Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

mb w124 2.0d - Podłaczenie klimatyzacji

artin.bruyen 07 Paź 2015 19:57 1758 10
  • #1 07 Paź 2015 19:57
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Pacjent Mercedes w124 przyjechał z zainstalowaną klimatyzacją na podłączenie sterowania do niej. Po podłączeniu panelu oraz sterownika sprężarki załącza się na 2-3 sekundy po czym rozłącza do następnego uruchomienia silnika bądź wyciągnięcia sterownika sprężarki.
    Do sterownika podłączyłem
    zasilanie +15,masę -31
    przewód do cewki sprężarki zacisk 87
    czujnik obrotów sprężarki GK- GK+
    Przewód od panelu klimatyzacji poprzez czujnik ciśnienia KL oraz
    sygnał obrotów silnika TD
    Zamontowałem 2 typy sterowników na których występuje taki sam objaw o nr 0035455405, 0025451205
    Czujnik obrotów sprężarki generuje napięcie zmienne 0,39V po załączeniu sprężarki na krotko
    Sygnał z czujnika obrotów silnika wynosi 3,4v AC na biegu jałowym
    Sterownik jak w temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9623331#9623331 tylko o innych numerach

    Moje pytanie brzmi
    Czy sterowniki sprężarki od diesla i benzyny różnią sie od siebie( jaki powinie byc zamontowany do diesla)?
    Czy sygnały z czujników są prawidłowe(jeśli nie to jakie powinny być)?

    Z góry dzięki za pomoc

    0 10
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 08 Paź 2015 08:53
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    artin.bruyen napisał:
    Czy sterowniki sprężarki od diesla i benzyny różnią sie od siebie

    Tak różnią się. Wiąże się to z charakterem sygnału prędkości silnika który w benzyniakach jest przetworzonym sygnałem impulsów zapłonowych, w diselu natomiast wytwarzany jest na podstawie impulsów z czujnika przy kole zamachowym. Idąc dalej: sygnał będzie taki sam, dla diesli z różną liczbą cylindrów, czego nie można powiedzieć o silnikach benzynowych z rożną liczbą cylindrów. Tutaj ilość impulsów dla różnych silników w jednostce czasu będzie różna. Jest to ważne, bo moduł pracuje na zasadzie porównywania sygnału z silnika z sygnałem z kompresora. W przypadku istotnej różnicy traktowane jest to jako sygnał o poślizgu napędu i kompresor (jako największy, a w sumie niepotrzebny do jazdy odbiornik energii) zostaje wyłączony
    artin.bruyen napisał:
    jaki powinie byc zamontowany do diesla?

    Oba które podałeś były stosowane w czterocylindrowych benzyniakach: Sprinter, "Gelenda", 201 oraz 124.
    Dla diesla EPC podaje przykładowo:
    A0035456905 (200D)
    A0035455205 (250D)
    A0015459905, A0015458005, A0035456905 (200TD)
    To takie przykładowe, pierwsze z brzegu.
    Trzeba równocześnie wziąć pod uwagę, że wewnątrz tego przekaźnika wydzielony jest czasami moduł sterujący funkcją "kick-down" automatycznej skrzyni biegów. Tak więc w przypadku tego samego silnika sterownik dla auta z ASB musi być bardziej rozbudowany (właśnie o tą funkcję)
    Należy się jeszcze zastanowić nad sensem montażu klimy w tak słabym aucie - z praktyki wiem, że jak załącza się kompresor w czasie jazdy to można sobie nos o kierownicę rozwalić :)
    W późniejszych seriach 200D z klimą pod pedałem gazu (nawet w manualu) był montowany kick-down, który w przypadku gwałtownego przyspieszania po prostu rozłączał na ten czas kompresor.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 15 Paź 2015 19:41
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Po długim oczekiwaniu dotarł do mnie sterownik o nr 0015458005 D-klim + kick down(sprzedający pomylił się i przysłał stacyjkę) jednak ten moduł ma całkiem inny rozkład pinów i nie mogę znalezć do niego schematu
    Piny których opisu nie rozumiem to
    GM+
    T
    87k
    VL
    Proszę o rozszyfrowanie tych oznaczeń lub pasujący schemat do w.w sterownika

    0
  • #4 20 Paź 2015 22:43
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Problem podłączenia sterownika rozwiązałem natomiast pojawił się następny
    -regulując temperaturę nawiewu na zimno leci ciepłe powietrze a ustawiając na ciepłe leci zimne, czy zawory od regulacji przepływu przez nagrzewnice są różne dla auta z klimatyzacją lub bez klimy
    -po włączeniu klimatyzacji nie włącza sie wentylator czytałem w innych tematach że powinien włączyć sie odrazu po uruchomieniu sprężarki u mnie włącza sie dopiero gdy ciśnienie wzrośnie poprzez czujnik na rurce od klimy. Przekażnik podpiety według schematu do panelu klimatronika do podaniu masy wentylator uruchamia się

