Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

Hawk07 07 Paź 2015 21:54 1071 9
  • #1 07 Paź 2015 21:54
    Hawk07
    Poziom 3  

    Witam,

    PROBLEM - dotyczy wyłącznie druku atramentem pigmentowym - drukarka Canon Pixma MX715 - kartridż PGI-525PGBK:
    a) Wydruki są raz prawidłowe a raz wadliwe - przykład wadliwego wydruku poniżej.
    b) Źle drukowane wiersze pojawiają się losowo w różnych miejscach gdy drukowany jest ten sam tekst.
    c) Źle wydrukowane strony pojawiają się losowo np. co 2 - 3 - któraś strona, lub sekwencyjnie.
    d) Jednocześnie test druku dysz drukuje się prawidłowo za każdym razem.
    e) drukarka nie generuje żadnego kodu błędu.

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    PODJĘTE PRÓBY ROZWIĄZANIA
    1. W oficjalnej dokumentacji Canona nie znalazłem żadnych wskazówek.
    2. Nie znalazłem żadnej sensownej sugestii w necie polskim i anglojęzycznym.
    3. Odmoczenie głowicy w wodzie (z odwróconej osmozy - wyższa klasa czystości niż woda destylowana/zdemineralizowana);
    4. Odmoczenie głowicy w dwóch różnych typach specjalnych rozpuszczalników;
    5. Wielokrotne drukowanie - dla zaktywizowania głowicy wzór w pionowe czarno-białe pasy - z nowego kałamarza napełnionego wysokiej klasy rozpuszczalnikiem do tuszy/głowic aż do uzyskania prawie białej/przemoczonej kartki.

    Istniejące objawy wskazywałyby na niedostateczną podaż (nadmiar?) atramentu. Tylko dlaczego wydruki sprzętowe testu dysz jak i niektóre strony drukują się prawidłowo?

    Jedyne czego nie zrobiłem to mycie w ultradźwiękach. Nie ryzykowałem też rozkręcania prawie nowej głowicy.

    Drukarka
    Canon Pixma MX715, przebieg 1500 wydruków (normy trwałości dla głowicy: 10,000 - 18,000 wydruków; tymczasowo wyłączyłem atrament pigmentowy ale wydruk trwa tyle co wydruk zdjęcia).
    Zasilana przez listwę.
    Od początku stosowane markowe zamienniki i płyny czyszczące, głowica QY6-0080 (może 81/82/83 - nie wiem gdzie odczytać).

    Wszelkie sugestie przyczyny/rozwiązania mile widziane.

    0 9
  • #2 08 Paź 2015 16:20
    1903379
    Usunięty  
  • #3 09 Paź 2015 12:22
    Hawk07
    Poziom 3  

    Dzięki za podjęcie wątku i szybki odzew.

    Mnie też intuicyjnie wydaje się że problem to niedostateczne zasilanie w tusz.
    Ale też spotkałem się z opinią że podobne problemy może powodować "nadpodaż" atramentu i/lub problemy z odpowietrzaniem głowicy.

    1. DŁUGOŚĆ DYSZ
    Nie jest dla mnie jasne co rozumiesz przez: "Okresowość to długość montażu dysz PGBK".
    Okresowość - OK.
    Co do długości dysz:
    a) W kartridżu nie ma dysz a przepływ atramentu ma miejsce poprzez kontakt siatki głowicy z gąbką kałamarza.
    b) na znanym portalu z klipami (do adresu głównego trzeba dopisać: watch?v=yYuBv0wgbPk) autor klipu rozbiera taką samą głowicę i widać tam brak jakichś skomplikowanych kanałów doprowadzania atramentu.

    2. WYDRUKI
    Poniżej skan z wydruku z kolorami i powiększenie fragmentu wydruku.
    Głowice nie są wyrównane. Poza tym godzę się na kiepską jakość koloru. Nie drukuję fotografii.
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    3. ZAMIENNIKI
    W tej chwili mam założony zamiennik ACC-525BN - moim zdaniem bardzo dobrej firmy (na ich atramentach "zajechałem" kiedyś bez najmniejszych problemów EPSON'a). Czekam już na drugi kartridż z również bardzo dobrej firmy z Korei Płd.

    4. INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE
    a) Siatka atramentu pigmentowego ma trzy stożkowe wybrzuszenia (vide foto niżej). Nie wiem czy to założenie konstrukcyjne, wada produkcyjna czy coś co się "zrobiło" - no i czy może to mieć wpływ na problem z zasilaniem. Siatki pozostałych kolorów są równo wypukłe.

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    b) po wyjęciu kartridża pigmentowego na siatce nie ma prawie atramentu. Na wszystkich pozostałych siatkach jest elegancki menisk.

    c) atrament niebieski zużywa się zdecydowanie bardziej niż proporcjonalnie w stosunku do pozostałych.

