Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter 4t 80 ccm - nie odpala

Luckey13 07 Oct 2015 13:19 2934 14
  • #1
    Luckey13
    Level 15  
    Witam, problem wygląda nartępująco, skuter przerobiony został z "pięćdziesiątki" na "osiemdziesiątkę" - zamontowany został nowy cylinder, tłok, głowica i oczywiście zawory, fabrycznie nowe.
    Skuter po przejechaniu ok 50km padł, nie odpala. Paliwo dostaje, iskra jest, rozrząd wygląda w porządku.
    Dodatkowo, z filtra powietrza zaczął wyciekać olej w stosunkowo dużych ilościach, wystarczy próba odpalenia, nie wiem jednak, czy ma to związek z awarią, czy nie.
    Jedyne, co mi przychodzi do głowy to zawory, albo utrata z jakiegoś powodu kompresji, proszę o pomoc

    P.s. skuter chiński.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Luckey13 wrote:
    rozrząd wygląda w porządku.

    Czyli jak? Jakie luzy zaworowe? Jak ustawienie?
    Ile wynosi kompresja?
    Czy odpala po podlaniu paliwa do silnika?
    Jak wygląda świeca?
    Przy rozruchu kręci tak samo, czy dużo lżej?
    Jakieś konkretne informacje?
    Jeśli z filtra wycieka olej, to jest to co najmniej dziwne. Olej silnikowy nie ma w silniku czterosuwowym kontaktu z dolotem mieszanki paliwowo powietrznej do cylindra. A jeśli się wycieka przez filtr, to świadczy o jakiejś poważnej usterce.
  • #3
    Luckey13
    Level 15  
    Do filtra powietrza jest podłączona odma, to nią wycieka olej, na tyle jednak mocno, że cały filtr zalewa, przepraszam za brak precyzji.
    Kompresja jest na pewno, nie wiem, czy prawidłowa, bo nie mam przyrządu pomiarowego, ale słychać, że spręża, bez świecy kręci wyraźnie lżej
    Świeca w porządku, nowa.

    Luzów nie mierzyłem, bo mi wcięło szczelinomierz, ale jak tylko znajdę to podam.
    Podobno zawory były regulowane - mogły same się w tak krótkim czasie przestawić?
    Jakie mają być luzy, 0,06-0,05mm?
  • #4
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Oczywiście, że mogły. Sprawdź je choćby wstępnie, czy w ogóle jakiś luz jest.
    Ciśnienie wypadałoby zmierzyć.
    Podlewałeś paliwa w gardziel i próbowałeś odpalić?
    Jeśli jest taki przedmuch, to może to wróżyć spore problemy. Ten zestaw 80 ccm ile kosztował?
  • #5
    Luckey13
    Level 15  
    Nie wiem ile kosztował, to nie ja zakładałem, a poprzedni właściciel - sądzę, że raczej nie z górnej półki.
    W piątek, sobotę będę grzebał, to zobaczę, czy załapie po wlaniu paliwa do gardzieli i pomierzę te luzy, teraz nie mam nawet czasu po szczelinomierz skoczyć, myślałem, że dzisiaj pogrzebię, ale nie wypaliło.

    Dziękuję za pomoc.
  • #6
    Luckey13
    Level 15  
    Witam, luzy na zaworach były ciut za duże, zmniejszenie nie pomogło.
    Cylinder, tłok i pierścienie wyglądają ok.
    Po wlaniu do gardzieli paliwa też nie odpala.

    Natomiast po dokładniejszym przyjżeniu nie jestem pewien, czy rozrząd jest dobrze ustawiony - gdy magneto jest na "T" małe kółeczka nie są idealnie spasowane z głowicą, to niżej jest minimalnie nad krawędzią, to wyżej jest mniej więcej do połowy schowane, nie zgrywa się jak bym nie ustawiał.
    Magneto nie było ruszane.
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Luckey13 wrote:
    Cylinder, tłok i pierścienie wyglądają ok.