    1
  • #5 02 Sie 2016 13:04
    brzostek_bez_kostek
    Poziom 9  

    Klima w w124 jest dosyć skomplikowana , nie rozumiem jednego
    czy sterowanie klimy z panelu jest realizowane tylko przyciskiem i działa zero jedynkowo czy jest jakiś sterownik który bada temperaturę parownika i dzięki temu włącza klimę i wyłącza jak temperatura jest za niska ?

    0
  • #6 07 Sie 2016 10:42
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Funkcja przecizamrożeniowa jest realizowana mechanicznie. Na wejściu parownika jest zawór rozprężny. W momencie jak temperatura spadnie zbyt nisko i jest niebezpieczeństwo zaślepienia przelotu zawór rozprężny lekko się otwiera co powoduje spadek różnicy ciśnień w układzie i w związku z tym spadek skuteczności.
    Tutaj go dobrze widać na obrazku. Na górze jest taki mały krążek i widać kawałek rurki kapilarnej będącej elementem czujnika mierzącego temperaturę.
    mb w124 2.0d - Podłaczenie klimatyzacji

    0
  • #7 07 Sie 2016 15:08
    brzostek_bez_kostek
    Poziom 9  

    w 124 nie ma żadnego czujnika temperatury parownika ?????
    jak tak to pierwsze auto gdzie kompresor działa non stop po włączeniu klimy ( mam na mysli normalne układy z zaworem rozprężnym a nie jakiś bubel made in vw)

    0
  • #8 07 Sie 2016 16:41
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Nie działa non-stop. Na drodze od przekaźnika za akumulatorem do kompresora jest jeszcze szeregowo wpięty czujnik ciśnienia. Przerywa wysterowanie kompresora w przypadku gdy nadmiernie wzrośnie ciśnienie lub nadmiernie spadnie (rozszczelnienie obwodu)

    0
  • #9 07 Sie 2016 16:51
    brzostek_bez_kostek
    Poziom 9  

    Ten czujnik zabezpiecza tylko układ przed praca bez czynnika i nic więcej .
    Ze schematu wynika że ze po włączeniu przycisku klimy ( sterowanie manualne czyli dwie gałki) powinien pojawić się plus na linii od panelu sterowania nawiewami , podłączony szeregowo przez wspomniany czujnik ciśnienia do modułu sterowania klima ( ten moduł to właściwie powinien sie nazywać modułem wyłączania klimy gdy włączony jest kick down itp) Po włączeniu przycisku klimatyzacji , zapala sie led ale plusa na lini ni widu ni słychu :)
    Niestety nie znalazłem schematu szczegółowego gdzie można było by prześledzić linie przed wyłącznikiem ciśnieniowym

    0
  • #10 07 Sie 2016 18:32
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    brzostek_bez_kostek napisał:
    Ten czujnik zabezpiecza tylko układ przed praca bez czynnika i nic więcej

    Jest podwójne działanie - takie jak opisałem. Górne ciśnienie wyłączania jest ustawione na 28 barów.
    brzostek_bez_kostek napisał:
    ten moduł to właściwie powinien sie nazywać modułem wyłączania klimy gdy włączony jest kick down itp

    Również w przypadku poślizgu paska wieloklinowego kompresor zostanie wyłączony.
    brzostek_bez_kostek napisał:
    po włączeniu przycisku klimy powinien pojawić się plus na linii

    Niekoniecznie. Sam napisałeś, że to nie VW. Sygnał pojawi się dopiero, jak warunki "klimatyczne" w kabinie zażądają załączenia kompresora. Jak w kabinie będzie temperatura niższa niż ustawiona, to kompresor się nie załączy.

    0
  • #11 07 Sie 2016 19:29
    brzostek_bez_kostek
    Poziom 9  

    Cały czas pisze o klimie manualnej , ustawienie temperatury na minimum czyli ok 16 stopni , po włączeniu klimy słychac ze klapa przekierowania powietrza na parownik działa , ale na linii sterującej jest cły czas masa czy klima włączona czy nie , temperatura wnętrza wyższa niż zadana , co ciekawe ze sterownika klimy (maqłe czarne pudełko z przekaźnikiem) na tym pinie ma cały czas +12v
    Ten moduł na pewno jest od tego auta a rocznik to 95 więc sterowanie +12v

    0