Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika

08 Paź 2015 10:17 11622 20
  • Poziom 23  
    WITAM serdecznie i zakładam temat jak powyżej.

    Problem dotyczy modelu - przedstawionego na poniższym zdjęciu
    Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika
    Była już podjęta próba naprawy, tj. bardzo dokładnie sprawdzono wszystkie mechanizmy zamykania klapy bagażnika (wraz z wymontowaniem i sprawdzeniem elektromagnetycznego siłownika), skontrolowano całą wiązkę przewodów (szczególnie w miejscu obok zawiasu, gdzie są one zginane tj. przejście klapa - karoseria), również dokładnie sprawdzano cały włącznik na tablicy rozdzielczej (tj. ten przycisk o kształcie guziczka) - lecz w tych ww. miejscach nie wykryto przyczyny usterki, która podczas tych wszystkich prób elektrycznego otwierania ww. klapy, czasami losowo znikała, ale jednak w 95% nie ustępowała - i nadal nie ustępuje.

    Z problemem tym pojechaliśmy do serwisu, który posiada możliwość komputerowego sprawdzenia instalacji elektrycznej. Serwisant powiedział, że przyczyny usterki najprawdopodobniej należy szukać w przekazniku, który ukryty jest gdzieś pod tablicą rozdzielczą i go nawet tam czasami słychać podczas prób elektrycznego otwierania bagażnika. Jednak nie zna się on na Fordach i nie wie w którym dokładnie miejscu ten "podejrzany" przekaznik się znajduje, a ponadto boi się zabrać za rozmontowywanie plastikowych osłon pod tablicą rozdzielczą.

    Za pomocne wskazówki na tym forum będę bardzo wdzięczny.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Skoro instalacja została dokładnie sprawdzona, to na pewno znasz kolor przewodów idących do mechanizmu zamka. Najprościej jest wysterować go ręcznie ze złącza jak najbardziej z przodu pojazdu. Jeśli zadziała, to wiesz że od tego miejsca instalacja, wraz z siłownikiem, są sprawne. Jeśli dobrze pamiętam, to przekaźnik będzie w module GEM. Schemat taki sam, jak dla fiesty.
  • Poziom 23  
    @Błażej napisał:
    Cytat:
    Najprościej jest wysterować go ręcznie ze złącza jak najbardziej z przodu pojazdu. Jeśli zadziała, to wiesz że od tego miejsca instalacja, wraz z siłownikiem, są sprawne. Jeśli dobrze pamiętam, to przekaźnik będzie w module GEM. Schemat taki sam, jak dla fiesty.

    Takie wysterowanie ręczne było przy tym opisanym w #1 sprawdzaniu również już robione z tego złącza przy samej tablicy rozdzielczej (tj. przy tym przycisku elektrycznie uruchamiającym siłownik w klapie bagażnika) - i wtedy bagażnik się otwierał, co wskazuje, że od tego miejsca w kierunku klapy wszystko jest chyba sprawne.
    Przyczyna usterki prawdopodobnie leży w tym przekaźniku i dla mnie tu zaczynają się "schody" w dalszym postępowaniu.
    O ile można prosić - byłbym wdzięczny za bardziej zrozumiale wyjaśnienie - co to jest ten moduł GEM i gdzie taki sam schemat, jak dla Fiesty - można "zdobyć".
    Przy kontakcie do mnie przez skrzynkę pocztową elektroda.pl podam mój adres mailowy - bo do Oławy mam niezbyt niedaleko.
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    Jeśli dobrze pamiętam, to przekaźnik będzie w module GEM. Schemat taki sam, jak dla fiesty.