    Czyli zrzuciłeś głowicę?
    To teraz sprawdź szczelność zaworów - zalej po kolei kanały dolotowy i wydechowy ropą lub benzyną i patrz czy nie cieknie spod zaworów. Wiesz, że uszczelkę pod głowicę potrzebujesz już nową? I popracuj z ustawieniem rozrządu. Ściągnij sobie zdjęcia, jak to powinno wyglądać.
  • #8
    Luckey13
    Level 15  
    I głowicę, i cylinder zrzuciłem.
    Co do uszczelki, to wiem, że trzeba nową. Po zalaniu kanałów wokół zaworów zrobiło się odrobinę wilgotno, jakby się spociły, ale nie ciekło, nawet nie kapnęło, czy są wystarczająco szczelne?



    P.S odnośnie pytania o koszt części, nadal nie wiem za ile kupione, na głowicy jest monogram "GT" - może to coś powie o jakości, mi to nic nie mówi.
    Wiem tylko, że kupione w sklepie, nie na alledrogo.
  • #9
    Luckey13
    Level 15  
    Ok, zawory dotarłem, okazało się, że nowe zawory w ogóle nie zostały dotarte przed montażem, skuter odpala, mam jeszcze pytanie jakie luzy zaworowe ustawić?

    W większości poradników podana jest wartość 0,06 - 0,05, ale mi ktoś poradził ustawić 0,10 - 0,15, bo luzy zmaleją dość szybko.
    Można dać większe, czy lepiej dać zalecane i poregulować za jakiś czas ponownie?
  • #10
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jak nie masz praktyki w ustawianiu, to daj takie ciaśniejsze 0.1 i po jakimś czasie ustaw ponownie. Z reguły większy luz ustawia się na cieplejszym zaworze wydechowym.
  • #11
    Luckey13
    Level 15  
    Witam, ustawiłem tak, jak kolega poradził, skuter odpalił, ale gasł jeśli się nie dodało się gazu, potem już w ogóle nie chciał odpalić.
    Co może być przyczyną?
  • #12
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Aby silnik pracował potrzebujesz trzech rzeczy:
    - paliwa,
    - kompresji,
    - iskry.
    Sprawdzasz po kolei. A nie wszystko na raz. I zacznij od końca. Najpierw zmierz kompresję. Poniżej 6.5 atm kwalifikuje silnik do remontu. Potem iskrę. Przydałoby się sprawdzić stroboskopem, czy występuje w prawidłowym punkcie. Na koniec zostaw paliwo. Gaźnik przywróć do ustawień fabrycznych (śruba mieszanki do oporu w prawo, a następnie dwa obroty w lewo). I próbuj odpalać. Trochę niepokojący jest ten olej, wydostający się z wydechu co może wskazywać na jakiś poważny problem.
  • #13
    Luckey13
    Level 15  
    Olej wycieka odmą, podłączoną rurką od pokrywy zaworów do obudowy filtra powietrza.
    A może problem nadal jest z zaworami/głowicą, docierałem po raz pierwszy, może za słabo?
    Docierałem aż na całym obwodzie zaworów i gniazd był ślad docierania w postaci paska o szerokości ok 1mm, może ciut mniej, docierałem ręcznie, tzn bez kombinowania z wiertarką etc ; )
  • #14
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Po docieraniu zawsze trzeba sprawdzić szczelność. Tak samo, jak przed. Oczywiście musisz wszystko dobrze wyczyścić z pozostałości pasty, zapiąć zawór. I nalej w głowicę lub w dolot i wylot trochę nafty, ropy, benzyny. Ja leję w kanały, bo widać od razu, czy wokół zaworów się poci. Ale dotarty i tak powinien być szczelniejszy niż przed. Jednak powinieneś sprawdzić kompresję tego silnika.
  • #15
    Luckey13
    Level 15  
    Niestety nie mam manometru, ale po dotarciu odpalił za 2 kopnięciem, więc kompresja przynajmniej była w miarę dobra.

    Cylinder jest gładki, tłok wchodzi z oporem, pierścienie dobrze założone, którędy może kompresja uciekać?

    Uszczelkę pod głowicę dałem oczywiście nową, a przy okazji wymieniłem też pod cylindrem i między głowicą a wydechem, bo kupiłem zestaw.
    Iskra jest, wygląda w porządku, myślę, żejednak coś z kompresją jest nie tak, niby jest, ale mam wrażenie, że kopka chodzi zbyt lekko jak na 80cc, choć głowy nie dam.