dakard73 napisał: Czyli projektową mam ustawić na 55 a maksymalną na 40 stopni ?
Sądziłem ze jak instaacja jest na 55/40 to 55 to jest temp. zasilania a 40 powrotu.
Widocznie się myliłem.
Ustaw minimalną temperaturę w Twoim regionie na stosowną od strefy klimatycznej, temperaturę projektową na 55, i maksymalną też na 55 i będzie gitara.
Dokładne dane kotła
http://pl.documents.buderus.com/download/pdf/file/6720646368.pdf od strony 18
@jack63
Najmniejszy kocioł GB072 ma moc 14 kW, tylko weź podepnij taki pod zasobnik 120l i 5 osób w domu... Jak małe (czyt. normalne) zużycie spoko, Jak większe, a takie są zwłaszcza, jeśli dużo kobiet w domu. To się nagle okaże, że kocioł za wolno grzeje i wody nie starczy. Wypada w tym momencie zastosować większy zasobnik, tylko, czy jest miejsce w kotłowni itd. lub dać mocniejszy kocioł z funkcją booster do 30 kW.
My zawsze mówimy klientom, jak wygląda sprawa i idzie pakiet GB072-14 z zasobnikiem SU160, lub GB072-20 z SU120 lub nawet SU160. Chociaż przy obecnych maleńkich kotłowniach upchnięcie wszystkiego graniczy nieraz z cudem... GB072-24 to już mocna liga jeśli chodzi o grzanie ciepłej wody
I, jaki jest problem w taktowaniu w kotle kondensacyjnym? Jeszcze, jak Cię mogę w starych żeliwnych o jednej mocy 14 kW, czy wiszących niekondensacyjnych o mocach 24 kW, gdzie zapłon następował, gdy była dobra mieszanka w komorze spalania. I start był zawsze z mocami ponad 14 kW no to się zgodzę, że miało znaczenie... Jednak przy obecnej polityce, gdzie kocioł staruje szybciej przy optymalnej mieszance, przy mocy 3-6kW... No proszę Was nie przesadzajcie...
Jeżeli masz wątpliwości dokup klucz kodowy KIM, wymień w swoim kotle. I zmieniasz kocioł z 24 kW na 14 kW. Akurat wszystkie wielkości GB072 14, 20 i 24 różnią się tylko tym kluczem kodowym.
Mam u siebie stare bloki jeszcze z lat 60, wszystkie mają indywidualne ogrzewanie gazowe z dawnych lat 80. I nieraz musimy wstawić kocioł dwufunkcyjny pod nawet 3-5 grzejniki, a dwufunkcyjne w większości są o mocy ~20 kW. I pytanie, jaki kocioł dobrać by nie taktował? jeśli o ogrzewaniu sieciowym nie ma mowy i budowie jednej kotłowni blokowej też?
Lub druga zagadka stary bliźniak z lat 80. Modernizowany przez te same ekipy, ocieplony w ten sam sposób, ilość mieszkańców taka sama i przyjmijmy, że zużycie wody też. W pierwszym wymieniono grzejniki na aluminiowe o tych samych parametrach pracy, co stare żeliwne. W drugiej połówce centralne wypłukano i pozostawiono stare grzejniki żeliwne. W obu przypadkach są głowice termostatyczne i zastosowane kotły GB072-20. W pierwszym z grzejnikami aluminiowymi kocioł taktuje wiele razy, z kolei w drugim z grzejnikami żeliwnymi kocioł ładnie pracuje przez długi czas z minimalną ilością startów. Czy w tym przypadku też powiemy, że w pierwszym kocioł jest przewymiarowany?
Moc to jedno, prędkość odbierania ciepła drugie (głupi nawet bieg pompy), zład wody trzecie. Rodzaj grzejników, ogrzewania podłogowego itd. Czy 14 kW, 20 kW, a nawet 24 kW nie ma sobie, co głowy zawracać... Za dużo zależy od instalacji, miejsca na kotłownię, ilości ciepłej wody, co innego, jak nam ktoś wjeżdża z kotłem 40 kW, to wtedy już jest ostre przegięcie...
Mam najlepszy przypadek domek jednorodzinny (super docieplony, dwoje ludzi) z lecznicą weterynaryjną. Domek ze 100 m2, lecznica z 30 m2. Kocioł idzie GB072-24 v2 z zasobnikiem 300l podpiętym pod solary. Czemu?
Ponieważ na jedną osobę po wypadzie w teren, czy operacji przypada czasem ponad 11 kąpieli dziennie, w bardzo krótkich odstępach czasu. Powodzenia by 14 kW zrobiło robotę
3