    Nie wiem jak mam sobie poradzić z poszukaniem tego schematu. Czy mam założyć nowy temat z zapytaniem o ten schemat ? Jeżeli tak - to gdzie to najlepiej, w jakim dziale Elektroda.pl uczynić ?
  • Poziom 23  
    Na tej stronie https://www.google.pl/search?q=modu%C5%82+gem...X&ved=0CCMQsARqFQoTCIWTiqq-08gCFca0GgodiXsP1g
    pokazanych jest wiele zdjęć o temacie "moduł gem ford focus". Zatem czy mógłbym prosić o wskazanie tj. skopiowanie jednego konkretnego zdjęcia z pośród tych wielu tam zamieszczonych - i dokładne zakreślenie na nim miejsca, gdzie powinno się poszukać tego ww. modułu, który konkretnie odpowiada za elektryczne otwieranie bagażnika.
  • Poziom 23  
    Zakładając, że ten gdzieś ukryty pod tablicą rozdzielczą moduł GEM jest zepsuty - to czy istnieje możliwość jego naprawy? Czy też musi być zakupiony nowy moduł?
    A czy można zastosować jakieś inne rozwiązanie pozwalające na ominięcie GEM, aby ewentualnie bez GEM można było elektrycznie otwierać bagażnik przez korzystanie z tego samego przycisku do otwierania klapy bagażnika na desce.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Oczywiście, że można. Wystarczy, że z tego przycisku wysterujesz sobie przekaźnik, który uruchomi siłownik zamka. W wersji najprostszej, to po prostu przycisk połączony z przekaźnikiem. W wersji "zaawansowanej" między przycisk a siłownik montujesz jeszcze jakiś układ ograniczający długość trwania impulsu.
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    W wersji najprostszej, to po prostu przycisk połączony z przekaźnikiem. W wersji "zaawansowanej" między przycisk a siłownik montujesz jeszcze jakiś układ ograniczający długość trwania impulsu.

    Czy można prosić o podanie jakiejś nazwy lub parametrów takiego przekaźnika oraz ewentualnie dla układu ograniczającego długość trwania impulsu ?
    W przypadku zastosowania przekaźnika należałoby chyba poprowadzić dodatkowe przewody (a raczej jeden dodatkowy przewód, bo drugim przewodem jest tu karoseria tzw. "masa" pojazdu") od przycisku na desce do mechanizmu zamka w klapie bagażnika, a tę oryginalną, fabryczną wiązkę po prostu odpiąć, jej końcówki zaizolować i tam tak pozostawić.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zwykły przekaźnik samochodowy. Wykorzystać oryginalną wiązkę idącą do siłownika. Odpiąć potrzebne sygnały od oryginalnej instalacji i wykorzystać w nowym podłączeniu.
    Szukałeś schematów do swojego auta? Schematy do fiesty/fusiona na pewno będą zawierać diagram centralnego zamka. Tam zobaczysz wszystko. Jeśli nie rozumiesz schematów, to chociaż odszukaj i wklej ;)
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ten mniejszy plik (drugi) strona 15 i 16. Masz schemat sterowania centralnego zamka i klapy bagażnika. Wszystkim zarządza moduł A112. Czyli GEM.
    W normalnym języku nie było? :D
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    Masz schemat sterowania centralnego zamka i klapy bagażnika. Wszystkim zarządza moduł A112. Czyli GEM.

    A gdzie tzn. jakim symbolem oznaczony jest na tych dwóch poniższych schematach (z podanej mi strony 15 i 16) ten siłownik elektryczny klapy bagażnika, a także przycisk otwierania bagażnika usytuowany na tablicy rozdzielczej ?

    Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zobacz na N155, N22. I niestety, ale musisz sobie włączyć tłumacz polsko - włoski :D
    Ale poczytaj jeszcze takie wątki:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1940028.html
    Ja wpisałem w google "ford fiesta otwieranie bagażnika" i "ford fusion otwieranie bagażnika". Nie ty jeden masz taki problem. Moduł GEM można przetestować i powie on, co się dzieje. Może to faktycznie któryś switch padł.
    Zrób diagnostykę, a nie szukaj w ciemno.
  • Poziom 23  
    Z tego co widzę na drugim schemacie z prawej (tj. tym ze strony 16) - to przy oznaczeniu N22 widnieje symbol klapy bagażnika tzn. N22 jest zatem siłownikiem elektrycznym. Natomiast, że N155 jest przyciskiem na tablicy - tego jakoś nie mogę rozszyfrować.:)
    Szkoda, że te instrukcje napisane są po włosku - może uda mi się jeszcze poszukać tych samych instrukcji w języku polskim. I tu jest pytanie - czy w ogóle takie instrukcje były kiedyś wydrukowane w języku polskim ? Z językiem niemieckim byłoby mi nieco łatwiej, gdyż tak się złożyło, że go mam dość dobrze opanowany.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Siłownik, to M39. Tam masz symbol silnika przecież. Jak znajdziesz po angielsku lub rosyjsku, to też będzie dobrze. Ale po włosku to ja tylko "alora" potrafię :D
    Ale jeszcze raz odeślę do dyskusji z for fordowskich. Tm piszą, że przyczyną niedziałania klapy może być uszkodzony switch w klapie. I odsyłam na diagnostykę modułu GEM. Wszystkiego się dowiesz bez szukania po omacku.
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    Tm piszą, że przyczyną niedziałania klapy może być uszkodzony switch w klapie.

    Pierwszy raz spotykam się z takim określeniem podzespołu w samochodzie, jak "switch", czyli po angielsku oznacza to przełącznik, wyłącznik, a także pręt. :)

    Ja już na początku wspominałem - wszystkie elementy w całej klapie były dokładnie zbadane i nie wykryto w nich żadnej usterki.
    Zatem to oznaczenie N22 przy którym jest symbol klapy bagażnika - chyba dotyczy tego "switch"-a, skoro siłownik, to M39.

    Zatem w grę wchodziłby tylko ten moduł A112, czyli GEM - ale jeszcze nie wiem, gdzie on jest ukryty w samochodzie, w którym to miejscu należałoby ściągać tapicerkę ? Na diagnostykę nie chcę jechać, gdyż taki moduł mogę samemu zakupić i wymienić.
    W #5 już wspominałem o tej stronie https://www.google.pl/search?q=modu%C5%82+gem...X&ved=0CCwQsARqFQoTCMXrzNrW2sgCFQWJGgodqakBsA, gdzie pokazano wiele zdjęć w temacie "moduł gem ford focus", ale jest tam tak wiele elementów i szczegółów, że trudno mi się domyślić, który z nich mógłby nosić oznaczenie A112.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czarne pudełko z pięcioma wtyczkami. I roisz straszną głupotę, że nie podłączysz się pod komputer, bo może się okazać, że to wina jakiś peryferiów, a nie samego modułu. Ale to twoje pieniądze. co do wymiany GEM'a, to ciekawe, jak go skonfigurujesz do auta bez komputera...
  • Poziom 23  
    Błażej napisał:
    Czarne pudełko z pięcioma wtyczkami.

    Czy chodzi o te pudełko ? Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika Podobne zdjęcia tego samego pudełka są również tu ---> http://www.foka24.de/Focus/FFB/ZVModul-GEM-Uebersicht.html

    A gdzie szukać tego pudełka?
    1) tutaj ? Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika -> czy też 2) nieco z boku - tutaj ? Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika Ford Fusion - nie działa elektryczne otwieranie klapy bagażnika

    Błażej napisał:
    I roisz straszną głupotę, że nie podłączysz się pod komputer, bo może się okazać, że to wina jakiś peryferiów, a nie samego modułu. Ale to twoje pieniądze. co do wymiany GEM'a, to ciekawe, jak go skonfigurujesz do auta bez komputera...

    Najbliższy mechanik, który ma taki komputer po prostu nigdy nie miał do czynienia z Fordem Focus i chyba posiada mało doświadczenia w tych sprawach, gdyż boi się za to zabrać tłumacząc, że nie chce rozbierać całej tapicerki, gdyż na 100% nie wie, gdzie tego GEM'a ma szukać.
    Przy tej okazji chciałbym zapytać - jaka jest taryfa za diagnostykę, która ograniczy się tyko do modułu GEM i jego ewentualnego skonfigurowania.
  • Poziom 23  
    Bardzo dziękuję Koledze Błażej za wyjątkowo profesjonalną pomoc.
    Temat ten na razie zamykam, a gdyby co - to znowu go otworzę. Być może na wiosnę, jak się zrobi cieplej. :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nicedog napisał:
    Najbliższy mechanik, który ma taki komputer po prostu nigdy nie miał do czynienia z Fordem Focus

    To jedź do takiego, który ma sprzęt i wiedzę. Skoro jesteś z krainy południowo zachodniej, to jak daleko masz do Wrocławia? W mieście jest kilka warsztatów wyspecjalizowanych w fordach. Niemniej polecam przegląd systemu i przyjrzenie się stanowi wyłączników, które tam są.
  • Poziom 23  
    Jeszce raz bardzo dziękuję Koledze za tę fachową poradę. :)