    Komentarze i uwagi jak najbardziej mile widziane.
    Jak dostanę koreański kartridż to zamieszczę rezultat wydruku.

    0
  • #4 10 Paź 2015 21:46
    1903379
    Usunięty  
  • #5 11 Paź 2015 17:27
    Hawk07
    Poziom 3  

    Dzięki za cenne uwagi.

    Problem się komplikuje - dochodzą nowe zmienne.

    RESET SPRZĘTOWY
    Drukarka w pewnym momencie zgłupiała.
    Np. po wydruku strony wyświetlała okno które wyświetla po druku testu dysz, bardzo długo przygotowywała się do wydruku, itp.
    Wykonałem reset serwisowy (1xON/OFF i 5xSTOP).

    KOREAŃSKI ZAMIENNIK
    Po kolejnym wyczyszczeniu głowicy i założeniu koreańskiego zamiennika drukarka nagle przestała w ogóle drukować nowym atramentem!
    Ponownie bardzo dokładnie wyczyściłem głowicę (zero śladów atramentu w roztworze) i po gruntownym przesuszeniu dokonałem inspekcji styków głowicy i dysz CLI i PGI (powiększenie 5x).
    Nie znalazłem żadnych zewnętrznych oznak uszkodzeń/przepaleń.

    STACJE SERWISOWE
    Na anglojęzycznym forum znalazłem informację że uszkodzenie stacji serwisowej a w szczególności pomp perystaltycznych może powodować brak druku pigmentem.
    (Zupełnie nie pojmuję jaką rolę w samym drukowaniu mogą mieć stacje serwisowe).

    Zastosowałem się do ich sugestii co do sposobu sprawdzenia stacji serwisowych i chyba wyszło uszkodzenie.
    a) sprawdziłem jakość uszczelek - OK.
    b) zauważyłem silne zabrudzenie okolicy stacji serwisowych - "ciężki i lepki" brud sugerujący atrament pigmentowy. Pytanie jak on się tam znalazł. Vide foto poniżej.

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    c) zgodnie z sugestiami z forum wypełniłem obie stacje serwisowe solwentem do uzyskania menisku wypukłego.
    Jeśli po 2. min. oba meniski się utrzymują wykazując szczelność stacji (co ma u mnie miejsce) dokonałem zwykłego (nie pogłębionego) czyszczenia głowicy.
    Wg. instrukcji z forum wszystko jest OK ze stacjami/pompami jeśli oba meniski po czyszczeniu całkowicie znikają - czyli zostają odessane.

    d) u mnie zniknął menisk stacji CLI ale ten ze stacji PGBK pozostał nienaruszony - vide foto niżej.

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    Zatem nasuwają się następujące pytania:
    i. Czy rzeczywiście istnieje zależność między drukowaniem a działaniem stacji serwisowej PGBK?
    ii. Skoro stacja PGBK jest zatkana szlamem to czy da radę ją odetkać cierpliwie kilkadziesiąt razy zalewając ją solwentem i odciągając roztwór - czy też trzeba rozebrać drukarkę?
    iii. Na forum sugerowali, że można jakoś dostać się do stacji serwisowych i próbować odetkać rurki, sprawdzić czy nie spadły z króćców pompy, oraz sprawdzić połączania kablowe.
    Tyle, że nie mam schematów i nie chcę ryzykować rozbiórki "na czuja".
    iv. Czy istnieje jakiś poza drukarkowy sposób sprawdzenia sprawności głowicy?
    (Na forum sugerują, że zakup głowicy nowej to ostateczność gdyż olbrzymia większość usterek w druku nie jest z nią związana - co zresztą jest zgodne z Twoim stanowiskiem).
    v. Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie przebiegu głowicy używanej?

    Drukarka jest prawie nowa, a wymiana głowicy to 70% jej ceny.
    Ponadto prawidłowy start głowicy wymaga oryginalnych tuszy Canon'a (dodatkowa stówa) co w efekcie daje 80% ceny nówki.
    Więc będę walczył do końca - czyli jeśli nic innego nie pomoże - do rozkręcenia głowicy.

    Po wszystkich w/w zabiegach drukarka prawidłowo drukuje w trybie fotograficznym i nie ma komunikatów o błędach.
    Poniżej aktualny wydruk testu dysz:

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce



    Wszelkie uwagi/pomysły jak zwykle mile widziane.

    Pozdrawiam

    0
  • #6 12 Paź 2015 17:16
    1903379
    Usunięty  
  • #7 12 Paź 2015 22:31
    Hawk07
    Poziom 3  

    Dzięki za instrukcję - praca w trybie serwisowym II odbywa się bez zahaczeń.

    Zgodnie z zaleceniem przeprowadziłem na razie 30-40 cykli czyszczenia - na teraz bez rezultatu.
    (Pad CLI w dobrej kondycji - po każdorazowym odsysaniu przez drukarkę solwentu stał się prawie biały).
    W trakcie czyszczenia nic nie pryska na (zabezpieczone) styki karetki.

