Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podpiecie rozrusznika i alternatora

Pawels191 08 Oct 2015 00:13 3324 8
  • #1
    Pawels191
    Level 6  
    Podpiecie rozrusznika i alternatora Z racji tego, że jest to mój pierwszy post chciałbym się przywitać.

    Chciałbym się dowiedzieć jak podpiąć rozrusznik i alternator nie wykorzystując instalacji samochodu. Jako, że posiadam mondeo mk3 2.0 diesel to podam przykład wyprowadzenia tego rozrusznika.
    Wrzucam zdjęcie:


    Do
    Do tej śruby M8(lewa) co ma ciągłość z minusową klemą idzie jeszcze przewód do środka silnika(uzwojenie stojana?)
    Do tej śruby po prawej co ma ciągłość z plusową klemą , wychodzi jeszcze przewód, który idzie do alternatora. (do zacisku B+?)
    Do tej najmniejsze śruby idzie ma przewodzik z wtyczką obok rozrusznika, jest to prawdopodobnie + ze stacyjki.
    Powiedzcie mi panowie jak to wszystko wypodpinać na stole, aby krecił się sam: a)silnik, bez wypychania bendiksu
    b)normalna praca rozrusznika:
    Czy ja dobrze myśle?
    ad.a) podpinam ujemny biegun akumulatora do obudowy rozrusznika a + podaje na lewy śrube(oznaczenia rysunku)
    ad. b) minus na obudowe, a śruby M8 mostkuje i podaje tam + z akumulatora?


    Dobrze myśle?


    -------------------------------------------------
    Druga sprawa, z alternatorem.
    Chciałbym zrobić próbe taką jaką zrobił ten gość na youtube:
    film: alternator na stole probierczym
    wyczytałem, że w alternatorze zaciski są oznaczone tak:
    Mam 4 zaciski:
    B+ - podpinam z + akumulatora:
    B- podpinam z obudową alternatora:
    D+ podpinam do regulatora napiecia:
    DF - zacisk sygnału sterującego do prądu wzbudzenia:, gdzie to podpiąć ?

    Licze na pomoc...
  • #2
    _jta_
    Electronics specialist
    A jak są połączone w instalacji samochodu? Ja mam wrażenie (ale to trzeba sprawdzić), że D+ alternatora powinno być połączone z B+, a do regulatora napięcia podłącza się DF - jakoś tak się podłączało prądnicę, więc jeśli regulator ma działać tak samo, to i alternator powinien być tak podłączony, zresztą oznaczenia do tego pasują, D+ i DF to pewnie końce uzwojenia wzbudzenia. Silnik ma uzwojenie stojana, które trzeba zasilać, tylko pewnie jeden jego koniec jest połączony z którymś biegunem silnika, pytanie z którym - musisz to sprawdzić i wyprowadzony koniec połączyć z drugim. A do czego to ma być?
  • #3
    Pawels191
    Level 6  
    Rozrusznik mi się zwiesił i przegrał bo prawdopodobnie bendiks sie zaciął i chce wyciągnąć rozrusznik i sam go naprawić, jeżeli oczywiście niedoszło od uszkodzenia uzwojenia silnika wtedy to już koniec, ale może akurat jeszcze da się go uratować i spróbowałbym go później na sucho sprawdzić.

    I przy okazji chciałem dowiedzieć jak się podpina alternator do testu, ale nie będe go wyciągał tylko chce wiedzieć.
  • #4
    _jta_
    Electronics specialist
    Alternator: trzeba zasilić uzwojenie wzbudzenia - może z baterii, czy akumulatora, D+ do +, DF do -. A w rozruszniku najczęściej uszkadza się komutator - robi się zwarcie sektorów, albo zużyta szczotka wpada gdzie nie trzeba i coś blokuje mechanicznie. Uzwojenie raczej trudno uszkodzić.
  • #5
    Freddy
    Level 43  
    _jta_ wrote:
    Uzwojenie raczej trudno uszkodzić.
    No ja miałem taki przypadek, kupa dymu spod maski :) i rozładowany całkowicie akumulator.
  • #6
    Pawels191
    Level 6  
    No właśnie poleciały dymki z rozrusznika przy ostatniej próbie uruchomienia, tak jakby za duże opory były aby silnik się przekrecił.

    #jta nie rozumiem za bardzo:
    Dajmy na to mam wyciągniete na stole:wiertarke do napedzenia alternatora, akumulator ,alternator,baterie do wzbudzenia, kontrolke ładowa i zewnetrzny regulator napiecia:
    Zacisk B+ od alternatora pod + akumulatora,
    B- od masy alternatora do minusa akumulatora,
    Zacisk D+ z alternatora podpinam przez kontrolke ładowania(jakaś żarówka) do + baterii/akumulatora.
    A co z zaciskiem DF jak to podpinam z regulatorem ?
    a
  • #7
    kortyleski
    Level 43  
    Rozrusznik ma wysunąć bendiks i nim kręcić. Żeby go sprawdzić na sucho musisz podłączyć minus akumulatora do obudowy rozrusznika a plus do śruby M8 na automacie rozrusznika. Tej do której w aucie dokrecony był gruby kabel.Nie powinno się nic dziać. Następnie mostkujesz twoją śrubę M6 z plusem akumulatora. Rozrusznik powinien wyrzucić bendiks i zacząć się kręcić.
    Co do alternatora to ma on zabudowany regulator i o ile dobrze pamiętam Forda to minus oczywiście na obudowie, B+ to plus akumulatora. D+ to zdajesie plus po załączeniu stacyjki a DF to kontrolka ladowanie- żarówka 12v 2w podłączona drugim końcem do plus 12 v. Ale tu już nie mam 100% pewności więc niech jeszcze ktoś to zweryfikuje.
  • #8
    abart64
    Level 32  
    Jeśli masz zamiar sprawdzać alternator od Mondeo mk3 to daj mu spokój. On współpracuje z komputerem samochodu i nic chałupniczo nie zdziałasz tylko coś uwalisz.
  • #9
    Pawels191
    Level 6  
    #kortyleski
    Dzięki za pomoc. Alternator nie miałem zamiaru wyciągać tylko dowiedzieć się jak to by się ewentualnie robiło.
    Wyciągałem rozrusznik i tak, minus akumulatora do obudowy, a + z akumulatora do zmostkowanych do śrub M8 i dział cały rozrusznik.

    #abart64 wyżej pisałem, ze chce wiedzieć jak to ewentualnie zrobić, nie miałem zamiaru go wyciągać w ogóle.