Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym

05 Paź 2015 23:58 6786 29
  • Poziom 9  
    Witam.

Otrzymałem do poprawienia prosty układ na pajączku składający się z dwóch lm7805 połączonych równolegle + kondensatory 100nF pomiędzy nóżkami. Znalazłem na forum schemat oparty na bd536
    Link
    i już miałem go robić, jednak elektronik zaprojektował mi coś takiego
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym.
    Zrobiłem schemat w EAGLE gdzie dołożyłem od siebie bezpiecznik topikowy 2A
    Ładowarka samochodowa na stabilizatorze liniowym .
    Niestety jestem elektronik nowicjusz. Zrobić płytkę i polutować ładnie to potrafię, a z zasadą działania jest nieco gorzej, dlatego w tym temacie mam dwa pytania.

Pierwsze to takie, jak ma działać tranzystor, nie koniecznie z tego schematu, może być o tym bd536 bo chyba mają podobne zadanie. Na moją logikę i z tego co się nauczyłem, a za wiele treści nie znalazłem to na wyjściu układu powinno pojawić się napięcie 12V z tych tranzystorów.

Drugie pytanie, co jest nie tak z tym układem od elektronika. Złożyłem na płytce prototypowej
    jednak coś nie działa. Na wejście podaję napięcie 12V z haczykiem z baterii ogniw 18650. Kondensator 1000u/25V i 470u/16V działa, stabilizator również, na emiterze tranzystora nie mam napięcia, między kolektorem a bazą mam -7V napięcia. Jak łatwo się domyślić, na wyjściu również mam 0V. Obciążałem rezystorkiem 10 Ohm bo akurat tylko taki miałem pod ręką, to nie ruszyło.
    Dokładne oznaczenie stabilizatora to [L7805CV W995S9735], tranzystora [2N3055 9MP91 VW 9M 334], brązowych kondziołów [*L* 104] i tego schowanego na kondensatorem 470/16 to [104]. Wszystko poza tranzystorem i kondensatorem 1000/25 pochodzi z demontażu, może coś jest padnięte?