    W trakcie prac pojawiły się następujące kwestie:

    1. PAD STACJI SERWISOWEJ PIGMENTOWEJ.
    Wyjąłem sam pad, który robił wrażenie bardzo umiarkowanie zatkanego.
    W pierwszej kąpieli w solwencie puścił kolor średnio szary, w drugiej solwent pozostał czysty - vide foto poniżej (pad jest całkowicie zanurzony w solwencie).
    Kropla solwentu przenika na drugą stronę pada w ok. 0.5 sekundy, na całej jego powierzchni.

    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    2. WANNA PIGMENTOWA
    a) Zalałem ją solwentem po brzegi uszczelki - vide foto poniżej.
    (Zdjęcie jest mylące co do konsystencji płynu - sprawia wrażenie gęstego podczas gdy po odciągnięciu białą papierową chusteczką jest średnio szary.
    W tym kontekście wydaje mi się, że hipoteza że to gęsty atrament w wanience zatyka dysze gdy głowica parkuje raczej nie rokuje).
    Podczas czyszczenia dysz przez drukarkę poziom solwentu się nie zmienia.
    Po ruszeniu drukarką widać jak fala solwentu przelewa się od brzegu do brzegu uszczelki wanny.
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    b) Zdjęcie poniżej pokazuje wannę bez solwentu - wydaje mi się zupełnie czysta biorąc pod uwagę lekko szary kolor solwentu po odessaniu.
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    c) Zdjęcie poniżej pokazuje - jak się domyślam - otwory odpływowe.
    Chciałbym spróbować tam wstrzyknąć lekko podgrzany solwent - tyle że nie mam dostępu.




    Myślę że solwent pod niewielkim ciśnieniem mógłby - w wyniku ruchu cieczy z powrotem do wanienki - rozpuścić ew. zator.
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce
    Tyle, że w tym celu musiałbym postawić moduł skanera w pionie.

    3. POSTAWIENIE MODUŁU SKANERA W PIONIE
    Na zdjęciu poniżej widać biały element - jak się domyślam - ukrytego w obudowie hamulca opadania.
    Pytanie czy jak go odkręcę to będę w stanie go z powrotem zamontować?
    (Czy np. nie wyskoczy z jakiegoś dolnego uchwytu hamulca i ponowny montaż w domu będzie niewykonalny).
    Canon Pixma MX715 - Losowy błąd wydruku - ciężki w diagnostyce

    4. LICZBA POMP PERYSTALTYCZNYCH + TEST PŁYTY GŁÓWNEJ.
    a) Dotarłem do sprzecznych informcji w Sieci. Jedni twierdzą, że są dwie pompy (kolor i pigment) - inni, że jest jedna pompa zasysająca z obu wanieniek.
    Gdyby były dwie pompy to poza zatkaniem przewodów przyczyną usterki może być niedziałająca pompa.
    Gdyby była jedna pompa to chyba w grę wchodzi tylko zatkanie rurek odpływowych.
    b) Dowiedziałem się też że istnieje oprogramowanie diagnostyczne płyty głównej (podobo z wykorzystaniem portu USB) które dość precyzyjnie wskazuje przyczynę usterki.
    Jednak niczego takiego w necie nie znalazłem.


    Pytanie jest zatem czy już tylko serwis (wymiana głowicy + czyszczenie; albo też drukowanie tylko z CLI) czy coś jeszcze można by jeszcze zrobić?

    0
  • #8 12 Paź 2015 23:09
    1903379
    Usunięty  
  • #9 14 Paź 2015 12:54
    Hawk07
    Poziom 3  

    Niestety - nadal pełna porażka.

    Realizując pkt. 6-7-8 przepuściłem 20-30ml! solwentu - oczywiście przez stację CLI (pigmentowa stale pozostawała pełna) w nadziei, że jeśli jest jedna pompa to taka ilość płynu nasączy pampers w całej okolicy (w tym obejmie wyjście pigmentowe) i czop pigmentowy puści.
    Nic takiego się nie stało.

    Więc pozostaje już tylko serwis.

    Dzięki za cenne informacje i gotowość pomocy.
    Nowe pomysły zawsze mile widziane.

    0
  • #10 07 Lis 2015 12:24
    Hawk07
    Poziom 3  

    Dla zainteresowanych: serwis orzekł konieczność wymiany stacji dokującej - zapchana koncentratem tuszu pigmentowego.
    Nie wiem czy nie idą na łatwiznę - być może złogi dałoby się rozpuścić z wykorzystaniem solwentu i ultradźwięków.
    No chyba że w wyniku krystalizacji złogów pojawiły się uszkodzenia mechaniczne podzespołu.
    No i konieczność konserwacji czyli wyczyszczenia tego co się zachlapało.

    Podziękowania dla kol. "Sługa WSI" za zajęcie się tematem.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo