić tranzystor 2n3055 na bd536 i lecieć według powyższego schematu. Dorzucić bezpiecznik topikowy na wyjściu, czy może mosfet? Czytałem, że te topikowe zbijają trochę napięcia co nie jest zbyt korzystne w tym układzie. Oczekiwana wartość na wyjściu to 4,9 - 5,2V, ~2 - 2,5A.
    Przed chwilą sobie przypomniałem o jeszcze jednym utrudnieniu. Z wyjścia będzie poprowadzony kabel, powiedzmy 2 metry. Wiadomo, że na wyjściu będzie spory spadek napięcia na tym kablu. Co zastosować na końcu kabla by otrzymać te 5V?
    Jeszcze zapytam, czy działanie tego tranzystora (chodzi o 5V na emiterze o ile dobrze to rozumuję) to taka jego właściwość, czy też jest to w jakiś sposób wymuszone przez stabilizator czy coś innego?
    Nie jestem też w stanie wyliczyć jaki prąd popłynie przez tranzystor, a jaki przez stabilizator. Jakiej mocy ma być ten rezystor?
    I ten drugi wzorek na wyliczenie rezystora, jak go odczytać.

    Stabilizator i tranzystor umieszczę na radiatorze z jakiegoś zasilacza ATX na podkładkach silikonowych. Chyba wystarczy?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    To, że zaprojektował ci elektronik, zabezpieczy na wyjściu mniej 5V. Żeby na wyjściu otrzymać 12V należy wykorzystać LM7812, przy czym napięcie na wejściu powinno na 2,5 - 3V ( co najmniej ) przekraczać wyjściowe . Przy użyciu tranzystora dla zwiększenia maksymalnego prądu obciążenia , wyjściowe napięcie zmaleje do 11,4 - 11,5V ( 0,6V upadnie na tranzystorze). Dla zwiększenia wyjściowego napięcia między nóżką 3 LM 7812 i minusem prostownika należy włączyć diodę Zenera z napięciem stabilizowania 2,2 - 3,6V . przy czym napięcie na wyjściu wezbierze na znaczenie napięcia stabilizowania diody . Można wykorzystać i prostownicze diody , mając na myśli że 1 dioda zabezpieczy zwiększenie napięcia na 0,6 - 1V .. Przy czym należy powiększyć wejściowe napięcie do 18 - 19V.
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym

    Dodano po 56 [minuty]:

    Jeśli ci dla ładowania samochodowego akumulatora jest potrzebny prąd nie więcej 5A , to możesz wykorzystać uklad LM338. On ma wewnętrzną termiczną obronę i ograniczenie maksymalnego prądu . Dla zmniejszenia nagrzewania wejściowe napięcie nie musi przekraczać 16 - 18V, wykorzystać radiator dużych gabarytów . Można również wykorzystać wentylator od komputera , przy czym gabaryty radiatora można znacznie zmniejszyć.
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym

    Dodano po 14 [minuty]:

    Temat brzmi tak - Ładowarka samochodowa na L7805 CV + 2N3055. O którym samochodzie mowa ? Dziecięcej zabawce ?. Kto i gdzie widział samochodowy akumulator 5V ?.
  • Poziom 9  
    Może źle się wyraziłem, ale już po schemacie można się domyślić, że chodzi o ładowarkę USB 5V z gniazdka samochodowego 12V.

    W międzyczasie wpadłem na dwa pomysły, z czego jeden jest ciekawy, gdzieś za godzinkę dopiszę.

    @down
    Wynikły małe komplikacje, nie mogę znaleźć odpowiednich rezystorów, więc łączę jakieś równolegle.

    Co do drugiego pomysłu, coś takiego zastosować na końcu kabla http://www.ebay.com/itm/1V-5V-in-up-to-5V-DC-...bile-Power-Bank-Boost-Board-DIY-/231169685590 tylko że większej mocy. Zadziałałoby to?
  • Poziom 42  
    Lm 7805 ma koło ampera na wyjściu. Nie kombinujesz nic tylko daj 7805 w schemacie z noty katalogowej. Kawałek blachy się przyda, masz do rozproszenia koło 15 W.
  • Poziom 9  
    No to ten z linka którego podałem w pierwszym poście, ale tak mnie naszło by sprawdzić całą notę katalogową tego stabilizatora, a nie same parametry jak zazwyczaj i faktycznie są tu różne twory. Zrobię na BD534 + L7805CV z 2N6124 jako zabezpieczenie przeciwzwarciowe. Tak jak na obrazku Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym Będzie to lepsze rozwiązanie bo nie powinno obniżać napięcia jak bezpiecznik topikowy i nie powinno to paść przy ewentualnym zwarciu. Czyli to powinno działać, z odprowadzeniem ciepła nie będzie problemów.

    Pozostaje kwestia mocy rezystora (jeżeli dobrze liczę to powinienem tam wrzucić 3 Ohm 10 W) oraz napięcia i prądu w porcie USB, które będzie podłączone na wyjście owego zasilacza po kablu o długości nawet do 2m. Jak wiadomo kabel ma swoją rezystancję i na wyjściu nie będzie już 5V. Potrzebny jeszcze jakiś malutki układ przy porcie, który podbije napięcie do 5V i będzie miał wydajność minimum 1,2A dla portu. Będę w wolnej chwili projektował coś w tym temacie to wrzucę do wglądu czy się nada, chyba że ktoś ma już jakiś pomysł.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    _pi napisał:
    Pozostaje kwestia mocy rezystora (jeżeli dobrze liczę to powinienem tam wrzucić 3 Ohm 10 W) oraz napięcia i prądu w porcie USB, które będzie podłączone na wyjście owego zasilacza po kablu o długości nawet do 2m. Jak wiadomo kabel ma swoją rezystancję i na wyjściu nie będzie już 5V. Potrzebny jeszcze jakiś malutki układ przy porcie, który podbije napięcie do 5V i będzie miał wydajność minimum 1,2A dla portu. Będę w wolnej chwili projektował coś w tym temacie to wrzucę do wglądu czy się nada, chyba że ktoś ma już jakiś pomysł.


    Jeżeli chcesz mieć regulację napięcia na wyjściu tego zasilacza (ładowarki) to w miejsce stabilizatora LM7805 wstaw stabilizator LM317T tak, jak na schemacie poniżej.
    Zmieniając wartość rezystora Rsc można ustalać zakres ograniczenie prądu na wyjściu. Np. przy zastosowaniu rezystora 0,33R/5W ograniczenie prądu wyniesie około 2A.
    Można także zastosować sam stabilizator LM317T bez tranzystora mocy. Wydajność prądowa takiej ładowarki to około 1,5A, a ograniczenie prądu na wyjściu zaczyna się przy 2A.
    Wydajność prądową tej ładowarki można zwiększyć do 3A przez wymianę stabilizatora LM317T na stabilizator LM350T.

    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Można wykorzystać L200. Uklad pozwala zrealizować regulację napięcia i ograniczenie prądu na ustalonym poziomie.
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
  • Poziom 30  
    _pi napisał:
    Pozostaje kwestia... napięcia i prądu w porcie USB, które będzie podłączone na wyjście owego zasilacza po kablu o długości nawet do 2m. Jak wiadomo kabel ma swoją rezystancję i na wyjściu nie będzie już 5V. Potrzebny jeszcze jakiś malutki układ przy porcie, który podbije napięcie do 5V i będzie miał wydajność minimum 1,2A dla portu. Będę w wolnej chwili projektował coś w tym temacie to wrzucę do wglądu czy się nada, chyba że ktoś ma już jakiś pomysł.


    W podanych powyżej układach uzyskanie napięcia 5V na końcach długich przewodów zasilających wymaga ustawienia na wyjściach tych zasilaczy (ładowarek) napięć nieco wyższych, w taki sposób, aby skompensować straty napięcia na tych przewodach.
    Jednak sposób ten jest tylko dobry przy układach o stałym poborze prądu.
    Żeby napięcie zasilania (+5V) było możliwie niezależne od wielkości prądu wyjściowego należy rozdzielić doprowadzenia napięciowe i prądowe i zastosować na wyjściu zasilacza (ładowarki) cztery przewody - dwa grubsze przewody prądowe, dwa cieńsze przewody czujnikowe (sensorowe).
    Połączenie tych przewodów tak, jak na schematach poniżej.
    Przez przewody czujnikowe płynie niewielki prąd i spadek napięcia na nich jest niewielki, a wtedy układ regulacji pobiera napięcie zasilające (+5V) bezpośrednio na obciążeniu bez większych strat napięcia na przewodach prądowych.

    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym
  • Poziom 43  
    krzysztof723 napisał:
    W podanych powyżej układach uzyskanie napięcia 5V na końcach długich przewodów zasilających wymaga ustawienia na wyjściach tych zasilaczy (ładowarek) napięć nieco wyższych, w taki sposób, aby skompensować straty napięcia na tych przewodach
    Podajesz laboratoryjne wymagania, do kiepskich regulatorów. Jaki to ma sens?
  • Poziom 30  
    Freddy napisał:
    Podajesz laboratoryjne wymagania, do kiepskich regulatorów. Jaki to ma sens?


    Kolega _pi w swoim ostatnim poście martwił się o spadek napięcia na końcach długiego kabla zasilającego telefon, tablet lub GPS więc podałem mu prosty sposób na rozwiązanie jego problemu.
    Nie jest wtedy potrzebny jakiś "malutki uklad" do podbijania napięcia...
    A czy taka metoda będzie zastosowana w zasilaczach laboratoryjnych, czy w kiepskich regulatorach to nie ma znaczenia, układ będzie dobrze funkcjonował tu i tam.
  • Poziom 9  
    Któryś z tych powyższych układów to chyba będzie to czego potrzebuję. Napięcie niestety musi mieć te 5V, najlepiej z haczykiem. Niektóre telefony przy napięciu poniżej 5V nie ładują się już prądem 1A. Ten cały zapas prądu to tylko na pokrycie strat na kablu który może mieć nawet 5 metrów, a to trochę dużo. I tutaj mam dość istotne pytanie, czy temperatura będzie mocno wpływała na działanie tego układu (-10 - 50 stopni C). Czy może ustawić go tak by na końcu miał te 7-9V i na końcu wstawić stabilizator?
  • Poziom 43  
    Tolerancja napięcia wyjściowego dla typowego LM7805 dla prądu od 5mA do 1A to od 4.75V do 5.25V, typowo 5V.
    Po co więc te zabawy w spadki na kablach. No chyba, że masz chiński kabel 2x0,01mm² przy poborze prądu 1A :D.
    Jak się ma sprzęt wymagający, to się kupuje oryginalne zasilacze.
    Zobacz ile ludzie mają problemów w dziale tablety/nawigacje na chińskich ładowarkach.
    W 99% po zakupie oryginalnej, lub firmowej problem znika.
  • Poziom 9  
    Dobra, jednak nie będzie potrzebna regulacja napięcia, kabel będzie miał góra 20cm. Temperatury też będą w normie. Teraz zostaje po prostu wykonać to cudo.

    Były testowane różne ładowarki i z każdą był jakiś problem, a to robiła potężne zakłócenia, a to się grzała i topiła, a to miała za słaby prąd. Bez znaczenia czy oryginalna czy nie, chociaż większość tych chińskich była awaryjna. Raczej nie jest to problem elektryki w aucie.

    Odezwę się jeśli będą jakieś problemy.
  • Poziom 43  
    To teraz jasno sprecyzuj wymagane napięcie i prąd.
  • Poziom 12  
    Nie rozumiem po co bawić się w stabilizator liniowy. Na znanym portalu aukcyjnym masz gotowe moduły stabilizatorów impulsowych po 5-6zł na LM2596S w wersjach z regulowanym napięciem wyjściowym oraz ustawione na sztywno 5V. Wydajność wg opisu 2A bez radiatora.
  • Poziom 43  
    arturavs napisał:
    Tylko właśnie impulsowy ( zwłaszcza kiepskiej jakości), sieje zakłóceniami ile się da.
    Odpowiednio zaprojektowana, i wykonana przetwornica nie ma tej przypadłości.
    I odpowiednio kosztuje.
    Mimo niskiej sprawności, regulatory liniowe są pod tym względem nie do pobicia.
    Czym się różni impulsowy od przetwornicy?
  • Poziom 9  
    Freddy napisał:
    To teraz jasno sprecyzuj wymagane napięcie i prąd.

    4,9-5,2V 1,5A+
    Wszelakie układy impulsowe odpadają, tak to by wystarczyło kupić bardzo dobrą markową ładowarkę, ale to koszty rzędu 80zł w górę, bo poniżej nic się nie znalazło. Wykonując samemu ma się pewność, że będzie działać i można taką ładowarkę sobie ładnie zabudować. No i satysfakcja z własnoręcznie zrobionego sprzętu, ale chyba tego nie muszę głębiej wyjaśniać ;).
  • Poziom 43  
    Zrób przetwornicę na LM2596, albo lepiej zastosuj dobry stabilizator Low Dropout np. LT1529-5. Ten układ ma obciążalność 3A, wymaga tylko 0,6V więcej przy obciążeniu 3A, a 0,4V przy 1,5A. Przez tak mały spadek napięcia, nie wymaga dużego radiatora. Wadą jest maksymalne napięcie wejściowe 15V.
  • Poziom 12  
    Jak koniecznie ma być liniowy to masz LM1085, ma wydajność 3A i pinout zgodny z lm317 albo KA78T05 (też 3A), który w najprostszej wersji nie wymaga elementów zewnętrznych do działania.
  • Poziom 43  
  • Poziom 9  
    Tyle informacji, że głowa wysiada :).
    LM2596 odpada, LT1529-5 niedostępny, do tego cena w internecie zaporowa.
    LM1085 i KA78T05 chyba będą się nadawać, tylko którego wybrać w pierszeństwie.
    No i jakie tu zabezpieczenia na wyjściu dołożyć? Czy w ogóle jest sens coś tam zabezpieczać? Ten LM ma chyba regulację napięcia, więc dałoby radę "skalibrować" z bezpiecznikiem topikowym 2A. Innym znanym rozwiązaniem jest użycie mosfeta. Jednak są to zabezpieczenia prądowe, a nie wiem jak z napięciowymi.
    No i jeszcze małe pytanie dotyczące liczenia wydzielanego ciepła na stabilizatorze. Patrzy się na różnicę napięć czy na voltage dropout?
  • Poziom 43  
    Jeśli Ci to odpowiada, to LT1529-5 mogę Ci odstąpić za 15zł+wysyłka.
  • Poziom 9  
    To w ostateczności bo nie wiem w czym byłby lepszy układ na lt1529-5 w którym dodatkowo musiałbym zastosować zabezpieczenie przepięciowe gdyż przy starcie silnika te napięcie trochę podskakuje.

    @edit
    Jednak znalazłem ładny opis działania stabilizatorów. Jest tak jak sobie wyobrażałem, czyli przeważnie będzie 7 lub 14 W energii do odprowadzenia, w zależności od tego ile urządzeń podłączę.